اصول

چگونه خانه ای از طلا ، نقره و بلور در بهشت برای خود بسازیم ؟!

چقدر انسان در این دنیا برای ساختن یک خانه تلاش کرده و سختی می کشد، پول، کوشش، فکر و اندیشه و زمان بسیاری را برای آن صرف می نماید و برایش مهم نیست.

آنگاه این خانه در معرض انواع بلایا از قبیل زلزله، آتش سوزی و انفجار، شکاف و ترک برداشتن بوده و اگر هم خانه سالم بماند این صاحب خانه است که از مردن نمی رهد. هر مسافری همراه رهگذران قافله اش راه می سپارد. الله عزوجل می فرماید: { أینما تکونوا یدرککم الموت ولو کنتم فی بروج مشیده.} یعنی: (هر کجا باشید شما را مرگ درمی‏یابد هر چند در برجهای استوار باشید)(نساء:۷۸)

چه بسا این فرد نگرانی، غم، بیخوابی و بی قراری هایی را برای آن پشت سر نهاده و عرق ها ریخته و قرض و وام هایی که برایش تحمل نموده و از این و آن مهلت و زمان بیشتری را برای بازپرداخت آن درخواست نموده است. در آخر خودش بهتر می داند که تمام این ها برای مدتی کوتاه و برای کالای ناچیزی صرف شده است.

در نتیجه فرد مؤمن نفس خویش را برای چیزی والاتر به کار انداخته ودر اشتیاق آن است که برایش در بهشت خانه و قصری را بنا کند.

البته خانه ها و قصرهای بهشتی شباهتی با خانه و قصرهای ما در این دنیا ندارند. در وصف خانه های بهشتی از ابوهریره رضی الله عنه، حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و سلم اینگونه بیان می دارد: ( الجنه بناؤها لبنه من فضه و لبنه من ذهب و ملاطها المسک الأذفر و حصباؤها اللؤلؤ و الیاقوت و تربتها الزعفران من یدخلها ینعم لا یبأس و یخلد لا یموت لا تبلی ثیابهم و لا یفنی شبابهم) یعنی آنکه: ” بنای خانه های بهشتی آجری از جواهر و یکی از طلا بوده و ملاط آن مشک خوشبوی و سنگریزه هایش مروارید و یاقوت و خاک آن زعفران است. آنکه پا در آن می نهد، در رفاه و آسایش است و روی سختی را نمی بیند. ماندگار است و نمی میرد. جامه هایشان کهنه نمی گردد و جوانی آنان پایان نمی پذیرد!” (امام البانی آنرا صحیح دانسته است، رجوع شود به جامع الحدیث: حدیث شماره ۳۱۱۶)

دوستان گرامی در اینجا کارهایی را ذکر نموده ام که پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم می فرماید هرکس به هریک از آن ها عمل کند، خداوند در بهشت خانه ای برای وی بنا می کند:

۱- بنای مساجد
• رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید:(من بنی لله مسجدا بنی الله له بیتا فی الجنه ) (متفق علیه) یعنی: “آنکه مسجدی بناا نهد، خداوند برای او در بهشت خانه ای می سازد.”

پیامبر صلی الله علیه وسلم: ( من بنی لله مسجدا ولو کمفحص قطاه بنی الله له بیتا فی الجنه ): ” آنکه برای خدا مسجدی بسازد ولو کوچک به اندازه ی لانه ی پرنده ای باشد، خداوند برای او در بهشت خانه ای بنا می کند. ” (روایت بزار و ابن حبان در ( صحیح خویش ) از جابر. نظر البانی در مورد حدیث: (صحیح) نگاه کنید به حدیث شماره: ۶۱۲۸ در صحیح الجامع.‌)
۲- خواندن سوره ی اخلاص
• پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده اند: (من قرأ { قل هو الله أحد } عشر مرات بنی الله له بیتا فی الجنه): ” کسی که سوره یی { قل هو الله أحد } را ده بار بخواند خداوند برای او در بهشت خانه ای بنا می کند. ” ( حم ) از معاذ بن أنس . به گفته ی البانی: (حدیث صحیح می باشد) نگاه کنید به حدیث شماره: ۶۴۷۲ در صحیح الجامع.‌

و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: [ من قرأ { قل هو الله أحد } حتی یختمها عشر مرات ؛ بنی الله له قصرا فی الجنه ] . السلسله الصحیحه (۲/۱۲۶) نظر البانی (حدیث حسن ) به این معنی: ” کسی که سوره ی {قل هو الله أحد} را بخواند و تا ۱۰ بار آن را به پایان برساند، خداوند در بهشت قصری برای او می سازد.”
۳- حمد و سپاس خداوند و کنترل خویش در هنگام وقوع مصیبت مرگ فرزند
• پیامبر صلی الله علیه وسلم: (إذا مات ولد العبد قال الله تعالی لملائکته : قبضتم ولد عبدی ؟ فیقولون : نعم فیقول : قبضتم ثمرهه فؤاده . فیقولون : نعم فیقول : ماذا قال عبدی ؟ فیقولون : حمدک واسترجعک فیقول الله تعالی : ابنوا لعبدی بیتا فی الجنه وسموه بیت الحمد ) . (ت) از ابوموسی رضی الله عنه. نظر البانی ( حدیث حسن ) رجوع کنید به ریاض الصالحین [۱ / ۳۶۲ ] یعنی: ” از ابو موسی رضی الله عنه روایت است که:

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: چون فرزند بنده ای بمیرد، خداوند به فرشتگانش می گوید: آیا فرزند بنده ام را قبض نمودید؟ می گویند: بلی. پس می فرماید: آیا میوه ی دلش را گرفتید؟ می گویند: بلی! باز می فرماید: پس بنده ام چه گفت؟ می گویند: الحمد لله و إِنَّا للَّهِ وَإِنَّا إِلیهِ رَاجِعُونَ. گفت، پس خداوند می فرماید: برای بنده ام در بهشت خانه ای ساخته و آن را بیت الحمد بنامید. “

۴- دعای بازار
• پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: (من دخل السوق فقال ” لا إله إلا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی وو یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر” کتب الله له ألف ألف حسنه و محا عنه ألف ألف سیئه و رفع له ألف ألف درجه و بنی له بیتا فی الجنه) ( حم ت هـ ک ) از ابن عمر رضی الله عنهما. نظر البانی (حسن) صحیح الجامع (۱/۱۱۱۸) یعنی: ” آنکه هنگام ورود به بازار این دعا را بخواند خداوند برای او هزار هزار نیک نوشته، هزار هزار گناه او پاک شده، هزار هزار درجه ی او بلند گشته و خانه ای در بهشت برایش می سازد: {لا إله إلا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر}”

۵- پر کردن جای خالی در صف نماز
• پیامبر بزرگوار صلی الله علیه وسلم: [ من سد فرجه بنی الله له بیتا فی الجنه ورفعه بها درجه ] (حم هـ حب ک) از حضرتت عائشه رضی الله عنها. نظر البانی: ( صحیح ): السلسله الصحیحه [۴/۵۱۵]. (حسن) رجوع شود به حدیث شماره: ۱۸۴۳ در صحیح الجامع.‌ یعنی: ” کسی که جای خالی را (در صف نماز) پر کند خداوند در بهشت خانه ای را برایش ساخته و درجه ای از او را بلند می نماید.”

۶- ایستادگی بر سنت ها و رواتب
• از ام حبیبه دختر ابوسفیان رضی الله عنها و او از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت نموده است که فرمودند: (من صلی فی یومم ولیله ثنتی عشره رکعه بنی له بیت فی الجنه ) صحیح مسلم. یعنی: ” کسی که در شب و روز دوازده رکعت نماز بخواند، در بهشت خانه ای برایش ساخته می شود.”

از حضرت عائشه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند: (من ثابر علی ثنتی عشره رکعه من السنه بنی الله له بیتا فی الجنه أربع رکعات قبل الظهر ورکعتین بعدها ورکعتین بعد المغرب رکعتین بعد العشاء ورکعتین قبل الفجر ) ابن ماجه. البانی: (حدیث صحیح ) .صحیح ابن ماجه و صحیح سنن ترمذی.
شیخ البانی گفته اند:[حدیث بیانگر مزیت پایبندی بر سنت ها و رواتب می باشد.] یعنی: ” کسی که در ادای دوازده رکعت نمازز سنت پشتکار داشته باشد، خداوند در بهشت خانه ای می سازد. چهار رکعت قبل از نماز ظهر، دو رکعت پس از مغرب، دو رکعت پس از عشاء و دو رکعت قبل از نماز صبح.”
۷-  جهاد راه خدا

کسی که به پیامبر صلی الله علیه وسلم ایمان آورده و اسلام آورده و جهاد کند
• پیامبر صلی الله علیه وسلم: (أنا زعیم لمن آمن بی و أسلم و هاجر ببیت فی ربض الجنه و بیت فی وسط الجنه و بیت فی أعلیی غرف الجنه و أنا زعیم لمن آمن بی و أسلم و جاهد فی سبیل الله ببیت فی ربض الجنه و بیت فی وسط الجنه و بیت فی أعلی غرف الجنه فمن فعل ذلک لم یدع للخیر مطلبا و لا من الشر مهربا یموت حیث شاء أن یموت ) ( ن حب ک ) از فضاله بن عبید. البانی: ( صحیح )، صحیح الجامع [۱ / ۲۳۵ ] یعنی: ” من خانه ای در طبقات پایین و خانه ای در طبقات میانی و خانه ای در بالاترین طبقات بهشت را برای آنکه به من ایمان آورده و اسلام را پذیرفته و هجرت نماید، ضمانت می کنم. کسی که اینکار را انجام می دهد، چیز نیکوی دیگری را برای جستجو و پناهگاه دیگری برای خلاصی از شرو بدی را باقی نگذاشته است. آنگونه که می خواهد می میرد. “

۸- ترک مجادله و ستیزه جویی؛ حتی اگر بر حق باشد
• پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم: ( أنا زعیم ببیت فی ربض الجنه لمن ترک المراء وإن کان محقا …..) (د-ت-جه) البانی: (( حسن ) صحیح الترغیب والترهیب [۳ / ۶ ] – یعنی: ” من ضامنم بخانه ای در طبقات پایین بهشت برای کسیکه خصومت و دعوی را ترک کند، هرچند که حق بجانب هم باشد… 

۹- ترک کردن دروغ، حتی اگر شوخی باشد
• قال صلی الله علیه وسلم ( أنا زعیم ببیت فی ربض الجنه لمن ترک المراء وإن کان محقا وببیت فی وسط الجنه لمن ترک الکذبب وإن کان مازحا….) (د-ت-جه)از ابوامامه رضی الله عنه. البانی: ( حسن ) صحیح الترغیب والترهیب [۳ / ۶ ] – یعنی: ” : من ضامنم بخانه ای در طبقات پایین بهشت برای کسیکه خصومت و دعوی را ترک کند، هرچند که حق بجانب هم باشد و بخانه ای در وسط بهشت برای کسیکه دروغ را ترک کند، هر چند که برای مزاح هم باشد …”

۱۰- خوشرفتاری
• پیامبر صلی الله علیه وسلم: ( أنا زعیم ببیت فی ربض الجنه لمن ترک المراء وإن کان محقا وببیت فی وسط الجنه لمن ترکک الکذب وإن کان مازحا وببیت فی أعلی الجنه لمن حسن خلقه ) (د-ت-جه) از ابوامامه رضی الله عنه. البانی: ( حسن ) صحیح الترغیب والترهیب [۳/۶ ] – یعنی: ” من ضامنم بخانه ای در طبقات پایین بهشت برای کسیکه خصومت و دعوی را ترک کند، هرچند که حق بجانب هم باشد و بخانه ای در وسط بهشت برای کسیکه دروغ را ترک کند، هر چند که برای مزاح هم باشد و به خانه ای در بالاترین طبقات بهشت برای کسیکه اخلاقش نیکو باشد.”

وقتی کسی منزلی می سازد آن را با درختان و خصوصاً درخت خرما می آراید. حال آنکه این درختان خرما در معرض نابودی می باشند و آنکه بخواهد خانه ها و کاخ های خویش را در بهشت با درختان گوناگون و درخت خرما بیاراید، چنین بگوید:

( سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أکبر )

از ابوهریره رضی الله عنه نقل شده: ( أن رسول الله صلی الله علیه وسلم مر به وهو یغرس غرسا فقال یا أبا هریره ما الذی تغرس قلت غراسا لی قال ألا أدلک علی غراس خیر لک من هذا قال بلی یا رسول الله قال قل سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أکبر یغرس لک بکل واحده شجره فی الجنه ) ( هـ ک ) از ابوهریره. البانی: صحیح. یعنی: ” باری رسول الله صلی الله علیه و سلم از نزد او می گذشت و او در حال نشاندن نهال در زمین بود. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: ابوهریره! چه می کاری؟ پاسخ دادم: درختانی برای خود می کارم. فرمود: آیا نمی خواهی که درختانی بهتر از این را به تو نشان دهم؟ گفتم: آری. ای رسول خدا. فرمود: بگو: “سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أکبر” با هریک درختی برایت در بهشت کاشته می شود.)
پیامبر صلی الله علیه وسلم: (لقیت إبراهیم لیله أسری بی فقال : یا محمد أقرئ أمتک منی السلام و أخبرهم أن الجنه طیبه التربه عذبه الماء و أنها قیعان و أن غراسها سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلا الله و الله أکبر ولا حول ولا قوه إلا بالله ) ( ت) (طب) از ابن مسعود. البانی: (حسن). رجوع کنید به حدیث شماره: ۳۴۶۰ در صحیح الجامع ‌از ابن مسعود. یعنی: ” ابراهیم علیه السلام را در شب اسراء ملاقات نمودم، فرمود: ای محمد صلی الله علیه وسلم به امتت از من سلام برسان و خبر شان ده که بهشت دارای خاکی نیکو، آبی شیرین و جایگاه فراخی است و بذر آن سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر است. “
رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: (من قال : سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أکبر غرس الله بکل واحده منهن شجره فی الجنه) حدیث به نظر البانی: (صحیح). نگاه کنید به السلسله الصحیحه(۶/۸۹۰) یعنی: ” آنکه بگوید: (سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أکبر) خداوند در عوض هرکدام از آنها درختی در بهشت برای او می رویاند.”
رسول الله صلی الله علیه وسلم: ” من قال سبحان الله العظیم وبحمده غرست له نخله فی الجنه “. (ت حب ک) از جابر. البانی: (صحیح). نگاه کنید به حدیث شماره: ۶۴۲۹ در صحیح الجامع.‌ به این معنی: ” کسی که بگوید: (سبحان الله العظیم و بحمده) درختی در بهشت برایش نشانده می شود.”
و هرکس که می خواهد خداوند در بهشت گنجینه هایی را برای او قرار دهد، بگوید:
 (لا حول و لا قوه إلا بالله)

پیامبر صلی الله علیه وسلم روزی به ابوموسی اشعری رضی الله عنه فرمود: ( ألا أدلک علی کنز من کنوز الجنه ؟ قال بلی یا رسول الله ، قال تقول : لا حول و لا قوه إلا بالله ) (حم ن هـ حب) از ابوذر رضی الله عنه. البانی: (صحیح). رجوع شود به حدیث شماره: ۷۸۲۰ در صحیح الجامع. ‌و اصل آن در صحیحین می باشد. معنی حدیث: ” آیا تو را به گنجینه ای از گنجینه های بهشت راهنمایی نکنم؟ گفت: آری، یا رسول الله صلی الله علیه و سلم. فرمود: (لا حول و لا قوه إلا بالله) “
آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرموده اند: ( ألا أدلک علی کلمه من تحت العرش من کنز الجنه ؟ تقول : لا حول و لا قوه إلا بالله ) ( ک ) از ابوهریره. البانی: (صحیح). نگاه کنید به حدیث شماره: ۲۶۱۴ در صحیح الجامع.‌ معنی حدیث: ” آیا تو را به کلمه ای از پایین عرش و از گنجینه ی بهشتی راهنمایی نکنم؟ بگو: (لا حول و لا قوه إلا بالله)”
پیامبر صلی الله علیه وسلم: ( أکثر من قول لا حول ولا قوه إلا بالله العلی العظیم فإنها من کنز الجنه ) (هـ) البانی: (صحیح). رجوع شود به حدیث شماره: ۷۹۰۷ در صحیح الجامع.‌ و از ابوهریره رضی الله عنه. حازم بن حرمله اسلمی رضی الله عنه. یعنی: ” (لا حول و لا قوه إلا بالله العلی العظیم) را بسیار بگوی، چرا که آن گنجی از گنج های بهشت است. “
نویسنده: عیسی بن حسن ذیاب.

ترجمه: مسعود

ارسال : فایق شریعت پناه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا