اصول

حکم قرائت قرآن توسط زنانی که در عادت ماهانه اند؟؟

اختلاف در حکم تلاوت قرآن برای خانمی که در عادت ماهیانه است فقط متعلق به ماه رمضان نیست بلکه این اختلاف نظر برای همه ماه های سال است و علماء در این خصوص به شرح زیر نظر ارائه داده اند:
* تلاوت قرآن توسط خانمی که در عادت ماهیانه است مطلقا ممنوع می باشد و جایز نیست حتی آیه ای از قرآن را تلاوت کند

و دلیل شان بر این قول آیه زیراست:
* (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاهَ وَأَنْتُمْ سُکَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا ) یعنى: ( ای کسانی که ایمان آورده اید در حال مستی به نماز نایستید تا اینکه بدانید چه می گویید و در حالی که جنب هستید-نیز به نماز نایستید- تا اینکه غسل کنید مگر اینکه مسافر باشید- و از مسجد عبور کنید-)النساء/۴٣

لذا در نخواندن نماز، حائض(خانمی که در عادت ماهیانه است) را به جنب ملحق کرده اند- و گفته اند: باتوجه به آنکه نماز دارای تلاوت قرآن است- پس ممنوعیت حضور در نماز، ممنوعیت تلاوت قرآن است.
اما حقیقت آن است که هیچ دلیلی بر ممنوع بودن تلاوت قرآن برای خانمی که در عادت ماهیانه است وجود ندارد از اینرو می گوییم: خانمی که در عادت ماهیانه است می تواند قرآن تلاوت کند و قیاس خانمی که در عادت ماهیانه است(حائض) با شخص جنب قیاس مع الفارق و نادرستی است

زیرا حائض از چند ناحیه با جنب تفاوت دارد:
۱- حالتی که برای حائض پیش می آید غیر ارادی است برخلاف شخص جنب که غالبا ارادی است.
۲- حائض نمی تواند هر موقع که بخواهد حالت پیش آمده را از خود رفع کند برخلاف شخص جنب که می تواند حالت پیش آمده را با غسل کردن برطرف نماید
۳- اقدام به ذکر خداوند و انجام عمل صالح در مورد شخص حائض سفارش شده است زیرا در صحیح بخاری و مسلم وارد شده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم خطاب به أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها -که در عادت ماهیانه بود- فرمود: (إفعلی ما یفعل الحاج غیر أن لاتطوفی البیت) یعنی: (همه مناسکی که یک حاجی انجام می دهد را انجام بده غیر از طواف خانه کعبه) .

در حدیث صحیح دیگری آمده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم در روز عید دستور داد تا بانوانی که در عادت ماهیانه هستند هم برای شرکت در نماز عید و دعوت مسلمانان از خانه خارج شوند اما چنین توصیه هایی در مورد فرد جنب وارد نشده و هیچ مبادرتی به ذکر خداوند از او در آن حالت درخواست نشده است بلکه تنها چیزی که از شخص جنب خواسته می شود این است که هرچه زودتر حالت پیش آمده را با غسل کردن از خود رفع کند.
تفاوت های مذکور مانع از این می شود تا حائض را به جنب ملحق کنیم و علیرغم آنکه جمهور علماء تلاوت قرآن از سوی حائض را جایز نمی دانند اما طبق قول صحیح اهل علم هیچ دلیلی مبنی بر ممنوعیت تلاوت قرآن از سوی حائض وجود ندارد و تنها دلیل افرادی که قائل به ممنوعیت تلاوت قرآن از سوی حائض هستند فقط قیاس حائض با جنب است که تفاوت های هر دو را برشمردیم و ثابت نمودیم که قیاس آنان مع الفارق و نادرست است و این در حالی است که علماء در مورد تلاوت قرآن از سوی شخص جنب اختلاف نظر دارند که

آیا شخص جنب از تلاوت قرآن بازداشته می شود یا خیر؟ که أصل در این مورد حدیثی است که از امام احمد و ابوداود و نسائی و ابن ماجه از حدیث سیدنا علی رضی الله عنه روایت کرده اند که گفت: ( أن النبی صلی الله علیه وسلم لایحجزه شیء عن القرآن إلا الجنابه) یعنى: (هیچ چیز غیر از جنابت رسول الله صلی الله علیه وسلم را از تلاوت قرآن باز نمی داشت) و باتوجه به اینکه جمهور اهل علم تلاوت کردن قرآن از سوی جنب را جایز نمی دانند -که قول صحیح هم این است- اما گروهی از اهل علم حدیث مذکور را ضعیف دانسته اند اما در هر حال ملحق کردن حائض به جنب درست نیست.
بنابراین قول صحیح در مورد تلاوت کردن قرآن از سوی حائض این است که: “حائض می تواند قرآن بخواند اما نمی تواند به قرآن دست بزند” و این حکم برای همه ماه های سال است و مخصوص ماه رمضان نیست زیرا-با توجه به غیرارادی بودن حالت حائض- نیاز دارد تا عمل صالح انجام دهد و برای خود پاداش کسب کند و ما حق نداریم تا او را از چیزی منع کنیم مگر با دلیل شرعی صحیح واضح و روشن؛
بنابراین خانمی که در عادت ماهیانه است می تواند-بدون دست زدن به قرآن- آن را تلاوت کند خواه تلاوتش از روی نیاز باشد مانند اینکه برای فراموش نکردن حفظش، سوره ها و آیات حفظ شده را دوره کند و یا جهت تکمیل ختمش در رمضان آن را تلاوت نماید و یا برای اسبابی از این قبیل باشد و خواه از روی نیاز نباشد.
از میان اقوال اهل علم، این قول صحیح است و الله تعالی اعلم.
شیخ دکتر/خالد بن عبدالله المصلح
ترجمه: حامد مشکوه

قٌراءه الحائض للقرآن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن