اصول

آشنایی با سعد الغامدی قاری نامی جهانی

 

مصاحبه ی مختصری با استاد سعد الغامدی:

*مشتاقیم که مختصری از زندگیتان را از زبان خودتان بشنویم.

غامدی : اسم کامل من سعد بن سعید بن سعد الغامدی است. در کشور عربستان سعودی و در شهر ( الدمام ) به دنیا آمدم، تا دوره دبیرستان را در همانجا گذراندم و بعد از آن در شهر ( إحساء ) دوره دانشگاه را در سال (۱۴۱۰ ق ) به پایان رساندم ، پس از آن نیز ۵ سال دیگر به تحصیل ادامه دادم. من ۹ سال مسؤل مرکز آموزش اسلامی بودم اکنون نیز مدیر یکی از مدارس محلی دمام هستم.

همچنین متأهلم و سه تا فرزند دارم . امامت و خطیبی یکی از مساجد به نام ( کنو ) به من سپرده شد و من نیز پذیرفتم ، و همچنین مسؤل دو مرکز هستم : ( منار الهدی للتدریب ) و ( مرکز امام الشاطبی للقرآن الکریم ).

* شخصیت هایی که بر روی سعدالغامدی تأثیر گذار بوده اند چه کسانی هستند؟

غامدی : در حقیقت کسی که بر من خیلی تأثیر گذار بوده است پدر بزرگوارم است (خدا حفظش کند)، چون طبع و اخلاق بخصوصی دارد و من بسیار از اخلاق و تقوای پدرم سود برده­ام ، پدرم بسیار خوش اخلاق و با تقواست ( و لانزکی علی الله أحدا ) ، پدرم همیشه لبخندی زیبا و صادقانه بر لب دارد.

و من نیز به خاطر زندگی با پدرم خیلی از ایشان تأثیر گرفته­ام ، به نظر من در این زمانه ما به چنین پدرانی احتیاج داریم چون عمل خیلی بهتر از سخن زیاد است ، هنگامی که پدری نمازهایش را به موقع ادا کند و قرآن بخواند و نسبت به کودکان و فقرا و بینوایان خوش اخلاق و متواضع باشد ، این خود بهترین الگو می­شود. نکته دیگر اینکه پدرم هر روز همه ما را جمع می­کرد و به ما قرآن می­آموخت ، می­گفت : ببینم کدام یک از شما تلاوت و قرآن خواندنش بهتر است؟ بعضی اوقات من بهتر بودم و بضی روزها هم بقیه از من بهتر بودند. یک بار وقتی من خیلی کوچک بودم توانستم سوره معارج را از حفظ کنم و پدرم به این مناسبت به من ۱۰ ریال هدیه داد و ما را بیشتر تشویق می­کرد.

 

* آیا وقتی که در دانشگاه بودی قرآن می ­خواندی؟

غامدی : الحمدلله سال اوّل که در دانشگاه بودم توانستم اولین جزء قرآن را حفظ کنم که از سوره (البقره) شروع کردم ، بعد از آن به لطف خدا توانستم طی پنج سال تمام قرآن را حفظ کنم .

توانستم خلاء دانشگاه را پر کنم و بسیاری از دانشجویان را نیز نصیحت می­کردم که دانشگاه بهترین مکان برای آموختن و کسب علم است ، برکت دانشگاه را احساس می­کردم ، همیشه نزدیکهای غروب را برای حفظ قرآن کریم انتخاب می­کردم ، مغرب برای من بهترین موقع بود ، مشغول بودن من با قرآن بیشتر در مساجدی بود که به دانشکده­ها نزدیک بودند ، من در آن مسجدها خیلی راحت بودم ..

 

* سعدالغامدی چه احساسی داشت وقتی که تمام قرآن را از حفظ کرد؟

غامدی : پنهان نمی­کنم که احساس عزت نفس می­کردم ، احساس می­کردم که این قرآن چقدر شیرین است و زندگی بدون آن هیچ معنایی ندارد. برای نمونه وقتی که قرآن از بوستان­ها و درختان خرما و انگور و سرسبزی­های بهشت سخن می گوید ، اینگونه احساس می کنی که اکنون در آن هستی یا وقتی که از ملتها و قومهای پیشین که از بین رفته اند سخن می گوید احساس می­کنی که با آنان زندگی می کنی ، به همین خاطر حفظ کردن قرآن باعث شد که بیشتر به قرآن احساس نزدیکی کنم و در آن تفکر کنم.

 

*نظر ( سعدالغامدی ) در باره ­ی قرآن چیست ؟

غامدی : در حقیقت من قبلاً بیشتر وقت خودم را به حفظ قرآن اختصاص داده بودم امّا باور من این است که درک قرآن و تفکر در آن خیلی مهمتر از حفظ آن است ، چون از بر کردن قرآن سنت است اما تفکر و تعمق در آن واجب است.

دقت و تفکر عمیق در قرآن بر هر کسی که خود را مسلمان می­داند واجب است و امروزه دسته­ها و کلاس­های حفظ قرآن فراوانند ولی فهم و درک قرآن مهمتر و واجب­تر است… دوست دارم که همه به سایه تفسیرهای قرآن پناه ببرند.

 

*شما که خود ، قرآن را در پنج سال حفظ نمودید ، نظرتان در باره­ی کسانی که قرآن را با عجله حفظ می­کنند چیست؟

غامدی : می­ توانم بگویم که من مخالف آن هستم که قرآن با عجله حفظ شود ، تنها حفظ کردن قرآن کافی نیست ، بلکه قرآن دنیایی از ادراک و تفکر می ­طلبد .

 

مختصری از زندگی نامه و آثار سعد الغامدی:

شیخ سعد بن سعید بن سعد الغامدی در نوزدهم جمادی الأولی سال  ۱۳۸۷ هـ ق مواق با سال ۱۹۶۷ م در شهر دمام واقع در کشور عربستان سعودی دیده به جهان گشود.

تحصیلات علمی:

ایشان فارغ التحصیل دانشکده اصول دین دانشگاه امام محمد بن سعود فرع شهر احساء می باشد که در سال ۱۴۱۰ هـ ق به این مهم نائل گردید.

وی در سال ۱۴۱۵ هـ ق موفق به حفظ کامل قرآن کریم شد و نیز  موفق به أخذ اجازه و سند روایت حفص از عاصم در سال ۱۴۱۷ هـ ق  گردید.

 

مسئولیت ها و فعالیت های ایشان:

* تدریس در مدارس دولتی از سالهای ۱۴۱۱ ه تا ۱۴۱۵ هـ ق

* پذیرفتن مسئولیت مشاور تربیتی در سالهای ۱۴۱۶ هـ ق تا ۱۴۲۳ هـ ق

*اکنون ایشان مدیر مدرسه غیرانتفاعی سلطام محمد الفاتح رحمه الله در شهر دمام می باشد.

*مشرف عام مرکز حفظ قرآن امام شاطبی در شهر دمام

*مشرف عام مرکز منارالهدی در برگزاری دوره های علمی و تربیتی

*امام وخطیب مسجد یوسف بن احمد کانو در شهر دمام

*عضو کمیسیون اجتماعی شهر دمام

*در ماه رمضان ۱۴۳۰ هـ ق  بعنوان امام نمازگزارن در نماز تراویح مسجدالنبی در مدینه منوره انتخاب شدند.

*ایشان همچنین دارای فعالیتهای گسترده دیگری در داخل و خارج کشور می باشد.

 

آثار علمی ایشان:

۱-قرائت صوتی قرآن …. تولید سال  ۱۴۱۷ه‍.

۲- نظم هدایه المرتاب فی متشابه الکتاب للإمام السخاوی -رحمه الله-.

۳- نظم ألفیه العراقی للحافظ العراقی.

۴- رساله (إلى أهل القرآن).

۵- الأذکار.

۶- الرقیه الشرعیه

 

موضوع فعالیت:زندگی نامه سعد الغامدی

نام دبیر: آقای رسول رسولی کیا

نام مدرسه:شهید شریف زاده اگریقاش

سال تحصیلی:۹۷-۹۶

نام گروه:گروه قرآنی غامدی

نام سرگروه:آکام محمدآلی

اعضای گروه:۱عرفان کامدرز ۲ محمدفرهمندی

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

‫2 نظر

  1. ببخشید من این نظر بالا رو برای دعای قنوت نوشتم از بس که ذوق کردم برای پیدا کردن دعا ولی تو صفحه دیگه ثبت شده ممنون واقعا ممنون میشم جواب بدید

  2. سلام خدا خیرتون بده خیلی خیلی خیرتون بده اونقدر دنبال این دعاها گشتم بیشترشو اینجا پیدا کردم فقط اگه میشه منبع دعاها رو بنویسید من دنبال یه کتاب که دعاهای اهل سنت رو داشته باشه خیلی گشتم ولی هیچی پیدا نکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا