اصحابدعوت اسلامی

? ابوذر نادان!

ابوذر

در محضر #رسول_الله (۱۰)

روایت شده که بلال و ابوذر در باره یکی از مسایل دنیایی اختلاف نظر پیدا کردند، ابوذر از بلال عصبانی شد و به او گفت: ای پسر زن سیاه!!
بلال بلافاصله نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم رفت و از ابوذر شکایت کرد! پیامبر، ابوذر را فوراً احضار کرد و از وی پرسید: ای ابوذر! آیا بلال را با مادرش سرزنش کرده ای؟! پاسخ داد: آری! فرمود: تو مرد نادانی هستی!
ابوذر که متوجه اشتباه فاحش خود شد بی درنگ از بلال عذرخواهی کرد…

?پر واضح است که پیامبر اسلام برای این مبعوث شده که ریشه های جاهلیت و نادانی را از جامعه برکند و بدین منظور ضمن ارائه آموزه های وحی هرگاه در بین مردم برخوردهای نامربوطی مشاهده می کرد مراتب را برحسب موقعیت تذکر می داد!
? دوران قبل از اسلام را بدلیل وجود رفتارهای نادرست و بی عدالتی ها و … دوران جاهلیت نامیده اند و با آمدن دین مبین اسلام و پیامبر باید به تدریج تمام آثار جاهلیت از جامعه رخت بر بندد و به مرور در تعامل روزانه مردم هیچ اثری از آن جاهلیت شوم برجا نماند!
?در مکتب پیامبر کسی حق ندارد بر دیگری فخر بفروشد؛ چرا که همه از آن جهت که از آدم زاده شده اند و آدم نیز از عنصر خاک پدیدار گشته است، برابرند!

?اینکه در میان مردم برخی سفید و سیاه و قرمز و برنز و زرداند به آفرینش اولیه خدا برمی گردد و انسان ها هیچ نقشی در آن ندارند!
?پیرامون پیامبر رنگین کمانی از اصحاب قرار داشتند و هیچ کدام از آنان احساس خود برتربینی نمی کردند!
?آوازه ضد نژادی رسالت پیامبر باعث شده بود #سلمانفارسی و #کابانکردی و #بلالحبشی، میهن خود را به قصد آن حضرت رها کنند! ?شعار پر محتوا و روان« هيچ عرب را بر عجم ، و هيچ عجم را بر عرب و هيچ سفيد را بر سياه و هيچ سياه را بر سفيد برترى نيست مگر به تقوا» باعث شده بود ملت های تحت ستم روم و فارس شیفته اسلام و مکتب رهایی بخش آن شوند! ? اینکه پیامبر موذن خود را یک سیاه پوست بنام #بلال تعیین می کند و برای سفر تاریخی و استراتژیک طایف برده ای بنام #زیدبنحارثه را به همسفری خود برمی گزیند نشان از این است که آن حضرت همه نژادها و رنگ ها را با یک چشم می نگرد و هرگونه بی حرمتی را در این باب را برنمی تابد! ?از نگاه پیامبر اسلام ، انسان ها با تقوای الهی و خدمت صادقانه به مردم از همدیگر تمایز پیدا می کنند! ?کسی که فکر کند فقط به دلیل متفاوت بودن رنگ پوستش از دیگران برتر است، از نظر پیامبر امت فردی #عقبمانده و #نادان است!
و در مکتب پیامبر صلی الله علیه و سلم رنگ پوست، زبان، ملیت و حرفه عامل شرافتمندی و حقارت نیست!
?در مکتب محمدی طبقه بندی افراد بر اساس حرفه و حقوق آنها یک #ذهنیت_جاهلی است!
?در مدرسه محمد نادیده گرفتن زبان و ملیت یک ملت به مثابه نادیدن آیاتی چون خورشید و ماه و ستارگان است!

?این است مکتب محمد بن عبدالله

✍️ #یوسف_ساجدی

از طريق
یوسف ساجدی
منبع
sozimihrab.org
نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا