اصولفتاوی

فتاوای رمضانی(روزه گرفتن برای کاهش وزن!)

روزه گرفتن برای کاهش وزن

سوال از شما ، پاسخ از سوزی میحراب

عرض سلام دارم خدمت زحمتکشان سوزی میحراب
پس از مراجعه به دکتر متوجه شدم که وزنم بالا رفته و طبق سفارش پزشک می بایستی ۱۰ تا ۱۵ کیلو گرم از وزنم می کاستم ؛ با خود گفتم بهترین فرصت این است که امسال ، رمضان را روزه بگیرم . روزهای رمضان طولانی است و هوا هو گرم است . آیا روزه ی من به این نیت صحیح است؟ با تشکر : سُعدیٰ


سوزی میحراب : ضمن سلام خدمت خواهر ارجمند سُعدی خانم .
از آنجا که روزه عبادت است و شرط اولیه هر عبادتی عبارت است از نیت ؛ باید انگیزه روزه بودن در درجه نخست خشنودی خدا باشد نه چیز دیگر .
بنا براین اگر هدف شما از روزه تنها کاهش وزن باشد ، بدان که در روز قیامت بدون توشه خواهی ماند و هیچ پاداشی بابت روزه بودن نصیبتان نخواهد شد .
خداوند متعال می فرماید: « مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَهَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا » (الاسراء:۱۸-۱۹) هر کس خواهان [دنیاى] زودگذر است به زودى هر که را خواهیم [نصیبى] از آن مى‏ دهیم آنگاه جهنم را که در آن خوار و رانده داخل خواهد شد براى او مقرر مى داریم
پس ضرورت دارد انگیزه انسان مسلمان از روزه مطابق حدیث نبوی ایمان و احتساب باشد : «من صام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه» (صحیح الترغیب ۱/۴۱۵) یعنی: «هر کس با ایمان و به امید پاداش، رمضان را روزه بگیرد از گناهان گذشته اش بخشیده می شود.»
بر دعوتگران نیز لازم است که کلمه (احتسابا) را برای مردم توضیح دهند و به آنها بگویند که باید منظورشان از روزه رسیدن به پاداش اخروی باشد .
ولی اگر از روی ایمان و به منظور دست یافتن به پاداش اخروی روزه می گیری و علاوه بر آن می خواهی وزنت نیز کاهش پیدا نماید ، در این صورت روزه شما خواهر گرامی صحیح و بلا اشکال است.
خداوند عبادت همه ما را قبول فرماید.
والله اعلم بالصواب
بخش فتاوی و فقه «سوزی میحراب»

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا