فتاویفقه

گرفتن قرض برای انجام حج !!

سوال:

جناب دکتر بعضی از حجاج در حال حاضر هزینه ی انجام حج را ندارند ، علیرغم این که کار می کنند ولی باز بضاعت مالی چندانی ندارند ، آیا برای آنها جایز است که هزینه حج را قرض بگیرند و بعدا باز پرداخت نمایند؟

پاسخ از استاد شیخ قرضاوی:

سپاس وستایش برای خدا ودرود و رحمت خدا بر رسول خدا و خانواده و یارانش وهمچنین درود خدا بر پیروانش و بعد:

برای چنین اشخاصی جایز است این کار را انجام دهند ولی خدا او را به این امر مکلف نکرده است ، خدا انسان را به قرض گرفتن برای حج مکلف نکرده است ، چون قرض برای شب غم و اندوه و برای روز ذلت به بار می آورد .

و پیامبر صلی الله و سلم به یارانش یاد می داد که به خدا از بدهکاری و خشم و تسلط مردان دیگر پناه ببرند و همچنین آن حضرت خودش همواره از دچار شدن به گناه و زیان و ضرر و بدهکاری به خدا پناه می برد

از پیامبر صلی الله علیه و سلم پرسیدند : چرا بیشتر اوقات از ضرر وزیان به خدا پناه می بری؟ آن حضرت فرمودند: ” زیرا انسان هرگاه دچار ضرر وزیان شد مرتکب دروغ و خلف وعده هم خواهد شد ” ( حدیث از بخاری است ) .

بنابراین برای مسلمان درست نیست که خودش را در اسارت قرض گرفتار نماید ، ولی اگر این کار را انجام دهد چون شاید دیگر فرصت این سفر برایش تکرار نشود وبا توجه به امکاناتش از توانایی باز پرداخت بدهی هم اطمینان دارد اشکال ندارد و اگر اطمینان نداشته باشد این کار را نکند بهتر است .

مترجم :رحمان مام رش

از طريق
رحمان مام رش
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

رحمان مام رش

@ استان آذربایجان غربی- پیرانسهر @@ دبیر - نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا