*حکم استفاده از داروی جلوگیری از قاعدگی.

شرح سؤال: برخی از خانم‌ها بخاطر جلوگیری از قاعدگی ماهانه، دارو و قرص مصرف می‌کنند چون دوست ندارند از خیر و برکت روزهای رمضان محروم شده و مجبور به آوردن قضایی بشوند. آیا کارشان درست است؟ یا این که در این موضوع شرایطی وجود دارد؟
جواب:

من شخصاً ترجیح می‌دهم که خانم‌ها نباید این کار را بکنند بلکه باید امور به روال طبیعی و فطری جریان داشته باشد، زیرا عادت ماهانه یک امر فطری و طبیعی برای تمام زنان است که خداوند در نهاد آنان قرار داده است. زنان باید به فطرت راضی باشند. زیرا در دوره‌ی ماهانه حکمت‌هایی نهفته که مناسب حال زنان است و چنانچه جلوی آن گرفته شود چه بسا ضررهایی در پی خواهد داشت.

پیامبر فرموده است: لا ضرر و لا ضرار(8) ضرر زدن به خود و دیگران جایز نیست.
قطع نظر از ضررهایی که رحم در اثر این داروها متحمل می‌شود، بنظر بنده بانوان نباید از این داروها مصرف کنند، بلکه خدا را به خاطر قدرت و حکمتش سپاس گفته و هنگامی که قاعده می‌شوند از نماز و روزه خوداری نمایند و بعد از رمضان به تعداد روزهایی که در عادت ماهانه بوده‌اند روزه‌ها را قضا کنند.شیخ ابن عثیمین- فتاوای روزه، ص(64)

[8] مسند احمد (1/313)، ابن ماجه (2341)، با لفظ لا ضرر و لا إِضرار. امام نوری گفته است. این حدیث طرق مختلفی دارد که همدیگر را تقویت می‌کند.
خروج از نسخه موبایل