آشنایی با سعد الغامدی قاری نامی جهانی

 

مصاحبه ی مختصری با استاد سعد الغامدی:

*مشتاقیم که مختصری از زندگیتان را از زبان خودتان بشنویم.

غامدی : اسم کامل من سعد بن سعید بن سعد الغامدی است. در کشور عربستان سعودی و در شهر ( الدمام ) به دنیا آمدم، تا دوره دبیرستان را در همانجا گذراندم و بعد از آن در شهر ( إحساء ) دوره دانشگاه را در سال (۱۴۱۰ ق ) به پایان رساندم ، پس از آن نیز ۵ سال دیگر به تحصیل ادامه دادم. من ۹ سال مسؤل مرکز آموزش اسلامی بودم اکنون نیز مدیر یکی از مدارس محلی دمام هستم.

همچنین متأهلم و سه تا فرزند دارم . امامت و خطیبی یکی از مساجد به نام ( کنو ) به من سپرده شد و من نیز پذیرفتم ، و همچنین مسؤل دو مرکز هستم : ( منار الهدی للتدریب ) و ( مرکز امام الشاطبی للقرآن الکریم ).

* شخصیت هایی که بر روی سعدالغامدی تأثیر گذار بوده اند چه کسانی هستند؟

غامدی : در حقیقت کسی که بر من خیلی تأثیر گذار بوده است پدر بزرگوارم است (خدا حفظش کند)، چون طبع و اخلاق بخصوصی دارد و من بسیار از اخلاق و تقوای پدرم سود برده­ام ، پدرم بسیار خوش اخلاق و با تقواست ( و لانزکی علی الله أحدا ) ، پدرم همیشه لبخندی زیبا و صادقانه بر لب دارد.

و من نیز به خاطر زندگی با پدرم خیلی از ایشان تأثیر گرفته­ام ، به نظر من در این زمانه ما به چنین پدرانی احتیاج داریم چون عمل خیلی بهتر از سخن زیاد است ، هنگامی که پدری نمازهایش را به موقع ادا کند و قرآن بخواند و نسبت به کودکان و فقرا و بینوایان خوش اخلاق و متواضع باشد ، این خود بهترین الگو می­شود. نکته دیگر اینکه پدرم هر روز همه ما را جمع می­کرد و به ما قرآن می­آموخت ، می­گفت : ببینم کدام یک از شما تلاوت و قرآن خواندنش بهتر است؟ بعضی اوقات من بهتر بودم و بضی روزها هم بقیه از من بهتر بودند. یک بار وقتی من خیلی کوچک بودم توانستم سوره معارج را از حفظ کنم و پدرم به این مناسبت به من ۱۰ ریال هدیه داد و ما را بیشتر تشویق می­کرد.

 

* آیا وقتی که در دانشگاه بودی قرآن می ­خواندی؟

غامدی : الحمدلله سال اوّل که در دانشگاه بودم توانستم اولین جزء قرآن را حفظ کنم که از سوره (البقره) شروع کردم ، بعد از آن به لطف خدا توانستم طی پنج سال تمام قرآن را حفظ کنم .

توانستم خلاء دانشگاه را پر کنم و بسیاری از دانشجویان را نیز نصیحت می­کردم که دانشگاه بهترین مکان برای آموختن و کسب علم است ، برکت دانشگاه را احساس می­کردم ، همیشه نزدیکهای غروب را برای حفظ قرآن کریم انتخاب می­کردم ، مغرب برای من بهترین موقع بود ، مشغول بودن من با قرآن بیشتر در مساجدی بود که به دانشکده­ها نزدیک بودند ، من در آن مسجدها خیلی راحت بودم ..

 

* سعدالغامدی چه احساسی داشت وقتی که تمام قرآن را از حفظ کرد؟

غامدی : پنهان نمی­کنم که احساس عزت نفس می­کردم ، احساس می­کردم که این قرآن چقدر شیرین است و زندگی بدون آن هیچ معنایی ندارد. برای نمونه وقتی که قرآن از بوستان­ها و درختان خرما و انگور و سرسبزی­های بهشت سخن می گوید ، اینگونه احساس می کنی که اکنون در آن هستی یا وقتی که از ملتها و قومهای پیشین که از بین رفته اند سخن می گوید احساس می­کنی که با آنان زندگی می کنی ، به همین خاطر حفظ کردن قرآن باعث شد که بیشتر به قرآن احساس نزدیکی کنم و در آن تفکر کنم.

 

*نظر ( سعدالغامدی ) در باره ­ی قرآن چیست ؟

غامدی : در حقیقت من قبلاً بیشتر وقت خودم را به حفظ قرآن اختصاص داده بودم امّا باور من این است که درک قرآن و تفکر در آن خیلی مهمتر از حفظ آن است ، چون از بر کردن قرآن سنت است اما تفکر و تعمق در آن واجب است.

دقت و تفکر عمیق در قرآن بر هر کسی که خود را مسلمان می­داند واجب است و امروزه دسته­ها و کلاس­های حفظ قرآن فراوانند ولی فهم و درک قرآن مهمتر و واجب­تر است… دوست دارم که همه به سایه تفسیرهای قرآن پناه ببرند.

 

*شما که خود ، قرآن را در پنج سال حفظ نمودید ، نظرتان در باره­ی کسانی که قرآن را با عجله حفظ می­کنند چیست؟

غامدی : می­ توانم بگویم که من مخالف آن هستم که قرآن با عجله حفظ شود ، تنها حفظ کردن قرآن کافی نیست ، بلکه قرآن دنیایی از ادراک و تفکر می ­طلبد .

 

مختصری از زندگی نامه و آثار سعد الغامدی:

شیخ سعد بن سعید بن سعد الغامدی در نوزدهم جمادی الأولی سال  ۱۳۸۷ هـ ق مواق با سال ۱۹۶۷ م در شهر دمام واقع در کشور عربستان سعودی دیده به جهان گشود.

تحصیلات علمی:

ایشان فارغ التحصیل دانشکده اصول دین دانشگاه امام محمد بن سعود فرع شهر احساء می باشد که در سال ۱۴۱۰ هـ ق به این مهم نائل گردید.

وی در سال ۱۴۱۵ هـ ق موفق به حفظ کامل قرآن کریم شد و نیز  موفق به أخذ اجازه و سند روایت حفص از عاصم در سال ۱۴۱۷ هـ ق  گردید.

 

مسئولیت ها و فعالیت های ایشان:

* تدریس در مدارس دولتی از سالهای ۱۴۱۱ ه تا ۱۴۱۵ هـ ق

* پذیرفتن مسئولیت مشاور تربیتی در سالهای ۱۴۱۶ هـ ق تا ۱۴۲۳ هـ ق

*اکنون ایشان مدیر مدرسه غیرانتفاعی سلطام محمد الفاتح رحمه الله در شهر دمام می باشد.

*مشرف عام مرکز حفظ قرآن امام شاطبی در شهر دمام

*مشرف عام مرکز منارالهدی در برگزاری دوره های علمی و تربیتی

*امام وخطیب مسجد یوسف بن احمد کانو در شهر دمام

*عضو کمیسیون اجتماعی شهر دمام

*در ماه رمضان ۱۴۳۰ هـ ق  بعنوان امام نمازگزارن در نماز تراویح مسجدالنبی در مدینه منوره انتخاب شدند.

*ایشان همچنین دارای فعالیتهای گسترده دیگری در داخل و خارج کشور می باشد.

 

آثار علمی ایشان:

۱-قرائت صوتی قرآن …. تولید سال  ۱۴۱۷ه‍.

۲- نظم هدایه المرتاب فی متشابه الکتاب للإمام السخاوی -رحمه الله-.

۳- نظم ألفیه العراقی للحافظ العراقی.

۴- رساله (إلى أهل القرآن).

۵- الأذکار.

۶- الرقیه الشرعیه

 

موضوع فعالیت:زندگی نامه سعد الغامدی

نام دبیر: آقای رسول رسولی کیا

نام مدرسه:شهید شریف زاده اگریقاش

سال تحصیلی:۹۷-۹۶

نام گروه:گروه قرآنی غامدی

نام سرگروه:آکام محمدآلی

اعضای گروه:۱عرفان کامدرز ۲ محمدفرهمندی

خروج از نسخه موبایل