تاریخشخصیت ها

زندگی نامه مرحوم ماموستا محمد امامی

در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در روستای قەرەچەر از توابع منطقه گورک سقز  درخانوادەای علمی مذهبی چشم به جهان گشود.

 پدر ایشان حاج ماموستا خدر امامی که از علماء و شعرای نامور منطقه و مادرشان خرامان خاتون که شیر زنی متقی و با خدا بودند، نشٲ و نما و اوان کودکی ایشان در روستای قبغلوجه از توابع شهرستان سقز بوده است.

محمد از سن شش سالگی نزد پدر، علوم مقدماتی و حوزوی را فرا گرفته و نزد مادرش قرآن را به نیکی یاد گرفت، از سال۱۳۲۲ ه.ش آغاز تحصیلات حوزوی خویش را نزد اخوی بزرگوارشان مرحوم ماموستا ملا عبیدالله امامی که مستعد و ارشد دارلعلوم روستای تورجان از توابع گورک مهاباد بود شروع کرد.

او در مدت ۱۰ سال دوران تحصیل طلبگی، به غیر از خانواده خویش از خوان بسیاری از اساتید و مسلم العلم و مجرب و متبحر و فحول آن زمان به طور مستقیم و غیر مستقیم خوشه چینی کرده که در اینجا به اسامی برخی از  اساتید ایشان اشاره ای گذرا می شود:

 ملاصدیق، خلیفه ملا رحیم هه‌وشاری، ماموستا کامل نقشبندی، ماموستا ملا علی ربانی بغده‌کندی، ماموستا عبدالهادی افخم زاده، ملا احمد ایسکی بغدایی، ماموستا محمود ریاضی، ماموستا مصطفی مدرس شویی، ملا قادر مدرس آرمرده‌ای، ماموستا شیخ عبدالقادر زاهدی، حاج بابا شیخ ابن الکاژاوه‌ای  آلمانه‌ای و ماموستا عصام الدین شفیعی .

استاد محمد امامی پس از سال ها زحمت و تلاش توآم با شوق و اشتیاق در سال ۱۳۳۲ نزد استاد حاج شیخ ابن الکاژاوه‌ای در روستا آلمانه از توابع مریوان موفق به کسب  اجازه فتوا و تدریس گردید.

اما پس از این مرحله ایشان نزد ماموستا شیخ عبدالقادر زاهدی در روستای آبباره رفته و نزد ایشان نیز کسب اجازه افتا و تدریس مجدد می‌کنند و اولین مجاز مدرسه ماموستا زاهدی لقب می‌گیرند.

مرحوم امامی  پس از اتمام مراحل متداول تحصیل و ازدواج به سنگر جهاد و خدمت در محراب و منبر و حجره روستای کانی‌ناو از توابع شهرستان بانه رفته و سنگر و جبهه‌ی دیگری را برای حراست و نگهداری از دین و زندگی ملت خویش افتتاح می نماید و پس از ۳ سال به روستای سورین از توابع شهرستان بانه رفته و به مدت ۷ سال در آنجا نیز مشغول ادامه خدمت می‌شوند.

پس از آن به روستای کنده‌سوره‌ی گورک سقز مهاجرت نموده و به مدت ۱۲ سال در آنجا نیز اقامت می‌گزیند و پس از آن به مدت ۸ سال به روستای کونده‌لان رفته و خدمات خویش را هیچگاه از مردم دریغ ننمودند.

ماموستا امامی از سال ۱۳٦۲ به شهرستان سقز نقل مکان کرد و تا پایان عمرش در این شهرستان به‌عنوان مرجع علمی، اجتماعی و فرهنگی مردم ایفای نقش نمود.

ماموستا ملا محمد امامی رحمه‌الله علاوه بر خدمت در مسند تدریس و امامت و همچنین فعالیت در زمینۀ حل‌ و فصل مشاجرات مردمی، چندین کتاب‌ و مقاله نیز به زبان‌های فارسی و کردی به رشته تحریر درآورده است.

مرحوم امامی  در سن ۹۳ سالگی در شب چهار شنبه مورخ  ۶ شهریور سال ۱۳۹۸ ه.ج دار فانی را وداع گفتند و به دیدار مولایشان شتافتند.

روحشان شاد و راهشان پر هموار باد

تهیه و ارسال برای سوزی میحراب : عبدالکریم

از طريق
عبدالکریم
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا