اصول

کدام مقدم است ؟! فریضه حج یا ساختن یتیم سرا

 

سوال :آیا ابتدا فریضه حج را به جا می آوری یا نوانخانه ای برای یتیمها می سازی؟

 

من مبلغی را جهت ادای فریضه حج به همسرم پرداخت کردم ،ولی او گفت من محلی را برای نگهداری بچه های یتیم و بی سرپرست می سازم حالا سوال این است که از نظر دین کدام یک مقدم است ؟

لطفا جواب دهید خدا به شما جزای خیرعنایت کند

جواب :

چکیده فتوا

کسی که رکن حج را ادا نکرده باشد ومبلغی را به عنوان بخشش وِهبه تقبل کند ، طبق دیدگاه بیشتر اهل علم بلا فاصله فریضه حج براو واجب می گردد.

ولی اگر قبلا این عبادت را انجام داده باشد و یتیم هایی را سراغ داشته باشد که به سرپناه محتاجند ،بهتر آن است که مبلغ مورد نظر را جهت تهیه محل سکونت برای آنان هزینه کند . 

اصل فتوا

اگر هسرشما مبلغ مذکور را تقبل کند و قبلا فریضه حج را بجا نیاورده بود ، آنچه بر او واجب  می شود – درصورت برخوردار بودن از توانایی جسمی – این است که فریضه حج را انجام دهد  چون در این صورت بنا بر نظر بیشتر اهل علم ،  فریضه حج بلا فاصله بر او واجب می گردد.

ولی اگر عبادت حج را قبلا انجام داده باشد و یتیم هایی هم وجود داشتند که به سرپناه نیازمند بودند ، دراین صورت بهتر آن است که پول مذکور را با توجه به نیاز شدید آن عده یتیم صرف ساخت ساختمانی برای اسکان و نگهداری آنها بکند.

 و اگر برای همس شما این امکان وجود داشته باشد که هم محلی را برای آنها کرایه کند وهم حج خود را ادا کند ، این بهتر است چون هم زمان به  هر دو مصلحت دست پیدا می کند.

خداوند ازهمه داناتراست

اسلام وب

ترجمه : شفیع صادقی

نمایش بیشتر

شفیع صادقی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی ارومیه خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا