قرآنگفتگو

گفتگو با قاری قرآن مهابادی جناب آقای رسول رسولی کیا

پیشگفتار

روزهای اول آشنا شدنم با آقای رسولی کیا را خوب به یاد دارم و آن روزها برای من مثل یک رویا بود… لابد می گویید چرا ؟

کسانی که او را به عنوان مرد زندگی جلوی راه من قرار دادند خیلی از اخلاق ، منش و سواد و صداقت او تعریف می کردند ..

یادمه که عمه ام می گفت : رسولی کیا در برخی مجالس و محافل بزرگ به ایراد سخنرانی می پردازد ، البته به تحلیل مسایل سیاسی هم می پردازد ، علاوه بر اینکه در اداره کلاس های تربیتی و آموزشی هم سری بالاتر از دیگران دارد … علاوه بر اینکه او یک قاری و حافظ قرآن هم هست

با این توصیف های متفاوت در باره وی هر روز بر میزان علاقه ام به او افزوده می شد ؛ چرا که با خود می گفتم : آیا یک انسان می تواند جامع این همه ویژگی باشد ؟ در رسیدن به وی عجله داشتم ؛ زیرا می خواستم از نگاه خودم او را از نزدیک و به عنوان یک همسر بشناسم …

آری؛ آقای رسولی کیا آن ویژگی هایی که عمه ام و دوستان می گفتند را جامع بود ، او شخصیت بسیار متین و موثری دارد ، کم ؛ ولی گزیده و شمرده لب به سخن می گشاید ..

همواره در فکر انجام کاری است که گاهی بزرگان نیز از عهده اش بر نمی آیند

در حین انجام کار خیلی با همکارانش مهربان و شیرین سخن و البته جدی است

خیلی به تشویق اعتقاد دارد و می گوید : ضامن پیشرفت هر کاری عبارت است از سه چیز : اعتماد ، تشویق و پی گیری  .

رسولی کیا علاقه ای به ظهور و بروز در مجالس و نشستن در صدر جدول ندارد و همواره من و فرزندانمان را به کار نیکو و ابتکار و پرهیز از حواشی تشویق می کند …..

آقای رسولی کیا در اداره سوزی میحراب و تعامل با نویسندگان و مترجمان و شاعرانی که در این سایت قلم می زنند دارای متد و سبک ویژه و موثری است به گونه ای که به ضرص قاطع می توانم بگویم : او مدیر بسیار توانمند و دوراندیشی است.

بدون تعارف باید اعتراف کنم : خیلی از سخنرانی استاد رسولی کیا و قرائت قرآنش لذت می برم و علی رغم زیستن در کنار او ؛ هرگز از بیانات شیرین و تلاوت حزین و موثرش خسته نمی شوم….

گفتگو با این استاد فرزانه به من محول شده است ؛ البته نه آن گفتگویی که من در چیدمان سوالاتش آزاد باشم بلکه گفتگویی قرآنی و رمضانی ..

امیدوارم روزی بتوانم با استقلال و آزادی بیشتری  با ایشان گفتگویی صمیمی و متفاوت ترتیب دهم و بدین وسیله پرده از بسیاری از ناگفته های زندگی ساده و در عین حال متفاوت ایشان بردارم ؛ البته شاید از گلایه ها و شکایت ها هم سخن به میان آمد !!

ضمن دعای خیر برای این قاری و حافظ قرآن تا آن روز از شما دعوت می کنم پای گفتگوی مختصر من با استاد رسولی کیا بنشینید .. امید است از آن لذت برده و استفاده کنید

سوزی میحراب (۱)  سلام علیکم . تشریف فرمایی شما به برنامه ” ترتیل خوانی قرآن سوزی میحراب” را گرامی می داریم .. بفرمایید چه عواملی باعث شد شما به قرآن و تلاوت و حفظ آن علاقمند شوید ؟ ا زچند سالگی به فراگیری قرآن پرداختید و موثزترین استاد قرآن تان کی بود؟ حافظ چند سوره یا جزء از قرآن هستید؟

✍️ پاسخ :

علیکم السلام و رحمت؛اللە

سال ۱۳۶۳ شمسی بە علت شرایط خاص و البتە امنیتی پسا پیروزی انقلاب در روستای ما آلواتان از توابع سردشت چند سالی مدرسە دایر نبود و همین باعث شدە بود من و همکلاسی هایم از لحاظ قیافە دُرُشت ولی از لحاظ پایە تحصیلی خُرد بودیم !

یکی از آموزگاران ابتدایی ما آقای رحمانی بود و دیگری آقای رضازادە ؛ اولی کە اصفهانی بود خیلی معتقد و مهربان و انقلابی و اهل عبادت بود ؛ ما کە کلاس سوم و چهارم بودیم را بە نماز تشویق می نمود و از ما می خواست هر روز صبح کە ازخانە راهی مدرسە می شویم علاوە بر کتاب های درسی دو چیز یادمان نرود؛ یک چوب خُشک جهت بخاری کلاس و یک عدد جانمازی جهت اقامە نماز جماعت بە امامت نگارندە رسولی کیا …

هم زمان ، در روستای آلواتان مامۆستای بزرگواری خدمت می کرد کە برای دانش آموزان ابتدایی کە بیشتر قیافە هایی شبیه دانش آموزان دبیرستانی داشتند !کلاس قرآن دایر کردە بود..

مامۆستا محمد ملازادە شخصا بە ما قرآن ، آموزش می داد…

مسجد و مدرسە از یک طرف و مامۆستا ملازادە و آقای رحمانی باعث شدە بودند کە شرایط معنوی و خاصی بر ما حاکم شود..

از همان اوایل سعی می کردم با صوت قرآن تلاوت کنم و از اینکە تلاوت قرآن آغازین در برخی مجالس و محافل بە من واگذار می شد  از شادی در پوست خود نمی گنجیدم…

علاقە ام بە قرآن باعث شد کە بعدها در فکر فراگیری قانونمند قرآن و البتە حفظ کلام الله شوم ؛ ولی در این میان یک چیز خیلی درونم را آشفتە می کرد ؛ اینکە احساس می کردم تلاوت قرآن سرورانی کە می شناختم با تلاوت قرآن قاریانی چون عبدالباسط و منشاوی خیلی متفاوت است !

سخت در پی استادی بودم کە قواعد تجوید قرآن را در محضرش بیاموزم کە متاسفانە توفیق رفیقم نشد ….

سعی کردم با گوش دادن بە نوارهای کاست  قرآن استاد عبدالباسط و مطالعە حلیە القرآن آقای موسوی بلدە عَطَش درونی ام را سیراب کنم کە الحمدللە تا حدودی توفیق حاصل کردم..

با آموختن نسبی تجوید علاقە بە حفظ قرآن در من فزونی گرفت ؛ لذا با دوست گرامی ام کاک صالح کریمی ـ اهل جوانرود ـ  هم عهد شدیم کە برای حفظ کلام خدا همت کنیم ؛ الحمدللە تجربە خوب و متفاوتی بود ..

قبل ازدواج حافظ ۲۵ جزۂ از قرٱن بودم ؛ ولی اکنون کە پیر شدە ام و در فضای مجازی هم شناورم حفظیاتم بە شدت کاهش پیدا کردە است !

سوزی میحراب (۲) از اینکه خداوند به شما توفیق داده که در ردیف و لیست قاریان و حافظان قرآن ، قرار گیرید چه احساسی دارید؟

✍️ پاسخ : ٱیا واقعا من در لیست قاریان قرآن قرار دارم ؟

ٱیا شما تضمین می کنی کە خداوند من را بە عنوان قاری قرآن پذیرفتە است؟

اگر چنین باشد ـ کە خیلی امیدوارم ـ  آنقدر شاد و سربلندم کە زبانم قاصر و قلمم کاسر ـ شکستە ـ از توصیف آن است.

چە فخری از این بزرگ تر کە پیامبر صلی الله علیه و سلم معلمان و متعلمان و قاریان قرآن را بهترین این امت برتر معرفی می کند? ( خیرکم من تعلم القرٱن و علمە )

چە دلخوشی از این بیشتر کە رسول اللە صلوات اللە علیه پاداش تلاوت هر حرف از قرآن را دە حسنە نوید می دهد؟

امیدوارم خداوند جل جلالە توفیق تلاوت ـ قرائت توٲم با عمل ـ قرآن و خدمت بە آن را نصیبم بفرماید

سوزی میحراب (۳) به کدام قاریان ایرانی و بین المللی قرآن  بیشتر علاقه دارید ؟ از کی تقلید می کنید؟

✍️پاسخ : بە تلاوت اغلب قاریان قرآن خارجی و ایرانی علاقە دارم .

بە تلاوت حزین مامۆستا سبحانی و غامدی و معیقلی خیلی علاقمندم.

از قرائت استاد عفاسی هم خیلی لذت می بردم و گاه گاهی سعی می کردم از او تقلید نمایم ؛ ولی پس از موضع گیری های ناجوانمردانەای کە علیه برخی شخصیت های مسلمان و جریانات اسلامی گرفت ، بە کلی از نگاهم افتاد!

البتە در کل انسانی بد تقلید هستم !

سوزی میحراب(۴) اگر از شما قاری قرآن بخواهیم از میان شش هزار و اندی آیه قرآن تنها یک آیه را برای سوزی میحراب روی بنری بنویسید ، آن آیه کدام است ؟

✍️ پاسخ : آیە ۲۵ سورە سبٲ را برای دوستداران سۆزی میحڕاب بنر خواهم کرد ؛ ( قُلْ لَا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا وَلَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿۲۵﴾

بگو [شما] از آنچه ما مرتکب شده‏ ایم بازخواست نخواهید شد و [ما نیز] از آنچه شما انجام مى‏ دهید بازخواست نخواهیم شد (۲۵)

این آیە در بارە نحوە گفتمان پیامبر صلی اللە علیه وسلم با مخالفان و کفار سخن می گوید ؛ آن حضرت حین گفتگو هرگز خود را برحق و طرف را بر باطل معرفی نمی کرد !

بە نظرم در عصر حاضر سخت نیازمند اِعمال این نوع گفتمان نبوی از طرف دعوتگران هستیم و دیگر دیالوگ های طلبکارانە جواب نمی دهد.

سوزی میحراب (۵)به نظر شما قاری و معلم قرآن باید دارای چه ویژگی اخلاقی و مطالعاتی باشد ؟

✍️ پاسخ: انتظار از کسی کە قرآن تلاوت می کند این است کە سید قطب آسا زندگی قرآنی داشتە باشد.

دیگر  ویژگی معلمان و قاریان قرآن این باید باشد کە برای فهم معنا و تفسیر کلام وحی تلاش کنند.

قاری و معلم قرآن شایستە است بە آیات کلام اللە تمکین و استناد نمودە و استدلالهایش قرآنی باشد.

قاری و معلم قرآن باید هموارە برای آموزش و تعلیم قرآن تلاش کند و قرآن آموز داشتەباشد

سوزی میحراب (۶) با توجه به آیه سی ام سوره مبارکه فرقان (وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً) چند مورد از مصادیق ترک و هجر قرآن توسط مسلمانان در عصر حاضر را برای ما ذکر کنید.

✍️ پاسخ : جا دارد در این ماە مبارک از خداوند بطلبیم ما را از زمرە کسانی قرار دهد کە در روز قیامت مورد شفاعت پیامبر صلی اللەعلیه وسلم قرار می گیرند ؛ نە کسانی کە مورد شکایت اخروی آن حضرت قرار می گیرند.

امام ابن القیم بە پنج مورد از مصادیق ترک قرآن کە در قیامت مورد شکایت پیامبر قرار می گیرد،اشارە می کند :

۱ـ عدم قرائت روزانە قرآن توسط زن و مرد مسلمان

۲ـ عمل نکردن بە بایدها و نبایدهای قرآن

۳ـ عدم تدبر در آیات قرآن و معانی و مقاصد آن

۴ـ عدم تمکین بە قوانین حیاتبخش قرآن در خصومت ها و اختلافات

۵ـ عدم جستجوی شفای بیماری های درونی و روحی در قرآن.

امام محمد غزالی نیز می گوید : وظیفە آحاد مسلمانان این است کە حق تلاوت قرآن را ادا کنند ؛ حق تلاوت یعنی اینکە زبان و عقل و دل قاری در تلاوت آیات سهیم باشند ؛ با زبان قرآن را تلاوت کند ؛ با عقل معانی و مقاصد آن را درک کند و بالٲخرە با دل تحت تاثیر تلاوت و تفسیر آیات قرار گیرد.

این جانب می گویم :

✅ بە حال امتی کە فرزندانش با قرآن کوچکترین آشنایی ندارند ؛ نمی دانند چگونە نازل شدە ، چگونە ضبط و حفظ شدە ، چگونە و با چە زحماتی بە دست ما رسیدە است باید گریست.

بە حال مسلمانانی کە بجای گوش دادن بە موسیقی و آوای شفابخش قرآن بە موزیک های عجق وجق و ترانە های پوچ گوش فرا می دهند و بدون آن خوابشان نمی برد باید گریست.

بە حال مسلمانانی کە قرآن را فقط برای تبرک و حفظ شدن از بلایا نگهداری می کنند باید گریست.

بە حال جوانان مسلمانی کە شبانە روز سرهایشان بر گوشی هایشان بودە و حاضر نیستند لحظە ایی را با قرآن سپری کنند باید گریست

بە حال حاکمان مسلمانی کە قاریان و حافظان و داعیان قرآن را اذیت و زندانی و حتی اعدام می کنند باید گریست.

✅ بە حال مسلمانانی کە فقط در ماە رمضان بە تلاوت و ختم قرآن می پردازند و در سایر ماە های سال با آن بیگانە اند باید گریست

بە حال دعوتگران مسلمانی کە فقط در ماه رمضان بە آموزش قرآن پرداختە و حلقە های قرآن تشکیل می دهند و بعد از عید در مساجدشان از کلاس قرآن خبری نیست باید گریست

بە حال پدر و مادران مسلمانی کە در رمضان دست فرزندانشان را گرفتە و با خود بە مسجد می برند تا قرآن گوش دهند و نماز را بە جماعت اقامەکنند ؛ ولی بعد از رمضان برای جگرگوشە هایشان هیچ برنامەای قرآنی ندارند باید گریست …

✅ برای بانوان مسلمان و با حجاب و پاکدامنی کە در رمضان بە تلاوت قرآن می پردازند ؛ ولی بعد از رمضان یخ مدارسه قرآن ، التزام و پایبندی شان آب می شود باید گریست.

و …..

سوزی میحراب (۷) خوش ترین خاطره قرآنی تان را با گوش دل می شنویم …

✍️ پاسخ:

خاطرات شیرین قرآنی زیادی دارم ؛ اینجا   خاطرە رای برایتان تعریف می کنم کە هم شیرین است و هم خندە دار

اگر فراموش نکردە باشم سال هفتاد و دو یا سە بود … دورەای قرآنی در مهاباد در حال اجرا بود ، بە کسانی کە با موفقیت دورە را می گذراندند گواهی تدریس قرآن  می دادند؛ من و کاک عبداللە اسماعیلی و کاک مناف بتوراک با نمرە عالی دورە را پشت سر گذاشتیم….

از قضا ماە مبارک رمضان بود ؛ مسئولان شهر مهاباد مراسم افطاری عظیمی را در یکی از سالن های بزرگ ترتیب دادە بودند… برای ما سە نفر نیز کارت دعوت بدون همراە ! فرستادە بودند …

کارت دعوتی من را بە حجرە طلاب مسجدحاج صالح شاطری ارسال کردە بودند … طلبە ها افسوس می خوردند کە ای کاش ماهم دعوت شدە بودیم !

دعوت نامه با خودکار مشکی نوشتە شدە بود؛ با شوخی ،خودکاری آبی برداشتە و بر پاکت دعوت نامە پس از نام خودم نوشتم : همراە طلاب حجرە ! و دعوتنامە را همانجا گذاشتم…

زمان افطاری فرا رسید ، قرار شد بە اتفاق کاک مناف و کاک عبداللە  از مسجد مولوی بە آنجا برویم …

متوجە شدم کە کارت دعوت را فراموش کردە ام ! زمان زیادی بە غروب نماندە بود و وقت نمی کردم کە برم و کارت را بردارم… کاک عبداللە کە کارمند دانشگاە آزاد بود گفت :  چرا از دعوت نامە دکتر مجدی رئیس دانشگاە آزاد مهاباد استفادە نمی کنی ؟ آخر او رفتە مسافرت و دعوت نامە اش پیش من است!

در حالی کە نگران بودیم من را بە آن مراسم افطاری راە ندهند راە افتادیم …

از دور متوجە شدیم کە سربازی را جلوی دروازە ورودی گماشتە اند تا از ورود مهمانان ناخواندە و فاقد دعوت نامە جلوگیری نماید !

از بلندگوی مساجد شهر اذان مغرب نواختە می شد و وقت افطار بود

داشتم بە آن دو همراە بزرگوارم می گفتم شما بروید داخل من هم بر می گردم کە از دور صدایی آمد ؛ مامۆستا نروید داخل با هم می رویم ! خواستم ببینم کیست کە مرا صدا می کند کە با شتاب هفت ـ هشت طلبە جلو آمدند ! نَفَس کشان سلام کردند ! گفتند:ببخشید منتظرتان گذاشتیم !

پرسیدم :شما هم دعوتید ؟ با خونسردی خاصی گفتند : آری

پرسیدم : دعوت نامە اتان کو ؟ نشانم دهید ؟! گفتند : دعوت نامە ما وشما یکی است ؛ مگر پشت دعوت نامە ننوشتە بود آقای رسولی کیا همراە طلاب حجرە حاج صالح شاطری؟!

گفتم : جدی می گویید ؟ گفتند : آری ؛ مگر این جوری نیست؟!

بگو مگوی آمیختە با خندە بین ما شدت گرفت کە پرسیدم : آن دعوت نامە تحریف شدە را همراە خود آوردەاید ؟ گفتند : خیر ؛ مکر پیش خودت نیست ؟! با خود گفتم: ضرب المثل کوردی اینجا صدق پیدا می کند کە می گوید “ڕێوی نە ئەچۆ بە کونەوە هەژگی بەستبۆ بە گونە وە “…

وقت کە بە سرعت سپری می شد گفتم : تنها دعوت نامە ای کە من دارم دعوت نامە دکتر محمد مجدی رئیس دانشگاە آزاد است ! آیا بە نظر شما هیچ شباهتی بین منِ جوان کە لباس کوردی به تن دارم و دکتر مجدی شصت و پنج سالە کە کتو شلوار وکراوات بەتن می کند ، وجود دارد؟ با خندە گفتند: چە بگوییم آقای دکتر مجدی ؟!

کاک مناف و کاک عبداللە رفتند داخل ، من مانده بودم و هشت مهمان ناخواندە دیگر !

گفتم : بە نظر شما چکارکنیم ؟ برگردیم یا زورکی هم شدە برویم داخل؟

در حالی کە سکوت کردە بودند گفتند : اختیار دست شماست !

گفتم : من با جدیت هرچە تمام می روم داخل شما نیز بدون اینکە سخنی بگویید و یا بخندید دنبال من راە بیفتید!

سرباز گفت : آقا دعوت نامە ؛ وقتی بە دعوتنامە من نگاە کرد و متوجە شد کە روی آن نوشتە جناب آقای دکتر محمد مجدی ریاست محترم دانشگاە آزاد اسلامی مهاباد ، سە متر عقب رفت و طفلکی باچستی نظامی گفت : بفففرمایید آقای دکتر

من هم کە دیدم شرایط مهیاست با لحنی خاص گفتم : این عزیزان هم ـ اشارە بە طلاب ـ با من هستند ، کە گفت : اختیار دارید آقای دکتر !

خلاصه با دنیایی از خنده و استرس رفتیم داخل و آن افطاریە را بدون کارت دعوت نوش جان کردیم!

سوزی میحراب (٨) رمضان در شهر شما چگونه است ؟ استقبال مردم از این مهمان ربانی و همچنین حال و هوای رمضانی در مساجد و خانه های تان چگونه است ؟

✍️ پاسخ :

جا دارد به اطلاع شما سروران گرامی برسانم که اینجانب سعی می کنم در طول ماه مبارک رمضان هر شب جهت اقامه نماز عشاء و تراویح به یکی از مساجد سطح شهرستان مهاباد بروم ؛ تا ضمن تنوع ، به دیدنی از امام آن مسجد هم مبادرت بورزم ….


???? الحمدللە شهر من مهاباد در این ایام مبارک سیمایی نسبتا رمضانی و معنوی دارد.

????الحمدللە در شهر من روزهای جمعە در ماە مبارک رمضان در بیش از پانزدە مسجد نماز جمعە اقامە می شود و شرکت مردم روزەدار در نماز جمعە بە گونەای است کە حیات و پشت بام و پارک های مجاور مسجد هم مملو از نمازگزار می شود.

???? الحمدللە مردم شهر من برای نماز جماعت عشا و تراویح نیز حضور نسبتا خوب و گستردە ای دارند.

???? الحمدللە رمضان در شهر من هنوز علاقمندان پر و پاقرصی دارد کە برای آمدنش مرحبا گفتە و رفتنش را با ” الوداع” بدرقە می کنند .

???? الحمدلله در شهر مهاباد مساجد و مامۆستایان- برای اولین بار- در سردادن اذان از یک طومار ساعت استفادە می کنند و اتحاد و یک صدایی ممتاز و دلگیری حاکم است. خدایا این اتحاد را مستدام فرما.

????الحمدللە در شهر من در اغلب مساجد ، مامۆستایان فطریە های محلە را جمع آوری نمودە و در بین فقرا و مستمندان محله توزیع می کنند

???? الحمدللە در شهر من در رمضان موسسە های خیریە – دولتی و غیر دولتی – برای جمع آوری کمک بە فقرا و مستمندان خیلی تلاش می کنند ؛ مراسم های بزرگ افطاری ترتیب دادە و از مردم نیکوکار و خَیّر دعوت می کنند تا کمک های نقدی شان را از طریق آنان بدست صاحبانش برسانند ؛ الحق کە کمک ها ستودنی و کم نظیر است

????الحمدللە در شهر من در اغلب مساجد برنامە جمع خوانی قرآن با حضور قاریان اغلب جوان با حضور  حداکثری بانوان روزە دار و متوسط مردان خداجو اجرا می شود.

????الحمدللە در شهر من روزەداران ماجور و روزە خواران معذور تعامل خوبی با هم دارند ؛ نە گروە نخست روزە داری اش را بە رُخ می کشد و نە گروە دوم روزە خواری را ترویج می کند.

???? الحمدللە حضور زنان در نماز جماعت و مساجد و تلاوت قرآن پر رنگ و ستودنی است؟

❎ البتە در شهر دوست داشتنی ام ، مهاباد متوجه شدم که برخی از همشهریان مومن و خداجویم سوالاتی دارند کە بە نظر می رسد حکایت از کمبود باشد

آنان می پرسند :

چرا در ماە مبارک رمضان قیمت اجناس بالا می رود و فشار تورم مضاعف می شود ؟!

⏺  چرا عدە ای از مسلمانان متوسط به بالای روزە دار در این ماە مبارک هم اسراف و تبذیر می کنند؟!

چرا عدە ای از مسلمانان ثروتمند ، صدقات و زکات هایشان را فقط بە اقوام و فامیل هایشان می پردازند؟!

چرا علی رغم پرداخت زکات و فطریە توسط آحاد مومنان باز وضعیت نیازمندان تغییر آنچنانی نمی کند ؟!

چرا در برخی از منبرها و از زبان عدە ای از مبلغان دینی فقط مطالب تکراری و ثانوی می شنویم ؟!

⏺ چرا مساجد ما در رمضان از حضور و ارائە بحث کارشناسان و متخصصان خالی است و فقط شاهد سخنان امام جماعت مسجد هستیم؟!

⏺ چرا در عصر ارتباطات و تکنولوژی ، علما و فقهای گران سنگ ما باید در اعلام رمضان و عید اختلاف داشتە باشند؟!آیا اتحاد دست نیافتنی است یا اختلاف یک هنر است؟!

⏺ چرا در برخی مساجد حضور جوانان کم رنگ است؟

⏺ چرا در تعدادی محدود از مساجد شهر مهاباد بزرگانی به امامت جماعت می پردازند که سنشان رفته بالا و در تلاوت سوره حمد و قرآن دچار خستگی شده و صوت و لحن آن چنان قابل تعریفی ندارند ؟!

⏺ چرا در برخی مساجد بە جای نوازش و تشویق بچە های ابتدایی بە بهانە اینکە سر و صدا می کنند از خانه خدا ، مسجد اخراج می شوند ؟

⏺ چرا در مساجد شهر من زمان مشخصی جهت مراجعه مردم و پاسخ بە پرسش های فقهی و و شبهات دینی آنان اختصاص دادە نمی شود؟

امیدوارم کاستی های شهر من برای سال آیندە برطرف و کم کاری ها نیز در این ماە مبارک بخشودە شود.

سوزی میحراب (۹) اگر سخنی ، توصیه ای و یا درد دلی داری بفرمایید

️پاسخ : برای شما ـ همسر عزیزم ـ و سایر کسانی کە دغدغە دینی و اجتماعی آنان را بە فضای مجازی کشاندە و بە فعالیت واداشتە آرزوی توفیق روز افزون دارم

امیدوارم سۆزی میحڕاب هموارە حامل رسالت میانەروی و اعتدال بودە و کماکان با حکمت و دقت در آشفتە بازار فضای مجازی نقش مثبت ایفا نماید…

برای میهن عزیزمان ایران آرامش و امنیت و برای مردمانش آسایش و وحدت مسالت دارم.

سوزی میحراب (۱۰) از این اینکه با حوصله به سوالات ما پاسخ دادید صمیمانه از شما متشکریم

✍️ پاسخ :من هم از شما بابت ترتیب دادن این گفتگوی صمیمی سپاسگزارم.

ممصاحبە کنندە : سەوزە حیدری

از طريق
سه وزه حیدری
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

سه وزه حیدری

@ مترجم وشاعر @ آذزبایجان غربی - مهاباد ☑ کارشناسی روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا