خبرها،نظرها

گفتگو با استاد رسولی کیا در نهمین سالگرد تاسیس #سۆزی_مێحڕاب

گفتگو با رسولی کیا

مقدمه:

در اواخر سال 1393بود کە از طریق  دوستان  با نام #سۆزی_میحڕاب آشنا شدم، با توجه به اینکه تازه فضای مجازی رونق گرفته بود و بازار مدیریت گروه‌های تلگرامی و واتساپی به شدت داغ بود و هر یک از دوستان گروهی برای خود باز کرده بود؛ فعالیت در فضای مجازی آن هم تحت عنوان “مترجم و نویسنده” و کاری شناسنامه‌دار افتخاری بزرگ محسوب می‌شد.

از دوستان می‌شنیدم که جهت همکاری با سایت #سۆزی_میحڕاب از آنها درخواست همکاری شده و مدیر مؤسس #سۆزی_میحڕاب در این مورد با آنها تماس و یا دیدار داشته است، ضمن اینکه به حال آنان غبطه و گاها حسودی می‌کردم، آرزو هم داشتم که این پیشنهاد به بنده نیز داده شود؛ تا اینکه انتظار سررسید و در نسشت و دیداری، لطف خدا و محبت استاد رسولی‌کیا شامل حال ما هم شد! بسیار خوشحال و خرسند بودم از اینکه پیشنهاد حضور در این جمع به بنده نیز داده شده است!

 با توجە بە اینکە تا آنموقع کار ترجمە را انجام ندادە بودم بسیار برایم سخت و دشوار بود کە مبادا از پسِ انجامِ کار برنیایم، لذا قول دادم که هر ماه یک مقاله برای #سۆزی_میحڕاب بنگارم و بالأخره اولین مقاله اینجانب در خرداد‌ماه نود وچهار بر سایت وزین #سۆزی_میحڕاب انتشار یافت؛ شور و شعف بسیار وصف‌نشدنی به من دست داد و از اینکه اولین ثمره‌ی کار ترجمه را به عنوان کار اساسی و شناسنامه‌دار می دیدم به‌خود می‌بالیدم.

باتوجە بە علاقە‌ی خاصی که به فعالیت در این زمینه داشتم، پیشنهاد همکاری و شاگردی در رکاب استاد رسولی‌کیا به بنده داده شد که با کمال میل و رغبت قلبی این افتخار را قبول و در مدت این چند سال، درس‌های بسیار بزرگی از تلاش و مجاهدت و فداکاری و دلسوزی استاد و بقیه‌ی همکاران آموختم و داشته‌های خود را مرهون رادمردی و بزرگ‌منشی آن بزرگواران می‌دانم و اکنون به عنوان یکی از مدیران و خدمتکاران این سایت در خدمت عزیزان هستم.

اینک پس از گذشت قریب یک‌دهه از عمر پر برکت دانشکده‌ی مجازی #سۆزی_میحڕاب، گپ و نشست خودمانه‌ای را با #مدیر_مٶسس استاد رسول رسولی‌کیا ترتیب داده‌ایم تا از خاطرات گذشته و داشته‌های حال و برنامه‌های آینده #سۆزی_میحڕاب بدانیم و بشنویم.

بیش از این شما را منتظر نمی گذاریم بفرمایید این شما و این هم گفتگوی صمیمی ما.

————————————————————————————————————-

سؤال 1) ضمن تبریک نهمین سالگرد تاسیس سایت وزین #سۆزی_مێحڕاب از شما مدیر و مؤسس سایت دعوت می کنیم خودتان را برای علاقمندان و دوستان معرفی کنید

پاسخ: بسمه سبحانه و تعالی

بنده نیز نهمین سالگرد تاسیس و تولد سایت  #سۆزی_مێحڕاب را خدمت شما و همه دوستان و سروران تبریک و شادباش می گویم و برای همکاران و عزیزانی که در این سایت دوست داشتنی قلم فرسایی کرده و مطلب می نویسند، عزت و سلامتی و توفیق بیشتر مسألت دارم.

 اینجانب رسول رسولی کیا، زاده روستای وزنه از توابع شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی، دبیر آموزش و پرورش، ساکن شهرستان مهاباد می باشم، نه سال است که در سایت #سۆزی_مێحڕاب و دیگر سایت های معتبر و شبکه های اجتماعی مطلب می نویسم، تاکنون موفق به تالیف و چاپ سه کتاب شده ام.

 اکنون دانشجوی ترم چهارم دکترای تخصصی هستم و یکی از برکات کرونا برای بنده این بود که کلاس های دانشگاه بنده را مجازی کرد و شرف و سعادت حضور در کلاس های دانشگاه و تلمذ رودر روی برخی اساتید! را پیدا نکردم!

————————————————————————————————————-

سؤال2) هر جا سخن از رسول رسولی کیاست نام سایت پرآوازه  #سۆزی_مێحڕاب به ذهن خطور می کند، لطفاً برای ما بگویید منشأ اصلی ایده تاسیس سایت چی بود و بالاخره چی شد که به راه اندازی آن پرداختید؟

پاسخ: سال 1390 که تازه با فضای مجازی آشنایی پیدا می کردم و کلاً این دنیای دیجیتالی برای من و اغلب دوستان تازگی داشت، یکی از دوستان عزیز که به قول قدیمی ها پیراهنی بیشتر از من در فضای مجازی پاره کرده بود به بنده – که کلاسی عمومی و شبانه در باره #تحلیل-سیره-نبوی داشتم و بنا بدلایلی تعطیل شده بود – پیشنهاد کرد مطالبی را در آن حوزه ضبط کنم و یا به صورت نوشته بنگارم و او زحمت بارگذاری آن را بر واتساپ بکشد و در اختیار عموم دوستان و علاقمندان که از نعمت دورهمی های حضوری سه شنبه شب های مسجد داروغه محروم شده بودند قرار دهد!

همین پیشنهاد جرقه ای شد تا بیشتر به اینترنت و فضای مجازی که با سرعت جای فضای واقعی را می گرفت بیندیشم و برای حضور در این فضای ناآشنا اندیشه و برنامه ریزی کنم.

این ایده پردازی ها همزمان بود با اعتراضات مردمی موسوم به بهار عربی که در  کشورهای تونس و مصر و لیبی و …شعله ور شده بود، پس از به بار نشستن انقلاب مردمی مصر و انتخاب شهید دکتر محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور این کشور، این جانب مانند بیشتر آزادی خواهان جهان و منطقه از این اتفاق فرخنده خرسند شدم؛ ولی تاسف و نگرانی ناشی از کودتای خونین نظامیان مصر به کمک دولت های عربی و غربی علیه رئیس جمهور و حکومت منتخب و بویژه مشارکت برخی از مسلمان نماها! و علمای درباری در  کودتای پیشگفته نقطه عطفی شد در دست به قلم شدن بنده و برای اولین بار در یادداشتی به رسوا نمودن خیانت های حزب مدعی سلفیت نور پرداختم! و به دنبال آن شروع کردم به ترجمه و نگارش مقالاتی اغلب سیاسی و تحلیلی در باره پیوند مزدورانه احزاب سکولیبرال مصر و دیگر جهان عرب با کشورهای غربی و اینکه ابرقدرت های جهان و اذیالشان به هیچ عنوان حاضر نیستند به قدرت رسیدن احزاب اسلام گرا و بویژه اخوان که صاحب برنامه و رسالتی مشخص و منشی میانه روانه و توام با گفتمان تغییری است در کشورهای اسلامی را بپذیرند! این رویه با شدت و شوق تا مدتی ادامه یافت و اغلب روزها مقاله ای از من در سایت اصلاحوب و دیگر سایت ها و وبسایت های مطرح منتشر می شد ولی پس از فروکش کردن شرایط سیاسی و تداوم سرکوب وحشیانه مردم بر آن شدم که مقداری از دنیای سیاست خدا حافظی کرده و در حوزه های دیگر قلم فرسایی نمایم…

پس از مشورت با چند تن از دوستان و عزیزان بر آن شدم که سایتی اختصاصی و غیر سیاسی را برای نشر و پخش مقالات خود و یاران راه اندازی نمایم! همین دغدغه ها و ایده پردازی ها به تصمیمی مبدل شد که در پی آن سایت  #سۆزی_مێحڕاب، نوزادی که تقریباً یک دهه از عمر مبارکش می گذرد، متولد شد.

————————————————————————————————————-

3) آن زمان در شبکه های مجازی خواندم که برای تولد سایت مراسم افتتاح برگزار کرده اید لطفاً از آن مراسم برای ما بگویید در آن جلسه چی گذشت و با حضور چه مهمانان و بزرگانی این ضیافت برگزار شد؟

پاسخ: شبانگاه بیست و سوم آذر ماه سال 1392 هجری شمسی و پس از آنکه مقدمات و پروپوزال راه اندازی سایت آماده شده بود و هیات تحریریه سایت، مرکب از چند نفر از دوستان اعلام آمادگی کرده بودند که سوزداری کنند و  #سۆزی_مێحڕاب را از لحاظ مقالات و مطالب ناب ساپورت کنند، مراسم کوچک و ساده ای را با حضور جمعی از  دوستداران کتاب و قلم مهابادی در منزل یکی از دوستان – آقای محمد مبذوله – تشکیل دادیم و پس از تبادل نظر های دوستان رسماً تولد سایت  #سۆزی_مێحڕاب را اعلام کرده و جشن گرفتیم.

 در این مراسم و ضیافت که پس از شام بود، استاد دکتر سید مصطفی محمودیان که هنوز هم بین در بین مجموعه  #سۆزی_مێحڕاب همچون پدری معنوی از وی یاد می شود ضمن تبریک میلاد  #سۆزی_مێحڕاب بر استقامت و صبوری مدیریت این محراب مجازی تاکید کرد و با تلاوت آیه «فاستقم کما امرت»خطاب به بنده گفت: باید به ما قول بدهی که این کار را تا آخر و تحت هر شرایطی ادامه دهی و راز اصلی موفقیت سایت در استقامت و صبوری تو به عنوان مدیر و مؤسس آن است.

دیگر مهمان جلسه افتتاحیه که یکی از موثرترین مشوقان راه اندازی سایت محسوب می شود استاد جلال معروفیان بود، ایشان ضمن تبریک میلاد فرخنده  #سۆزی_مێحڕاب  خاطر نشان کرد: اگر مدیران #سۆزی_مێحڕاب بتوانند از میان اهل قلم و نویسندگانی که– بدلیل کم کاری و سهل انگاری امثال ما -گمنام مانده اند مجموعه ای را به کار بگیرند و  توانایی های بالقوه آنان را فعلیت ببخشند دست به کار بسیار مبارک و ستودنی و بزرگی زده اند…

بنده نیز ضمن التماس دعای خیر از مهمانان و اشاره به شرایط شکل گیری #سۆزی_مێحڕاب خاطر نشان کردم: دست به کار بزرگی زده ایم و کار بزرگ نیازمند مردان و زنان بزرگی است که برای به نتیجه رساندن آن تلاش کنند خواهش می کنم ما که از همه کوچک تریم را تنها نگذارید.

همچنین با اعلام این نکته که باید سایت #سۆزی_مێحڕاب همچون چتری عمل کند که نویسندگان بی نام و نشان را زیر سایه خود گرد آورده و بکار گیرد خاطرنشان کردم: سایت #سۆزی_مێحڕاب به عنوان یک تریبون مجازی عمومی در خدمت همه اهل قلم و نویسندگان و مترجمان بومی و منطقه ای است و با افتخار به انتشار مطالب و نوشته های آنان می پردازد.

همچنین با اشاره به رویکرد میانه روانه سایت #سۆزی_مێحڕاب اعلام کردم: این محراب الکترونیکی در درجه اول متعلق به دعوتگران و فعالان دینی منطقه می باشد و بیشتر برای دعوت به کار دوستان تازه کار و فراهم کردن زمینه برای درخشش آنان می باشد.

اینجانب در بخش دیگری از سخنرانی ام با اشاره به ضرورت استمرار در فعالیت برای #سۆزی_مێحڕاب از همه صاحبان قلم و کتاب خواهش کردم با ما همکاری مداوم داشته باشند و یادآوری کردم: حضور در چنین فضایی بر همه ما عزیزان فرض کفایه است و برای خشنودی پروردگار و ارائه گفتمانی نوین اسلامی همه باید در حد توان و وسع تلاش کنیم.

 و در پایان با جسارت هرچه تمام گفتم: از یکایک شما عزیزان دعوت می کنم در #سۆزی_مێحڕاب یار ما باشید تا پاداش فردوس اعلی و رضوان الهی را برایتان از خداوند مسالت کنم؛ ولی فراموش نکنید که نباید و شایسته نیست در کار #سۆزی_مێحڕاب کوچکترین وقفه ای حاصل شود لذا با جسارت اعلام می دارم #سۆزی_مێحڕاب بخاطر کم کاری و تعلل هیچ یک از عزیزان و دوستان حاضر نیست فعالیت هایش را متوقف کند لذا مانند جمعی از فعالان اجتماعی و سیاسی که این روزها شعار عبور از خاتمی سر می دهند اعلام می کنم حاضرم از دعوتگران بزرگ هم اگر با ما همکاری و همراهی نکنند عبور کنم!

دیگر مهمانان عزیز حاضر در آن ضیافت نیز هر کدام به سهم خود علاوه بر تبریک تولد #سۆزی_میحڕاب سخنانی ایراد و نکاتی یادآور شدند.

یادش بخیر همه شور و شوق بودیم و از فردای آن روز با احساس عزت نفس فراوانی برای  #سۆزی_مێحڕاب و غنای آن تلاش می کردیم و استقبال دوستان از سایت آن قدر فراوان بود که در ماه های نخست در روز سه تا پنج مقاله دوستان را بر سایت به اشتراک می گذاشتیم!!

————————————————————————————————————-

  4) استاد عزیز! با آمدن #سۆزی_مێحڕاب چه تغییراتی در فضای مجازی پدیدار گشت ؟ به دیگر تعبیر فضای مجازی چه ایرادها و خلأهایی داشت که خواستید با تولد این سایت برطرف و پر نمایید؟

پاسخ: قبل از هر چیز جا دارد خدایم را بابت فضل و لطف بی پایانش که در این مدت بر ما ارزانی داشته است، شکرگزاری کنم همچنانکه استحضار دارید اینجانب قبل از متولد شدن سایت عزیز  #سۆزی_مێحڕاب هم در اینترنت و برای برخی سایت ها مطلب می نوشتم و هر از گاهی از سایت های متعلق به شخصیت های مسلمان و دعوتگران دیدن می کردم! در مجموع حاصل مشاهدات بنده از فضای دینی حاکم بر اینترنت و فضای مجازی در آن ایام به شرح زیر بود:

نویسندگان سایت ها و وبسایت های موجود را بیشتر کسانی تشکیل می دادند که در نویسندگی و قلم فرسایی سابقه داشته و برای همگان نام آور و آشنا بودند و دوره ای برای آموزش نویسندگی و مترجمی وجود نداشت تا افراد بی نام و نشانی چون من، خودی نشان داده و با قلم و نویسندگی آشتی کنند! کسانی را می شناختم که از مدت ها قبل به ترجمه و تالیف اشتغال داشتند ولی متاسفانه برای آشنا کردن و حتی تشویق دوستان نزدیک، با هنر قلم و نویسندگی گامی بر نداشته بودند!

در فضای مجازی آن زمان بیشتر مطالبی در حوزه دین و اسلام دست به دست می شد که متعلق به شخصیت های آن سوی مرزها و اغلب کشورهای عربی و مقداری افراطی بود و خبری از دیدگاه شخصیت های بومی و منطقه ای نبود و اغلب با فتواهای بسته و تحریمی، احوال شخصیه مردم و اجتماع را نشانی می گرفتند و عرصه را بر مردم تنگ و تنگ تر می کردند! و نویسندگان و مفتیانی در رسانه ها و مطبوعات نمایندگی انحصاری دین را یدک می کشیدند که دایره حلال ها را به شدت تنگ و دایره محرمات را طوری گسترده کرده بودند که دین از منظر آنان عبارت بود از «حرام و حرام و حرام» و با اسقاط مای نافیه در آیه« و ما جعل علیکم فی الدین من حرج» کوچکترین روزنه های شادی و سرور و شکوفایی را بر زندگی پیروان اسلام بسته بودند!

در فضای مجازی ده سال پیش، بیشتر، افکار و فتاوای افراطی و تندروانه حکمفرما بود و خبر چندانی از اندیشه های ناب و میانه روانه و فتواهای واقع گرایانه نبود؛ کافی بود در باره موضوعی چون شرکت در انتخابات و یا ساختن آدم برفی توسط کودکان و… حکم شریعت اسلام را سرچ کنی که چون در کشورهای آن مفتیان اغلب خلیجی و عربی نه خبری از انتخابات بود و نه برف می بارید تا بچه هایشان با آدم برفی بازی کنند! با پاسخ «هذا حرام» و« هذه بدعة محرمة» مواجه می شدی!

اگر چه در مناطق ما کسان بزرگواری وجود داشتند که اهل نظر و فتوا و سابقه تدریس و تحقیق و تاریخ بودند ولی آثار و فتاوای آنان در هیچ یک از مروررگرهای اینترنتی قابل دستیابی نبود و هرگاه جویای دلیل این پدیده ویرانگر می شدم علتی جز خودسانسوری و عدم اعتماد به نفس مشاهده نمی کردم! شرایط نامطلوب که حاصل سال ها بی مهری در حق بزرگان دینی و ملی بود به گونه ای بود که اغلب این اساتید همانطور که در غربت و عزلت زندگی به سر کرده بودند دارفانی را نیز بدون اینکه حتی رزومه مختصری از خود و خدمات و زحماتشان به یادگار گذاشته باشند بدرود می گفتند!

علاوه بر این، فضای مجازی به مکانی تبدیل شده بود جهت بارگذاری پست های تند و زننده و در عین حال بی نام و نشان؛ یکی اسم خودش را گذاشته بود ابودجانه و دیگری شاخوان و آن یکی کوروش و … نام داشت و زیر لوای این نام مستعار و پروفایل عوضی! هزاران فحش و ناسزا نثار این رژیم و آن شخصیت می کرد و به فوروارد مطالب خشن و تند می پرداخت!

#سۆزی_مێحڕاب آمد و اعلام کرد در فضای مجازی نیز مانند فضای حقیقی باید دعوتگران حضور داشته باشند و غیبت آنان از این تریبون گسترده و فضای جهانی توجیه پذیر نبوده و خسارتی جبران ناپذیر برای اسلام و مسلمین به دنبال خواهد داشت و دعوتگران و فعالان حوزه دین باید با حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن به ترویج و تبلیغ اسلام و اندیشه های ناب قرآنی پرداخته و بدون هرگونه توهین و خشونت ورزی و تحقیر، به ارائه گفتمان نوین اسلامی بپردازند!

#سۆزی_مێحڕاب اعلام کرد آسمان فضای مجازی را باید با ستاره های دعوتگران میانه رو و خوشنام و البته بومی مزین نمود و دیگر نیازی نیست برای اطلاع در باره موضوعات روزمره و احوال شخصیه مردم مثلاً کوردستان ایران از فقها و مفتیان عربستان و خلیج که شرایط آنان از هر جهت با اینجا متفاوت است، استفتا نمود!

#سۆزی_مێحڕاب با ندایی جسارت آمیز اعلام کرد وقت آن رسیده که همه کسانی که کوچک ترین توانایی دعوتگری در خود سراغ دارند به میدان آمده و در محراب و تریبون مجازی به دفاع از اسلام و آموزه هایش که امروزه در زندان دوستان نادان پوسیده و زنگ غربت بر آن نشسته، بپردازند!

#سۆزی_مێحڕاب متولد شد تا اعلام کند دیگر زمان خودسانسوری و کتمان حقایق دینی و ملی به هر دلیلی و بهانه ای به سر رسیده و وظیفه همگان است که از طریق منبرهای الکترونیکی و مجازی که در دسترسشان است در حد توان به تبلیغ جاذبه های دین بپردازند!

#سۆزی_مێحڕاب آمد و اعلام کرد اسلام تنها عبارت نیست از محرمات؛ بلکه دایره مباحات و طیِّبات و حلال ها به مراتب گسترده تر و بیشتر از آن است که عده ای از مفتیان به تصویر می کشند! و بر ماست که حکیمانه به تبلیغ و تبیین مکتب آسانگیر اسلام بپردازیم!

#سۆزی_مێحڕاب آمد تا اعلام کند که موثرترین راه آشتی دعوتگران مسلمان با مردم و بویژه جوانانی که در اثر ندانمکاری های دوستان و توطئه های دشمنان از دین و خدا و مقدسات گریخته اند در درجه نخست این است که علما و دعوتگران در ادبیات و گفتمانشان تغییر ایجاد کنند و با زبانی نوین و الفبایی به روز توام با احترام با آنان به گفتگو و دیالوگ بنشینند!

#سۆزی_مێحڕاب آمد و اعلام کرد که جرأتمندی دینی و ملی اقتضا می کند افکار و ایده هایمان را با نام و نشان دقیق خود و در چارچوب قوانین به نمایش همگان بگذاریم و هرگونه مخفی کاری و استفاده از اسامی مستعار و بدل نشان از ترسویی و بزدلی دارد که در قاموس دین جایی ندارد!

✅  #سۆزی_مێحڕاب آمد و در گوش همه زمزمه کرد که هویت ایرانی و اسلامی با مؤلفه های رنگین کمانی اش را باید پاس داشت و ضمن آرزوی خیر و رفاه برای همه مسلمین عالم، برای بیداری و سلامتی هموطنان عزیزمان گام های مؤثری برداریم.

✅  #سۆزی_مێحڕاب متولد شد تا اعلام کند فعالیت در چارچوب قانون اساسی امری ممکن و منطقی است و تغییر و اصلاح ضروری عبارت است از اصلاح فرد و خانواده و جامعه امری که نویسندگان و اهل قلم و فعالان دینی و مدنی می توانند برای تحقق آن بکوشند و فعالیت کنند.

✅  #سۆزی_مێحڕاب آمد و اعلام کرد که برای وصل آمده است نی برای فصل و در واقع نویسندگان  #سۆزی_مێحڕاب کسانی هستند که دغدغه ای بالاتر از وحدت ملی و توحید اله را در سر نمی پرورانند و برای تثبیت پایه های وحدت و توحید در بین آحاد ملت ایران از هیچ تلاشی مضایقه نمی کنند.

✅  و بالأخره #سۆزی_مێحڕاب متولد شد و از همه کسانی که به نحوی می توانند با شمشیر قلم به دفاع از دین و ارزش ها و مقدسات بپردازند دعوت کرد که به میدان بیایند و بیش از این در کنج عافیت ننشسته و برای انجام وظیفه و رسالت خود به فضای مجازی که امروزه به بخش تفکیک ناپذیری از زندگی مردم مبدل شده است ورود پیدا کنند و  بدون اینکه از کسی خجالت بکشند، بنویسند و تحلیل کنند!

آری دوست عزیز در چنین فضایی بود که #سۆزی_مێحڕاب متولد شد و همچون یک دانشکده مجازی و مؤسسه فکری و پژوهشی رسالتش را آرام و مستدل به سمع و بصر همگان رساند.

————————————————————————————————————-

5) اگر ممکن است برای ما از رویکرد اصلی سایت و اینکه از لحاظ فکری وابسته به کدام جریان اسلامی است و بیشتر چه نویسندگانی برایتان می نویسند توضیح بفرمایید؟ آیا یک فرد غیر سنی مذهب می تواند در سایت شما مطلب بنویسد؟!

پاسخ: ضمن احترام به همه اصحاب اندیشه و خرد و احزاب و جریانات و مذاهب اسلامی و دینی از روز اول اعلام کرده ایم که سایت  #سۆزی_مێحڕاب وابستگی تشکیلاتی و اجرایی ندارد با هیچ یک از جریانات اسلامی و دینی موجود و ضمن اینکه خود را دنباله رو هیچ کس و جریانی نمی داند سعی می کند ضمن استفاده از تجربیات مثبت مدارس فکری و فقهی موجود، با هیچ یک از مکاتب و مذاهب و جریانات دینی و ملی زاویه نداشته باشد.

سایت  #سۆزی_مێحڕاب در وهله اول به گفتمان اسلامی میانه روانه اهتمام می ورزد و از همکاران و نویسندگانش می خواهد چاشنی یادداشت ها و مقالاتشان میانه روی و وسطیت بوده و از افراط و تفریط که به بلای خانمانسوز جهان اسلام مبدل شده پرهیز نمایند..

در واقع  #سۆزی_مێحڕاب میانه روی را قرائتی از دین نمی داند بلکه با استنباط از آیه«….وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا….» آن را عین دین دانسته و قرائت ها و مشرب های نامیانه روانه از اسلام را انحراف از صراط مستقیم به حساب می آورد.

از آنجا که #سۆزی_مێحڕاب منادی آشتی بین همه ملت ها و ملیت ها ست؛ آن هم با برجسته نمودن نقاط اشتراک و گذر از نقاط افتراق، از همه دعوتگران میانه رو دعوت می کند در این عرصه دست به قلم شوند!

#سۆزی_مێحڕاب معتقد به فعالیت در چارچوب قانون اساسی است و نویسندگان و یارانش به ارائه مطالب و مقالاتی می پردازند که در جهت تامین و حفظ مصالح بلاد و عباد بوده و می باشد.

#سۆزی_مێحڕاب در مجموع از انتشار موضوعات و مطالب سیاسی پرهیز می کند و نورسی آسا شعار« اعوذ بالله من الشیطان و السیاسة» سر داده و بیشتر در حوزه های دینی و خانوادگی و مهارت های زندگی و تاریخ اسلام و سیره نبوی و حدیث و قرآن و تربیت فرزندان به فعالیت می پردازد.

برای گزینش نویسندگان و مترجمان  #سۆزی_مێحڕاب هیچ گونه پیش شرط مذهبی و فکری وجود ندارد و دستبوس همه آن عزیزانی هستیم که در طول این نه سال با حکمت و درایت و میانه روی زکات دانش خود را از طریق ما به مردم و میهن پرداخت کرده اند و از دیگر عزیزانی که تاکنون شرف همراهی و خدمت به آنان را نداشته ایم دعوت می کنیم ما را لایق دانسته و  #سۆزی_مێحڕاب نوازی فرموده و مطالب و یادداشت ها و اشعار و دلنوشته هایشان را از این طریق به اشتراک عموم بگذارند.

————————————————————————————————————-

6) استاد گرامی! آیا از میزان همکاری و همدلی دوستان اصحاب قلم و اندیشه با  #سۆزی_مێحڕاب رضایت دارید؟

پاسخ: همواره زکریا آسا این دعا را زمزمه کرده ام که«رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ» و از اصحاب اندیشه و قلم دعوت کرده ام  #سۆزی_مێحڕاب را برای انتشار افکار و ایده هایشان انتخاب کنند که الحمدلله نشانه های مستجاب شدن آن دعا را تا حدودی مشاهده نموده ام!

همواره در بخش مدیریت  #سۆزی_مێحڕاب سعی کرده ایم اعتماد دوستان را جلب نماییم و برای این کار بدون تبعیض و ملاحظات فکری و روابط، مطالب دریافتی را بر سایت منتشر کرده ایم و پابرجا ماندن سایت در وهله نخست مرهون همکاری و قلم فرسایی عزیزانی است که برای استمرار فعالیت  #سۆزی_مێحڕاب از هیچ تلاشی مضایقه نکرده اند. بحمدلله احساس می کنم در این بخش گام های محکمی برداشته ایم و امیدوارم این اعتماد متقابل پابرجا بماند و هرگز آسیب نبیند.

#سۆزی_مێحڕاب خود را ملک و متعلق همه کسانی می داند که دغدغه اصلاح و دعوت اسلامی دارند و آیینه آسا آماده است شایستگی ها و خدمات همه دلسوزان را به نمایش عموم بگذارد.

————————————————————————————————————-

7) چرا شما که یک دبیر آموزش و پرورش و تحصیلکرده دانشگاه هستیی نام  #سۆزی_مێحڕاب را برای سایت تان انتخاب کرده اید؟ آیا تاکنون در فکر تغییر نام  #سۆزی_مێحڕاب بوده اید؟

پاسخ: ما مسلمانان و بویژه مردم ایران زمین بسیار خود را مدیون اسلام و مسلمانان صدر اسلام می دانیم و از اصحاب راستین مسجد و محراب و منبر جز خیر و نیکی و خدمت ندیده ایم، امری که در شعر شاعرانی چون فردوسی و سعدی و حافظ و دیگران نیز هویداست.

بنده بر این باورم که فریاد آزادی و عدالت خواهی و وحدت و همدلی و همزیستی از روز نخست از محراب و مسجد برخاسته و بیشتر شاعران و اهل دل و نویسندگان ما از این مرکز نشأت گرفته و تربیت شده اند و شخصیت های سیاسی و ملی ما نیز در گذشته های درخشان در همین مکان پرورش یافته و آموزش دیده اند و به نوعی همه ما وامدار و مدیون این محراب و مسجد و طلایه داران مخلص و مردمی آن هستیم.

علاوه بر این چون رشته تحصیلی و تدریسی اینجانب(الهیات و عربی) نیز بی ارتباط نیست با مسجد و محراب و منبر و اغلب دوستان و همکاران بنده هم در رشته های علوم انسانی و دینی تخصص و علاقه دارند لذا بر آن شدیم که نام  #سۆزی_مێحڕاب را برای سایت وزینمان برگزینیم.

 آیا تاکنون در فکر تغییر نام  #سۆزی_مێحڕاب بوده ام یا خیر! باید به اطلاع برسانم که  چون در سایه لطف بی کران خدا و حمایت و همراهی و همدلی دوستان، #سۆزی_مێحڕاب آن قدر در بین دوستان و عزیزان محبوبیت و مقبولیت پیدا کرده و نام پرآوازه و با محتوا و مسمای آن نیز به برندی تبدیل شده است که هرگونه تغییر و تبدیل در آن امری دشوار و پرواکنش به نظر می رسد.

لذا اگر چه تاکنون چندین بار تغییر نام آن از  #سۆزی_مێحڕاب به خاطرم رسیده ولی به احترام عزیزانی که با این نام و عنوان دل بسته اند و خاطره دارند از عملی کردن آن تصمیم – تا این لحظه!- خودداری کرده ام.

————————————————————————————————————-

8) استاد عزیز! از کانال #سۆزی_مێحڕاب بگویید، ایده تاسیس کانال تلگرام هم نام با سایت از کجا و چرا پدید آمد؟

پاسخ: پس از توسعه نسبی فعالیت های  #سۆزی_مێحڕاب و همه گیر شدن فضای مجازی، بر آن شدیم در کنار سایت  #سۆزی_مێحڕاب  کانالی را نیز با همین نام راه اندازی نماییم که شما برادر عزیز و توانا استاد کریم تاران دو سه سال پس از تولد سایت(تاریخ دقیق تاسیس کانال را شما باید بگویید و در چندمین سالگرد تاسیس آن مطلبی بنویسید!) اقدام به تاسیس کانال  #سۆزی_مێحڕاب نمودید. خداوند به شما و همکارانتان عزت و سلامتی و توفیق عنایت بفرماید.

رسالت اصلی کانال #سۆزی_مێحڕاب عبارت است از انعکاس مقالات دوستان که بر سایت درخشیده علاوه بر مطالب و اشعار مختصر و ارزنده ای که از قابلیت بارگذاری بر سایت برخوردار نمی باشد.

خیلی زود کانال  #سۆزی_مێحڕاب در دل دوستداران جای خود را باز کرد به گونه ای که جمع زیادی از دوستان یا تفاوتی بین این دو قایل نیستند و یا اساساً از سایت  #سۆزی_مێحڕاب خبری ندارند!

راه اندازی کانال  #سۆزی_مێحڕاب برکات فراوانی به دنبال داشت و جمعی از دوستان علاوه بر مدیر محترم آن از روزهای آغازین با توان و از خودگذشتگی غیر قابل توصیف برای اداره متفاوت کانال پا به عرصه گذاشته و درخشیدند. جزاهم الله عنا خیرا.

جا دارد از زحمات فراوان و مؤثر برادران عزیز استاد #عبدالله-علی پور و #محمد-محمودی و #سلیمان-قادری و #صالح-ترشی و خواهر گرامی #کلثوم-حسن زاده و دیگران که ایامی در مدیریت کانال  #سۆزی_مێحڕاب خوش درخشیدند صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم. و برای مدیران کنونی آن برادران عزیز و توانمند استادان گرانسنگ کریم تاران و سعدی مرادی و ایوب احمدی که ویترین رنگین و متنوع روزانه این روزهای کانال  #سۆزی_مێحڕاب حاصل تلاش های آنان و همکاری سایر دوستان است، عمر باعزت و حسن عاقبت مسالت دارم.

کانال #سۆزی_مێحڕاب همچون آینه ای می ماند که روزانه به نمایش محصولات فکری و شعری و فقهی همدلان  #سۆزی_مێحڕاب می پردازد. اگر چه اعضای کانال #سۆزی_مێحڕاب نسبت به دیگر کانال های تلگرامی حتی گاهاً شخصی، بسیار اندک است ولی بر این باوریم که مخاطبان و دنبال کنندگان ما از هر جهت از دیگران متفاوت تر و همراهی شان برای ما ارزنده تر است و بابت این همراهی خداوند را شاکریم.

از همراهی یکا یک اعضای گرامی و بویژه سرورانی که هر از گاهی با پست های ارشمند و مطالب ناب و مقالات و فتاوا و اشعار ارزشمندشان بر مدیران کانال منت می گذارند متشکرم و از خداوند شکور می طلبم این عزیزان را در فردوس اعلی و در پیشگاه خود سکنی گزیند. پاینده باد این الفت و همراهی.

————————————————————————————————————-

9) آیا اشتغال به  #سۆزی_مێحڕاب مانع زندگی و امرار معاش و دیگر پیشرفت های شما و همکارانت نشده است

پاسخ: #سۆزی_مێحڕاب از همان روزهای نخست به بخش جدایی ناپذیری از زندگی بسیاری از دوستان عزیز از جمله بنده مبدل شد، اداره  #سۆزی_مێحڕاب کار اضافی و حاشیه ای نیست که گاهی به فراموشی سپرده شده و یا در ساپورت آن سهل انگاری صورت گیرد. یکی از دوستان دیرین و مدیران قبلی  #سۆزی_مێحڕاب همواره بر این نکته تاکید می کرد که من برای کار کردن در  #سۆزی_مێحڕاب نیازی به یادآوری و تذکر ندارم چرا که #سۆزی_مێحڕاب به بخش اصلی و شاید اگر اغراق آمیز تلقی نشود به کل زندگی ام تبدیل شده است و بدون اینکه احساس خستگی کنم برای آن می کوشم، می نویسم و دعا می کنم!

بنده از روز نخست که این کار مبارک را شروع کرده ام با خدای خود عهد بسته ام که با تمام وجود و توان برای بالا نگه داشتن   #سۆزی_مێحڕاب تلاش کنم و شکر خدا همچنان بنده و دیگر همکاران با دلگرمی و انرژی مضاعفی که از طرف همراهان به ما منتقل می شود #سۆزی_مێحڕاب نوازی می کنیم.

پرداختن به  #سۆزی_مێحڕاب اگر چه هیچ منفعت مادی برای ما در بر نداشته ولی دستاوردهای معنوی فراوانی برای ما در پی داشته است. بنده اگر اکنون جسورانه قلم بر می دارم و ادای اهل قلم را درمی آورم، این، حاصل زندگی با  #سۆزی_مێحڕاب است.

از برکات #سۆزی_مێحڕاب برای بنده این بوده که تاکنون موفق شده ام سه کتاب به چاپ برسانم و انشاءالله چهارمی و پنجمی نیز در راه است امری که در گذشته های دور خواب آن را هم شاید نمی دیدم! و الحمدلله جمعی از همراهان از جمله شما استاد تاران عزیز! نیز در سایه نوشتن و ترجمه برای #سۆزی_مێحڕاب اکنون صاحب کتاب شده اند و  به جمع نویسندگان و مترجمان مدعی منطقه ای و کشوری پیوسته اند.

————————————————————————————————————-

10) پس از گذشت تقریباً یک دهه از عمر  #سۆزی_مێحڕاب از شما می خواهیم رازها و اسرار تداوم و توفیق  #سۆزی_مێحڕاب را  برای ما تشریح نمایید.

پاسخ: « قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّمَا أَضِلُّ عَلَى نَفْسِي وَإِنِ اهْتَدَيْتُ فَبِمَا يُوحِي إِلَيَّ رَبِّي إِنَّهُ سَمِيعٌ قَرِيبٌ» بگو اگر گمراه شوم فقط به زيان خود گمراه شده‏ ام و اگر هدايت‏ يابم [اين از بركت] چيزى است كه پروردگارم به سويم وحى مى ‏كند كه اوست‏ شنواى نزديك.

اگر در طول این دهه از فعالیت #سۆزی_مێحڕاب موفقیتی مشاهده می شود این از لطف و برکت خداوند متعال و از فیض همراهی مجموعه ای خواهر و برادر مخلص و کاری می باشد و اگر سیاهی و ناکامی هایی به چشم می خورد از کوتاهی و ضعف بشری بنده و تا حدودی همکارانم بوده و می باشد.

بر کسی پوشیده نیست که #سۆزی_مێحڕاب هنوز تا رسیدن به درجه مطلوب فاصله زیادی دارد و در بسیاری از زمینه ها ضعف اساسی دارد و خانواده ها و همشهریان و هم میهنان زیادی هستند که نه تنها #سۆزی_مێحڕاب را  دنبال نمی کنند بلکه حتی نام آن را هم نشنیده اند! ولی از این جهت که تداوم فعالیت نزدیک به یک دهه به خودی خود موفقیت نسبی محسوب می شود و همچنین از این زاویه که طی این مدت، سایت ها و وبسایت ها و کانال های مجازی فراوانی آن هم تحت مدیریت افرادی تواناتر از ما بدلیل عدم همراهی دوستان و کاربران از کار افتاده و منحل شده اند به تبیین چند راز از رازهای این توفیق ربانی می پردازم:

الف-نخستین راز موفقیت #سۆزی_مێحڕاب در این است که مشمول فضل و رحمت خداوند شده و از برکت دعای خیر دوستان تاکنون استوار و پابرجا مانده است و قطعاً کسی حق ندارد این توفیق ربانی را به نام خود ثبت و ضبط نماید که صرفاً یک توفیق ربانی و الهی است!

ب-اعتماد به نفس بالای همراهان، دیگر فاکتور موفقیت های#سۆزی_مێحڕاب می باشد، مجموعه نویسندگان ما با شور و شوق توام با اعتماد به خود،  به ارائه مطلب می پردازند و کار و فعالیت می کنند و هرگز برای ساپورت بخشی از بخش های سایت اظهار ناتوانی و عجز نمی کنند!

ج-کار تیمی و گروهی هماهنگ، دیگر رمز موفقیت نسبی مجموعه #سۆزی_مێحڕاب در فعالیت های چند سال گذشته می باشد، هماهنگی و تقسیم کار در #سۆزی_مێحڕاب حرف اول را می زند.

د- #سۆزی_مێحڕاب همچون آینه تمام نمایی است که همراهان نویسنده و مترجم و شاعر، توانایی های روز افزون خود را در آن مشاهده نموده اند و همین امر، انرژی مضاعفی را برای تلاش بیشتر آنان در مسیر خود شکوفایی و غنای بیشتر #سۆزی_مێحڕاب در پی داشته است.

هـ- رعایت میانه روی و عدم همراهی با امواج و سیگنال های اغلب مصنوعی و دست ساز، دیگر فاکتوری است که در توفیقات یاران #سۆزی_مێحڕاب سهم به سزایی داشته است، #سۆزی_مێحڕاب یک سایت و کانال خبری و تحلیلی سیاسی نیست و برای این امر مهم و حیاتی هم نیروی خبره و کار بلد در اختیار ندارد و لذا خود را موظف نمی داند در باره همه رویدادها و اتفاقات منطقه ای و بین المللی واکنش نشان دهد، بلکه ضمن رعایت احساسات و فضای موجود بدون هیاهو به ادای رسالت خود پرداخته و می پردازد.

و- به نظرم حرکت آرام و قانونمند و بدون هیاهوی #سۆزی_مێحڕاب و البته پرهیز از حاشیه سازی در طول این چند سال را نمی توان از عوامل توفیق استثنا کرد و آن را نادیده گرفت.

————————————————————————————————————-

11) دو نقطه قوت و دو نقطه ضعف  #سۆزی_مێحڕاب از دیدگاه مدیر آن می شنویم

پاسخ: اصلی ترین نقطه قوت #سۆزی_مێحڕاب عبارت است از همدلی و اعتماد به نفس بالای نویسندگان بی ادعای ما علاوه بر استمرار در حمایت نوشتاری از آن و برخورداری از فضل بیکران الهی.

البته مجموعه #سۆزی_مێحڕاب هرگز ادعا نکرده که کارهایش کامل و بی عیب است و قطعاً نقاط ضعف فراوانی در کار ما وجود دارد که از جمله می توان به کم رنگ بودن برنامه های مورد علاقه جوانان و زنان اشاره کرد، این هم بر می گردد به کمبود نیروی انسانی متخصص در این دو حوزه و البته کثرت کانال های مجازی که در این عرصه ها کار می کنند.

————————————————————————————————————-

12) اگر در طول فعالیت در #سۆزی_مێحڕاب خاطره ی تلخی دارید ممنون می شویم برایمان بیان کنید.

پاسخ: در جمع ساده و صمیمی ما خاطرات شیرین فراوان و اندکی هم خاطرات تلخ وجود دارد.

یکی از خاطرات تلخ آن شبی بود که شنیدیم در اثر زلزله یکی از یاران مان در یکی از روستاهای سرپل ذهاب درگذشته است، پس به اتفاق استاد علی پور و خانم ها سانا حیدری و کلثوم حسن زاده جهت عرض تسلیت و بازدید از مناطق زلزله زده به سرپل ذهاب رفتیم، تا از نزدیک مراتب تسلیت و همدردی خود و مجموعه #سۆزی_مێحڕاب را به خانواده و بازماندگان مرحوم محمد کرمی برسانیم، شرایط مناطق زلزله زده از هر جهت تاسف بار بود، در گوشه و کنار شهر و روستا و در زیر چادر مراسم تعزیه و فاتحه خوانی برای جانباختگان ترتیب داده بودند و همه داغدار بودند، شهر زلزله زده سرپل و روستاهای اطراف بیشتر شبیه مناطق جنگ زده بود، همه از  ترس پس لرزه های احتمالی از خانه هایشان بیرون آمده بودند و در چادرهایی که در کف خیابان و کوچه ها نصب کرده بودند به سر می بردند! علاوه بر دیدنی از بازماندگان مرحوم کرمی به مجلس ترحیمی رفتیم که برای درگذشت دو تن از علمای نامدار آن شهر (ماموستایان الیاسی و موحدی) در  چادر تشکیل شده بود…. با دیدنی از خانواده آن یار از دست رفته و ادای دَین و احترام به مردم زیان دیده و بازماندگان کرمی احساس سبک بالی کردیم … آری از دست دادن کاک محمد کرمی که در تلاوت قرآن و ترجمه مقالات به یاری ما می شتافت خاطره بسیار تلخی بود. خداوند رحمتش کند مرد بسیار نیک نفسی بود.

خاطره تلخ دوم… بارها شنیده ایم که می گویند از تو حرکت و از خدا برکت. وقتی سایت #سۆزی_مێحڕاب را افتتاح کردیم و البته قبل از آن هم، خیلی بر همراهی تعدادی از دوستان نزدیک که در فضای مجازی حضور داشتند و از توانایی هایی در این حوزه برخوردار بودند حساب باز کرده بودم و با خود می گفتم بدون این دوستان نمی توانم کاری کرده و راه به جایی ببرم! ولی خیلی زود متوجه شدم که اینان سودایی دگر در سر دارند و شرف همراهی آنان را نخواهم داشت! ابتدا بابت اینکه آرزویم برآورده نشده بود افسوس می خوردم ولی باور قاطع داشتم خداوندی که به قلب من الهام کرده برای امر خیری چون راه اندازی #سۆزی_مێحڕاب حرکت کنم خودش در آن برکت می اندازد و برای آن افراد توانا و مخلص و مبارکی به کار خواهد گرفت! اگر چه تعداد افراد مبارکی که خداوند برای #سۆزی_مێحڕاب مسخر کرده بود الحمدلله زیاد بود و نقش هر کدام ستودنی و ماندگار  است و با همه آنان خاطرات شیرین و ماندگار دارم، ولی در این خاطره ای که می خواهم تعریف کنم بخاطر اختصار، تنها به یکی از این افراد تاثیرگذار همانا ماموستا عبدالله علی پور اشاره می کنم، او  مدت مدیدی یک تنه #سۆزی_مێحڕاب نوازی می کرد و به گونه ای با #سۆزی_مێحڕاب در هم آمیخته بود که هر جا سخن از #سۆزی_مێحڕاب بود نام او به ذهن تداعی می کرد، همه با حضور ایشان در کنار #سۆزی_مێحڕاب احساس اطمینان می کردیم و کوچک ترین نگرانی بابت پیشبرد برنامه های روزانه آن نداشتیم! این رویه و روال ادامه داشت تا اینکه دو سال پیش (مرداد 1399) متاسفانه از ما جدا شد و از مدیریت #سۆزی_مێحڕاب استعفا داد! با شنیدن این تصمیم بسیار ناراحت شدم تا جدایی او به یکی از تلخ ترین خاطره های #سۆزی_مێحڕابیم تبدیل شود! اکنون که بیش از دو سال از وداع آن عزیز می گذرد و کارهای #سۆزی_مێحڕاب بدون وقفه پیش می رود باز دعا می کنم او به جمع ما برگشته و بار دیگر شرف همکاریش را داشته باشیم!مام عولا برگردید که طاقت دوری شما را نداریم!

————————————————————————————————————-

13) استاد عزیز! لطفاً خاطره شیرین تان را برایمان تعریف کنید تا مقداری از حزن حاصل از خاطره تلختان فاصله بگیریم

پاسخ: خاطره منتشر شدن اولین مقاله ام را برایتان نقل می کنم و تشخیص شیرین یا تلخ بودنش با شما و خوانندگان! ناگفته نماند این خاطره مربوط به قبل از راه اندازی  #سۆزی_مێحڕاب است.

هنوز خبری از تولد سایت #سۆزی_مێحڕاب نبود…کودتای نظامی و ننگین نظامی علیه نخستین رئیس جمهور منتخب مصر شهید محمد مُرسی و مشارکت بی شرمانه عده ایی از مسلمانان! و بویژه علمای درباری در آن باعث رنجش خاطر فراوان مسلمانان و شخصیت های اسلامی شد. اینکه تعدادی از دولت های شیخ نشین عربی و غربی و اسرائیل و … رئیس جمهور شدن دکتر محمد مرسی و برنده شدن جنبش متبوعش در چهار انتخابات پی در پی را تحمل نکنند و برای برچیدن آن توطئه بچینند برای اینجانب چندان عجیب و ناباورانه نبود، ولی اینکه حزب سلفی نور – که در انتخابات هم پیمان اخوان المسلمین بود -و  برخی از شخصیت صوفی و رئیس دانشگاه الازهر  – که لقب امام اکبر را یدک می کشد – برای سرنگونی دولت مردمی و برخاسته از انتخاباتی آزاد و دمکراتیک و نخستین رئیس جمهور غیر نظامی و منتخب و مسلمان که جزء شخصیت های مؤثر جهان اسلام محسوب می شود، هم پیمان و هم قسم احزاب لیبرال و نظامیان خون آشام مصر شوند و بخاطر اختلاف نظرهایی که با مرسی و یارانش دارند تسلیم زر و زور و تزویر شوند باور کردنش آسان نبود! با خود کلنجار می رفتم و در باره این جنایت و خیانت عظیم می اندیشیدم! مطالعه می کردم و آراء کارشناسان در این باره را می خواندم… ناگهان به ذهنم خطور کرد که در باره رسوایی این مجموعه مسلمان نما مطلبی بنویسم و مقداری درون آتشین خود را تسکین بخشم!

 یادداشت را آماده کردم ولی با تردید از خود می پرسیدم: آیا مطلبی که نوشته ام از لحاظ ادبی و مفهومی ارزش این را دارد که در یکی از سایت ها منتشر شود یا خیر؟! آیا با نوشتن و انتشار این یادداشت تحلیلی با مشکل مواجه نمی شوم؟ آیا فلانی و فلانی در واکنش به نخستین نوشته من لب به اعتراض و سرزنش نمی گشایند؟! آیا …. با همین تردیدها و دودلی ها دو سه روزی مطلب نوشته شده را پیش خود نگه داشتم و سپس به همسرم که کنارم نشسته بود گفتم: بهترین کار این است که از استاد ….. بخواهم نوشته ام را مطالعه و ویراستاری کند! اگر چه او در حالی که به من روحیه می داد گفت: چرا اینقدر خودت را دست کم می گیری؟! مطلبی که تو نوشته ای از هر جهت قابل تقدیر است! و فلانی که می خواهی مقاله ات را بازبینی کند باید او از تو کمک بگیرد! باز دو سه بار به آن استاد ویراستار! زنگ زدم ولی گوشی را بر نداشت! برای چندمین بار بخش ارسال مطلب سایت اصلاح را باز کردم و در حالی که به شدت تردید داشتم که آیا مطلب را ارسال کنم یا خیر و مانند دوران کودکی هی می گفتم بزنم نزنم! که ناگهان دستم به دکمه ارسال خورد و مقاله رفت که رفت!!! با صدای بلند به همسرم گفتم: مطلب از دستم پرید! پرسید: یعنی همه آنچه این چند روز نوشته بودی پاک شد و دیگر غیر قابل بازیابی است؟! با عصبانیت پاسخ دادم: نخیر! اشتباهی دستم به دکمه ارسال مطلب سایت اصلاح خورد و بدانجا ارسال شد!

با خوشحالی و لبخند ملیحی که بر لب داشت گفت: الحمدلله! گفتم: الحمدلله چی؟ الآن از مدیریت سایت به من زنگ می زنند و با تمسخر می گویند: آقای رسولی کیا این مطلب ضعیف و بی سر و ته چیست که برای ما فرستاده ای؟! همسرم گفت: آری به تو زنگ می زنند ولی نه بابت تمسخر بلکه برای تشکر و تقدیر!

 آن روز که به نظرم یک روز تعطیل کاری بود تا عصر فقط منتظر بودم که به من زنگ بزنند… قبل از مغرب بود که زنگ گوشی تلفن همراهم به صدا درآمد! همه اعضای خانواده ساکت و صامت کنارم ایستاده بودند تا ببینند کی زنگ زده و چی می گوید؟ پس از سلام و احوالپرسی گفت: من …..هستم از مدیریت سایت اصلاح وب! نام …. را که شنیدم دلم ریخت! در حالی که منتظر  بودم از من و مقاله ام خرده بگیرد با صدایی لرزان گفتم: بفرمایید در خدمتم! گفت: زنگ زدم که بابت ارسال مطلبتان از شما تشکر کنم! آفرین! شما که این قدر روان و سلس می نویسی چرا تاکنون در این وادی گام بر نداشته ای؟! ما در سایت اصلاح به نویسندگانی چون شما افتخار می کنیم! مطلبی که ارسال کرده ای هم اکنون بر سایت قابل مشاهده است! منتظرم مطالب دیگری برایمان بفرستید و با طیب خاطر آن ها را منتشر می کنیم!…. زبانم همراهیم نمی کرد و غیر از ممنونم! چشم! حتماً! راست می فرمایید! سخنی نگفتم و سپس با همدیگر خدا حافظی کردیم!…

 پس از این واکنش مثبت و تشویق آمیز آقای ….انرژی مضاعف و انگیزه فراوانی پیدا کردم برای نوشتن و ظهور و بروز در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی!

آری این بود خاطره دست به قلم شدن من! امیدوارم اگر چه خاستگاه تلخی داشت ولی به کام شما و خوانندگان عزیز #سۆزی_مێحڕاب شیرین باشد.

————————————————————————————————————-

14) برای آینده #سۆزی_مێحڕاب چه برنامه هایی دارید؟

پاسخ: همراهی توام با رضایت دوستان و عزیزان به ما می گوید که اعلام کنیم بزرگترین برنامه ما برای آینده عبارت است از ادامه دادن رویه گذشته کاری.

علاوه بر این انشاءالله در نظر داریم کتاب یا کتاب هایی به چاپ برسانیم که دربرگیرنده مقالات مجموعه از نویسندگان و مترجمان #سۆزی_مێحڕاب می باشد.

انشاءالله شما و دیگر عزیزان زمینه فراهم کنید تا اردویی حضوری در بهار سال آینده داشته باشیم و از نزدیک ضمن تقدیر از زحمتکشان #سۆزی_مێحڕاب پیشنهادات و انتقادات و ایده های آن عزیزان را با گوش جان و دل بشنویم.

ان شاءالله

————————————————————————————————————-

15) واپسین سخن و پیام شما را می شنویم

پاسخ: در پایان ضمن تشکر از همراهی همه عزیزان در #سۆزی_مێحڕاب چند نکته را به شرح زیر به استحضار می رسانم:

هنوز تا رسیدن به مقام مطلوب فاصله های زیادی داریم و جا دارد شما عزیزان و همراهان #سۆزی_مێحڕاب همچنان از سایت و کانال #سۆزی_مێحڕاب حمایت کنید و برای استمرار فعالیت های آن همواره پشتیبان و حامی آن باشید و برای غنای بیش از پیش آن راهکارهای عملی پیش روی مدیران آن بگذارید.

✅ از مدیران #سۆزی_مێحڕاب بویژه شما برادر گرامی و توانمند که مدیر و مؤسس کانال و همکاران تلاشگرتان ( مرادی و احمدی) تشکر می کنم و برای همگی شما مزید توفیق مسألت دارم و از شما می خواهم مثل گذشته و با روحیه ای بهتر در خدمت سایت و کانال بوده و برای تولید محتواهای مفید و ارزشمند و کشف و تشویق نویسندگان و مترجمان درد آشنا بکوشید و تلاش کنید.

از نویسندگان و مترجمانی که در طول سال های گذشته با ما بوده اند می خواهم ضمن استمرار نوشتن برای #سۆزی_مێحڕاب بار کیفی مقالاتشان را ارتقا بخشیده و برای چاپ حداقل یک کتاب مفید از خود تلاش کنند و بدین وسیله در غنای کتابخانه اسلامی سهیم بوده و یادگاری خاطره انگیز از خود به یادگار بگذارند.

بر خود لازم می دانم از یکایک عزیزانی که با نوشتن مطالب برای #سۆزی_مێحڕاب یا ارسال مطالب سودمند برای آن به یاری ما می شتابند تشکری دوباره داشته باشم و برای آنان و خانواده هایشان سلامتی و بهروزی مسالت نمایم.

از همه دوستان و سروران می خواهم برای سلامتی و عاقبت بخیری مجموعه و خانواده #سۆزی_مێحڕاب از ته دل و در نمازهایشان دعا کنند.

✅ امیدوارم خداوند این کار فرهنگی و اجتماعی را در پرونده حسناتمان بنویسد و به درجات اخروی کلیه ما بیفزاید و این جمع مبارک را همچنان گرم و صمیمی نگه دارد.

در پایان شعارهای سه گانه بهشتیان را زمزمه کرده و امیدوارم ما خانواده  #سۆزی_مێحڕاب در جنت فردوس و بر حوض کوثر از دست مبارک پیامبر آب بنوشیم و شادی کنیم: دَعْوَانا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَ تَحِيَّتُنا سَلَامٌ وَ آخِرُ دَعْوَانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.

—————————————————————————————-

16) ضمن تبریک مجدد نهمین سالگر تاسیس #سۆزی_مێحڕاب از اینکه وقت گران بهایتان را در اختیار ما گذاشتید و با حوصله به سؤالات ما پاسخ دادید، از شما تشکر می کنیم.

پاسخ: درود بر شما . من هم نهمین سالروز تولد سایت #سۆزی_مێحڕاب را به شما دوست و همکار عزیز که همراهیتان را توفیقی ربانی و یکی از رازهای توفیقات نسبی ربانی می دانم و همچنین کلیه دوستان و عزیزان تبریک و تهنیت می گویم و امیدوارم این سایت و کانال و خانواده بزرگ و صمیمی #سۆزی_مێحڕاب همچنان پابرجا و سلامت باشد.

مصاحبه کننده: کریم تاران

آذرماه 1401 هجری شمسی

نمایش بیشتر

کریم تاران

استان آذربایجان غربی - میاندواب نویسنده و مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا