فقه و فتاوی

 خواندن نماز در مسجد النبی ، حال اینکه در آن قبر وجود دارد!

 

شبهه : برخی می¬گویند خواندن نماز در مسجدی که در آن قبری وجود داشته باشد بدعت است در حالی که مسجد النبی که میلیونها مسلمان در آن نماز می¬خوانند قبر پیامبر صلّی الله علیه وسلَّم  در آن قرار دارد.

جواب :

در شرع پیامبر صلّی الله علیه وسلَّم  خواندن نماز در مسجدی که قبرهایی در آن وجود داشته باشد یکی از اعمال بدعی است و از آن نهی شده است، و علمای زیادی  جواب این شبهه را که برای بسیاری از مردم پیش آمده است داده¬اند . یکی از علمای جهان اسلام می گوید:

“شبهه¬ای که قبر پرستان را دچار شک و تردید نموده است و به آن استدلال می¬نمایند ، وجود قبر پیامبر  صلّی الله علیه وسلَّم  در مسجد النبی می¬باشد .

در جواب این شبهه گفته شده است: یاران پیامبر صلّی الله علیه وسلَّم  – خداوند از آنها راضی باشد- پیامبر صلّی الله علیه وسلَّم را در مسجدش دفن نکردند، بلکه او را در خانه¬ ی حضرت عائشه دفن کردند، هنگامی که ولید بن عبد الملک در اواخر قرن اول هجری مسجد النبی را توسعه داد حجره ی عائشه را نیز ضمیمه ¬ی مسجد نمود و در این خصو کار اشتباهی را مرتکب شد، و آن وقت بعضی از علما این کار او را منکر دانستند، اما او اعتقاد داشت که این عمل به خاطر توسعه بخشیدن به مسجد النبی هیچ اشکالی ندارد، پس برای هیچ مسلمانی جایز نیست به این مسئله استدلال نماید و ساختن مسجد بر قبور را جایز بداند، یا اینکه مرده ¬ای را در مسجدی دفن کند، چرا که این کار مخالف احادیث صحیح است.

و از شیخ محمد بن صالح رحمه الله در مورد خواندن نماز در مسجدی که در آن قبری وجود داشته باشد سؤال شد و او اینگونه جواب داد :

” خواندن نماز در مسجدی که در آن قبری وجود داشته باشد بر دو نوع است :

نوع اول : قبر قبل از  ساختن مسجد در آن مکان بوده باشد، و مسجد بر روی آن قبر ساخته شده باشد ، ترک چنین مسجدی و نخواندن نماز در آن واجب است، وبر کسی که آن را ساخته واجب است آن را خراب کند، اگر خودش آن را خراب نکرد این وظیفه بر ولی الامر مسلمین واجب می گردد.

نوع دوم : مسجد قبلاً ساخته شده باشد، پس اگر میتی بعد از ساختن مسجد در آن دفن شود، نبش قبر وبیرون آوردن جنازه و دفن آن با مردم در قبرستان واجب می¬گردد .

اما قبر پیامبر صلّی الله علیه وسلَّم  که در حال حاضر در مسجد قرار دارد، واضح است که مسجد پیامبر صلّی الله علیه وسلَّم قبل از وفاتش بنا شده است نه بر قبرش ، و پیامبر صلّی الله علیه وسلَّم در مسجد هم دفن نشده است بلکه در حجره¬ ی حضرت عائشه خانه¬ ای که مخصوص او و زوجه ¬اش بوده، دفن شده که جدای از مسجد بوده است، اما در زمان خلافت ولید بن عبدالملک  وی  در سال ۸۸ هجری به امیر خویش  بر مدینه عمر بن عبد العزیز نوشت که مسجد النبی را خراب کرده و آن را توسعه دهد طوری که حجره¬ های ازواج پیامبر صلّی الله علیه وسلَّم  نیز جزو مسجد قرار گیرند، عمر بن عبد العزیز نیز اعیان وفقهای مدینه را جمع کرده و نامه¬ ی امیر المؤمنین را برایشان قرائت نمود . این دستور خلیفه بر آنان سنگین آمد و گفتند: ترک آن بر همین حالت به عبرت نزدیکتر است، و حکایت می¬کنند که سعید بن مسیب  قرار دادن حجره¬ ی حضرت عائشه در مسجد را منکر دانسته است گویا او از این می¬ترسید که قبر تبدیل به مسجد شود، عمر بن عبد العزیز قضیه را به ولید اطلاع داد  اما ولید دوباره او را به تنفیذ  دستورش امر کرد  عمر هم چاره¬ ای جز اینکه دستورش را عملی کند نیافت، پس قضیه واضح است که قبر پیامبر صلّی الله علیه وسلَّم در مسجد کنده نشده است و همچنین  مسجد هم بر روی آن ساخته نشده است پس آنانی که میت را در مسجد دفن می¬کنند یا اینکه مسجدی را بر روی قبری می¬سازند هیچگونه دلیل و مدرکی ندارند ” [ با اندکی تصرف از مجموع فتاوای شیخ عثیمن ( ۱۲ / سؤال شماره ۲۹۲ ) ]

واحد ترجمه و تحقیق سایت سوزی محراب

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا نظرات خود را با حروف کوردی یا فارسی تایپ کنید
نظرات حاوی مطلب توهین آمیز یا بی احترامی به اشخاص ، عقاید دیگران، و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی شود
نظرات پس از تائید منتشر می شود
بستن