اندیشه

اختلاف نظر علمای ربانی و تاثیر آن بر روابط ایمانی

جدایی فکرواندیشه ورأى نبايد سبب ضعف محبت دوستی بین مسلمانان شود

انسان مسلمان همانطور که حقوق خدا براو واجب است وباید مطیع فرمان ودستورخداباشد،همزمان حقوق وتکالیف مردم نیز براو واجب است و در تمام جوانب زندگیش نباید درانجام چنین تکالیف وحقوقی دریغ وکوتاهی نماید.

انسان مسلمان مسئولیت بزرگی درقبال برادران وخواهران مسلمانش برعهده دارد ؛

بعدازخداحافظی انسان ازدنیا،از چگونگی رابطه اش با برادران وخواهران ایمانیش مورد بازخواست قرارمی گیرد.(ما درتلقین این جمله را زیادمی شنویم :مردان و زنان مسلمان برادر و خواهر ما هستند.)

انسان برای ورود به بهشت ،محتاج و نیازمند دل وقلبی سالم است و اول دلش را پاک می کنند سپس وارد بهشت می شود.

خداوند متعال می فرماید:( ونزعنا مافی صدورهم من غل إخوانا علی سرر متقابلین).

برادری ومحبت ودوستی بین انسان ها آن قدرمهم ودارای اجروثواب است،که تنها مؤمنين از عهده اش بر می آیند.

خداوند می فرمایند : إنما المؤمنون إخوة

خداوند اخوت وبرادری را به ایمان ربط داده است . به هراندازه ای انسان در ایمانش صادق و درستکار باشد به همان اندازه می تواند در اخوت و برادری اش صادق وراستگو و درستکار باشد.

چون بدون ایمان اخوت وبرادری برپایه های مادی ومنافع شخصی بنا می شود و این اخوت وبرادری ها زود ازهم پاشیده می شود .

انسان مسلمان هرچند با دیگران اختلاف نظر وفکرواندیشه داشته باشد،اجازه به نفس اماره وصفت های زشت وناپسند شیطانی نمی دهد تا دردلش کینه وعداوت و دشمنی وحسودی وکبروغرور ایجاد کند. چون هرگاه دل ودرون انسان به گناه آلوده شد،ازعبادات لذت نمی برد.

سلف صالح هرگاه ازعبادت لذت نمی بردند، خیلی زود احساس می کردند که در دلشان گناهی روییده است.

سفیان ثوری رحمة الله عليه می فرماید :مدتی بود از نماز شب ودعاهایم لذت چندانی بهره ام نمی شد،فکرکردم و سببش را پیدا کردم که روزی از کنارمردی عبورکردم،گریه می کرد من هم باخودم گفتم گریه اش ریاکارانه است وبه خاطر خدانیست!

بله مسلمانان : تنها یک سوء ظن آثاروعواقب بدی درعبادات ما برجای می گذارد.

پناه برخدا کار به جایی برسد که مسلمانان درملأ عام وبرروی منبر های مساجد یکدیگر را تخطئه و جریحه دارنمایند واز کلماتی مانند مبتدع و کافر وخوارج استفاده کنند!! پناه برخدا از فرارسیدن چنین روزی.

دردوران سلف صالح مان هیچگاه اختلاف نظر وفکرواندیشه واجتهاد سبب عداوت ودشمنی نشده است .

نمونه ای از رعایت احترام وأدب دو دانشمند و فقیه وعالم (أمام شافعی وامام احمد) نسبت به یکدیگر ،با اینکه در چندین موارد فقهی باهم اختلاف نظر داشتند

امام شافعی درباره فضل وبزرگی امام احمد می فرمایند: از بغداد خارج شدم ولی هیچ کس را فقیه تر و زاهد تر و باتقوی وعالم تر و خداترس تر از او – احمد بن حنبل – ندیده أم.

امام احمد امام شافعی را به خورشید تشبیه کرده اند:(مثل الشافعی کالشمس وکالعافیة للأبدان فهل منها بديل؟)

امام شافعی مثل خورشید برای روشنایی ومثل صحت وسلامتی برای بدن وجسم هااست. آیا جایگزینی برای امام شافعی وجود دارد؟

م . صالح شیخ محمد

ترجمه توسط :عثمان جاسمی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا