اندیشه

اصول ده گانه گفتگو 

 دوست گرامی ، برای اینکه سطح گفتگوهایمان درجات بالای داشته باشد و بتوانیم درنشستها ودیدارهایمان بدرخشیم و نشست وجلساتمان  مثمر ثمر باشند این چند اصل را برای شما نوشتم که این اصول از قلبی پرازعشق سرچشمه می‌گیرند ومشتاق استقرار در قلب شما هستند، از آنها بهره ببر و خوب توجه کن :

“اصل اوّل “

سخن فردی که تو  مخاطب قرار داده  را قطع نکن  و اجازه بده تا نظریه اش را مطرح نماید  و سخنانش را بطور کامل به پایان برساند.

“اصل دوّم” 

قبل از اینکه به پاسخ دادن بپردازی سعی کن که تمام آنچه طرف مقابل ارائه می دهد را کاملا بفهمی  و قبل از سخن گفتن خوب فکر کن  . 

“اصل سوّم” 

هرگز به نظریات و آراء دیگران به چشم حقارت نگاه نکن  و شخص روبروی شما هر مطلبی را که بیان نمود، در کمال علاقه مندی به آن توجه کن  و در صورتی که مطالب وی تو را قانع نکرد باز هم سخنان وی را کامل گوش بده.  

“اصل چهارم”

در سخن گفتن نهایت آرامش را داشته باش  و با مردم به اندازه درک و فهم آنها سخن بگو تا بتوانند مطلب شما را درک کنند.

“اصل پنجم”

بهترین سخن آن است که کم باشد و افراد را خسته نکند ، لذا سخنانت را کوتاه نما و همیشه سعی کن مطالب مفید را بیان کنی واز اطاله مطلب پرهیز کن.

“اصل ششم” 

در گفتگو با علما و صاحب نظران مؤدب باش و زمان مناسبی را برای این گفتگو انتخاب نما  و زیاد با آنها بحث و جدل  نکن و وقت گران بهای آنان را با بحث و جدل ضایع نکن چون آنان مشغول امورمهمتری هستند.

“اصل هفتم”

 در مورد هیچ شخصیتی بد گوی نکن و بدون در نظر گرفتن گوینده به همه آنچه بیان می کند توجه کن.

  “اصل هشتم”

با کسی که بحث و گفتگو می کنی با مهربانی و نرمی  برخورد نما  و کاری نکن که اختلاف نظر با او، تو را وادار به خشونت و بددهنی کند، چون حفظ آرامش تو در اثنای سخن گفتن باعث می شود او نیز نظریه تو را بپذیرد.

خداوند به موسی و هارون علیهما السلام می فرماید: با او (فرعون) نرم سخن بگویید تا شاید او پند بگیرد و یا بترسد) طه ۴۴٫

“اصل نهم”

هنگام سخن گفتن با دیگران زیبا ترین و بهترین عبارت ها و کلمات را انتخاب نما واز جریحه دار نمودن فرد پرهیز کن، و ازاینکه نیّت افراد را متهم نمائی دوری کن.(نیت خوانی نکن)

“اصل دهم” :

اگر شما احساس نمودید که گفتگو و مباحثه با شخصی بی نتیجه است  و در آن فائده ای نیست  و یا این که  بحث و جدل  به خصومت می انجامد از ادامه گفتگو انصراف داده و بحث را به پایان برسان .

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: (من ضمانت می کنم خانه ای در کناره ی بهشت را برای کسانی که با وجود اینکه بر حق اند مباحثه و مجادله را رها می کنند)

“اینها ده اصل اند” که بنده بطور اختصارنوشته ام  امیدوارم که : الله مهربان آنها رابرای خوانندگان مفید قرار دهد و از خوانندگان می خواهم که برای بنده دعا نموده واز الله برایم طلب آمرزش نمایید.

بار الهی ، ما را به بهترین اخلاق راهنمائی فرما ، زیرا به جز تو کسی نمی تواند به بهترین آنها مردم را راهنمائی نمی کند،.. و اخلاق بد را از ما دور گردان زیرا جز تو کسی نمی تواند آنها را از ما دور گرداند.

نویسنده: عبدالرحمن بن محمد السید

مترجم: محمد محمودی

 

منبع : صید الفوائد

نمایش بیشتر

محمد محمودی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- سردشت فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا