اصول

کسی که هر سال فریضه حج را به جا می آورد

 

من و یکی از بزرگان  در مورد حکم کسی که توانایی دارد و هر سال حج به جا می آورد با هم بحث و برسی کردیم :

او گفت چنین کاری صحیح نیست و باید فرصت را به برادرانت بدهی!

او دیدگاه ابن عثیمین یکی از دانشمندان معاصر را ذکر کرد که گویا گفته است:«کسی که هر سال حج را به جا می آورد گناه کار است» خیلی تلاش کردم او را قانع کنم آن هم با استدلال به احادیثی که بر صحت چنین امری دلالت می کنند ؛ از جمله حدیث این پیامبر را برای او ذکر کردم که می فرماید: «حج و عمره پشت سر هم به جا آورید» ؛که او گفت :این حدیث صحیح نیست! از شما می خواهم من را راهنمایی نمایید و پاسخ درست را ارائه بفرمایید تا مسئله روشن شودد .

جواب :

الحمدلله و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه ،اما بعد؛

حدیثی که فرموده «حج و عمره را پشت سر هم به جا آورید» حدیث صحیحی است و از طریق عبدالله بن عباس ،عبدالله بن مسعود ،عبدالله بن عمر ،عمر بن خطاب و جابر بن عبدالله نقل شده و البانی نیز همه آن راویان را با اسناد صحیح نقل و تایید کرده است.  و اما آنچه را دوستت به مرحوم ابن عثیمین نسبت داده مبنی بر اینکه :«کسی که هر سال حج را به جا می آورد گناه کار است»  درست نیست ؛ چرا که  شیخ ابن عثیمین خودش آن را تکذیب می کند ؛ در «فتاوای اللقاءالشهریه» از او سوال می شود شخصی به حج علاقه مند است ،اما شایعه هایی را از مردم می شنویم که گویا شما با این پدیده مخالفت ورزیده ای ! آیا چنین امری صحت دارد که شما گفته اید: کسی که یک بار حج به جا آورده برایش کافی است و نباید دیگر به حج برود تا دیگران بتوانند به زیارت بیت الله مشرف شوند؟! این در شرایطی است که خداوند به ما دستور توشه گرفتن برای حج را داده است ،آیا چنین سخنی از شما صادر شده است ؟

جواب:می گویم چنین سخنی از من صادر نشده و نسبت دادن آن به اینجانب درست نیست! و منظوراز این سخن« کسی که حج را به جا آورده  فرصت را در اختیار دیگر مسلمانان قراردهد» منظور حج واجب و تمتع است؛  زیرا دلال فراوانی داریم مبنی بر فضیلت و بزرگی حج، و از پیامبر(ص) روایت شده که آن حضرت فرموده اند: حج و عمره را پشت سر هم به جا آورید زیرا فقر و گناه را از بین می برند؛ همان گونه که آهنگر زنگ آهن جدا می سازد .

انسان عاقل ممکن است به حج برود و نه زیان ببیند و نه زیان برساند، هنگامی که با مردم باشد ، اگر فرصت زیادی را یافت آنچه را در توان دارد از عبادت انجام می دهد  و اگر فرصت تنگ بود خود و دیگران به گونه ای عمل کنند که چنین فرصتی مقتضی آن است .

والله اعلم (و خداوند از همه دانا تر است)

نمایش بیشتر

اسماعیل احمد نژاد

آذربایجان غربی - سردشت دعوتگر دینی - مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا