تاریخ

کتابخانه کنگره آمریکا و کتابخانه بغداد

در سال ۱۸۰۲ میلادی کنگره آمریکا ماده ای قانونی برای تاسیس کتابخانه ای تصویب نمود ، که بعدها به نام کتابخانه ملی کنگره معروف گشت !

امروزه کتابخانه ملی کنگره بزرگ ترین و پر هزینه ترین و ایمن ترین کتابخانه های جهان به شمار می آید !

مساحت آن ۳۹ هکتار و طول قفسه هایش ۸۵۶ کیلومتر بوده و بیش از ۲۹ ملیون کتاب و نیز تعداد ۵۸ ملیون سند در آن وجود دارد !

رئیس کتابخانه ملی کنگره که بدان کتابدار گفته می شود ، مستقیما از طرف رئیس جمهور وقت تعیین می گردد ، رئیس فعلی آن ( جیمز هادلی بیلینگتون ) می باشد ، ایشان در سال ۱۹۸۷میلادی از جانب رونالد ریگان به ریاست کتابخانه منصوب گردیده و سیزدهمین رئیس آن به شمار می آید !

این کتابخانه بازوی تحقیقاتی کنگره ایالات متحده آمریکا می باشد و در واقع می توان گفت : از اینجا غلبه امت ها سرچشمه گرفته و نیز از همین جا پایان می پذیرد !

کتابخانه کنونی کنگره مرا به یاد کتابخانه قدیمی بغداد می اندازد ، که در آن زمان بزرگ ترین کتابخانه جهان به حساب می آمد..

می گویند : مامون عباسی به کسی که کتابی را از زبانی دیگر به زبان عربی ترجمه می نمود ، به اندازه وزن کتاب ترجمه شده ، به مترجم طلا می داد !

بدترین کاری که قوم تاتار با داخل شدنشان به بغداد در حق مسلمانان انجام دادند ، سوزاندن کتابخانه بزرگ بغداد و انداختن کتاب هایش در رود دجله بود ، که اگر کتابخانه سالم می ماند ، بعد از چند سال بغداد به حالت سابق خود بر می گشت ، اما متاسفانه آن کتاب ها برای همیشه ضایع گردیدند !

هر امتی که به فرهنگ و ادبیات خود توجه کافی نداشته باشد ، چیزی از آن باقی نخواهد ماند !

قوم مغول ملتی جنگجو بودند ، نه نویسندگانی داشتند و نه ادیبانی از آنها شناخته شده اند ، چیزی ننوشته و ساختمانی هم بنا نکرده اند ، آمدند و جنگیدند و پیروز شدند و کشتند و سوزاندند ، سپس جنگ افروزی کرده و شکست خوردند و نابود گشتند ، هیچ چیزی دال بر این خود ندارد که روزی از روزها از بغداد رد شده باشند ، ولی اندلس با کاخ هایش ، با مساجدش ، با کتاب ها و ادبیات و فرهنگ و هنرش همواره گویای این است : که روزی مسلمانان در آنجا بوده اند !

چیز غریبی نبود که این امت قرن ها پرچم فرهنگ و هنر و دانش را به دست گرفته و رهبری بشریت را عهده دار بوده است ، زیرا اسلام بواسطه شمشیر گسترش نیافته ، بلکه از شمشیر تنها برای هموار کردن راه رساندن دعوت و هدایت به مردم استفاده شده و در تمامی فتوحات اسلامی ، جنگ آخرین گزینه ای بوده که از جانب مسلمانان در برابر کسانی بکار گرفته شده که مانع رسیدن رسالت پروردگار به مردم بوده اند !

اولین کلمه نازل شده در قرآن ( اقرٲ ) بخوان بوده ، روز بدر هم پیامبر اکرم ( ص ) برای آزادی اسیران کفار قریش اینگونه شرط گذاشت : آنانی که خواندن و نوشتن بلدند ، ده نفر از مسلمانان را آموزش دهند ، آیا هیچ دینی همانند اسلام بر روی کره زمین یافت می شود ؟ دشمنانش آمده اند که نابودش کنند ، بر آنان پیروز شده و بدانان می گوید : من دانش و قلمهایتان را می خواهم ، این امت لازم است که بخواند و دانش کسب کند !

نویسنده : ادهم شرقاوی
مترجم : امید سلیمانی ـــ بانه

از طريق
امید سلیمانی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

امید سلیمانی

# استان کردستان- بانه @@ فعال دینی و اجتماعی @@ نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا