دعوت اسلامیسیره نبوی

کجاست آنمردی که دیروز حیثیّت و اعتبار خود را صدقه داد!؟

کجاست آنمردی که دیروز حیثیّت و اعتبار خود را صدقه داد!؟

ترجمه: کریم تاران

نبرد تبوک نقطه عطفی در غزوات پیامبر صلی الله علیه و سلم بود ، اگر چه در آن هیچ درگیری رخ نداد، اما این امر به این دلیل بود که دورترین غزوە و نبرد از مدینه بود و به همین دلیل کە زمان غزوە تابستان بود و صحرا بە شدت گرم بود، و بیت المال هم خالی بود؛ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مسلمانان را برای تجهیز ارتش بر انفاق و دادن صدقه تشویق می کردند، غزوەای که در کتاب های سیرە به “جیش العُسرة” معروف است!
بنابراین آنها بخشش و انفاق کردند و اصلا کوتاهی نکردند. ابوبکر با تمام دارایی خود، عمر با نیمی از مال خود، و عباس بن عبدالمطلب با درهم های بیشمار آمدند، و همه از آنچه که داشتند بخشش کردند؛ جدای از آن، این غروه، تسخیر و فتح بزرگی برای عثمان بن عفان ثروتمند بود که به تنهایی یک سوم ارتش را مجهز کرد، و این بود که مدال افتخار را از جانب پیامبر اعظم بدست آورد:
“از پسِ امروز، عثمان هر عملی را که مرتکب بشود به او زیان نخواهد رسید”!

در حالی که پیامبر صلی الله علیه و سلم یاران خود را بر دادن صدقە تشویق می کرد، عُلبەبن زید برخاست و گفت:
“ای رسول خدا، من فقیرم و چیزی برای صدقه ندارم، اما تو را بەشاهد می گیرم از همەی آنهایی که بر شخصیت و اعتبار من درافتادەاند، درگذشتم”.
پیامبر صلی الله علیه و سلـم در مورد گفتەی عُلبە اظهار نظری نکرد ، اما روز بعد دستور داد که ندا دهند: کجاست آنکسی که دیروز بر اعتبار و شخصیت خود صدقه داد؟!
عُلبەبن زید برخاست و گفت: ای رسول خدا اینجا هستم.
پیامبر صلی الله علیه و سلم به او فرمود: خداوند صدقه تو را پذیرفته است!
به رفتارهایی بنگرید که او با خلق خود رفتار می کند ، پس تو نیز با آنها رفتار کن، کە بە رضای خدا خواهید رسید!

هیچ چیز نزد خداوندمتعال عزیزتر از عفو و گذشت نیست، و محبوب ترینِ اسماء و نام نزد خود، “رحمن” است. عفو و گذشت جزئی از رحمت اوست، مهربان باش، باهات مهربانی میشود و بگذر آمرزیده می شوید!
هوشیار باشید و نگذارید شیطان مانع کرامت شما شود!
اگر بین شما و خواهر یا برادری اختلاف افتاد، و حقیقت را با خود دیدید، زیاد منتظر نمانید، چون هرچه اختلاف بیشتر شود، قلب ها سخت تر و نامهربان تر می شوند، پس بگو پروردگارا! از ظلمی که به من شده در میگذرم و امید کسب رحمت تو را دارم! مطمٲن باش آنکس که صدقەی عُلبەبن زید را قبول کرد، صدقه و بخشش تو را نیز قبول خواهد کرد!

بخاطر حفظ شخصیت و اعتبار خود بر همسایەای کە بەتو بدی کردە در گذر و انسانیت را معنایی دگر ببخش!

بخاطر حفظ‌شخصیت خویش بر همکاری که بەتو بدی کردە درگذر و گذشت کن، زیرا حِقد و کینه دلها را فاسد می کند، پس قلب خود را با تسامح و مدارا پاک و مطهّر گردان!

من می دانم که این کار گاهاً سخت و دشوار است ، و انسان در نهایت عزت و کرامت است، اما من می گویم واجب نیست که آب لزوماً به جریان های خود بازگردد، ولی لزومی هم ندارد که آب باید حتما راکد و شورمزه بماند؟!

لازم نیست که شما آنها را همانند عزیزان در آغوش بگیرید، بلکه آنچه که لازم است همانند دشمنان بەهم پشت نکنید، و مژدەی پیامبر را بیاد آورید که: ” هرآنکه عفو و بخشش کند، خداوند عزتش را فزونی بخشد!

از طريق
کریم تاران
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

کریم تاران

استان آذربایجان غربی - میاندواب نویسنده و مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا