تاریخگفتگو

خاطرات متفاوت حاجی ماموستا سلیمان رستمی از زیارت بیت الله

خاطرات متفاوت حج

گفتگوی «سوزی میحراب» با یکی از حاجیان

ماموستا رستمی یکی از دعوتگران موفق و دبیران باتجربه شهرستان مهاباد است او که دانشجوی مقطع دکترا می باشد امسال راهی حج شد و به گواهی دوستان و همراهانش ، در این سفر معنوی خاطره ها و ناگفته های بسیاری با خود آورده است  ….

از سوزی میحراب خدمتشان رسیدیم تا خوانندگان عزیز این سایت وزین را با حال و هوای معنوی سرزمین وحی آشنا نمایند ؛ امیداست این سفرنامه و خاطرات تشویقی باشد برای ما و شما که تاکنون لذت حج را نچشیده ایم که هرچه زودتر آماده این سفر معنوی شویمو ان شاالله

با عرض سلام و احترام ؛ دعای مأثور و شریف نبوی به شما حاجی گرامی عرض تبریک و خیر مقدم می گوییم حج مقبول و تجاره لن تبور

به مناسبت بازگشت حاجیان فهیم و موفق از حج امسال خواستیم گفتگویی صمیمی با یکی از این عزیزان که امسال به حج مشرف شده است ترتیب دهیم تا از زبان ایشان به حکمت ها و فلسفه های عملی – نه تئوری- حج پی برده و مشاهدات آن بزرگوار را به نظر خوانندگان بسیار عزیز سوزی میحراب برسانیم.

۱- ســــــۆزی میــــحڕاب:  لطفا خود را به سوزی میحرابی های گرامی معرفی فرمایید (نام و نام خانوادگی- استادان شهر محل سکونت تاریخ تولد)

ماموستا رستمی: الحمدلله و کفی، والسلام علی عباده الذین اصطفی، و أشهد أن لا اله إلا الله وحده لاشریک له، و أشهد أن محمدا عبده و رسوله

با عرض سلام و احترام خدمت دست اندرکاران سایت و کانال سوزی میحراب. از خداوند متعال خواهانم که این سفر پر خیر و برکت را نصیب تک تک شما سروران عزیز کند.

اینجانب سلیمان رسمتی ساکن شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی تاریخ تولد ۱۳۴۸/۲/۱۱ دبیر آموزش و پرورش و امام جماعت مسجد دارالاحسان مهاباد خدا را شاکرم که این فرصت را به بنده حقیر داد که امسال به مکه مکرمه و مدینه منوره مشرف شوم.


۲- ســــــۆزی میــــحڕاب:  چی شد که راهی حج شدید و برای چندمین بار به زیارت بیت الله رفتید ؟

ماموستا رستمی: حج یکی از ارکان دین اسلام است و در آیات و احادیث پیامبر (ص) بیان شده که آن یک رکن اسلامی است از جمله این آیات می فرماید:

إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِیمَ ۖ وَمَن دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا ۚ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ

نخستین خانه‌ای (از حیث قدمت و حرمت که با دست انبیاء جهت پرستش و نیایش صحیح خداوند یگانه) برای مردم بنیانگذاری گشته است، خانه‌ای است که در مکّه قرار دارد (و کعبه نام و از لحاظ ظاهر و باطن) پربرکت و نعمت است و (از آنجا که قبله‌گاه نماز مسلمانان و مکان حجّ آنان یعنی کنگره‌ی بزرگ سالانه‌ی ایشان است، مایه‌ی) هدایت جهانیان است. در آن نشانه‌های روشنی است، مقام ابراهیم (یعنی مکان نماز و عبادت او از جمله‌ی آنها است) و هرکس داخل آن (حرم) شود در امان است. و حجّ این خانه واجب الهی است بر کسانی که توانائی (مالی و بدنی) برای رفتن بدانجا را دارند و هرکس (حجّ خانه‌ی خدا را به جای نیاورد، یا اصلاً حجّ را نپذیرد، و بدین وسیله) کفر ورزد (به خود زیان رسانده نه به خدا) چه خداوند از همه‌ی جهانیان بی‌نیاز است. سوره آل عمران آیه ۹۶ و ۹۷

پیامبر (ص) هم می فرماید: (بُنیَ الإسلامُ عَلَی خَمسً: شَهَادَهُ أن لا إلَهَ إلاّ الله و أن مُحمداً رَسولُ الله، و إقَامِ الصَّلاهِ و إیتَاءِ الزّکَاهِ و صَومِ رَمَضَانَ و حَجِّ البَیتِ مَنِ استَطَاعَ إلَیهِ سَبیلاً )

معنی: “اسلام بر پنج اصل استوار است، گواهی به این که خدایی جز الله نیست و محمد (ص) فرستاده و رسول خداست و اقامه ی نماز و پرداخت زکات و روزه ی رمضان و حج خانه ی خدا برای کسی که توانایی آن را دارد “

با توجه به این آیات و احادیث ثابت است که رفتن برای انجام مناسک حج یک واجب عینی است…

 سالها بود که آرزوی رفتن به این مکان مقدس را داشتم و بارها در دعاهایم از خداوند می خواستم که زمینه رفتن را برایم فراهم کند که الطاف خداوند شامل حال این حقیر شد و امسال ۱۳۹۷ به این مکان مقدس مشرف شدم.

 برای انجام فریضه حج تمتع اولین بار بود که به مکه مشرف شدم ولی در سال ۱۳۸۹ به قصد عمره راهی عربستان شده بودم.


۳- ســــــۆزی میــــحڕاب:   ماموستای بزرگوار  وقتی خواستید عازم حج شوید چگونه عمل کردید ( نحوه خدا حافظی و طلب حلالیت از مردم و اطرافیان)

ماموستا رستمی:  وقتی خبردار شدم که زمینه رفتن به حج به این مکان مقدس برایم فراهم شده و با من تماس گرفتند که امسال به حج می روم …قبل از هر چیز خدا را شاکر شدم که این فرصت را برایم فراهم نموده که به دیدار و زیارت بیت الله الحرام و مدینه منوره بروم.

برای خدا حافظی اول از کسانی که به مسجد محل می آمدند در مسجد خدا حافظی نمودم و از بقیه دوستان از طریق تلفن و پیامک خدا حافظی کردم اما نسبت به فامیل ها و همسایه هایم به دیدارشان رفتم و از نزدیک از ایشان خدا حافظی کردم.


۴- ســــــۆزی میــــحڕاب:  از شهر پیامبر (ص) مدینه بگو، چه مشاهده کردید و چه شنیدید، مردم آنجا را چگونه دیدید ؟ عبادت در مسجد النبی چه صفایی دارد ؟ گورستان بقیع را چگونه دیدید ؟

ماموستا رستمی: وقتی انسان به شهر پیامبر (ص) می رسد احساس عجیبی به او دست پیدا می کند هر جا که قدم می گذارد احساس می کند جای پای پیامبر (ص) است …

زمانی که وارد مدینه می شوید بدون معطل شدن لازم است از باب السلام وارد مسجد پیامبر(ص) شوید اگر امکان داشت در روضه دو یا چند رکعت نماز خوانده و بعداً برای عرض ادب و احترام و سلام کردن به خدمت پیامبر (ص) می رسید و برای چند لحظه در مقابل مرقد آن پیامبر(ص) ایستاده و عرض سلام می کنید و با ادب و احترام نسبت به آن عزیز ادای احترام می کنید …

 و آنچه در دل دارید برای بیان کردن در محضر ایشان بیان می کنید … لحظه ای بسیار با ارزش و به یادماندنی … احساس می کنی که پیامبر (ص) آنجا حضور دارد و زنده است …. گویی در مقابل آن حضرت ایستاده ای … خیلی راحت  حضور مبارک آن پیامبر رحمت را حس می کنی….

در این لحظه این احساس به انسان دست می دهد که با ادب و احترام به پیامبر (ص) بگوید: ای سرورم؛ دوستت دارم؛ تو مایه افتخار همه هستی و در مقابل این همه زحمت که برای هدایت انسان ها کشیدید و بخاطر آشنا شدنم با این آیین پاک تو را سپاس می گویم …

ای رسول خدا من تو را از همه چیز و کس حتی از مال و فرزند و تمام چیزهایی که دارم بیشتر دوست دارم ….

ای رحمت للعالمین تو مایه افتخار من هستی….

 در این لحظات بسیار حساس و طلایی انسان دوست دارد با سرور کائنات درد دل کند و بیان نماید که ای ای پیامبر (صلی الله علیک و سلم) دین تو که این همه برایش زحمت کشیدید امروز در اکثر ممالک اسلامی غریب شده است ….

ای رسول الله پیروان تو امروزه در کشورهایشان بجای مقابله با دشمنان راستین با یکدیگر می جنگند و اختلاف دارند ….

در این لحظات انسان حاجی ناخودآگاه با پیامبر درد دل می کند که ای هُمای رحمت ؛ مسلمانان امروز همه متفرق و ضعیف شده اند و کافران بر بیشتر ممالک اسلامی تسلط پیدا کرده اند و دارند سرمایه های امت اسلامی را به تاراج می برند.

آن لحظه ها که در خدمت پیامبر و روبروی مرقد مبارکش ایستاده ای آن قدر ویژه و سنگین است که با زبان نمی توان توصیف کرد لحظاتی که  بسیارشیرین است و لذت خاص خود را دارد.

وقتی انسان به شهر مدینه نگاه می کند احساس می کند که آثار تلاش و تربیت پیامبر (صلی الله علیه و سلم) در این شهر همچنان بر قرار است؛ مردمی آرام، با ادب ،بدون سر و صدا می بینی و حضورشان در مسجد پیامبر (صلی الله علیه و سلم) توام است با تواضع و خشوع کامل….

وقتی صف مؤمنان را می بینی که برای ادای سلام و احترام به روح مبارک رسول الله ایستاده اند احساس می کنی که ایمانداران واقعاً پیامبرشان را دوست دارند و عاشقش هستند و این عشق است که از اقصی نقاط جهان مردم را به این سرزمین و این شهر می آورد…

و این شور و شوق مردم،عظمت و بزرگی پیامبر (ص) را بیان می کند ؛ که بر روی کره زمین هیچ کس نیست که به اندازه پیامبر (ص) مردم او را دوست داشته باشند و اگرعلاقه به پیامبر (صلی الله علیه و سلم) نبود هرگز مردم به این شهر نمی رفتند چون هوایی گرم دارد و ماندن در آن زحمات فراوان می خواهد.

بعد از سلام کردن بر پیامبر(صلی الله علیه و سلم) نوبت سلام به یارغار پیامبر، ابوبکر صدیق (رضی الله عنه) می رسد….

وقتی انسان در مقابل مرقد ابوبکر می ایستد این همه فداکاری و از خودگذشتگی او را به یاد می آورد که در سخت تریم شرایط از پیامبر (ص) جدا نشده است و لحظه ای آن حضرت را تنها نگذاشته است ….به یاد هجرت یارغار می افتی که چگونه او و خانواده اش برای سالم رسیدن پیامبر به مدینه بسیج می شوند …و شخص حاجی با یادآوری خاطرات ابوبکر با خود می گوید : چه سعادت بزرگی که نصیب ابوبکر صدیق شده است…

بعد از ابوبکر نوبت به عمر بن خطاب می رسد؛ آن یار و خلیفه وفادار که وقتی خبر فوت پیامبر(صلی الله علیه و سلم) را می شنود  باور نمی کند؛ چرا که عمر پیامبر(ص) را از ته دل دوست دارد و برای اعتلای کلمه الله و رسالت پیامبر با جان و مال تلاش نمود ..

با توجه به حدیث پیامبر (صلی الله علیه و سلم) که می فرماید: ما بین منبر و روضه بهشت است، وقتی انسان وارد روضه می شود احساس می کند در جایی نماز می خواند که پیامبر (صلی الله علیه و سلم) در آنجا نماز گذارده است و احساس عجیبی به انسان دست دست می دهد به گونه ای اصلاً دلش نمی آید آن جا را ترک کند…

عبادت در مسجدالنبی بسیار لذتبخش است و آرامش عجیبی به انسان دست می دهد و این لذت و آرامش را نمی توان با زبان توصیف کرد…

 رفتن به گورستان بقیع یک سنت است، وقتی انسان به آنجا می رود به یاد یاران فداکار پیامبر(صلی الله علیه و سلم) می افتد و این همه فداکاری و جان فشانی اصحاب در ذهن انسان مرور می شود …

وقتی انسان در قبرستان بقیع بر سر قبر امام عثمان رضی الله عنه حاضر شود و در گوشه ای از قبرستان بقیع نیز چند تا قبر دیگر را مشاهده می کند که گویا متعلق به امهات المومنین است ؛ زحمات و خدمات آن حامیان رسول الله را به یاد می آورد … البته متأسفانه مقامات سعودی نمی گذارند حاجیان از این قسمت دیدن کنند…

پیامی که از قبرستان بقیع به انسان می رسد یاد مرگ است که این قبرستان علی رغم اینکه مردان بزرگی را در خود دارد ولی یک قبرستان ساده و بدون سنگ کاری و بدون سنگ مزار و یا عکس و نشانی مردگان است؛ همه آنچه می بینی چیزی نیست جز خاک و یک سنگ و یا دو سنگ که بر روی قبرها گذاشته شده است…

ابتدایی ترین پیامی که با دیدن از بقیع عاید می شود این است که  به یاد فداکاری های دهها هزار نفر از یاران پیامبر(صلی الله علیه و سلم) می افتد…. 


۵- ســــــۆزی میــــحڕاب:   استاد بزرگوار  از مکه مکرمه بگو؛ از مردمانش بگو، از مسجدالحرام و منطقه حرم برای ما تعریف کن..

ماموستا رستمی: مکه از لحاظ جغرافیایی یک شهر کوهستانی است … تمام اطراف حرم کوه های سخت و تمام سنگی می باشد.. وقتی انسان وارد مسجدالحرام می شود احساس عزت و بزرگی می کند چون مردمان بسیاری از تمام نقاط جهان در آن دیده می شوند؛ از جمله سفیدپوست، سرخ پوست، سیاه پوست؛ انسان های قوی، ضعیف، مرد‌، زن، کودک با رنگ ها و فرهنگ های متفاوت با شور و شوق عجیب به سوی مسجدالحرام می روند و تمام هم و غم آنها این است که هر چه زودتر به مسجد الحرام برسند، وقتی انسان این صحنه ها را مشاهده می کند خدا را سپاسگذار است که من را با چنین دینی آشنا کرده است و من جزء این جمعیت بزرگ هستم و پیرو این آیین و دین می باشم….

در مکه و منطقه حرم مردمانی را می بینید که از کشورهای مختلف و با فرهنگ های مختلف و شکل و قیافه های متفاوت همه در یک صف واحد مشغول عبادت هستند؛ بدون اینکه کسی خود را از دیگری جدا کند و یا مدعی شود که او از دیگران برتر است..

رفتن این همه انسان به سوی مسجد الحرام شور و شوق عجیبی را در انسان ایجاد می کند و تأثیر بسزایی در روحیه انسان دارد، در این حالت است که انسان معنا و مفهوم این آیه را درک می کند که خداوند می فرماید: (وَ لِلهِ العِزّهُ و لِرَسُولِهِ و لِلمُؤمِنِینَ ) منافقون/ ۸

معنی: “عزت و قدرت از آن خدا و فرستاده ی او و مؤمنان است ” 

در هر ساعت از شبانه روز که انسان بطرف مسجد الحرام حرکت می کند جمع کثیری از مؤمنین را می بینید که با اشتیاق زیاد به سوی آن مسجد مقدس حرکت می کنند، اگر انسان یک ساعت زودتر برای اقامه ی نمازها حرکت نکند قطعا در مسجد الحرام و حیاط بیت الله جای برایش باقی نخواهند ماند و باید نمازش را یا در حیاط بیرون از مسجد و یا در خیابان بجای آورد…

چیز دیگری که با وجود ازدحام زیاد، مرا سخت متأثر نمود ، این بود که کمترین بی نظمی در بین مؤمنین مشاهده نمی شود.. اگر این سیل عظیم جمعیت در هر جای دیگر بغیر از مسجد الحرام باشد شاید در هر ثانیه چندها بی نظمی و بی ادبی و جرم و جنایت رخ می داد …..

دیگر چیزی که با چشمان غیر مسلح مشاهده می شود این بود که با وجود تفاوت زبان و فرهنگ و نژاد انسان محبت و اخوت را در بین مؤمنین احساس می کند؛ و اگر به فرض مثال شخصی مرتکب کوچک ترین بی نظمی شود مثلاً ناخواسته کسی را هُل دهد سریعاً از او معذرت خواهی می کند….

دیگر رسالتی که از حرم و آن منطقه معنوی آموختم این بود که اگر چه مردم زبان یکدیگر را نمی فهمند و هرکدام دارای زبان خاصی است ولی اخوت و برادری باعث شده که به راحتی با همدیگر جوش بخورند و نفاهم داشته باشند …در این مقام مقدس است که مفهوم آیه در (إنّمَا المُؤمِنُونَ إخوَهٌ) صدق پیدا می کند و در این حال است که انسان حال و وضع اصحاب پیامبر(ص) را درک می کند که هر یک از دیار و بلادی پیرامون پیامبر(صلی الله علیه و سلم) جمع شده بودند و یکدیگر را دوست می داشتند.


۶- ســــــۆزی میــــحڕاب:    از احرام حاجیان بگو، پوشیدن لباس همرنگ و سفید حاجیان چه پیامی به تو و دیگر حاجیان داد ؟

ماموستا رستمی: وقتی انسان لباس احرام می پوشد احساس نزدیکی بیش از حد به خداوند می کند و دائما احساس می کند که زیر نظر الله تعالی است .. به همین خاطر سعی می کند آنچه خداوند از او درحال احرام خواسته به بهترین کیفیت انجام دهد و از منهیات خودداری کند..

 پوشیدن لباس احرام پیام های زیر را به حاجیان مخابره می کند :

۱- احساس مراقبت از طرف خداوند

۲- انسان ها همه در یک حال هستند و فرقی نمی کند که سرمایه دار باشد یا فقیر، مسئول باشد یا غیر مسئول … فرق نمی کند از لحاظ ظاهر، خوش سیما باشد یا زشت    غ کوتاه قد باشد یا یا بلند قد، در هر شکل و شمایلی باشد….

در لباس احرام همه مساوی هستند و نمی توان تشخیص داد که این شخص قبل از پوشیدن لباس احرام چه وضع و حالی داشته است !!… هیچ یک از انسان ها بر دیگری برتری ندارد و جای مخصوص برایش تعیین نشده است.

۳- لباس احرام این را به انسان یادآور می شود که به یاد روز قیامت باشد که در روز قیامت انسان ها در یک حال و وضع هستند.


۷- ســــــۆزی میــــحڕاب:  استاد گرامیاز طواف و چرخیدن حاجیان حول کعبه بگو !

ماموستا رستمی: وقتی انسان وارد حیاط بیت الله الحرام می شود و طواف را شروع می کند به عظمت بزرگی دست می یابد و آن این است که اکنون تو در چند قدمی خانه خدا هستی و احساس می کنی که به خداوند بسیار نزدیک شده ای…

در این حال هیچ گونه فکر و مشغولیتی نداری جز ذکر و عبادت خداوند و همواره سعی می کنی که لحظه لحظه زندگی ات بیهوده تلف نشود و اگر یک لحظه از عمرت به غیر از یاد خدا، دعا و ذکر گذشت احساس می کنی که خسارت بزرگی کرده ای …

به همین خاطر انسان تمام تلاش و کوشش در طواف و حول خانه خدا این است که هر آنچه در دل دارد با پروردگارش مطرح نماید چون مطمئن است که بهترین فرصت است برای این که با پروردگارش راز و نیاز کند…. این شور و شوق باعث می شود که در اگر هروقت از شبانه روز وارد حیاط بیت الله شوی با جمع زیادی از ایمانداران روبرو می شوی و به زحمت می توانی جایی پیدا کنی تا در حول کعبه بچرخی و طواف نمایی.


۸- ســــــۆزی میــــحڕاب:  ماموستا جان  از عرفات و منا و مزدلفه و دیگر ارکان حج برای ما بگو

 ماموستا رستمی: وقت انسان وارد صحراء عرفات می شود احساس می کند که قیامت بر پاشده و همه انسان ها را در یک لباس بدون این که فرقی بین آنها باشد مشاهده می کند ، اگر انسان با بینش صحیح برای اداء مناسک حج برود ، متوجه می شود که در صحراء عرفات فرصتی برای مؤمنین فراهم شده که با لبیک گفتن، تلاوت قرآن و دعا کردن خود را به خداوند نزدیک کند و گذشته خود را پاک نماید چون در روز عرفه دعاها مستجاب می شود….

 به همین خاطر حاجیان را می بینی که با شور و شوقی عجیب مشغول قرآن و دعا هستند و یک لحظه از عمر خود را صرف چیزهای بیهوده نمی کنند، هرچند عرفات و منا و مزدلفه سختی هایی دارند اما در مقابل عشق به الله تعالی انسان این سختی ها را احساس نمی کند حقیقتاً اگر عشق و محبت خداوند نبود انسان هرگز تحمل این همه سختی ها را نمی داشت…


۹- ســــــۆزی میــــحڕاب:   استاد ارجمند  یکی از بزرگان می گوید: اسلام را در حج دیدم، شما در حج چی را دیدی و در این باره  چه می گویی؟

ماموستا رستمی: این که گفته شده است اسلام را در حج دیدم واقعاً صحت دارد و من این را احساس کردم ….وقتی انسان در جمع انبوه از مسلمانان قرار می گیرد این احساس به او دست می دهد که واقعا دین اسلام در حج معنی و مفهوم خود را پیدا کرده و در این سفر انسان اسلام و عظمت اسلام را درک می کند….


۱۰- ســــــۆزی میــــحڕاب:  استاد حاجی  مدیریت زمان محدود و طلایی ایام حج توسط حاجیان را چگونه دیدید؟ بیشتر اوقات تان را با چه برنامه هایی سپری می کردید ؟

ماموستا رستمی: حاجیان که معنی و مفهوم حج را درک کرده و با بینش ایمانی و از روی آگاهی برای اداء حج وارد سرزمین حرم امن الهی شده اند سعی می کنند که اوقات خود را تماما صرف انجام عبادت کنند…..

 خدا را شاکرم که این توفیق را به بنده عطا فرمود که در حد توان از وقت خود استفاده نمایم و بیشترین اوقات خود را برای اداء عبادت صرف کردم از جمله عمره، طواف سنت، ذکر، دعا و تلاوت قرآن و حضور در نمازهای جماعت و …


۱۱- ســــــۆزی میــــحڕاب:  ماموستا جان  از عبادت و زیارت متفاوت حاجیان کدام کشور لذت بردید و برای وقت کشی و فرصت سوزی کدام حاجیان افسوس خوردی ؟

ماموستا رستمی: حاجیان اندونزی، مالزی، ترکیه و کشورهای اروپایی از لحاظ نظم و مرتب بودن و عبادت الگو و سرمشق بودند و انسان وقتی آنها را در حال طواف و صفا و مروه و …می دید واقعاً لذت می برد، اما وقتی حاجیان کشورهای افغانستان، پاکستان، و ایران را می دیدم، افسوس و غم و اندوه می خوردم چون از لحاظ آگاهی بر مسایل دینی واقعاً بی آگاه بودند…

 هرچند حاجیان ایرانی از لحاظ غذا و مسکن و حمل و نقل، در رفاه کامل بودند و می توان گفت : که هیچ گونه کم و کاستی نداشتیم و جا دارد از این لحاظ از مسئولین محترم ایرانی تشکر کرد اما از لحاظ آموزش دینی و بی نظمی و بی آگاهی از مسایل دینی جزء حاجیان هستند که نمی توانستند وقت خود را مدیریت کرده و اغلب در بازار گردش می کرده و به چیزهای دیگری غیر از عبادت مشغول بودند که بسی جای تأسف است…


۱۲- ســــــۆزی میــــحڕاب:   ماموستای گرامی  به دیدار کدام عالم، فقیه و شخصیت نامی عربستان رفتید، از کدام اماکن تاریخی دیدن کردید ؟

ماموستا رستمی: در شهر مکه به غار ثور، گورستان ابوطالب، خانه ی که گویا پیامبر(ص) در آن متولد شده و مسجد جن رفتم وبا جمعی از دوستان از آن ها دیدن کردیم.

در شهر مدینه منوره از مساجد قدیم که در اطراف مسجدالنبی هستند دیدن بعمل آوردیم؛ از جمله مسجد امام ابوبکر صدیق، مسجد امام عمر، مسجد غمامه مسجد مباهله که به مسجد اجابه هم مشهور است و مسجد امام بخاری که از مساجد قدیم هستند و یک روز هم همراه کاروان زیارت دسته جمعی داشتیم از مسجد قبا، مسجد ذوقبلتین، مساجد سبعه، و کوه احد که قبر امام حمزه هم در آنجا است.

در شهر مدینه از نمایشگاه قرآنی دیدن بعمل آوردیم که در آن قرآن های خطی و قدیمی وجود داشت…

 در منی، هم به مسجد خیف رفتیم که واقعاً جای دیدنی و مسجد بسیار عظیمی است…


۱۳- ســــــۆزی میــــحڕاب:   استاد عزیز تعامل مقامات عربستان با حجاج چگونه بود ؟

ماموستا رستمی: تعامل مقامات عربستانی با حجاج بسیار مهربانانه بود با  وجود ازدحام زیاددر بیت الله و در عرفات و منی اما بسیار آرام حجاج را راهنمایی و هدایت می کردند…


۱۴- ســــــۆزی میــــحڕاب:   استاد عزیز  گویا امسال از انجام فریضه قربانی و ذبح حیوان توسط حاجیان ممانعت شده، آیا این شایعه صحت داشت ؟

ماموستا رستمی: در مورد ممانعت از فریضه قربانی در عربستان هیچ گونه خبری نبود و آنچه در فضای مجازی مطرح بود ظاهراً شایعه ای بیش نبود، چون قربانی در بعضی از مذاهب واجب است و برای حاجیان که اهل مکه نیستند و در شهر مکه احرام می بندند و نمی توانند به میقات بروند فدیه واجب است و طبق دستورات شرعی این فدیه و ذبح حتماً باید در عربستان انجام شود….

 فکر نمی کنم حاکمان عربستانی جرأت‌ کنند همچون تصمیمی بگیرند؛ چون مربوط می شود به احکام حج و مسلمانان براحتی از این گونه ندانمکاری ها نمی گذرند…


۱۵- ســــــۆزی میــــحڕاب:   حاجی ماموستا اگر مسلمانان متمکن و ثروتمندی که تاکنون به حج نرفته و به دلایلی علاقه مند نیستند را مخاطب خود قرار دهی، چه نصایحی را خطاب به آنان خواهی گفت؟

عده ای گویند: پول حاجیان به  جیب مقامات عربستانی ریخته می شود ! عده ای می گویند:مسؤلیت های بزرگترو اورژانسی تر ازحج داریم از جمله رسیدگی به فقرا واحداث مسجد و … چه جوابی برای این یاوه گویان داری؟؟

ماموستا رستمی: خطاب به کسانی که توانایی مالی و جسمی دارند عرض می کنم: ای برادر و خواهر مؤمن هر چه زودتر برنامه ریزی کن که به این مکان مقدس تشریف ببری و این فرصت را از دست ندهید، چون براستی عبادت در مکه و حرم امن الهی یک به صد هزار است، یعنی یک نماز در بیت الله الحرام به اندازه صد هزار نماز در غیر از بیت الله الحرام ثواب و فضیلت دارد و  این لطف خداوند است به بندگانش؛ پس ای مؤمنین؛ عمر انسان مشخص نیست و نمی دانیم که کی می میریم و چه مقدار از عمرمان باقی مانده است ؛ پس برای پاکی از گناهان و قبول توبه و ذخیره اعمال صالح زود تصمیم بگیر و خود را برای آن سفر معنوی آماده کن…

این که گفته می شود حاجیان پولشان را به جیب مقامات عربستانی می ریزند؛ به نظرم این یک حربه و یاوه گویی برنامه ریزی شده از طرف انسان های بی دین است که می خواهند مسلمانان به این مکان مقدس نروند؛ چون نیک می دانند اگر شخصی با اهداف روشن به این سفرمعنوی برود؛ قطعاً بر او تأثیر گذار خواهد بود و زندگی و ایده هایش را متحول می کند…

 کسانی که این را می گویند، چرا برای سفرهای سیاحتی به کشورهای دیگر از جمله ترکیه و امارات و ….. که انگیزه آن سفرها بر همه هویداست چنین نمی گویند؛ در طول سال چند هزار نفر ایرانی به ترکیه می روند و پول های زیادی را در آن کشور هزینه چیزهایی می کنند که فقط برای چند ساعت لذت دارد..

 اگر واقعاً آنها دلسوز این مملکت و مردم هستند و به فکر فقرا و نیازمندان هستند چرا امسال در مورد جام جهانی که در روسیه برگزار شد نگفتند: ای مردم پول هایتان را در روسیه و به جیب حاکمان روس نریزید؟!!

 اگر منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم تمام پولی که از حاجیان -ایرانی -گرفته می شود، صرف هتل، غذا و حمل و نقل همان حاجیان می شود و به جیب حاکمان عربستان ریخته نمی شود.

به نظرم کسی که به سفر حج برود معنای تعاون و همکاری را بهتر درک می کند و می تواند روحیه پیدا کند که به فقرا و نیازمندان کمک کند، چون در این سفر هم در مکه و هم در مدینه منوره خیّر زیاد را می بیند که با سرمایه های عظیم در بین حاجیان کمک می کنند، به نظر من این دید و بازدید تأثیر به سزایی در روحیه حاجی دارد که به فقرا و نیازمندان کمک کند.

من خواهشم از مؤمنین این است که با این ترفندهای کودکانه که می خواهند مسلمانان را از این سفر معنوی بازدارند و مایه دل سردی ایمانداران شوند، مبارزه کنند…


۱۶-ســــــۆزی میــــحڕاب:  ماموستا گیان جمله های زیر را کامل کنید

–      ای کاش مسؤلان کشورمان ……

–      ای کاش حاجیان بزرگوارمان ……

–      ای کاش مقامات عربستانی ……..

–     خوش به حال حاجیانی که …..

–      افسوس می خورم برای حاجیانی که ……

 ماموستا رستمی:

* ای کاش حاجیان بزرگوارمان، قبل از رفتن به حج در زمینه آموزش دینی و فراگرفتن  احکام حج بیشتر تلاش می کردند و با معلومات و آگاهی بیشتری راهی این سرزمین مقدس می شدند…

* ای کاش مقامات عربستان از این فرصت استفاده می کردند برای وحدت مسلمانان و هماهنگی بیشتر بین مسلمانان و از این فرصت استفاده می کردند که جای تاسف است هیچ گونه برنامه ی ندارند.

* خوش به حال حاجیانی که بابینش صحیح وارد مکه و مدینه می شوند ؛حقیقتاً کسی که با بینش صحیح وارد آن مکان های مقدس شود آثار گُهرباری بدست خواهد آورد…

ســــــۆزی میــــحڕاب:  ماموستا گیان  از اینکه وقت گران بهایتان را در اختیار سوزی میحراب گذاشتید.. متشکریم…

ماموستا رستمی: در آخر بار دیگر از خداوند خواهانم که این سفر مقدس را به قسمت تک تک شما دست اندر کار سوزی میحراب کند….


مصاحبه کننده : عبدالله رشی مقدم

برچسب ها

عبدالله رشی مقدم

@ نویسنده و مترجم @ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا نظرات خود را با حروف کوردی یا فارسی تایپ کنید
نظرات حاوی مطلب توهین آمیز یا بی احترامی به اشخاص ، عقاید دیگران، و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی شود
نظرات پس از تائید منتشر می شود
بستن