تاریخ

کدام بدتر است ؛ دوست ناباب یا تنهایی؟

 

ترجمه از کوردی : ژیان ابراهیم پور- سردشت

 حه سه ن پینجوینی

در اردیبهشت ماه گذشته روزنامه الشرق الاوسط لندن، خبر و سرگذشتی غمناک را منتشر کرد ، راستش را بخواهید وقتی انسان این نوع رویدادها را مطالعه می کند ، بیشتر بزرگی و عظمت اسلام برایش آشکار می شود.

مهندس فهمی هویدی یکی از روزنامه نگاران معاصر، بحثی را پیرامون این مسئله نوشته است که «دوست ناباب بهتر است یا تنهایی؟»این هم متن این رویداد است که روزنامه الشرق الاوسط منتشر کرده است.

خانمی ۵۸ ساله اهل فرانسه در شهر ماسون در قلب فرانسه قهرمان این داستان است؛

این خانم کرایه خانه اش عقب می افتد و پس از مدتی کرایه خانه اش به طور باورنکردنی روی هم انباشته می شود ، هر چند که صاحب خانه زیاد سعی می کند تا او را پیدا کند ولی فایده نداشت و از طرف او جوابی نبود !

مثل این که گوشش بدهکار نبود  پلیس از طرف دادگاه به منزل او می روند و دستگاه قفل شکن نیز همراه خود می برند و بعد از اینکه درب منزل  را می زنند اما کسی در را باز نمی کند قفل درب آپارتمان را شکسته و باز می کنند و وارد خانه می شوند.

ولی  در آنجا با صحنه ای باور نکردنی و غم انگیز مواجه می شوند !!

در کمال تعجب می بینند که خانم  دردستشوی منزل مرده است و تنها استخوان هایش باقی مانده اند!

جسد زن را به بیمارستان می برند تا علل مرگ او را تشخیص دهند؛ در کالبد شکافی جسد  زن  نمی شود که او در چه زمانی فوت کرده! اما مطمئن می شوند که به قتل نرسیده و هیچ آزار جسمی روی بدن زن نیست و به مرگ طبیعی مرده است.

 برای این که روشن کنند  تاریخ مرگ او کی بوده به برگه ها و فیش هایی نگاه می کنند که در خانه اش وجود دارد؛ با نگاه کردن  به برگه ها مشخص می شود که تاریخ  روی آن ها به سال ۲۰۰۶ میلادی بر می گردد! پس با این مدارک معلوم می شود که آن خانم در همین تاریخ فوت کرده است.

این گزارش را پزشکی قانونی بایگانی می کند. پزشکان مربوطه در بررسی ها مطمئن  می شوند که در طول این سه سال هیچ کس آن خانم را ملاقات نکرده است! و نه خبری ازاو گرفته اند!

هنگامی که در باره ی وی از همسایه هایش می پرسند: آنها هم می گویند ما احساس می کردیم که او از این محله به جای دیگری نقل مکان کرده است!

پلیس خیلی سعی می کند تا با فرزندانش تماس بگیرد و با آنها دیدار کند ، وقتی  این تماس با  آنها شکل می گیرد فرزندانش می گویند : مدت  هشت سال است که با او تماسی نداشته ایم!

بعد از انتشار این گزارش آقای فهمی هویدی سعی می کند هر چیزی که با این داستان در ارتباط بوده و با این مسئله مربوط می شود را دنبال کند و موفق می شود گزارش دو نفر از روانشناسان دانشگاه شیکاگو بدست آورد که ثابت شده هنگامی انسان به سن میان سالی می رسد تنهایی کمک کننده بزرگی است برای ترشح هورمون های زهراگین و آن هورمون ها باعث ناامید شدن او از خود و زندگیش می شوند.

این دو دانشمند لویزهوکلی و جون کاسیبو در هنگام تحقیق برروی کسانی که سنشان در میان ۵۰ سال تا ۶۸ سالگی است و به تنهایی زندگی می کنند بیشتر احساس ترس و  اضطراب و ناتوانی می کنند ، در هنگام ناامیدی و مشکلاتشان دوست ندارند کسی به آن ها کمک کند.

در یک آزمایش ادرار که از آن ها به عمل آورده اند هورمون ایبینفرین را پیدا کرده اند که باعث رفتار نابهنجاری در آن هایی می شود که به تنهایی زندگی می کنند.

در تحقیق شان به این نتیجه رسیده اند  که زندگی تنهایی نه تنها تاثیر منفی بر روانشان می گذارد، بلکه آثار سوء آن بر اعضایشان نیز  مشاهده می شود.

درباره علل خودکشی سالمندان ، گزارشی از امریکامنتشر شد که در آن لیست بلند بالایی  از خودکشی ها را نیز به چاپ رسانده بود “مرکز نگهداری و جلوگیری از بیماری”در واشنکن  آماری را منتشر نمود  که در آن به این مورد می پردازد که در هر صد هزار سالمند چهارده نفر بر اثر تنهایی دچار ناامیدی می شوند و در نتیجه دست به خودکشی می زنند.

مرکزیادشده که این آمار را منتشر کرده خاطر نشان نموده که به دلیل خودکشی غمناک خانمی دست به این کار زده است ؛ حادثه ای که در کالیفرنیا رخ داده و باعث توجه شبکه های خبری نیز شد…این خانم  یال گالون ، بازنشسته بود و محل کارش نیز نزدیک منزل شخصیش بوده است ، در روز خودکشی هر قرضی که داشته از چک و پول همه را پرداخت می کند و سپس به منزلش برمی گردد و با اسلحه چند گلوله را برسرخود خالی می کند و به زندگیش پایان می دهد..

گزارش مذکور از مردی هم بحث می کند در فلوریدا که او نیز همسرش را به قتل رسانده است ، گزارش حاکی از این است که قاتل و مقتول سالمند هستند،همسر بیماری داشت  که مجبور بود در همه کارها به او کمک کند  ، مرد هم که پیر شده و از خود نیز بی زار شده بود خواست به این صورت به زندگی خود و زنش پایان دهد.

همین رویداد در اتریش نیز روی می دهد، مردی ۹۳ساله همسرش را در آشپزخانه به وسیله چاقو سر می برد، او هم پیرزنی ۸۳ساله بود ؛ پس ازکشتن شوهر با پسرش تماس می گیرد و این خبر را به او می دهد و تلاش می کند که خودکشی کند اما موفق نمی شود.

روان پزشکان پس از بررسی این حوادث به این نتیجه رسیده اند که سالمندان به خاطر ناامیدی و مایوس شدن از زندگی دست به این کارهای وحشتناک می زنند ، این گونه اشخاص احساس نموده اند که اجلشان نزدیک شده است و همین احساس باعث شده که آنان را مجبور کند تاهمسر و شریک زندگیشان را با این شیوه به قتل برساند و سپس خودش نیز حیات را بدرود گوید.

با این وصف بزرگان ما گفته اند: تنهایی بهتراست از دوست ناباب “اما این رویدادهای امروزی ما را مجبور می کند نگاهی دوباره به این سخن حکیمانه داشته باشیم ؛ چرا که شواهد حاکی از این است که دوست ناباب ضررش از تنهایی کمتر است ؛ در تنهایی اقدام به خودکشی می شود ولی در کنار دوستان ناباب شاید این موارد کمتر اتفاق بیفتد.۲)

من هم می گویم : پس از این همه آمار تکان دهنده از خودکشی افرادی که در اثر تنهایی اقدام به خودکشی می زنند شایسته است بپرسیم که از دوست ناباب و تنهایی کدامشان بدتر و مضرترند؟

در واقع  هردو عامل شرهستند و هیچ کدام از آن دو شایسته و ستوده ای نیست.

خواننده عزیز! وقتی که ارتباطات و رفت و آمد بین انسان ها نباشد ، وقتی که ارتباط خویشاوندی و صله رحم قطع شود هزاران اتفاق ناخوشایند اتفاق می افتد …

همین است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است بهترین اعمال پیش خدا بعد از باور داشتن به او انجام صله رحم است.۳

و در فرموده ای  دیگر به مردم توصیه می کند از خویشاوندان سر بزنند و می فرماید: سرزدن خویشان به عمر انسان می افزاید و صدقه دادن به صورت پنهانی باعث دوری بلا از انسان می شود..۴

آری پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم مردم را توصیه می کند با خویشاوندان رفت و آمد داشته باشند تا هیچ کس در تنهایی و دوری نماند  و مسلمانان احساس تنهایی و بیماری روانی نداشته باشند امری که گاه گاهی باعث خودکشی آنان می شود.

 وقتی شخصی از پیامبر می خواهد که چیزی را یادش دهد تا با عملی نمودن آن به بهشت رفته و از دوزخ دورشود آن حضرت می فرماید:خدا را پرستش کن و هیچ شریکی را برایش قائل نشو، نمازهایت رابخوان و زکات را پرداخت کن و ارتباط خویشاوندی را زیاد کن و به آن ها سر بزن..۵

در عیدهای اسلامی به مردم توصیه شده که به خویشاوندان و دوستان سر بزنند و ارتباط خویشی و برادری را محکم کنند.

در فرموده ای که بخاری برایمان نقل کرده است پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید: کسی که دوست دارد خدا رزقش را پر برکت و عمرش را زیاد کند به خویشاوندانش سر بزند و صله رحم را به جای آورد .۶

و همچنین فرموده است :کسی که خدا و پیغبرش را باور دارد صله رحم را به جای آورد.۷

پاورقی ها :

۱- الشرق الأوسط» الاثنیـن ۱۱ رمضـان ۱۴۳۰ هـ .

۲- فهمی هو‌یدی، صحیفه الرؤیه الکویتیه ۳/۹/۲۰۰۹ ، وموقع الشرق العربی.

۳- ” أتیت النبی صلى الله علیه وسلم وهو فی نفر من أصحابه فقلت أنت الذی تزعم أنک رسول الله قال نعم قال قلت: یا رسول الله أی الأعمال أحب إلى الله؟ قال: الإیمان بالله، قال قلت یا رسول الله ثم مه؟ قال ثم صله الرحم.. ” الراوی: رجل من خثعم المحدث: المنذری – المصدر: الترغیب والترهیب – الصفحه أو الرقم: ۳/۳۰۴ ، خلاصه الدرجه: إسناده جید.

۴- ” صله الرحم تزید فی العمر ، و صدقه السر تطفئ غضب الرب ” الراوی: عبدالله بن مسعود المحدث: الألبانی – المصدر: صحیح الجامع – الصفحه أو الرقم: ۳۷۶۶ . خلاصه الدرجه: صحیح.

۵- ” أخبرنی ما یقربنی من الجنه ویباعدنی من النار قال ” تعبد الله و لا تشرک به شیئا ، و تقیم الصلاه ، و تؤتی الزکاه ، و تصل الرحم ” الراوی: أبو أیوب الأنصاری المحدث: الألبانی – المصدر: صحیح الأدب المفرد – الصفحه أو الرقم: ۳۵ ، خلاصه الدرجه: صحیح

۶- ” من سره أن یبسط له فی رزقه ، أو ینسأ له فی أثره ، فلیصل رحمه ” الراوی: أنس بن مالک المحدث: البخاری – المصدر: الجامع الصحیح – الصفحه أو الرقم: ۲۰۶۷ ، خلاصه الدرجه: صحیح .

۷- ” من کان یؤمن بالله والیوم الآخر فلیکرم ضیفه ، ومن کان یؤمن بالله والیوم الآخر فلیصل رحمه ، ومن کان یؤمن بالله والیوم الآخر فلیقل خیرا أو لیصمت” الراوی: أبو هریره المحدث: البخاری – المصدر: الجامع الصحیح – الصفحه أو الرقم: ۶۱۳۸، خلاصه الدرجه: صحیح

ویراستاری توسط : عبدالله احمدی

نمایش بیشتر

ژیان

استان آذربایجان - سردشت مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا