اندیشه

چگونه در دل دیگران نفوذ نماییم؟؟ (بخش اول)

 چگونه در دل دیگران نفوذ نماییم؟؟ (بخش اول)

این سبب هافلاش هایی هستند که دل ها را می رباید،و در واقع فضایلی هستند که قلب ها را نرم ومهربان کرده وعیب ها را پوشانیده واز لغزش ها چشم پوشی می نماید .آنچه از نظرتان خواهد گذشت ویژگی هایی است  که تاثیری فوری بردل ها خواهد گذاشت.

پس ای دوستدار مردم ،  این فلاش ها را دریافت کن و بدان که اگراز آنها استفاده کنی قطعاً دلهای کثیری را به جذب خواهی نمود؛پس بربکارگیری درست آن فلاش ها کوشا باش وبرای رسیدن به هدف – که عبارت است از جلب رضای خدا و جذب مردم به اسلام – هموار تلاش کن به نحوی شایسته ای رفتار نموده و توکل کن بر خدا .

وسیله اول: تبسم و لبخند

از قدیم گفته اند گفته اند لبخند بسان نمک در طعام است وهمچنین به عنوان مؤثرترین تیری به شمار می آید که دل ها را از آن خود می کند علاوه بر اینکه  لبخند عبادت وصدقه نیزبه شمار می آید،همانطور که ترمذی روایت کرده است که پیامبر (ص) فرمود: روبروشدن با برادرت با چهره ای خندان صدقه به شمار می آید .

عبداله بن حارث می گوید:  کسی را به اندازه رسول خدا(ص) ندیدم که تبسم نماید.

وسیله دوم:سلام کردن

تیری است که عمق دل رانشانی گرفته وسپس آن را بسان شکاری در اختیارت توی دعوتگرقرار می دهد،  البته ناگفته نماند اگر ضمن سلام بر مخاطب با گشاده رویی ، چهره ای خندان با او روبه رو شوی و به  گرمی احوالش را بپرسی و دستانش را بفشاری راه نزدیک شدن و نفوذ به قلب او را هموار کرده ای ، علاوه بر اینکه اینگونه رفتارنمودن باعث کسب پاداش اخروی فراوانی شده و در واقع غنیمت بزرگی نیز به شمار می آید.

عمرنَدِی گوید:  با عبداله بن عمر از خانه خارج شدم دیدم که آن حضرت برهمه چه بزرگ وچه کوچک که می گذشت سلام می کرد.

 حسن بصری می گوید مصافحه ودست دادن محبت و دوستی دو طرف را افزایش می دهد.

 پیامبر(ص) فرمود هیچ کار نیکی را کوچک نشمار،  حتی ولو اینکه با برادر دینی خود را با گشاده رویی ملاقات کنی.

 در موطأ امام مالک آمده که پیامبر فرمود: مصافحه کنید که کینه ها را می زداید  وبه برادرانتان هدیه دهید تا محبتتان نسبت به همدیگر افزوده شود وکینه ها رخت بربندد.

وسیله سوم:هدیه دادن

دادن هدیه به همدیگر تاثیر عجیبی بردل می گذارد وگوش وچشم ودل طرف را می رباید. آنچه مردم در مناسبت ها از هدایا که به یکدیگر می دهند ، کار پسندیده و مطلوبی به شمار آمده البته مشروط به اینکه کسی برای تهیه و تقدیم هدیه و کادو خود را به زحمت نیندازد.

ابراهیم زهری می گوید:  پدرم درتصمیم گرفت به نزدیکان واعضای خانواده اش جوایزی هدیه نماید پس از من خواست نام هدیه گیرندگان را برایش بنویسم ، این کار را انجام دادم سپس گفت بیشتر فکرکن که کسی از قلم نیفتاده باشد،  گفتم نه همه را بدون کم و کاست یاد داشت نموده ام ؛ پدرم گفت یادم آمد مردی را که دارای چنین وچنان اوصافی است از قلم افتاده ، آن مردی که روزی به من رسید وبه شیوه ای شایسته بر من سلام کرد،  برای وی نیز ده دینار در نظر بگیر.

دقت نمایید  سلام کردن چه تاثیری از خود برجاگذاشته است ؛ که می خواهد پاسخ آن سلام را با هدیه بدهد وبابت آن سلام به او پاداش دهد.

محمد مصطفی فرمود : به برادران دینی تان هدیه دهید تا محبتتان نسبت به همدیگر افزوده شود وکینه ها رخت بربندد.

وسیله چهارم:سکوت کردن وکم سخن گفتن جز به موقع و مفید.

در مجالس  و محافل سعی کن از بلند نمودن صدا وزیاد سخن گفتن بپرهیزی وهمواره سخنان زیبا وعبارات شیرین ودلنشین بر زبان بران؛ چون همانطور که در صحیحین آمده است سخن نیکو – و به جا- صدقه است وتأثیر شگرفی بردل ها خواهد داشت وراهی است مطمئن برای بدست آوردن آنها ، حتی اگر صاحب آن دل، دشمن باشد چه رسد به مسلمانان و برادرانت.

 روزی حضرت عایشه به تعدادی از یهودی ها که معمولاً خطاب به رسول خدا (ص) می گفتند “السام علیکم یعنی مرگ برشما ” گفت : مرگ ولعنت برشما باد ، رسول خدا در واکنش به برخورد عایشه و خطاب به او فرمود: آرام باش ای عایشه ؛ خداوند مهربانی وبرخورد نرم را در تمامی امور دوست دارد.(متفق علیه).

 انس روایت کرده که پیامبرفرمود : بر اخلاق زیبا وسکوت کردن، مداوم باش چون قسم به خدا مردم جز با این دو زیبا نمی گردند(ابویعلی وبزارو…).

وسیله پنجم: خوب گوش فرا دادن وادب سکوت کردن و بی جهت قطع ننمودن سخن دیگران

پیامبر اسلام(ص)تا وقتی که شخصی سخن خود را به پایان می رسانید سخنش را قطع نمی نمود. هرکس براین خصلت و ویژگی خود را عادت دهد مردم اورا دوست خواهند داشت و مورد پسند آنها نیز قرار گرفته وشیفته وی می گردند. برعکسِ کسی که پرحرف بوده وسخن دیگران را قطع می نماید. به این اخلاق زیبا، دریکی از صالحان بنام”عطا” دقت کن ؛ او می گوید: هرگاه شخصی درباره چیزی برایم سخن می گوید طوری به او گوش فرا می دهم گویی اولین بار است که این مطلب را – از زبان او – می شنوم ؛حال اینکه آن را قبل از اینکه این شخص به دنیا بیاید شنیده ام!!

وسیله ششم: زیبایی و مرتب بودن ظاهرولباس وبوی خوش

پیامبر می فرماید: خدا زیبا است وزیبایی را دوست دارد(به روایت مسلم). عمربن خطاب(رض) می گوید من شیفته آن جوانِ خوشبوی زاهد ودارای لباسی زیبا هستم.

عبداله پسر امام احمد بن حنبل می گوید من کسی را پاکیزه تراز لحاظ لباس  ومتعهدتر نسبت به خود وسبیل ها وبدنش از (پدرم) احمد بن حنبل ندیدم

وسیله هفتم:سخاوتمندی وبرآوردن نیازهای دیگران

 این وسیله بسان تیری است که می توان با آن دل ها را تصاحب نموده وبر آن ها تأثیر فراوانی گذاشت  آن گونه که شاعر به تصویر می کشد :

أحسِن إلَی النّاس تَستَعبِد قُلُوبَهُم         فَطَالَمَا استَعبَدَالإنسَنَ إحسَانُ

 اگر بامردم به نیکی رفتار نمایی دلهایشان را به تسخیر خواهی نمود چه فراوانند دل هایی که بوسیله احسان ونیکوکاری تسخیر شده اند .

 تازه با بکارگیری این وسیله محبت خدا را نیز بدست خواهی آورد همانگونه که پیامبر(ص) فرمود محبوب ترین انسان ها نزد خدا سودمندترین آنها نسبت به مردم است .

خداوند جل جلاله نیز می فرماید أحسِنواإنَّ اللّه یَحِبُّ المُحسِنین نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد.

    إذَا أنتَ صَاحَبتَ الرِّجالَ فَکُن فَتَیً             مَملـــوکٌ لِــکُلِّ رَفِیــــقٍ

     وَکُـن مِثلَ المَــاءِ عَذبَـاً وَ بَــارِدَاً             عَلَی الکَبِدِ الحَرِیِّ لِکُلِّ صَدِیقٍ

 هرگاه با مردان مصاحبت ومعاشرت نمودی برای هر دوستی از آنها جوانمردی فروتن باش وبر دل سوخته هر دوستی مانند طعم آب ، سرد وگوارا باش.

درشگفتم از کسی که چندین برده را با دارائیش از بردگی آزاد کرده و می خرد ولی نمی تواند انسان های آزاده را بابخشش و احسانش بخرد.

از قدیم گفته اند کسی احسان و نیکوکاریش را گسترش دهد دوستداران بیشتری خواهد داشت . مطلب ادامه دارد
نوشته : ابراهیم بن عبداله الدویش

ترجمه : ماموستااسماعیل ابراهیمیان- مهاباد

نمایش بیشتر

اسماعیل ابراهیمیان

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ فعال دینی و دعوتگر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا