اصول

گویا قرآن از قوم کورد سخن گفته است!

آیا می دانید که خداوند در قرآن کریم از قوم کرد سخن به میان آورده؟

بله خداوند از قوم کرد صحبت می کند

آیاتی در قرآن وجود دارد که خداوند بزرگ در مورد زرنگی و پرقدرت بودن قوم کورد صحبت می کند و در تفاسیر از جمله در تفسیر ابن کثیراین موضوع تایید شده است .

خداوند بزرگ در سوره فتح آیه۱۶ می فرماید: قُل لِّلْمُخَلَّفِینَ مِنَ الْأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَىٰ قَوْمٍ أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ یُسْلِمُونَ ۖ فَإِن تُطِیعُوا یُؤْتِکُمُ اللَّـهُ أَجْرًا حَسَنًا ۖوَإِن تَتَوَلَّوْا کَمَا تَوَلَّیْتُم مِّن قَبْلُ یُعَذِّبْکُمْ عَذَابًا أَلِیمًا

ای محمد(ص) به بازپس‌ماندگان عربهای بادیه‌نشین بگو: از شما دعوت خواهد شد که به سوی قومی جنگجو و پرقدرت بیرون روید. با آنان پیکار می‌کنید یا این که مسلمان می‌شوند. (یعنی دو راه بیشتر در پیش نخواهند داشت: رزم با مسلمانان، یا پذیرش دین آنان). اگر فرمانبرداری کنید، خداوند پاداش خوبی به شما خواهد داد، و اگر سرپیچی کنید، همان گونه که قبلاً نیز سرپیچی کرده‌اید، خداوند با عذاب دردناکی عذابتان خواهد داد. 

 ابوهریره در مورد این آیات (( سَتُدْعَوْنَ إِلَى قَوْم أُولِی بَأْس شَدِید )) می فرماید: اینها کردها هستند ؛ کردهای که روی تپه ها زندگی می کردند یا از تپه ها بالا می رفتند.

ابن عمر«عبدالله پسر عمر» فرموده که ابوهریره در تفسیر این فرموده ی پیامبر(ص) که فرموده است « شما با قومی جنگ می کنید که کفش هایشان از پوست دامهایشان درست شده است» : اینها کوردهای هستند که روی تپه ها زندگی می کنند یا از روی تپه ها بالا می روند.

برای نمونه کفش های که از پوست دام هایشان درست شده اند مثل کفش کلاش و انواع دیگر.

در تفسیر ابن کثیر در ذیل این آیه آمده است که ” تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ یُسْلِمُونَ ” یعنی بر شما واجب شده که با آنها بجنگید و این جنگ تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد تا شما بر آنها پیروز خواهید شد یا خودشان به اختیار و بدون جنگ و دعوا مسلمان می شوند .

خداوند بزرگ در ادامه می فرماید: ” فَإِنْ تُطِیعُوا ” پس اگر اینگونه از دستورات خداوند اطاعت کنید و به جهاد بروید و کاری که به شما محول شده انجام دهید خداوند پاداش بزرگی به شما می دهد و اگر از دستوراتش نافرمانی کنید همانگونه که قبلاً این کار را کردید ((در جنگ حُدیبیه که پیمان بستید و سپس پیمان شکنی کردید)) ” یُعَذِّبکُمْ عَذَابًا أَلِیمًا ” عذاب دردناکی برایتان در پی خواهد داشت .

منبع : تفسیر ابن کثیر

نویسنده: شکار عزیز

ترجمه: ناهید ایرانی

نمایش بیشتر

ناهید ایرانی

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا