اصول

آن سوی ذبح حیوان برای قربانی

حکمت ریختن خون حیوانات در روز عید قربان چیست؟

حمد و ثنا و ستایش مخصوص خداست و درود و سلام بی پایان بر پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و یار و یاوران آن حضرت باد

در مشروعیت قربانی می توان به حکمت های زیر اشاره کرد

 ( احیاء کردن سنت ابراهیم(ع ــ 1

همچنانکه خداوند متعال در سوره نحل آیه 123 می فرماید 🙁 ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۖ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ )﴿١٢٣﴾سپس بعد از قرنها تو را بعد از ابراهیم به پیغمبری برگزیدیم و به تو وحی کردیم که از آئین ابراهیم پیروی کن که حقگرا و دور از انحراف بود و از زمره ی مشرکان نبود

امام ابن قیم جوزی در کتاب (زادالمیسر) می فرماید : اینکه خداوند می فرماید : (ثُمَّ اوْحَینا اِلَیکَ اَنِ اتَّبَعَ مِلَّةَ ابراهیم) در این آیه منظور از (ملَّة ابراهیم) دین حنیف ابراهیم می باشد. و در مورد تبعیت و پیروی کردن از حضرت ابراهیم که چگونه باید باشد دو دیدگاه وجود دارد.

اول اینکه امر شده به تبعیت و پیروی کردن ازکلّیت و تمامیت آیین ابراهیم مگر چیزهای نباشد که به صورت مستقیم دستور به ترک آن داده است .

 2- اینکه در بیزاری جستن از شرک و بت پرستی از حضرت ابراهیم پیروی کنیم

صبر و بردباری و فرمانبرداری از خدا را یاد می گیریم وقتی که ما داستان ایثار و فداکاری و امتثال امر و ثبات قدم حضرت ابراهیم و اسماعیل را مطا لعه می کنیم می بینیم که آنان به راستی محبت خدا و اطاعت از دستورات وی را بر هر چیز دیگری ترجیح دادند و غیر از رضایت باری تعالی چیز دیگری را مد نظر نداشتند. این داستان در ما نیز تأثیر گذاشته و عزم و اراده ما در اطاعت و بندگی خداوند تقویت شده و ایمانمان استوارتر می گردد

خداوند متعال در سوره صافات آیات 111-102 این چنین می فرماید : فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّـهُ مِنَ الصَّابِرِينَ ﴿١٠٢﴾ وقتی که (او متولّد شد و بزرگ گردید و) به سنّی رسید که بتواند با او به تلاش (در پی معاش) ایستد، ابراهیم بدو گفت: فرزندم! من در خواب چنان می‌بینم که باید تو را سر ببرم (و قربانیت کنم). بنگر نظرت چیست؟ گفت: ای پدر! کاری که به تو دستور داده می‌شود بکن. به خواست خدا مرا از زمره‌ی شکیبایان خواهی یافت.

فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ ﴿١٠٣﴾ هنگامی که (پدر و پسر) هر دو تسلیم (فرمان خدا) شدند (و ابراهیم پسر را روی شنها دراز کشاند) و رخساره‌ی او را بر خاک انداخت. وَنَادَيْنَاهُ أَن يَا إِبْرَاهِيمُ ﴿١٠٤﴾ فریادش زدیم که: ای ابراهیم! قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا ۚ إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿١٠٥﴾ تو خواب را راست دیدی و دانستی (و برابر فرمان آن عمل کردی و مأموریّت خود را به جای آوردی. دست نگهدار که در این آزمایش بزرگ موفّق شدی. بیش از این رنج تو و فرزندت را نمی‌خواهیم)، ما این گونه به نیکوکاران سزا و جزا می‌دهیم.

إِنَّ هَـٰذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ ﴿١٠٦﴾ این (آزمایش بزرگ که ذبح فرزند با دست پدر است) مسلّماً آزمایشی است که بیانگر (ایمان کامل و یقین صادق به خداوند هستی) است.وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ ﴿١٠٧﴾ ما قربانی بزرگ و ارزشمندی را فدا و بلاگردان او کردیم.وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ ﴿١٠٨﴾ و نام نیک او را در میان ملّتهای بعدی باقی گذاردیم (و اسوه‌ی آیندگان با ایمان و قدوه‌ی پاکبازان جهانش کردیم).سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ ﴿١٠٩﴾ درود بر ابراهیم! كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿١١٠﴾ ما این گونه نیکوکاران را پاداش خیر خواهیم داد. إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ ﴿١١١﴾ چرا که او از بندگان با ایمان ما بود.

3- قربانی کردن نوعی بخشش و تبرع است نسبت به خانواده، همسایگان ، فامیل، بستگان،دوستان و خصوصاً فقرا می باشد.

که باعث ایجاد الفت و محبت در بین مسلمانان می شود و کاری است بس مطلوب و پسندیده علی الخصوص در این ایام مبارک

4ــ قربانی کردن در واقع نوعی شکر گذاری نسبت به نعمتهای بیشماری است که خداوند به ما ارزانی داده که اگر ما بخواهیم نعمتهای خدا را که به ما بندگان بخشیده شمارش کنیم هرگز نخواهیم توانست خداوند در آیه 34 سوره ابراهیم می فرماید: وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّـهِ لَا تُحْصُوهَا ۗإِنَّ الْإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ ﴿٣٤﴾ و به شما داده است هر آنچه که خواسته باشید و اگر بخواهید نعمتهای خدا را بشمارید (از بس زیادند) نمی توانید آنها را شمارش کنید واقعاً انسان ستمگر ناسپاسی است (اگر نعمتهای خداوند را نادیده بگیرد و به جای پرسش دهنده ی نعمتها چیز دیگری را پرستش کند و سر از خط فرمان آفریدگار برتابد.)

نعمت ایمان و بندگی، نعمت شنوایی ، بینایی، چشایی ،نعمت مال و فرزندان و نعمت زوج مناسب و ….همه اینها نعمت های هستند که باید به خاطر آنها خدا را شاکر باشیم

و یکی از راههای شکرگذاری نسبت به نعمت های الهی، انفاق مال در راه خداست، و معلوم است که قربانی و سربریدن حیوانات و پخش نمودن گوشت آن در میان مردم ،خود نوعی از شکرگذاری و تقدیر از خداوند متعال می باشد.

 والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

نویسنده : سالم جمال الهنداوی

مترجم : خلیل پارسا

نمایش بیشتر

خلیل پارسا

@نویسنده . مترجم . فعال دینی و مدنی @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا