خانواده

چگونه دل همسرم را به دست بیاورم؟

 

آیا دوست داری که دل، روح و وجود همسرت را به دست بیاوری؟!!

برادرم! اگر می­خواهی دل، روح و وجود همسرت را به دست بیاوری، باید امور ساده­ای را انجام دهی که ان شاء الله به مقصودت خواهی رسید.

 ۱- خودت را برای همسرت تمیز و زیبا نگه دار

 همیشه در جلوی چشمان همسرت زیبا باش و خودت را برای او چنان تمیز و آراسته بگردان که دوست داری او برایت زیبا و آرایش کرده باشد؛ زیرا خداوند می­فرماید: « وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ»؛ و برای همسران (حقوق و واجباتی) است (که باید شوهران اداء بکنند) همان گونه که بر آنان (حقوق و واجباتی) است که (باید همسران اداء بکنند) البقره ۲۲۸»

۲ – به خانواده همسرت احترام بگذار

 بی گمان احترام به خانوده­ی او بخشی از احترام به شخص اوست، افراد خانواده­ی او را مانند افراد خانواده ی خودت بدان که با این کار محبتتان دوام خواهد داشت و قدر وجایگاهت در چشمان او زیاد خواهد شد.

۳ – در خانه لبخند بزن

 لبخند بزن تا همسرت را خوشبخت نمایی،  هر وقت داخل خانه شدی با لبخند وارد شو که با این کارت خوشحالی را به دل همسرت داخل می­نمایی و سعی کن فکر و  و دغدغه عمل، در وقت عمل باشد. از حضرت عائشه رضی الله عنها سؤال شد: وقتی که پیامبر خدا داخل خانه می­شد با چه حالتی داخل می­شد؟ گفت: با چهره­ای شادمان و خنده­رویی داخل می­شد.

۴ – همسرت را با بهترین نام­ها صدا بزن

همسرت را با بهترین نام و زیباترین لقب­ها صدا بزن تا او را خوشحال نمایی؛ جوّ خانه را با دوست­داشتنی ترین­ نام برایش عطرآگین نما تا به بهترین پیامبر خدا اقتدا کرده و او را بهترین الگو و سرمشق خویش قرار داده باشی چنان­که  پیامبر صلى الله علیه وسلمحضرت عائشه رضی الله عنها را با [عائش] صدا می­زد و بعضی وقتها به خاطر جمال وزیبایی­اش او را [حُمَیراء] صدا می­زد.

 ۵ – بهترین شما کسی است که برای خانواده­اش بهترین باشد:

 برادرم! ای کسی که زنی را به همسری خویش برگزیده­ای! در خانه­ات در نرم دلی، عطوفت و تسامح بهترینِ مردمان نسبت به اهل خویش باش؛ رفتار نیکویی داشته باش؛  زیرا پیامبرصلى الله علیه وسلم فرمودند: «خیرکم خیرکم لنسائه وانا خیرکم لنسائی» رواه الترمذی ۳۸۹۵] یعنی بهترین شما کسی است که برای زنانش بهترین باشد و من بهترین شما نسبت به زنانم می­باشم.  ونیز فرمودند: “أکمل المؤمنین إیماناً أحسنهم خلقاً” رواه الترمذی ۱۱۶۲] کامل­ترین مؤمنان در ایمان­شان خوش اخلاق­ترین­شان هستند.

۶ – معاشرت خوبی با همسرت داشته باش

 همسرت به تعامل و رفتاری خاص که بر اساس مهربانی همراه با نصیحت و راهنمایی باشد نیاز دارد چنان که خداوند می­فرماید:  (وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ )[ ۱۹ النساء] ((و با زنان خود به طور شایسته (در گفتار و در کردار) معاشرت کنید)) و پیامبر صلى الله علیه وسلم :- «استوصوا بالنساء خیراً» یکدیگر را به خوش­رفتاری با زنان سفارش کنید. رواه البخاری ۳۳۳۱ .

۷ – به همسرت کمک کن

 کمک تو به همسرت در کارهای منزل نوعی از انواع رحمت است و از مردانگی­ات نمی­کاهد. لذا در خانه­ات مانند رسول وحبیب خدا علیه الصلاه والسلام با همسرانش باش. حضرت عائشه رضی الله عنها در خصوص کمک کردن پیامبر صلی الله علیه وسلم در خانه­اش به همسرانش می­گوید:  (پیامبر خدا در خدمت به اهل خانه­اش بود، هر وقت صدای اذان را می­شنید از خانه به سوی مسجد برای ادای نماز خارج می­شد) [بخاری:۵۳۶۳]

۸ – بسیار از او تعریف کن

زنان دوست دارند از ایشان تعریف شود، پس در توصیف زیبایی ومحاسن همسرت و زیبایی لباسهایش و رنگ آن بسیار تعریف کن؛ که این نوع تعریف حتی در صورت مبالغه آمیز و  دروغ بودن نیز جایز است.

۹  – برای همسرت هدیه بخر

هدیه سریع­ترین وسیله برای به دست آوردن دل همسر است؛ اگر می­خواهی از زندگانی­ات روزهایی مانند روز عید و جشن پر از شادی وخوشحالی بسازی پس از دادن هدیه به همسرت دریغ منما. چنان که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «تَهادُوا تَحابُوا» یعنی به یکدیگر هدیه بدهید تا محبت یکدیگر را به دست آورید [موطأ ۹۰۸]

و گفته شده است که هدیه، پیک و سبب محبت میان شوهر و همسر است.

۱۰ – بازی وشوخی با همسر راز سعادت و خوشبختی است

چنان که خداوند می­فرماید: (وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ ) ۲۲۳ البقره ((و برای خود پیشاپیش بفرستید.))

وپیامبر صلى الله علیه وسلم خطاب به یکی از از یارانش که با بیوه زنی ازدواج کرده بود  فرمودند: (…فهلا جاریه تلاعبها وتلاعبک وتضاحکها وتضاحک ؟) رواه البخاری ۵۳۶۷ : چرا با دوشیزه­ای ازدواج نکردی، تا با او بازی کنی و او با تو بازی کند، و با او بخندی و او با تو بخندد.

۱۱ – از شک زیاد بپرهیز

تیرهای شک و اتهام را به سوی عفت و شرف همسرت پرتاب مکن و ظن وگمان نیک به همسرت داشته باشد؛ زیرا شک بی جا سبب زندگانی ناخوشایند می­گردد. خداوند می­فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا»۱۲؛ای کسانی که ایمان آورده‌اید ! از بسیاری از گمانها بپرهیزید ، که برخی از گمانها گناه است ، و جاسوسی و پرده‌دری نکنید. [الحجرات۱۲] . پیامبر صلى الله علیه وسلم  می فرماید: «إیاکم والظن فإن الظن أکذب الحدیث»؛ از گمان برحذر باشید؛ زیرا گمان دروغ ترین سخن است. رواه مسلم ۲۵۶۳ .

۱۲ – بخاطر هر چیز کوچک و بزرگ با او جر و بحث مکن

 جر و بحث یک نوع بیماری است که هر وقت در خانه ای بوجود آمد، اهل آن خانه را  نابود می­کند. مشاجره و جرو بحث سبب از بین رفتن سعادت و خوشبختی و بوجود آمدن شقاوت و بدبختی می شود پس بخاطر هر کوچک و بزرگی اهل جر وبحث ومجادله نباش.

پیامبر صلى الله علیه وسلم فرمود:- «لایفرک مؤمن مؤمنه إذا کره منها خلقاً رضى منها آخر»؛ نباید مرد مؤمنی زن ایمان داری را دشمن بدارد، اگر یکی از اخلاق هایش را دوست نداشت، از دیگری راضی شود. رواه مسلم ۱۴۶۹٫

۱۳- عیب های همسرت را بپوشان

 هیچ انسانی بی عیب پیدا نمی شود، پس هر وقت خداوند همسری را نصیبت گردانید که در اخلاق یا خلقت و طبیعت خویش دارای عیب است، عیب او را بپوشان و از آن سخن مگو. پیامبر صلى الله علیه وسلم می فرماید: «من ستر مسلماً ستره الله فی الدنیا والآخره» رواه مسلم ۲۶۹۹٫» هر کس عیب مسلمانی را بپوشاند، خداوند در دنیا و آخرت او را می پوشاند.

۱۴ –  با همسرت مشورت کن

 نقش همسرت در زندگی خانوادگی را نادیده نگیر، با او مشورت کن و در مواردی که مربوط به زندگی مشترکتان است، دیدگاه او را نیز جویا شو؛ زیرا با مشورت، خاطر زن راحت می شود و با این کار به او اعلام می کنی که به او احترام قائل شده ای. چنان که خداوند می فرماید:  «(وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ ) ۳۸ الشورى »؛ یعنی: کارشان (= مسلمانان) به شیوه‌ی رایزنی و بر پایه‌ی مشورت با یکدیگر است. 

پیامبر اسلام صلى الله علیه وسلم  نیز با همسرانش مشورت می نمود ومشکلات خویش را با آنان در میان می گذاشت چنان که در صلح حدیبیه با یکی از همسرانش مشورت نمود.

  ۱۵ – از مناقشه ی او  خشمگین مشو

هر وقت مناقشه بین تو و همسرت شدت یافت خشمگین مشو؛ زیرا زنان پیامبر صلى الله علیه وسلم به وی مراجعه می نمودند و با او به مناقشه می پرداختند. پس برادر گرامی! این را به خاطر بسپار که تو بهتر از رسول خدا نیستی.

۱۶ – بر حذر باش از دنبال کردن لغزشها

 زندگی مشترک پر از لغزشهاست، پس جزو کسانی نباش که در پی فرصتهایی هستنند که اشتباهات و لغزشهای همسرشان را به دست بیاورند بلکه دارای سینه ای فراخ باش .

 از جابر رضی الله عنه روایت است که گفت: “نهی رسول الله صلى الله علیه وسلم أن یطرق الرجل أهله لیلاً یتخونهم أو یلمس عثراتهم” رواه مسلم ۷۱۵  رسول خدا صلى الله علیه وسلم از این نهی نمود که مرد شبانه بدون اعلام قبلی بر اهل خانواده اش وارد شود که آنان را اهل خیانت بداند یا اینکه در پی یافتن لغزشهایشان باشد.

۱۷ – بر حذر باش از تغییر دادن طبیعت هایش با زور

 تغییر با زور و اجبار دوستی را از بین می برد؛ زیرا جایگاهی در دلها ندارد بنابر این از تغییر دادن طبیعت های همسرت با زور و اجبار بر حذر باش؛ زیرا این تغییرات هر چند ایجاد شود، اما دوام نخواهد یافت  چنان که خداوند می فرماید: (فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»؛ از پرتو رحمت الهی است که تو با آنان ( که سر از خطّ فرمان کشیده بودند ) نرمش نمودی . و اگر درشتخوی و سنگ‌دل بودی از پیرامون تو پراکنده می‌شدند.[ ۱۵۹ آل عمرآن.]

۱۸ – از سرزنش های زیاد بر حذر باش

سرزنش های زیاد سبب بروز کینه و دشمنی می شود ومحبت و دوستی را از خانه ها بیرون می کند، پس سرزنش هایت را در  تبسم و افعالت قرار ده.

۱۹ –  همسرت را نزن 

 برحذر باش از زدن همسر؛ زیرا سبب دل ناخوشی و دشمنی می شود و یکی از اسباب طلاق وجدایی است . حضرت عائشه رضی الله عنها در وصف پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید:  رسول خدا هرگز زنی را کتک نزد و هنگامی که معاویه بن حیدر از رسول خدا در خصوص حق همسر پرسید، در جوابش گفت: «(…لاتضرب الوجه ) به صورت همسرت نزن.رواه أبو داود ۲۱۴۲»

۲۰ – با عفت وپاکدامن باش

 عفت وپاکدامنی رأس المال مرد است وهر وقت مرد عفت وپاکدامنی را از دست داد، هیچ ارزشی برای او باقی نمی ماند. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: “سبعه یظلهم الله فی ظله یوم لاظل إلا ظله [ منهم ] رجل دعته امرأه ذات منصب وجمال فقال أنی أخاف  الله”؛ هفت دسته ای که خداوند در رو قیامت آنان را در زیر سایه ی عرش خویش قرار می دهد، روزی که جز سایه ی عرش او سایه ی دیگری نیست … (یکی از این هفت دسته) مردی است که زن دارای منصب و زیبایی او را به سوی خویش فرا خواند و او بگوید: از خدا می ترسم. رواه مسلم ۱۰۳۱   

۲۱ – زن را جز در خانه ترک مکن

 هر وقت آتش خشم و عصبانیت در وجودت شعله ور گردید و قصد ترک کردن همسرت را نمودی، این کا را در خانه ات انجام ده.چنان که پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ در جواب سؤال معاویه بن حیدر رضی الله عنه – که به نزد ایشان آمد و پرسید ای رسول خدا! حق همسرت ما بر ما چپیست؟ –  فرمود: ( تطعمها إذا أکلت وتکسوها إذا أکتسیت ولاتضرب الوجه ولاتقبح ولاتهجر إلا فی البیت )  هر وقت نیازی به خوراک داشت به او بدهی، و هر وقت نیاز به لباس داشت برایش تهیه کنی و به صورتش نزن و او را زشت روی نگردان و محل خوابت را از او جز در چارچوب خانه جدا مکن. رواه أحمد ۴\ ۴۴۷

۲۲ – هنگامی که اشتباه کردی از او عذر خواهی کن

عذر خواهی سریع ترین راه برای ایجاد محبت بین زوجین است پس شستشو ده دردها را با کلماتی که بیانگر عذرخواهی باشد چنان که گفته شده است .. هیچ چیزی اشتباهات را پاک نمی کند جز عذر خواهی.

برادر گرامی که دارای همسر هستی!  به این موارد عمل کن نتیجه ی خوبی را زیبا خواهی دید  و همسرت با روحش خود را فدایت خواهد کرد هر وقت آن را از او طلب کنی.

منبع: جدد حیاتک

ترجمه: خالد ایوبی نیا

 

نمایش بیشتر

خالد ایوبی نیا

استان آذربایجان غربی - ارومیه مترجم - نویسنده فعال دینی و حافظ قرآن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا