اندیشهدعوت اسلامی

کرونا ، رحمتی از سوی خدا

کرونا رحمتی از طرف خدا

نویسندە: دکتر محمدعلی صلابی

بدون تردید ویروس کرونا یکی از آیات و نشانە‌های قدرت لایزال خداوند در هستی بشمار می‌آید و تدبیر او براساس حکمت و ارادە‌اش صورت می‌پذیرد.

اینجانب آنرا رحمتی از سوی یزدان درحق بشریت می‌دانم که در قالب این امتحان بزرگ مملو از سختی و دشواری بر ما انسان ها جلوه‌گر شده و فرود آمد و باعث ایجاد زلزله عظیم معنوی در نهان انسان گردید و ژرفای فطرت بشری را بە لرزە درآورد تا پس از اشباع با مباحث مادی صرف و دانش و مهارت های عقلی و اکتشاف قوانین حیات و مادیگرایی و نیز دچار شدن به ضعف معنوی و تشنگی حیرت انگیز روحی، بتواند پوسیدگی و زنگ زدگی را از روح و روان بسیاری از انسانها بزداید و به آرزوهای پنهان خود برسد و آنها را محقق سازد.

ازجملە رحمت خدا بر بشریت به وقوع پیوستن این واقعه بزرگ تاریخی بود که انسان پی بە ضعف و ناتوانی خود برد و مجبور گردید با دعا و نیایش به پیشگاه خدای خویش بازگردد و پناه آورد، چون طبیعت و ماهیت بشر به گونه‌ای است که هنگام احساس خطر و شدائد و پریشانی، مخلصانه و از ته دل به خالق خویش پناه می‌برد خواه کافر باشد یا مسلمان و در این دورانهای صعب و سخت است که حقایق آشکار می شوند و اوهام و پندارهای باطل و بیهوده، محو و نابود می‌گردند و وساوس اغواگرایانه وگمراهسازانه شیطان رو به ضعف و سستی می‌نهد و هیاهوی لشکر سواره و پیاده‌اش و مشارکت وی در اموال و اولاد مردم با غوطه‌ور نمودنشان در ربا و کسب حرام و انداختن در ورطه زنا و فساد به خاموشی می‌گراید و فرو می‌تپد.

هنگامی که موسسات ربوی شیطانی فرو می‌ریزند، آیا این رحمت خدا نیست!

هنگامی که مجالس و کانونهای شبانه بسته می‌گردند و درصد فروش مشروبات الکلی کاهش می‌یابد و مردم از هرزگی و فحشا روی بر می‌گردانند و از قید و بند شبهات و شهوات رهایی می یابند و سر عقل می‌آیند تا درباره این پیشامد و فاجعه بزرگ بیاندیشند بلکه آنها را به سمت خالق مهربان خویش سوق دهد و با دلی شکسته و با خشوع وخضوع و توبه و انابه به پیشگاهش برگردند، آیا این رحمت خدا نیست!؟

متفکران، روشنفکران، اندیشمندان و سیاستمداران به دنبال راه‌حلهای مفیدی جهت مقابله با کرونا بودند که ناگاە تعالیم و ارشادات پیامبر موجب بخشیدن حیاتی دوباره (به بشریت) گردید آنجا که می فرماید: “خداوند متعال هیچ بیماریی را نفرستاده مگر اینکە دارویش را نیز با آن نازل کرده است.” و هنگامی که ارشادات و راهنمایی‌های رسول اکرم(ص) در ارتباط با طهارت و پاکی و برطرف نمودن نجاسات و رعایت قرنطینه خانگی (در اقصی‌نقاط جهان) پخش می‌گردد و روزنامه‌های مهم و پر انتشار بین‌المللی در مورد اهمیت آن رهنمودها می‌نویسند و بدان اعتراف می‌کنند، آیا این رحمت خدا نیست!؟

(هنگامی که) انسان آیاتی را می‌شنود که وجود وی را به لرزه در آورده و اصل سرشت و فطرت را به یادش می‌اندازد و آنگاه با آن (فطرت) همساز و همنوا می گردد آنجا که می فرماید: أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَٰهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ.
ترجمه:
[ ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﻲ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻧﺪ ] ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ‌ﺍﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻰﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻳﺶ ﺭﺍ ﺩﻓﻊ ﻣﻰﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻥ [ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ] ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﺪ ؟ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﺴﺖ [ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ؟ ! ] ﺍﻧﺪﻛﻲ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﻭ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ.
٦٢/نمل
آیا این رحمت خدانیست؟؟

و آنگاه که می‌فرماید: قُلْ مَن يُنَجِّيكُم مِّن ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً لَّئِنْ أَنجَانَا مِنْ هَٰذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ.

قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُم مِّنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِكُونَ
ترجمه:
ﺑﮕﻮ: ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲﻫﺎﻱِ ﺧﺸﻜﻲ ﻭ ﺩﺭﻳﺎ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻰﺩﻫﺪ ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺠﺎﺕ ﺧﻮﺩ ] ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ﻭ ﺯﺍﺭﻱ ﻭ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﻣﻰ ﻃﻠﺒﻴﺪ; [ ﻭ ﻣﻰﮔﻮﻳﻴﺪ ] ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ [ ﺗﻨﮕﻨﺎﻫﺎ ﻭ ﻣﻬﻠﻜﻪﻫﺎ ] ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﺪ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﺯ ﺳﭙﺎﺱﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻮﺩ.
ﺑﮕﻮ: ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ [ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎ ] ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﻭﻫﻲ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻰﺩﻫﺪ، ﺑﺎﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﻙ ﻣﻰﻭﺭﺯﻳﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻣﻰ ﮔﺮﺍﻳﻴﺪ.]63/64 انعام
آیا این رحمت خدا نمی باشد؟

یا چنانچه می فرماید: فَلَمَّا أَنجَاهُمْ إِذَا هُمْ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَىٰ أَنفُسِكُم مَّتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ.
ترجمه: ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺨﺸﺪ، ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ. ﺍی ﻣﺮﺩم ! ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺷﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎﺳﺖ [ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯﻱ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺯ ] ﻛﺎﻟﺎﻱ ﺯ
ﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ [ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰ ﺑﺮﻳﺪ]; ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺎﺳﺖ
ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰﺩﺍﺩﻳﺪ آگاه ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ. یونس /٢٣

وقتی که در این حقایق و معانی عظیم قرآنی غور می‌کنیم و به تٲمل می‌پردازیم…..آیا این نشانه رحمت یزدان نیست!!؟؟

هنگامی که وعده‌های دروغین شیاطین دود می‌گردد و برباد می‌رود، و در زمینه قمار، رباخواری، بی‌عدالتی و خونریزی و خوردن اموال مردم به ناحق، در مقابل دوست و پیروانش دچار فروپاشی و انحطاط می گردد… آیا این رحمت خدا نیست!؟؟

هنگامی که با قلبهای گشوده و باز و با شعوری متفکرانه نام و صفات رافع (بالابرنده) و خافض (فروآورنده) خداوند متعال را درمیان آفرینش مشاهده می‌کنیم و همچنین نامهای محیی (زنده کننده) و ممیت (میراننده) و وارث (به ارث برنده) را … آیا این از رحمت خدا نیست!
زمانی که انسان به انسانیت و حقیقت خویش باز می گردد و به این سؤالات بزرگ وجودی پاسخ می‌دهد که از کجا آمده، چرا آفریده شده، و سرنوشتم به کجا ختم می گردد؟ و سوالاتی از این قبیل، چنانچه خدا می‌فرماید:أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ أَمْ عِندَهُمْ خَزَائِنُ رَبِّكَ أَمْ هُمُ الْمُصَيْطِرُونَ

ﺁﻳﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻏﻴﺮ [ ﺁﻥ ] ﭼﻴﺰﻱ [ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩﺍﻧﺪ، ] ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ.
آﻳﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩﺍﻧﺪ ؟ ﻧﻪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ.
ﺁﻳﺎ ﺧﺰﺍﻧﻪﻫﺎﻱ [ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﻨﺪ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﻤﻰﺩﺍﻧﻨﺪ، ﭘﺲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﻴﺴﺘﻲ؟ ] ﻳﺎ ﺑﺮ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﻫﺴﺘﻲ ﻭ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﺴﻠﻂ ﺍﻧﺪ [ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺳﻠﺐ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ؟ ] 35-37 سوره طور
که اگر در این سؤالها به تامل بپردازد، بی شک با عقل و درون و سرشت خویش به پاسخ های قانع کنندهای دست می‌یابد و با شفافیتی استوار و قانع کننده با آنها همنوا می‌گردد و ازته دل به این فرموده خدای متعال جواب خواهد داد که:
قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى قَالُوا إِنْ أَنتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ
ترجمه: ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﻨﺪﻩ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﺷﻜﻲ ﻫﺴﺖ؟ ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ [ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ] ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻫﻤﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻌﻴﻦِ [ ﻋﻤﺮﺗﺎﻥ ] ﻣﻬﻠﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ . ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻧﺪ: ﺷﻤﺎ ﺑﺸﺮﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﻰﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻌﺒﻮﺩﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﭘﺪﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﻣﻰﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻧﺪ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﻳﺪ; ﭘﺲ [ ﺷﻤﺎ ]ﺩﻟﻴﻞ ﺭﻭﺷﻨﻲ [ ﺑﺮ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺴﻨﺪ ﻣﺎ ﺑﺎﺷﺪ ] ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ. ابراهیم (١٠)
آیا این نشانه رحمت خدا نیست!
وزمانی که فطرت وسرشتش با فرموده خدا هم آوا وهمساز می‌گردد آنگاه که می فرماید:
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ.
ترجمه: ﺁﻳﺎ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪﺍﻳﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﻭ ﻋﺒﺚ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ، ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺎ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻧﻤﻰﺷﻮﻳﺪ؟ مومنون /١١٥
آیا این رحمت خدا نیست !؟
بدون شک این بلا و مصیبت رحمات و نعمتهای بی‌شماری را با خود به همراه دارد که غیر قابل شمارش هستند …
بیا با من در این فرموده خداوند متعال بیاندش و تٲمل کن که می‌فرماید:
كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ
ترجمه: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺣﻤﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻟﺎﺯم ﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻛﺮﺩﻩ است. انعام/٥٤
در حدیث قدسی آمده:
“إِنَّ رَحْمَتِي سَبَقَتْ غَضَبِي”
یعنی: “رحمتم بر خشم و عصبانیتم پیشی گرفته است.”
پروردگار که ما را آفریده و این آفرینش را بوجود آورده است، غیرممکن است غیر از رحمت و برکت برای آفرینش باشد. بنابراین رحمت ازلوازم ذات اوست و بهمین خاطراست که رحمت را برخود لازم داشت و از خشم وغضب دوری جست.
فرشتگان نیز در دعای خود چنین گفتند:
رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ
ترجمه: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪﺍﻱ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﻮﺩﻩﺍﻧﺪ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ، ﻭﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﻭﺯﺥ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ. غافر/٧
این رویداد بزرگ، رحمت و برکات بی شمار خدا را متجلی ساخت آنوقت که بسیاری از غافلان مجبور به رجوع بسوی او و دعا و کمک و تضرع و زاری به پیشگاهش شدند.
و بی شک بعد از این واقعه بود که ارواح بنی آدم، از بسیاری از غل و زنجیر شهوات و آرزوهای حرام رهایی یافت، و شبهات شیطانی که انسان را بسوی الحاد فرا می خواند رو به شکست نهاد وناکام ماند و معانی ومفاهیم شور وشوق روحی و معنوی در درون انسان انفجار یافتند تا توبه‌کنان و با درخواست بخشش و رحمت و رضایت با خالقش پیوند و ارتباط حاصل نماید.

ویقینا این واقعه بزرگ و این امتحان عظیم موجب احیای دل و درون و زنده شدن مجدد روحها گردید و پرده را از روی عقل وشعور کنار زد …

آیا این رحمت خدا نیست!؟؟
مطمئنا رحمت خدای متعال در این حادثه و پیشامدهای ناگوار متجلی و نمایان خواهد شد که در این ایام و روزگار بر ما مقدر فرمود و اگر چه برای ما(به ظاهر) مایه اذیت و آزار و گرفتاری هستند ولی در درونشان رحمت وبرکات فراوانی وجود دارد.
خدای متعال می فرماید: وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
ترجمه: ﻭ ﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﻴﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ; ﻭ ﺧﺪﺍ [ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ] ﻣﻰﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰﺩﺍﻧﻴﺪ. بقره/٢١٦

ونیز میفرماید: فَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا

ترجمه: ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﻴﺮ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﺪ.
نساء/١٩

آیا این رحمت الهی نیست!!؟؟
آیا امروزه بشریت دربرابر قدرت وعظمت خدا درحالتی از حیرت و بهت و سرگشتگی وحالتی از امید و دلبستگی به رحمت خدا قرار نگرفته است؟
و این که هر شخص دارای فطرت سلیمی با زبان حال اظهار می‌دارد که پروردگاری کریم و بخشنده و مهربان ومراقب دارد و امیدوار به فضل واحسان و رحمت وعفو و بخشش وحفاظت او می‌باشد.
چیزی که نه با زبان قابل تعبیر است ونه درحصر و احاطه هیچ فکر واندیشه می‌گنجد.
بنابراین ای انسان هر جا که هستی تادلت می خواهد در مورد رحمت خدا سخن به درازا بکش، که رحمت خدا بالاتر از آن است که به زبان می‌رانی، و آنچه را که در باره رحمت خدا می‌خواهی به تصویر بکش، که بالاتر از تصور تو است.
ای انسان، پروردگارت می‌خواهد كه او را بشناسی و از طریق این واقعه و زمین لرزه‌های بزرگ و سایر وقایع دیگر به او بازگردی و راه رسیدن به او در كتاب ارزشمند وبی نظیرش می‌باشد که هیچ گونه باطلی ازهیچ جهتی متوجه آن نمی‌گردد و فرو فرستاده یزدان است که باحکمت وستوده می باشد.

دکتر علی صلابی

ترجمه: سوزی میحراب الف

از طريق
https://sozimihrab.org/
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

دکتر محمد علی صلابی

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا