تاریخ

وفات «راغب مصطفی غلوش» قاری برجسته قرآن

راغب مصطفی غلوش، قاری رادیو قرآن مصر و عضو انجمن قاریان و حافظان این کشور پس از طی دوران سخت بیماری بامداد امروز در سن ۷۷ سالگی در یکی از بیمارستان‌های مصر دار فانی را وداع گفت.

راغب مصطفی غلوش در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی در روستای «برما» واقع در استان غربیه مصر متولد شد و در خانواده‌ای قرآنی پرورش یافت. 

غلوش در نوجوانی کل قرآن را حفظ کرد و از ۱۶ سالگی با حضور در محافل مختلف قرآن تلاوت می‌کرد.

وی از ۲۴ سالگی در رادیو و تلویزیون رسمی مصر به عنوان قاری حضور یافت و از همان زمان رفته‌رفته سبک خودش در قرائت را دنبال کرد. 

شیخ راغب مصطفی غلوش، از نسل قاریانی است که پس از پایان جنگ تحمیلی، برای نخستین‌بار به ایران سفر کرد و خاطره خوش تلاوت‌های اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ شمسی را آفرید.

استاد «راغب مصطفی غلوش» از خاطرات سفر خود به ایران می‏‌گوید: تا‌کنون چنین صحنه‏‌ای را از احساس و هیجان مردم ندیده بودم. حقیقتاً صحنه مبارکی بود؛ در حالی که انظار و قلوب مردم متوجه قرآن بود، نشسته بودند و گوش می‏‌کردند…

همه آنها شیوه‏‌های خواندن قرآن را می‏‌دانند و این از فضل خداست. من آینده خوبی را برای قاریان ایرانی پیش‏‌بینی می‏‌کنم، چون آنها از لحاظ لحن و تجوید بسیار دقیق و موفق هستند.

سبک تلاوت استاد غلوش

در رابطه با سبک استاد غلوش، باید گفت که ایشان تا مدت‌ها مقلد استاد مصطفى اسماعیل بوده است تا آنجا که شاید بسختى بتوان صوت آن دو را از یکدیگر تمیز داد. اما پس از ورود به صدا و سیما، بنا بر سفارش بسیارى از بزرگان، سبکى خاص براى خود در پیش گرفت; گرچه هنوز از تلاوتهاى او بوى قرائت مصطفى اسماعیل برمى‏خیزد و بر مشام جان مى ‏نشیند.

ghlvash-baset

از جمله قاریان و استادانى که شیخ غلوش با آنها در ارتباط بود،می توان به «طبلاوى‏»، «حصان‏»، «شعیشع‏»، «شبیب‏» و «بسیونى‏» اشاره کرد.

در زمینه سفرهاى استاد غلوش باید گفت که ایشان به بسیارى از کشورهاى دنیا، از جمله کشورهاى‌اروپایى، آسیایى و آفریقایى سفر کرده و با اساتیدى چون «خلیل‏ الحصرى‏»، «مصطفى ‏اسماعیل‏»، «منشاوى‏»، «نصیرالدین طوبار» و «بسیونى‏» همراه بوده است.

استاد غلوش در واقع از مقلدان مصطفی اسماعیل بوده است و صوت آن‌ها شباهت زیادی به هم دارد. 

قاری مطرح جهان اسلام حدود ۳۰ سال است که برای قرائت به کشورهای مختلف از جمله آمریکا، انگلستان، ایران، فرانسه و کانادا سفر کرده است ولی در سال‌های اخیر بیشتر در مصر به سر می‌برد .

سایت «سوزی میحراب» درگذشت این قاری جهان اسلام را به کلیه عاشقان قرآن و سنت تسلیت گفته و برای آن مرحوم علو درجات و بهشت برین مسالت دارد

ارسال خبر : خلیل پارسا

نمایش بیشتر

خلیل پارسا

@نویسنده . مترجم . فعال دینی و مدنی @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا