تاریخ

گویا پیامبر اسلام سربار جامعه و اصحابش بوده است!!

بدخواهان میان مردم شبهه افکنی می کنند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم از چه راهی گذران زندگی می کرد ه و چگونه امرار معاش می نموده است؟  ما هم  به این شبهه جواب خواهیم داد ان شاالله

تمام زوایای زندگی پیامبر صلی الله علیه وسلم مشخص و آشکار است و همگان ؛ دوست و دشمن به راحتی می توانند از آن اطلاع پیدا کنند ؛ حتی چگونگی خوابیدن آن حضرت با همسرانش هم تاریخ  برای ما آشکارا و بدون پرده تبیین نموده است تا بدینگونه مسلمانان و البته هرکس مشتاق باشد از این پیامبر همام درس عملی بگیرد.

شرح وبسط زندگی پیامبر از راه های گوناگون به دست ما رسیده است وهیچ کس تا به حال مثل پیامبر صلی الله علیه و سلم  ریز ودرشت زندگیش به سمع و نظر عموم نرسیده است وهیچ شخصی تا کنون مثل پیامبر ما صلی الله علیه و سلم  زندگی نامه اش این گونه واضح نوشته نشده است و این یکی از افتخارات اسلام و پیامبرش صلی الله علیه و سلم  به شمار می آید که جا دارد همه زندگی واعمال و رفتار آن حضرت را الگو و سرمشق قرار دهند و مثل او زندگی کنند.

پیامبر صلی الله علیه و سلم قبل از بعثت دارای چند شغل بوده است؟

پاسخ:

آنگونه که تاریخ برای ما گزارش نموده رسول خدا چوبانی نموده است و از این راه امرار معاش می کرده است.

 همچنین نظر به اینکه آن حضرت دست طبابت و پزشکی داشته گاهی کار حجامت نیز انجام می داده است.

 مورخان نوشته اند که محمد قبل از بعثت  در ساخت تیر و سر تیر مهارت خاصی داشته است و به همین خاطر برای مردم وعموهایش تیر و سرتیر درست می کرده است.

رسول خدا به اعتراف مورخان  کار بازرگانی بین شام وحجاز نیز انجام می داده است واز سن دوازده سالگی در رکاب عموی بزرگوارش آموخت که باید بر پای خودش بایستد و هرگزجهت زندگی به کسی چشم ندوزد! و همین بود که در سن بیست و سه – چهار سالگی با ابَر تاجر مکه خدیجه بنت خویلد به صوزت مرابحه کار بازرگانی را ادامه می دهد و صداقت و درستکاریش در بازار و تجارت باعث شد که مورد خواستگاری خدیجه قرار بگیرد!

همچنین گزارش شده که رسول خدا صلی الله علیه و سلم در بازار مکه خرید و فروش می کرده است ، ایشان مداوم بازرگانی می کرد و بیشتر بازرگانان مکه او را می شناختند و دوست داشتند و با وی معامله و داد و ستد می کردند  و مورد اعتماد همگان بود، او امین مکه به حساب می آمد وهمه قبل از بعثتش به وی اعتماد کامل داشتند؛ به همین خاطر پول وثروت خویش را پیش وی به امانت می گذاشتند تا زمان هجرت پیامبر صلی الله علیه و سلم همچنان پول هایشان  را نزد وی می بردند و وقتی که خواست هجرت کند علی (رض) را جای خود گذاشت تا امانتی های این مردم را که اکنون در صدد ترور وی هستند و بدین خاطر او از شهر گریخته است را به صاحبانش بپردازد.

دلیل شناخت و دوستی پیامبر صلی الله علیه و سلم با بازرگانانی بزرگ همچون ابوبکر و عبدالرحمان بن عوف وعثمان بن عفان رضی الله عنهم به قبل از زمان بعثت او بر می گردد ؛ زمانی که با آن ها در بازار مکه وعکاظ و سایر بازارهای شهر مکه و طایف معامله و داد وستد می کردند .

محمد صلی الله علیه و سلم به خاطر معامله و بازرگانی از بیشتر عموهایش به غیر از ابو لهب وعباس  ثروتمند تر بود.

وضع مالی پیامبر قبل از بعثت به گونه ای بود که گاهی اوقات با پول هایش برده ها را خریداری می کرد و از یوغ بردگی آزادشان می کرد …. بعد از بعثت با ابوبکر رضی الله عنه مسجدی  ساخت و در آن به کار دعوت و تبلیغ پرداخت و از مال و ثروت خویش و همسرش خدیجه در این راه هزینه می کرد..

 زید پسر حارثه و علی بن ابیطالب و بعضی از اقوام خدیجه با پول و سرمایه ی آن حضرت و خدیجه معامله می کردند و سود حاصله را در راه دین و دعوت هزینه می نمود؛ شرایط مالی پیامبر و البته مناعت طبعش به گونه ای بود که  در هنگام هجرت هزینه اجاره آن شتری که ابوبکر(رض) برایش آماده کرده بود را خودش پرداخت نمود نه یار غارش ابوبکر.

 

نوشته: ماکوان کریم  

 ترجمه: سه وزه حیدری

ویراستار: مدیریت سوزی میحراب

منابع :

فتح الباری

زاد المعاد

 سیره نبوی

دلایل النبوه

السیره السیاسیه

نمایش بیشتر

سه وزه حیدری

@ مترجم وشاعر @ آذزبایجان غربی - مهاباد ☑ کارشناسی روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا