درس چهارم:
رحمت بی کران خداوند
آیا می دانید مطابق حدیث نبوی دهه نخست رمضان ، دهه رحمت و مهربانی خداوند است؟
آیا تاکنون به این نکته فکر کرده اید که خداوند چه کسانی را مورد رحمت و مهرش قرار می دهد و چه کسانی از رحمت بی کرانه آن خداوند مهربان محروم می شوند؟
جا دارد برای یافتن مشمولان رحمت رمضانی خدا به قرآن کریم و احادیث صحیح نبوی مراجعه نماییم.
برای نمونه
– آیه ۱۵۶ سوره اعراف [وَ رَحْمَتی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَأَکْتُبُها لِلَّذینَ یَتَّقُونَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ الَّذینَ هُمْ بِآیاتِنا یُؤْمِنُونَ]
و رحمت من بر همه چیز احاطه دارد،پس بزودی آن را بر کسانی که پرهیزگاری نموده و زکات بدهند و به آیات ما ایمان بیاورند، مقرر می کنم.
مطابق این آیه ؛ انسان های پرهیزگار . پرداخت کنندگان زکات. ایمان آورندگان به آیات خدا از جمله مشمولان رحمت خدایند.
-احادیث نبوی :
۱* [ارحموا من فی الارض یرحمکم من فی السماء]
نسبت به موجودات و کسانی که بر کره زمین زندگی می کنند مهربان باشید تا آن خدایی که در آسمان است با شما مهربان باشد.
۲*[لا تُنزَعُ الرَّحمه إلا مِن شَقی] انسان های جنایتکار از رحمت خدا بی بهره اند.
* شَقِیّ، آن گونه که در فرهنگ لغت آمده یعنی: بدذات ، شریر ، نا فرمان ، سرکش
۳*[مَن لا یَرحَمْ لا یُرحَمْ] کسی که نسبت به دیگران مهربان و رحیم نباشد مورد رحمت خدای مهربان قرار نمی گیرد.
?انسان های مهربان و رحیم ، مورد رحمت خدا قرار می گیرند ولی انسان های شرور و سنگدل از رحمت خدایی محروم اند.
درس پنجم:
اعتکاف سنت فراموش شده
یکی از کارهایی که رسول الله در طول سال و بویژه در رمضان انجام می داد اعتکاف بود؛ پس بر ماست که به منظورپیروی از آن پیامبر همام ، این سنت نبوی را احیا نماییم.
اعتکاف یعنی ماندن در مسجد برای انجام عبادت خدا و دست کشیدن از کارهای عادی .
بزرگ ترین و پرفضیلت ترین اعتکاف مربوط می شود به ده شب پایانی رمضان. حضرت عائشه رضی الله عنها روایت نموده که پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم از زمانی که روزه واجب شد همواره ده شب آخر رمضان را در مسجد احیاء می نمود و پس از مرگ آن حضرت همسرانش این کار را می کردند.حدیث از بخاری است.
البته ناگفته نماند که لازمه پذیرفته شدن اعتکاف، روزه بودن نیست ؛ چرا که در سایر ماه های سال از جمله شوال و شعبان و بدون روزه بودن هم می توان اعتکاف نمود .
حضور خانوادگی روزه داران در مسجد جهت عبادت و اعتکاف یکی از آداب و سنن نبوی به شمار آید؛ از حضرت علی بن ابی طالب (رض) روایت می شود که: « پیامبر خدا (ص) در دهه ی اخیر رمضان خانواده اش را بیدار می کرد و هرشخص کوچک یا بزرگی را که توانایی نماز خواندن را داشت از خواب بیدار می نمود »
استاد مرحوم سید سابق در باره احکام این سنت نبوی می گوید: اعتکاف مستحب وقت مشخص و محدودی ندارد، هرگاه شخصی با نیت اعتکاف در مسجد توقفکرد، اعتکاف تحقق میپذیرد، خواه آن توقف زیاد طولبکشد یا خیر و هراندازه درمسجد بماند، به مقتضای آن ازپاداش اعتکاف بهرهمند خواهد شد.
اعتکاف تنها دو رکن دارد: نخست نیت و دوم حضور در مسجد. (وَأَنْتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ ﴾ [البقره:۱۸۷].
ناگفته نماند حضور زنان در مسجد به منظور اعتکاف بلا مانع بوده ولی بیشتر فقها ماندنشان در منزل و انجام عبادت در آنجا را ترجیح می دهند.
تهیه و نگارش: رسول رسولی کیا
ادامه دارد