فتاویفقه

جمع بین دو نماز برای غیر مسافر

سوال

ما در یک کشور خارجی زندگی می کنیم و در فصل تابستان حوالی یازده شب موقع نماز عشاء فرا می رسد آیا در این صورت می توانیم نماز مغرب و عشاء را با هم به صورت جمع ادا کنیم ؟

پاسخ :

 جمع کردن نماز مغرب و عشاء در این شرایط جایز است ، در صحیح مسلم آمده  است ، که پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم در حالی که در سفر هم نبوده و باران نیز نباریده ،  فریضه های نماز ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشاء را به صورت جمع و به صورت همزمان ادا کرده است.

با استدلال به این حدیث شریف و با توجه به وضعیت شما ،  اگر به انتظار ماندن شما برای نماز عشاء، شما  را ــ   در صبح   ــ از سر کار رفتن به موقع باز می دارد یا به دلیل در انتظار ماندن  نماز عشاء  تا دیر وقت باید بیدار بمانید ،  که بیدار ماندن زیاد صحت و سلامتی تان را به خطر می اندازد و بدن شما را ضعیف می کند  ،  در این صورت جمع بین نماز مغرب و عشاء  برای شما اشکالی ندارد و جایز است.

صحیح  امام مسلم، جلد ۲، صفحه ۱۵۱ باب الجمع بین الصلاتین فی الحضر ، روایتی آورده است که پیامبر(صلی الله علیه و سلم) در خیلی از موارد بدون عذر جمع بین دو نماز می کردند.

  و یا می گوید: پیامبر (صلی الله علیه و سلم) نماز ظهر و عصر را با هم خواندند در حالی که خوف و سفری در کار نبود.

  و در شرح الزرقانی علی موطأ المالک، جلد ۱، باب الجمع بین الصلاتین فی الحضر و السفر صفحه ۲۹۴ آمده است که پیامبر(صلی الله علیه و سلم) بین ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع کرد ، و در این مورد از او سؤال کردند ، فرمود این گونه عمل کردم تا بر امتم حرجی نباشد

والله اعلم

منبع : https://fatwa.islamonline.net

تهیه و ترجمه : فایق رسولی سالار

از طريق
فایق رسولی سالار
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

فایق رسولی سالاره

استان آذربایجان غربی - سردشت طلبه و دانشجو مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا