قرآنگفتگو

گفتگو با قاری محترم قرآن جناب آقای ماموستا سلیمان قادری

⏺مقدمه :
ماه رمضان ، ماه نزول قرآن فرصت مناسبی است جهت اُنس با کلام وحی و تجدید دیدار با قاریان کلام الله مجید .

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا 
قطعا این قرآن به [آیینى] که خود پایدارتر است راه مى ‏نماید و به آن مؤمنانى که کارهاى شایسته مى کنند مژده مى‏ دهد که پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود

پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و سلم در وصف معلمان و فراگیرا قرآن می فرماید : 
«خیرُکُم مَن تَعلَّمَ القرآنَ و عَلَّمهُ ـ بهترین شما کسی است که قرآن را فراگیرد و به دیگران بیاموزد»

دراین دنیای پر زرق و برق امروز پرداختن به قرآن و تلاوت و حفظ آن تنها هنر مردان خدایی است؛ آنانکه زیستن در سایه قرآن برایشان از هر چیزی ارزشمندتر و آرام بخش تر است، این گونه مردان سخن گفت و رفتارنشان نیز با ماها فرق می کند ؛ چرا که اغلب آیات ربانی را زمزمه کرده و تعامل شان با محیط پیرامون را بر اساس آیات گهربار کلام وحی تنظیم می کنند.

اگر چه این روزها – لااقل در منطقه ما که در گذشته های دور مهد حافظان و قاریان قرآن بود – این مردان ربانی و این سفیران الهی کم تر به چشم می خورند ولی هنوز هستند قرآن جویانی که در بین مردم به نیک سرشتی و پاک نیتی و نیک رفتاری شُهره آفاق اند ..

یکی از این مردان خدایی که ضمن اینکه قاری کلام الله وحی است برای تبلیغ و تبیین آیات حیاتبخش آن نیز شبانه روز جهاد می کند و پیامبر گونه آیه (” فَلا تُطِعِ الْکافِرینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبیراً ” پس هرگز از کافران پیروی مکن و با الهام از این ( کتاب و منطق قوی آن ) با آنها جهادی بزرگ ( سرد و گرم ) انجام ده.) را سرلوحه برنامه ها و پیام هایش قرار داده و جهاد بوسیله قرآن را پیشه می کند ، او کسی نیست جز برادر ارجمند و دعوتگر توانمند و توانمند جناب استاد سلیمان قادری

گفتگوی زیر را با این دعوتگر بزگروار ترتیب دادیم تا از نزدیک با گوشه ای از نگاه های قرآنیش آشنا شویم. این شما و این هم گفتگوی تلگرامی سایت سوزی میحراب با استاد سلیمان قادری از دیار سبز و خرم لاجان

✅سوزی میحراب (۱) قاری محترم قرآن جناب استاد سلیمان قادری سلام علیکم . تشریف فرمایی شما به برنامه ” ترتیل خوانی قرآن سوزی میحراب” را گرامی می داریم .. بفرمایید چه عواملی باعث شد شما به قرآن و تلاوت و حفظ آن علاقمند شوید ؟ ا زچند سالگی به فراگیری قرآن پرداختید و موثزترین استاد قرآن تان کی بود؟ حافظ چند سوره یا جزء از قرآن هستید؟

پاسخ : و علیکم السلام و رحمهالله و برکاته
بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز لازم می‌دانم تشکری ویژه داشته باشم از تلاش و زحمات مدیریت سایت و کانال سوزی میحراب بالاخص استاد رسولی کیای عزیز
سپاسگزارم. خردسال بودم که مادرِ مرحومم پیوسته مرا به یادگیری قرآن و علوم دینی سفارش و تشویق می‌نمودند و بنده نیز پس از پایان دوره تحصیلی ابتدایی هر روز پیش طلبه های علوم دینی روستا به روخوانی قرآن مشغول می‌شدم و پس از گذشت دو سال از ورود به مدارس علوم دینی (حجره) پیش استاد بزرگوار ماموستا احمد ویسی که صدای دلنشینش هنگام تلاوت قرآن من را مجذوب نموده بود، تجوید قرآن را فرا گرفتم و به صورت پراکنده، مختصری از کلام وحی را حفظ کردم!

✅سوزی میحراب (۲) از اینکه خداوند به شما توفیق داده که در ردیف و لیست قاریان و حافظان قرآن ، قرار گیرید چه احساسی دارید؟

پاسخ : البته اگر چه من خود را در حد قاریان نمی‌دانم اما جای خوشحالی خواهد بود اگر کسی بتواند با صدایی زیبا بتواند مردم را با کلام باری تعالی انس دهد…

✅سوزی میحراب (۳) به کدام قاریان ایرانی و بین المللی قرآن بیشتر علاقه دارید ؟ از کی تقلید می کنید؟

پاسخ :از میان قاریان بین المللی صدای استاد ماهر معیقیلی برای من از جذابیت و گیرایی خاص و بیشتری برخوردار است و از میان قاریان ایرانی نیز به تلاوت استاد عثمان ایزد پناه علاقه دارم و تا اندازه‌ای می‌توانم از استاد سعود الشریم تقلید کنم.

✅سوزی میحراب(۴) اگر از شما قاری قرآن بخواهیم از میان شش هزار و اندی آیه قرآن تنها یک آیه را برای سوزی میحراب روی بنری بنویسید ، آن آیه کدام است ؟

پاسخ : آیات ۵۳ سوره انفال و ۱۱ سوره رعد که هر دو تا در مورد تغییر و دگرگونی به صورت مثبت و منفی آمده‌اند.

ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِعْمَهً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿۵۳﴾
این [کیفر] بدان سبب است که خداوند نعمتى را که بر قومى ارزانى داشته تغییر نمى‏ دهد مگر آنکه آنان آنچه را در دل دارند تغییر دهند و خدا شنواى داناست . سوره انفال .

 إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ  —-
در حقیقت ‏خدا حال قومى را تغییر نمى‏ دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند – سوره رعد آیه ۱۱

✅سوزی میحراب (۵)به نظر شما قاری قرآن باید دارای چه ویژگی اخلاقی و مطالعاتی باشد ؟


پاسخ : امّ المؤمنین در جواب سعد بن هشام که از اخلاق رسول الله صلی الله علیه و سلم سؤال کردند، فرمودند: (کان خلقه القرآن) یعنی اخلاق پیامبر کاملا قرآنی بود .

به تعبیر سید قطب، رسول الله قرآنی زنده بود که بر زمین راه می‌رفت و در زمینه مطالعاتی نیز بایستی با تدبر آن را تلاوت نمود تا اینکه مفاهیم آن به درستی فهم شود.

✅سوزی میحراب (۶) با توجه به آیه سی ام سوره مبارکه فرقان (وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً) چند مورد از مصادیق ترک و هجر قرآن توسط مسلمانان در عصر حاضر را برای ما ذکر کنید..

پاسخ : هجر قرآن بدین معنی است که جنبه عملی نمودن قرآن در زندگی فراموش شده و رهنمودهای طلایی آن نصب العین قرار داده نشوند…

✅سوزی میحراب (۷) خوش ترین خاطره قرآنی تان را با گوش دل می شنویم …

پاسخ : در مهاباد طلبه بودیم، دکتر خرم‌دل گاهگاهی به دیدن ما می‌آمد و آیاتی را برای تفسیر و ترجمه تعیین می‌نمود؛ سپس با آن همه مشغله زیادی که داشتند دقیقا در موقع تعیین شده می‌آمدند و مطالب و آیات مورد نظر را می‌پرسیدند…

✅سوزی میحراب(۸) از فعالیت های قرآنی تان برای ما بگویید و همچنین بگویید تاکنون چند بار در همایش ها و مسابقات قرآنی شرکت کرده و چه مقام هایی را بدست آورده اید؟

پاسخ: فعالیت‌های خاصی ندارم!
بنده بر این باور هستم که قرآن فراتر از آن است که در مجالس تنها برای افتتاحیه قرائت گردیده و یا آنچنان به قرائت، تجوید و صوت و لحن جهت شرکت در مسابقات، بپردازیم که بار معنایی و اهداف اصلی را فراموش کنیم و بدین دلیل نیز رغبتی برای شرکت در چنین مسابقاتی نداشته‌ام و شاید هم لیاقت آن را ندارم…!؟

✅سوزی میحراب (۹) رمضان در شهر شما چگونه است ؟ استقبال مردم از این مهمان ربانی و همچنین حال و هوای رمضانی در مساجد و خانه های تان چگونه است ؟

پاسخ : استقبال گرم و در حد بسیار خوبی از این ماه می‌شود و با وجود اینکه بعضاً برخی مردم مشاغل سنگینی نیز دارند اما همچنان از روزه و عبادت‌های خاص این ماه غافل نیستند و بالاخص استقبال خانم‌ها از این ماه و روزه‌داری آنان بسیار جای تقدیر و البته درس است برای کسانی که از این ماه و روزه‌داری غافل هستند و به طور عموم با آمدن رمضان حال و هوای دیگری در مساجد، منازل و… پدیدار خواهد شد.


✅سوزی میحراب (۱۰) اگر سخنی ، توصیه ای و یا درد دلی داری بفرمایید ..

پاسخ : آرزوی توفیق روز افزون را برایتان دارم و از برنامه‌های خوبتان تشکر می‌کنم.

سوزی میحراب : ⏹از این اینکه با حوصله به سوالات ما پاسخ دادید صمیمانه از شما متشکریم

پاسخ : بنده نیز سپاسگزارم که این وقت را در اختیار بنده قرار دادید.

مصاحبه کننده : محمد محمودی

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

محمد محمودی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- سردشت فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا