تاریخ

مفاهیم «هجرت» را چگونه در زندگی خود تحقق بخشیم؟

 

 

مسلمانان پیوسته درس ها وعبرت ها را برای حال و آینده خویش از تاریخ اسلامی برگرفته اند؛این تاریخ حاوی اتفاقات سرمشق آور و بی نظیر است و نمی توانیم آن را از واقعیت خود دور کنیم. ما برای فهمیدن اتفاقات پیرامون خویش و نگاهی آینده ساز به سیری در تاریخ نیازمندیم….

هجرت نبوی با همه مفاهیم و پندهایی که در خود دارد ، آشکارا در بسیاری از عبادت های عملی خصوصاً در حوزه انفاق مال-جان باختگی-و ترک دیار در راه خدا نمایان است. این یک پیام بزرگی است که مسلمانان امروزی و بویژه در این دنیای بخیل و تنگ نظری که قرار گرفته اند به آن نیاز دارند.

هجرت، مفهومی با کرانه ای تنگ نیست که در خارج شدن از شهری به شهر دیگر خلاصه و منحصر شود؛ بلکه پبامبر اسلام (ص) را می بینیم که معنای وسیع تر و شامل تری به هجرت بخشیده است و دایره آن را طوری گسترش داده که در همه اقدامات و کارهای روزانه ما نمایان است؛ زیرا پبامبر (ص)فرموده اند:*مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبانش در امان باشند و مهاجر کسی است که از نبایدها (منهیات) خداوند دست کشیده باشد…

این معنایی وسیع تر و شامل تر از آن معنایی است که تاکنون در مخیله داشته ایم.

در این جا این سؤال مطرح است که چگونه مفهوم هجرت را در زندگی کنونی خود تحقق بخشیم؟ این امر با ترک گناه و دوری از معصیت و اعمال هلاکت بار و روی آوردن به اعمال نیک و صالح و خیرخواهی محقق می یابد و همچنین با دوری گزیدن از خصومت و بخل و دگرستیزی و گرایش به محبت و مهرورزی و برادری عملی می شود ((انما المومنون اخوه)) احزاب۱۰همانا مومنان برادرند

گذشته از این، با دوری ورزیدن از قیل و قال و مجالس غیبت ، سخن چینی ، دوری از پا نهادن به هتک آبرو و حیثیت مسلمانان و رو آوردن به مجالس علمی ، ذکر و نشستن با صالحان و ترک کینه توزی، حسادت ، بغض ، سرسختی و دوست داشتن آنچه براى خود می پسندیم برای دیگران نیز بپسندیم و با ترک هرگونه اشتباه و افکار منفى و اعمال بد و زشت که ربطی به اسلام ندارد و همچنین انتقال یافتن به فهم صحیح و حقیقی از اسلام و برخواسته از منابع صاف و زلال آن یعنی (قرآن و سنت نبوی)محقق می گردد.

به بیانی دیگر؛ هجرت کردن از زندگی بدون نظم و تربیت و زندگی بدون عنوان و زندگی آنارشیستی و رو آوردن به پایبندی واقعی و ترسیم اهداف وعمل درست و مقدم داشتن منفعت برای فرد و جامعه بر هر چیز دیگر مفهوم هجرت را آشکارتر می سازد.

ویژگی این مفهوم صحیح و وسیع از هجرت این می باشد که در هر زمان و مکانی متجدد و متجلی می گردد و در اذهان حضور دارد و در نفوس ما ریشه دار خواهد بود ؛ نه فقط با زبان بلکه در قالب عمل نیز خود را نشان می دهد . این هجرت به مثابه ی مرحله ی جدیدی است که مسلمان آن را با خود و جامعه اش عملی می سازد . همان گونه که پبامبر ( ص ) در مدینه مرحله ی جدیدی از مراحل دعوت مبارک خویش را آغاز نمود..

نویسنده:عمر مکطوف

مترجم:مهرابیان

نمایش بیشتر

ابراهیم مهرابیان

مترجم. نویسنده. دعوتگر دینی آذربایجان غربی - پیرانشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا