دعوت اسلامیسیره نبوی

چە کسی حاضر است جانش را در راه خدا نثار نماید؟!

چە کسی حاضر است جانش را در راه خدا نثار نماید؟!

ترجمه: کریــم تاران

عبدالله ابن المبارک در کتاب “الجهاد” روایت می کند: در روز جنگ ٲُحُد هنگامی که دشمن داشت از پیامبر صلی الله علیه و سلم نزدیک می شد، مصعب بن عمیر جانانه دفاع کرد تا شهید شد و ٲبو دُجانه هم که زخمهای بدنش بسیار شده بود؛ پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود:
چه کسی حاضر است جانش را در راه خدا و رسولش فدا نماید؟

زیاد بن سَکَن خیز برداشت و جنگید تا جایی که زخمهای بدنش او را سُست و ناتوان کرد، پیامبر صلی الله علیه وسلم خطاب به زیاد گفت:
بیا نزدیک من!
پیامبر رانِ خود را سرین و بالشتک زیاد کرد و در همین حالت جان به جان آفرین تسلیم کرد!

غزوه اُحُد به پایان رسید، اما صدای پیامبر صلی الله علیه و سلم همچنان طنین انداز بود که: چە کسی حاضر است جانش را در راه خدا نثار کند…!

پیامبر صلی الله علیه و سلم با جسم و جانش از این دنیا رفته، اما بەواسطه دین و شریعت و رسالت و اُمّتِ خود تا قیامِ قیامت ماندگار است و بازار هـم همچنان دایر و عرضه و خرید و فروش ساری و جاری است که ” چه کسی جانش را در راه خدا فدا می کند”!

هرگاە خانوادەای فقیر و محتاج را دیدی، فرمودەی پیامبر را بیاد آور که: چه جانش را در راه ما فدا می کند؟
لبیک گویان پیامبر را جواب بده و بگو من یا رسول الله! و از مال و داراییت زکات و صدقات پرداخت کن!

هرگاه شنیدید که برای فردی مستمند و مبتلا به بیماری پولی جمع آوری می شود، فرمودەی پیامبرت را بیاد آور که : چه کسی خود را در راه ما فدا می کند؟، و بگو: من یا رسول الله! و به اندازه تواناییت در این امر خیر سهیم شو!

هرگاه نزد تو پدر یا مادرت مریض شدند و تو بشدت سرگرم تجارت و شغل خود بودی، فرمودەی پیامبرت را بیادآور که: چه کسی آماده است جانش را در راه خدا نثار کند؟ و بگو من یا رسول الله! وقت فراغتی را برای خود پیدا کن و پدر یا مادرت را پیش پزشک معالج ببر!

هرگاە اختلاف و بگو مگویی خانوادگیِ رخ داد کە جز با تسامح و تنازل و گذشت یکی از طرفین حلّ نمی شد، فرمایش پیامبر را یادآور شو که:چه کسی حاضر است جانش را در راه خدا ببخشد؟ و بگو من یا رسول الله! و با قلبی لطیف و مهربان دعوا را پایان دهید!

هرگاە فرصتی برای انجام رفتاری زشت و پنهانی میسّر شد، فرموده پیامبرت را یادآور شو که: چه کسی جانش را در راه خدا فدا می کند؟ و بگو: من یا رسول الله! سپس عفت و پاکدامنی را پیشه کن و مطمان باش که هر کس چیزی را در جهت رضای پروردگار ترک کند، خداوند عوض و بهای بهتری به آن می پردازد!

جانفشانی و فداکاری برای خدا و رسولش فقط در میدان جنگ و معرکه نیست، هرچند این نوع، بهترین و زیباترین معامله با خداست؛ بلکه هر روز این میدان برای معامله با خدا و جانفشانی در راه رسولش دایر و برقرار است، پس جان خود را در راه رضایت خدا و پیامبر فدا کن!…

نویسنده: ادهـم شرقاوی

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

کریم تاران

استان آذربایجان غربی - میاندواب نویسنده و مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا