نماز خواندن با کفش !

آیا نماز خواندن با کفش جایز است؟

جواب

بسم الله والحمدلله والصلاه والسلام علی رسول الله وآله وصحبه و من والاه.
اما بعد:
در کتاب های فقهی قدیم و جدید اصطلاح (الصلاةُ متنعِّلاً = نماز خواندن با كفش) بسیار معروف می باشد.

احادیث زیادی در این رابطه از پیامبر(صلی الله علیه و سلم) روایت شده است از جمله:

امام ابو داود در سننش از عمرو پسر شعیب و ایشان هم از پدرش نقل می‌کند: که رسول خدا(صلی الله علیه و سلم) را در هر دو حال (لِحافیاً و مُتَنَعِّلاً = پابرهنه و باکفش) دیدەام کە نماز می‌خواند.

ابراهیم نخعی(رحمه‌الله) می فرماید: نماز خواندن با کفش ثوابش بیشتر از بدون کفش است و حتی از ایشان نقل شده که نماز خواندن بدون کفش را مکروه دانسته است.

برخی از علما فرموده اند: «اِنَّ الصلاة مع النعال والخفاف الطاهرة اَقربُ الی حسن الادب» یعنی: نماز خواندن با كفش و خف های پاک به ادب نزدیکتر است تا بدون آنها.

برخی از علمای محقق مانند امام ابن القیم، ابن حزم، احمدشاكر، ابوزهره و دیگران گفته اند: که بهتر آنست انسان مسلمان در راستای اقتدا به سنت عملی رسول الله(صلی الله علیه و سلم) هم با کفش و هم بدون کفش نماز بخواند. بدان معنا که حداقل در طول عمر جهت انجام سنت و اقتدا به رسول الله(صلی الله علیه و سلم) یکی دو بار با کفش نماز بخواند، که انجام هر کدام از این دو حالت با در نظر گرفتن موقعیت و مکان خواندن نماز قابل تشخیص است؛ برای مثال در مساجد امروزی نمی‌توان با کفش نماز خواند، اما در دشت و صحرا زمینه وجود دارد.

والسلام علی من اتبع الهدی
تحقیق و تلخیص: عبدالواحد رحمت الله
مآخذ و منابع: تحفة المحتاج ابن حجرهیتمی، المجموع امام نووی، الفقه الاسلامیه وادلته، الفقه علی المذاهب الاربعه، فقه السنه سید سابق، سنن ابی داود و…
 سوزی میحراب

خروج از نسخه موبایل