خانواده

چرا پیامبر خدا (ص) به او مژده ی بهشت داد؟

قابل توجه کسانی که با برادران و خواهران مسلمان خود قهرند!!

پیشی گرفتن در آشتی و خالی نمودن درون از کینه

این داستان راجع به یکی از یاران پیامبر است صحابه ای  که در زمره ی مشاهیر و بزرگان اصحاب قرار نداشت، کسی نبود که در علم و عبادت شهرت و نامی داشته باشد!

ولی او بهشتی بود زیرا پیامبر (ص) سه بار و در سه روز متوالی به او مژده بهشت داده بود!

تعجب نکن ؛ بلکه بگرد و سعی کن که دلیل این داستان به ظاهر عجیب و غریب را بیابی!

یکی از یاران پیامبر حاضر در مجلس، تصمیم گرفت دلیل مژده بهشت رسول خدا به آن صحابی بی نام و نشان را بیابد ؛ لذا سه شبانه روز وی را در خانه اش همراهی نمود و

تمام حرکات و سکناتش را زیر نظر گرفت، اما چیز خاص وغیر معمولی را از او مشاهده ننمود که مژده بهشت از طرف رسول الله را در پی داشته باشد!

ناگزیر جریان را با خود او در جریان گذاشت و دلیل و یا دلایل این مژده پیامبر را جویا شد که آن صحابی در پاسخ گفت: هیچ شبی نخوابیدم مگر اینکه قلبم را از کینه، حسد، حیله و دشمنی با انسان ها پاک کرده ام .

الله اکبر !! بسی کار سخت ودشوار وبزرگی است که بتوان نفس سرکش را مهارکرد و به همت های والا سوق داد آن هم در حالی که با وی بدی می شود، فحش و ناسزا می شنود، مورد سوء ظن واقع می شود، حقوقش نادیده گرفته می شود؛ باز او با قلبی بدون کینه و پاک می خوابد و سر بر بالین می گذارد!

ای کسی که با برادرانت ، دوستانت، همسایه هایت، به خاطر کالا ومتاع و منفعت دنیوی یا وسوسه های شیطانی، قهر کرده ای و دل پر کینه ای داری! بشتاب و او را حلال کن؛ شاید طرف ، عذر و دلیل موجهی داشته باشد که تو نمی دانی و شاید هم چیزی در درون وی می گذرد که تو از آن آگاه نیستی!

بیا و خودت را از اجر و پاداش عظیم الهی محروم نکن و هرچه سریع تر درونت را از هرچه نارواست تُهی کن.

 خداوند  می فرماید: : {فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ}هرکس عفو واصلاح کند پاداشش  با خداست.

پیامبر عظیم الشأن اسلام ( ص)می فرماید:اعمال بندگان هر دوشنبه و پنج شنبه ای بر خداوند عرضه می گردد و خداوند همه بندگانی که از شرک دوری نمایند را می آمرزد؛ مگر کسانی که با برادران دینی خود قهر کرده و دلی آکنده از کینه داشته باشد، سپس گفته می شود آن دو را نگه دارید و تا زمانی که با همدیگر آشتی نکنند از رحمت خداوند محروم می مانند!

محروم شدن از رحمت الهی خسارتی بس عظیم است که شامل حال کسانی است که سال ها یا ماه های زیادی با برادران و خواهران یا خویشاوندان خود قهر می کنند‌، که قطعا در آینده پشیمان خواهند شد.

سعی کن در باب آشتی کردن با برادر یا خواهر مسلمانت نیز از زمره بهترین ها باشی؛ چرا که پیامبر(ص) فرمود: بهترین آن دو، کسی است که بر دیگری سلام کند، پس برادر و خواهر مسلمان بشتاب و در صلح و آشتی از طرفت پیشی بگیر و از او حلالیت طلب کن.

نکند که تو هم این گونه می اندیدیشی که پیش دستی در صلح و آشتی نشانه ی ضعف و شکست است؛ نه هرگز چنین نیست ؛ بلکه این عمل حسن خلق و نوع دوستی وتعامل  صحیح و مشروع است.

همانا که مومنان با یکدیگر برادر هستند.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

ترجمه از عربی؛ شیدا محمودی- اشنویه

نمایش بیشتر

شیدا محمودی

@ استان آذربایجان غربی - اشنویه @@ نویسنده ، شاعر و مترجم @ فعال مدنی و اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا