فقه و فتاوی

حکم طالع بینی از منظر قرآن و سنت

 

موضوع فتوی:
حکم اعتماد و اعتباربخشی به برج های فلکی در تشخیص و تخمین شخصیت های مردم و فرصت های زندگی آنان!
سوال:
جناب استاد؛السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته؛ حکم اعتماد و اعتبار بخشی به برج های فلکی در تخمین و پیشگویی ویژگی های مردم و فرصت های زندگی آنان چیست؟


پاسخ:
کلمه” ابراج” جمع برج می باشد و منظور از آن منازل و جایگاه های خورشید و ماه است که آنها را می پیمایند طوری که خورشید این جایگاه ها را در دوازده ماه و یا در یک ماه می پیماید و خداوند متعال آسمانی را که به آن سوگند خورده است با برج ها توصیف کرده و فرموده است: (وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ)یعنی: (سوگند به آسمانی که دارای برج ها است)البروج/۱

که دوازده برج می باشد و مردم شرق و غرب از زمان های گذشته نام هایی بر این برج ها نهاده اند .
که معادل فارسی این دوازده برج بدین شرح می باشد:
حمل(قوچ)، ثور( گاو) ، جوزا (دوقلو، دوپیکر) ، سرطان(خرچنگ) ، لیث(شیر) ، سنبله(خوشه گندم) ، عقرب ، میزان(ترازو) ، قوس(کمان)، جوی(بزغاله) ، دلو(ظرف آب) ، حوت(ماهی).
اهل علم اتفاق نظر دارند که نگاه کردن به برج های فلکی جهت تشخیص و تخمین شخصیت ها و ویژگی های مردم و یا به قول معروف (فال طالع بینی) حرام است و جایز نمی باشد زیرا امام أحمد و صاحبان سنن از عبدالله بن عباس رضی الله عنهما روایت می کنند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: (من اقتبس علما من النجوم فقد اقتبس شعبه من السحر زاد مازاد) یعنی: (هر فردی که دانشی از علم نجوم (طالع بینی) فرابگیرد درواقع شاخه ای از سحر و جادو را فراگرفته است و هراندازه بیشتر طالع بینی را فرابگیرد به همان اندازه بیشتر سحر و جادو می آموزد)

و این شامل همه علومی می شود که ازطریق آنها برج ها را بررسی می کنند تا -به گمان خودشان- حوادث زمین را پیش بینی و شخصیت مردم را بشناسند .

و از دلایلی که بر جایز نبودن این اعتقاد مهر صحه می گذارد این است که رسول الله صلی الله علیه وسلم بیان فرموده اند: که برج های فلکی هیچ تاثیری در رویدادها و وقایع روی زمین ندارند ؛ زیرا از زید بن خالد جهنی رضی الله عنه روایت است گفت: وقتی رسول الله صلى الله علیه وسلم در حدیبیه به دنبال بارانی که باریده بود نماز جماعت-صبح- را با اصحاب شان خواندند فرمود: ( یقول الله تعالی:أصبح من عبادی مؤمن بی وکافر، فأما من قال: مُطرنا بفضل الله ورحمته، فذلک مؤمن بی، کافر بالکوکب، ومن قال: مطرنا بنوء کذا وکذا» أی: بتأثیر النوء، سواء کان التأثیر هنا على وجه التسبب، أو على وجه الإیجاد، «فذاک کافر بی، مؤمن بالکوکب) یعنی: (خداوند فرمود: بندگان من در حالی صبح کردند که برخی از آنها مومن و برخی کافر گشته اند؛ آنان که گفتند: به خاطر فلان ستاره و فلان و ستاره بر ما باران بارید کافر شدند و به ستاره ایمان آوردند)یعنی: باران را از آثار ستاره دانسته اند خواه تاثیر سببی مدنظرشان بوده باشد و خواه تاثیر ایجادی که در هر دوحالت جایز نمی باشد.

و از مصادیق دیگر این مطلب، وجود اعتقادی است که هر برج(ماه) در شخصیت فردی که در آن به دنیا آمده است تاثیر دارد و دلیل بطلان این اعتقاد این است که چنین مواردی از امور غیبی هستند و تنها الله از آنها مطلع است زیرا خداوند می فرماید: (قُلْ لَا یَعْلَمُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَیْبَ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَمَا یَشْعُرُونَ أَیَّانَ یُبْعَثُونَ)یعنی: (-ای پیامبر- بگو: هیچ احدی در آسمان ها و زمین از غیب مطلع نیست مگر الله و-افرادی را که غیر از الله به فریاد می خوانید و می پرستید) حتی نمی دانند چه موقع – از قبرها یشان- برانگیخته خواهند شد)النمل/۶۵

و همانطور که خداوند می فرماید: (عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَىٰ غَیْبِهِ أَحَدًا * إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا * لِیَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَیْهِمْ وَأَحْصَىٰ کُلَّ شَیْءٍ عَدَدًا)یعنى: (تنها الله از غیب باخبر است و هیچ احدی را از آن باخبر نمی سازد (۲۶) مگر به پیامبرانی که آنها را برگزیده است و در پیش روی او (هر پیامبری) وپشت سرش نگهبان- و مراقبانی- قرار داده است(۲۷) تا بداند که رسالت های پرودگارش را تبلیغ کرده اند و -الله-نسبت به همه آنچه که در نزد آنها است احاطه دارد و تعداد دقیق همه چیز را می داند)الجن/۲۶-۲۸
بنابراین هر فردی که ادعا کند از یک ثانیه آینده خبر دارد دروغگو بوده و به آیه مذکور کفر ورزیده است.
از جمله دلایلی که بیانگر بطلان استدلال به برج های فلکی در شناخت شخصیت ها است این می باشد که: ادعای این که برج ها در شخصیت مردم تاثیر دارند ومثلا متولدین برج قوچ دارای این صفات خواهند بود و متولدین برج شیر چنین صفاتی خواهد داشت ثابت نشده است و این تنها یک ادعا است و هیچ دلیل و برهانی در اثبات آن وجود ندارد .

از این رو بر انسان مسلمان لازم است تا از پرداختن به این امور خودداری کند و به آنها توجه نکند و بر حذر باشد زیرا موضوع تنها سرگرمی و بازی و مشغولیت نیست که فکر کنی مکروه است بلکه بسیار خطرناک تر از این هاست و مستقیما ایمان و اعتقاد انسان را دچار اشکال می کند و حدفاصل بین ایمان و کفر است .

و اگر معتقد باشد این برج ها شخصیت انسان را می سازند که مرتکب کفر اکبر گشته و از اسلام خارج می شود زیرا وی با این اعتقاد ایجاد کننده ای دیگر و مستقل از اراده الله قائل شده است که شرک اکبر در ربوبیت محسوب می شود و اگر برج ها را تنها سبب صفات شخصیتی بداند مرتکب شرک اصغر می شود و از اسلام خارج نمی گردد اما گناه شرک اصغر بزرگ تر از زنا و ربا و نافرمانی پدرومادر و خریدن آه و نفرین آنها است زیرا گناهی است که در حق خداوند متعال صورت می گیرد و راهی برای شرک اکبر است.
و از دیگر دلایلی که ادعای اعتماد به برج های فلکی را در شناختن شخصیت ها رد می کند این است که در یک ماه افراد زیادی متولد می شوند و با این وجود در ویژگی های جسمانی و اخلاقی و روحی بایکدیگر تفاوت های زیادی دارند و یا به طور مثال می توان به دوقلو های ناهمسان اشاره کرد که در یک ماه و روز و ساعت به دنیا می آیند اما یکی از آنها سخاوت مند می شود و دیگری بخیل؛ یکی از آنها اخلاق شخصیتی ساده دارد و دیگری پیچیده و یا یکی از آنها عصبی است و دیگری صبور و شکیبا؛ بنابراین اعتماد کردن و اعتبار دادن به برج های فلکی بخشی از کهانت و فال گیری و غیب گویی است که سراسر دروغ و فریب می باشد لذا مطالعه جدول های طالع بینی که شخصیت های متولدین هرماه را نوشته است جایز نبوده و حرام است زیرا این کار مشمول تهدیدی می شود که امام مسلم از عبیدالله بن نافع و او از صفیه و او از یکی از همسران رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت کرده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: (من أتى عرَّافاً فسأله، لم تُقبل له صلاه أربعین لیله)یعنی: ( هر فردی که نزد پیشگویی بیاید و از او فقط سؤال کند نماز چهل شبانه روزش قبول نمی شود) صحیح مسلم حدیث ۲۲۳۰

و این مجازات فردی است که فقط از پیشگو و فال گیر سوال می کند و اما فردی که علاوه بر سوال، سخن پیشگو وفا گیر را باور کند کافر می شود زیرا در مسند امام احمد با سند “جید” وارد شده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: ( من أتى کاهناً فصدَّقه فقد کفر بما أنزل على محمد) یعنی: ( هر فردی که نزد کاهن و پیشگو بیاید و سخنانش را باور کند در واقع به آنچه که بر محمد- علیه الصلاه والسلام- نازل شده کافر شده است)مسند امام احمد حدیث(۹۵۳۲)
لازم به تذکر است که رفتن به نزد پیش گو و فال گیر و سایر دجال ها تنها به حضور فیزیکی در نزد آنان خلاصه نمی شود بلکه لفظ ( من أتی) یعنی: (هر فردی که بیاید) مطلق است و شامل همه وسایل ارتباطی قدیمی و جدید می شود لذا مطالعه جدول های طالع بینی در روزنامه ها ومجلات و اینترنت و ارسال سوال از طریق ایمیل نیز مشمول این تهدید نبوی می گردند و همچنین افرادی که به منجمان و دجالان در برنامه های تلویزیونی تماس می گیرند در حقیقت نزد کاهن و پیشگو رفته اند و مشمول تهدید موجود در حدیث می گردند و به همین علت موضوع بسیار خطرناک است و باید جدی بگیرید.
از این رو برادران و خواهران خود را از مطالعه برج ها و فال های طالع بینی برحذر می دارم زیرا سراسر دروغ و فریب است و هیچ مستند علمی و حقیقی ندارد و تنها از روی حدس و دروغ و فریب عمل می کنند والله أعلم.
برادرتان:
شیخ دکتر/خالد المصلح
۱۴۳۵/۳/۱۰ هجری قمری
ترجمه:حامد مشکوه
١۴٣٧/١/٢٢

 

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا نظرات خود را با حروف کوردی یا فارسی تایپ کنید
نظرات حاوی مطلب توهین آمیز یا بی احترامی به اشخاص ، عقاید دیگران، و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی شود
نظرات پس از تائید منتشر می شود
بستن