تاریخ

یک بام و دو هوای رسانه ای !

یک بام و دو هوای رسانه ای !

برخورد دوگانه ی رسانه و شبکه های اجتماعی نسبت به عوامل و عناصر ترور
نویسنده : محمد عادل فارس
قریب دو دهه و یا بیشتر هر موقع که پای شبکه های تلویزیونی و اجتماعی برای دریافت اخباری نشسته ایم ، حتما از ذکر حادثه ی ناگوار تروریستی و ارهابی سخن به میان آمده و ترور و تروریست را محکوم کرده اند. ولی وقتی که با بصیرت و آگاهی بدانان می نگری و بزرگوارانه با آنان برخورد می کنی، می بینی که جهان رسانه چقدر بی انصاف بوده و چطور یک بام و دو هوا برخورد می کند و نسبت به جهان اسلام چه حقد و کینه ای دارد. زیرا اگر یک حادثه تروریستی را یک آمریکایی یا اروپایی انجام دهد، هرگز از دین و کیش و آیین وی سوال نکرده و آن را به گردن یهودو مسیح و کاثولیک و پروتستانت نینداخته و برای فرد مجرم هزارا ن معذرت آورده و این عمل جنایتکارانه را ناشی از ناکامی در امری و یا اختلال عقلی و ناراحتی های درونی و فکری و شیزو فرینیا تفسیر کرده است.
اما اگر این جنایت را یک مسلمان نا آگاه انجام داده باشد فورا آن را به گردن یکی از سازمانهای اسلامی انداخته و می گوید: که این فرد از طریق فلان حرکت ارهاربی اسلامی تغذیه شده و یا به فلانی انتمای فکری و حرکی دارد. و اصلا نمی توان وقتی که یک فرد مسلمان متهم به انجام عملی نامتعارف و نامعقول شده و یا در فیسبوک مطالبی را نوشته که برای روسا و اربابان نا خوشایند است ، انتظار جستجو کردن حقیقت و استحکام کردن مطلب را از سایتهای خبری و شبکه های اجتماعی داشت. بلکه فورا شخص مسلمان را مورد اتهام قرار داده و پسوندهای ناروا را به وی نسبت می دهند.
البته بر ما مسلمانان واجب است هر جریمه ای را محکوم کرده و از فاعلش دفاع نکنیم . ولی واجب است که ترازو و میزانهایمان هم نسبت به مجرمین یکی باشد.
در سرزمینهای فلسطین اشغالی یک یهودی در مقابل دهها مسلمان به قتل می رسد ولی رسانه ها بیشتر از قتل یک مجموعه مسلمان به قتل یک نفر یهودی توجه کرده و مسلمانان را محکوم می کنند ولی در قبال جنایات چندین ساله ی صهیو نیست ها لب به سخن نمی گشایند.!

امروزه اگر اخبار و شبکه های اجتماعی در هر مکانی در مورد ارهاب لب به سخن بگشایند طالبان ، داعش ، بو کو حرام را برای نمونه ذکر می کنند و در واقع می خواهند ارهاب و تندروی و خشونت و خونریزی را به اسلام ربط داده و چهره ی کریهی را از اسلام معرفی کرده و زمینه ی اسلام ستیزی را فراهم کنند.
من بار دیگر هم تذکر می دهم که ما نباید برای قاتل فرزندان معصوم و مردم بی گناه عطوفتی داشته و از آنان حمایت کرده و معذرت های نپذیرفتنی بیاوریم ولی انصاف مقتضی است که :
۱ – باید محکوم کردن ما نسبت به جرائم به اندازه ی حجم و زشتی آن باشد، ولی برخی اوقات قتل صدها نفر را به اندازه قتل پنج یا ده نفر نکوهش نمی کنیم.!
۲ – قبل از تحقیق و بررسی کردن در مورد حادثه ای از تهمت زدن به کسی و یا جریانی خودداری کنیم.
۳ – باید قاتل و همدستانش را مسئولیت فاجعه بدانیم نه فرد و جریان دیگری را.
۴ -باید حق دفاع را به مظلومین داد. امروزه صهیونیستها وارد خاک فلسطین شده و زنان و کودکان را آواره کرده و مردمش را به خاک و خون کشانده و رهبرانش را ترور و زندانی کرده اند، آیا باید انتظار داشت که فلسطینی ها در مقابل این همه ظلم و تجاوز گری ساکت بنشینند.؟!
(آیا نباید در مقابل تجاوز گری های داعش به مردم شهرهای موصل و کوبانی و شنگال اجازه ی دفاع از خود را می داد؟!)
بشار اسد که نسبت به مردم سوریه مرتکب انواع جرائم شده و هیچ عرف و حقوق و قوانینی را رعایت نمی کند و نسبت به خون و مال و مقدسات و آبروی آنان حرمتی قائل نیست. آیا نباید انتظار شورشی را علیه وی و به پا خاستن مردم در مقابل ظلم و طغیان وی را داشت.؟!
ما از ولایات متحده و روسیه و هم کیشانشان انتظار نداریم که نسبت به ما انصاف داشته باشند. اما لازم است که ما سطح آگاهی و هوشیاری خود را بالا برده و دوست را از دشمن تشخیص داده و عداوت و نیرنگ های آنان را بشناسیم و در دامهایی که دیگران برای ما انداخته اند نیفتیم.
قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ ۚ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ ۖ إِنْ کُنْتُمْ تعقلون ۱۱۸ آل عمران
دشمنانگی از دهان آنان آشکار است، و آنچه در دل دارند بزرگتر است (از بدسگالیهائی که ظاهر می سازند ). ما نشانه هایی را (که بتوان با آنها دشمن را از دوست باز شناخت) برای شما بیان کردیم اگر اهل حق و درایت هستید.

 مترجم : عبدالرحمن رسولیان – بانه

نمایش بیشتر

عبدالرحمن رسولیان

@ استان کردستان- شهرستان بانه @ نویسنده - مترجم @ فعال دینی و امام جمعه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا