رمضانگفتگو

“کرونا در رمضان”گفتگویی با ماموستا عبدالرحمن سبحانی

نظر به اینکه رمضان امسال مصادف است با شیوع کرونا ویروس پیش بینی می شود تفاوت هایی در تعاملات و عبادات مردم به وجود بیاید و احتمالا میزان استقبال مردم خداجو از این سفره رحمانی متفاوت تر خواهد بود … برای بررسی این قضایا گفتگویی صمیمی ترتیب دادیم با استاد عبدالرحمن سبحانی ، فعال دینی و اجتماعی ان شاالله ماحصل این مصاحبه جذب خشنودی خداوند و جلب همراهی شما باشد.

سوزی میحراب : استاد گرامی ؛ با سلام احتراما ضمن ارائه بیوگرافی یک پاراگرافی از خودتان از تفاوت های رمضان در سایه کرونا با رمضان سال های قبل بفرمایید؟

پاسخ : این جانب عبدالرّحمن سبحانی ، متولّد نهم اردیبهشت سال یک هزار و سیصد و چهل و یک ( در شناسنامه چهل و سه ) در روستای علی آباد اشنویه .

 در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی شروع به تحصیل علوم دینی نمودم و در سال ۱۳۶۴ فارغ التحصیل شدم و هم اکنون امام جمعه و جماعت روستای حسن آباد اشنویه هستم .

 رمضان امسال تفاوت محسوسی با سال های قبل دارد و بیماری ناشی از کوید -۱۹ یا همان ویروس کرونا ، آن چنانکه بر همه چیز تأثیر گذار بوده بر رمضان نیز أثر گذاشته است و آن را با رمضان سال های پیشین بسیار متفاوت کرده است .

بطور کلّی این بیماری تمام تعاملات بشری از اقتصاد گرفته تا دین و سیاست و روابط فردی و اجتماعی و خویشاوندی ، تا مسافرت های هوائی و دریائی و زمینی ، همه و همه را  تحت تأثیر قرار داده است و ضمن تحمیل خسارت های تریلیونی به اقتصاد جهانی ، یک تغییر و تحوّل اجباری را در روابط مالی و فرهنگی بین المللی ، رقم زده است .

ماه رمضان و نیایش های پرشور آن نیز از این تغییر و تحوّل ، مستثنی نبوده اند و باکمال تأسّف معشاری از عبادات و نماز و نیایش های رمضانی در سال های پیشین ، در ماه رمضان امسال به چشم نمی آید  و مساجد تعطیل شده اند و خبری از نمازهای تراویح و همخوانی های قرآن و اعتکاف در شب های رمضان امسال نیست ،اگر چه نمی توان اثرات منفی این بیماری را انکار کرد و تهدیدهای آنرا نادیده گرفت  .

سوزی میحراب :  سرور گرامی ؛ همچنانکه اشاره فرمودید یکی از تفاوت ها عبارت است از تعطیل بودن مساجد و عدم برگزاری نماز تراویح  و مراسم ختم قرآن و اعتکاف در مسجد ؛ آیا این شرایط پیش آمده برای روزه داران فرصت است یا تهدید؟

پاسخ : امّا در عین حال نباید دست رودست گذاشت و تسلیم شد و زیربار زیان های آن رفت ، بطور قطع ، در کنارِ محدودیّت های ناشی از این بیماری فرصت هائی هم فراهم آمده است که می شود برای جبران بخشی از زیان های این بیماری ، از آن ها بهره برد و کار و فعالیّت هائی که در أثر رفت و آمدهای پرحجم ، فرصت رسیدگی به آن ها وجود نداشت ، اکنون می توان به آن ها پرداخت ، از جمله خلوت های ارزشمندی که می توان در خلال آن به آرایش و اعتلای معنوی روح و روان پرداخت یا تحریرها و نگارش هائی که در اثر دید و بازدیدها و آمد و شدهای غیر ضرور به تاخیر افتاده بودند و اکنون فرصت تکمیل آن ها فراهم شده است .

 همچنین فرصت گران بهائی برای تحقیقات و مطالعات پدید آمده است و با برنامه ریزی می توان آگاهی های خود را در زمینه های گوناگون تکمیل نمود و بدین وسیله تهدیدهای ویروس کرونا را به فرصت های ارزشمند تبدیل کرد.

سوزی میحراب : استاد عزیز ؛ فضای عمومی شهر یا حومه شما در رمضان امسال چگونه است ؟

پاسخ : امروزه تمام استان ها و شهرستان ها ، حالت مشابهی پیدا کرده اند و بطور کلّی از شور و نشاط و کار و تلاش سال های قبل خبری نیست و همه چیز تحت تأثیر بیماری کرونا در آمده است.

سوزی میحراب : بزرگوار ؛ آیا عدم آمد و رفت مردم به مسجد و بسته بودن مساجد در رمضان می تواند آثار منفی بر روحیه مردم و بویژه جوانان مسلمان بگذارد؟

پاسخ : بطور قطع تعطیلی مساجد و عدم آمد و رفت مردم و بویژه جوانان به مساجد و عدم برگزاری جمعه و جماعت ، آثار بسیار زیانباری را در پی خواهد داشت و اگر چه از طریق فضای مجازی می توان بخشی این زیان ها را جبران نمود اما جایگزین مناسب و کاملی برای مسجد و جمعه و جماعت وجود ندارد فلذا می طلبد علمای بزرگوار هم اندیشی کنند و به فکر راهکار مناسب باشند.

سوزی میحراب : همچنانکه مستحضرید با شیوع ویروس کرونا و همزمان با درخواست وزارت بهداشت علمای ربانی و فقهای محترم منطقه به تعطیل نمودن موقت مساجد و برگزاری نماز جمعه و جماعت فتوا دادند ؛ شما به عنوان یک فعال دینی این قضیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ : ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن تمام کشورهای جهان را درنوردیده است و هنوز اثری از فروکاستن آن بچشم نمی خورد و در حال گسترش هرچه بیشتر است …

علمای محترم با فتوای محدود کردن مساجد و جمعه و جماعت ، در خط مقدّم مبارزه با این بیماری قرار گرفتند و فتوای آن ها یک فتوای تاریخی بود و همین فتوا و تلاش های فداکارانه ی پزشکان و کادر درمانی بیمارستان ها نقش بسیار به سزائی در جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر این بیماری داشت و اگر همکاری علمای بزرگوار و مراکز بهداشتی و درمانی نبود شاید یک فاجعه به وقوع می پیوست و هنوز هم باید یک همکاری همگانی در میان نهادهای مربوطه و مردم عزیز ادامه یابد تا شاهد کنترل این بیماری باشیم و خدای ناکرده اگر در این زمینه سُستی و سهل انگاری پدید آید ، عواقب بسیار وحشتناکی متوجّه جامعه خواهد شد .

 عرض من این است که ویروس کرونا هنوز عقب نشینی نکرده است و آمارها حکایت از رشد فزاینده ی این بیماری در سراسر جهان و در کشور ما و در استان و شهرستان ها دارد ، نگرانی اصلی این است که مردم ، موضوع را عادی تلقّی نمایند و اقداماتِ بهداشتی و پیشگیرانه را رها کنند و در نتیجه شاهد شیوع گسترده ی این بیماری باشیم و کنترل آن سخت و دشوار شود و با زیان های پیش بینی نشده ای مواجه شویم.

سوزی میحراب : این روزها علیرغم عدم کنترل نهایی کرونا شاهد شکسته شدن قرنطینه خانگی و دایر شدن بازارها و کافه ها و ادرات به روال سابق هستیم ولی می بینیم که همچنان درب مساجد و مراکز علمی بسته است ؛ آیا این اعمال سیاست یک بام و دو هواست یا واقعا شرایط متفاوت است؟

پاسخ : نهادهای مسئول  همچنان باید به اقدامات و کنترل های پیشگیرانه متعهّد بمانند و مسئله را به دست قضا و قدر نسپارند و هرگونه بی تفاوتی در این قضیه مسئله ساز خواهد شد .

به نظر می رسد یک نوع خستگی در میان مسئولین امر و کادر درمانی و به تبع آن ، مردم به وجود آمده است که اگر این طور باشد احتمال بروز موج دوّم کرونا باشدّتی بیشتر از پیش وجود دارد.

بسته ماندن درب مساجد و مراکز علمی علی رغم زیان های تأسّفبارِ آن ، هنوز هم یک ضرورت است و عدم رعایت عامّه ی مردم و دایر شدن بازارها و ادارات ، توجیه گر بازگشائی مساجد و مدارس و مراکز علمی نخواهد بود  و حتی اگر قرار باشد همچنین امری صورت بگیرد ، باید تحت تدابیر شدید بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی صورت بگیرد.

سوزی میحراب :  استاد محترم ؛ برای اینکه مسلمانان از رمضان کرونازده امسال حداکثر بهره معنوی و عبادتی را ببرند به آنان چه توصیه هایی می کنید؟

پاسخ : در رمضان کرونا زده ی امسال بهترین کار برای جبران بخشی از زیان های وارده ، تمرکز بر عبادت ها و خودسازی های فردی و خانوادگی و تدبر و تأمّل در قرآن و به ویژ آیاتِ صبر که ۶۹ آیه می باشند و در صورت امکان ارائه ی تفسیری از آیات صبر بنام تفسیر صبر…

بدون تردید این اقدام می تواند هم دستاوردی ارزشمند را در پی داشته باشد و هم بخشی از زیان های وارده  در اثر بیماری کرونا را جبران نماید.

سوزی میحراب : خطرناکترین اثر منفی کرونا از دیدگاه شما چیست ؟

پاسخ : کرونا مانند هر پدیده ی دیگری علاوه بر آنکه زیانبار است ، منافعی هم در بر دارد ،

چنان که قبلا هم اشاره شد علاوه بر زیان های کلان مالی و اقتصادی برای جهان و جهانیان که به هزاران میلیارد دلار می رسد ، قریب دویست هزار نفر را تاکنون به کام مرگ فرستاده است و مراکز عبادی و علمی و ورزشی را در سراسر جهان به تعطیلی کشانده است.

سوزی میحراب : مبارک ترین اثر مثبت کرونا از منظر شما چیست؟

پاسخ : با همه ی این ها ، منافعی را نیز دربر داشته است ، کره ی زمین ، پس از سال ها آلودگی هوا ، نفس راحتی کشید و پس از آنکه گازهای سمّی بر سراسر زمین سایه افکنده بودند  و انسان های بسیاری را دچار بیماری کرده بودند ، کرونا مانند یک رفتگر مسئولیّت شناس به پاکسازی و سمّ زدائی اطراف زمین پرداخت و هوای پاک و پاکیزه را به ریه های زمین و زمینیان دمید .

تلنگری به انسان ها داد که  بیش از اندازه به دستاوردهای علمی و فکری و تسلیحاتی خود مغرور نشوند و روی پروژه های پزشکی و بهداشتی و درمانی بیشتر سرمایه گذاری کنند .

به ویژه جامعه ی بشری را تکان داد و فراخواند که به فراسوی همگرائی و هم افزائی حرکت کنند و از مسابقه های مالی و تسلیحاتی کوتاه بیایند.

سوزی میحراب :  اگر سخن ناگفته ای دارید بفرمایید که سراپا گوشیم و هوش؟

پاسخ : به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی

به صد دفتر نشاید گفت حسب الحال مشتاقی

مصاحبه کننده : رسول رسولی کیا

از طريق
عبدالرحمان سبحانی
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

عبدالرحمان سبحانی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - اشنویه @ فعال دینی و دعوتگر اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا