اندیشه

اسلام با چه کسانی می جنگد و با چه کسانی نمی جنگد؟!(۲-۱)

 

«ما با کسی که بر ضد ما نمی جنگد سر جنگ نداریم»
این قانونی که بدان اشاره نمودیم شامل تجاوز به حقوق آنهایی که جنگی با ما ندارند نیز می شود و باید خوب بدانیم که جنگیدن با کسانی که بر ضد ما نمی جنگند یا توانایی جنگیدن ندارند، خود نوعی تجاوز به حساب می آید و اسلام به شدت از آن نهی کرده است برای مثال خداوند در سوره بقره ایه ۱۹۰ می فرماید: وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ و در راه خدا بجنگید با کسانی که با شما می‌جنگند  و  تجاوز و تعدّی نکنید . ( شما جنگ‌افروزی نکنید و بیگناهان و بی‌خبران و زنانی که نمی‌جنگند  و کودکان و پیرمردان و بیماران و امان‌خواهان را نکشید و خانه‌ها و کشتزارها را  ویران نسازید ) ؛ زیرا خداوند تجاوزگران را دوست نمی‌دارد .
و در این زمینه ابن تیمیه می گوید : آنچه قابل توجه می باشد این است که قتال مشروع در دین اسلام جهاد می باشد و هدف از جهاد بر پایی دین خداوند و برای اعلای کلمه الله می باشد؛ پس به اتفاق تمام مسلمین هر کسی در این راه مانع باشد با وی جنگ خواهیم نمود اما اگر کسانی که در این راه مانع نیستند ودر جنگیدن با ما شرکت نمی کنند مانند زنان ، کودکان، راهبها ، پیرها و یا کسانی که کور و زمین گیر هستند  بنا به قول جمهور علما این ها  نیاید کشته شوند؛ مگر کسی که با عمل و گفتار به پیکار مسلمین بیاید …
چون اسلام با کسانی می جنگد که مانع ترویج دین خدا باشند همانگونه که در آیه مذکور آمده :وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ
البته عده ای ازعلما می گویند: که آیه فوق الذکرمنسوخ می باشد وناسخ آن آیه ۳۶ سوره توبه می باشد که می فرماید: وَقَاتِلُوا الْمُشْرِکِینَ کَافَّهً با همه‌ی مشرکان بجنگید همان گونه که آنان جملگی با شما می‌جنگند!

 اما این ادعا بنا به دلایلی مردود است چون هیچ دلیل واضحی بر ناسخ بودن این آیه وجود ندارد و رای راجح قول ابن عباس ومجاهد و عمر بن عبد العزیز می باشد که می فرمایند : آیه وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ….محکم می باشد و به این معنی است که  در راه خدا بجنگید با کسانی که با شما می‌جنگند و در مورد کودکان و زنان وسالخوردگان و غیره …. تجاوز و تعدّی نکنید
و این رای صحیح می باشد چون نصوص دیگری نیز در تایید این نظریه وجود دارد.
امام قرطبی می فرماید: اگر به معنی( قاتل) موجود در آیه توجه کنیم که بر وزن (فاعل) می باشد وبه معنای مشارکت در عمل است پس در قاتل معمولا باید قتال بین دو طرف صورت گرفته باشد و هر دو سعی در قتل داشته باشند که در این قاعده زنان و کودکان و سالخوردگان مستثنی هستند چون آنها در قتال شرکت نکرده اند پس تجاوز و تعدّی در حق آنها جایز نیست.

زمانی که ابوبکر صدیق لشکری را به فرماندهی یزید بن ابی سفیان به شام می فرستد به آنها توصیه میکند: که به راهبها و زنان و پیرها کاری نداشته باشند مگر اینکه برای لشکر اسلام ایجاد مزاحمت نمایند!
و دلیل دیگر آنچه در صحیحین آمده: عَنْ عَبْدِ اللَّهِ – رضی الله عنه – : أَنَّ امْرَأَهً وُجِدَتْ فِی بَعْضِ مَغَازِی النَّبِیِّ – صلى الله علیه وسلم – مَقْتُولَهً، فَأَنْکَرَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – قَتْلَ النِّسَاءِ وَالصِّبْیَانِ. (بخارى:۳۰۱۴)
ترجمه: عبد الله بن عمر رضی الله عنهما روایت می کند که در یکی از غزواتِ نبی اکرم – صلى الله علیه وسلم – جنازه زنی، پیدا شد. رسول الله – صلى الله علیه وسلم – کشتن زنان و کودکان را امری ناپسند دانست.
و در روایتی دیگر می فرماید : رسول الله – صلى الله علیه وسلم – ازکشتن زنان و کودکان نهی فرمود.
و همچنین روایتی دیگر از ابوداود که می فرماید: برای یکی از غزوه ها رسول الله – صلى الله علیه وسلم به همراه لشکر اسلام حرکت نمودند پیش قراول این سپاه خالد بن ولید بود اصحاب پیامبر زن مقتولی را دیدند وکنار وی ایستادند و در این اثنا رسوال الله (ص)رسیدند و از دیدن آن صحنه متعجب و نارحت شدند و به یکی از اصحاب دستور داد که خودش را به خالد برساند و به وی بگوید که ازکشتن کودکان و زنان خوداری کنید.
محققان سیره نبوی می گویند:  این واقعه در غزوه حنین بوده است.
 در حدیث صحیحی که مسلم و دیگران از بریده روایت می کنند از پیغمبر (ص) نقل شده که به هنگام انتصاب یک امیر بر سپاه اسلام، آن امیر را در مورد خودش به تقوی و در مورد سایر مسلمانان به نیکی سفارش می کرد، و می فرمود: «اغزوا فی سبیل الله، قاتلوا من کفر بالله، لا تغلّوا ولا تغدروا ولا تمثلوا ولا تقتلوا ولیداً»
یعنی: در راه خدا جهاد کنید و باکسی که به خدا کفر می ورزد بجنگید، و جهاد کنید ولی کسی را به غل و زنجیر نکشید، خیانت نکنید ، مثله نکنید(تکه تکه کردن اجساد) و اطفال را نکشید.
در روایت بیهقی آمده که : اطفال و زنان و سالخوردگان را نکشید
ابن عمر می فرماید : عمر فاروق همیشه به سپاه اسلام توصیه می کرد که هرگز زنان وکودکان را نکشید
همچنین ابوبکر رضی الله عنه همیشه به فرماندهان خود گوشزد می کرد که : کودکان و زنان وسالخوردگان، را نکشید درختان را  قطع نکنید ، آبادی ها را ویران نکنید،حیوانات را بیهوده نکشید، باغ ها را آتش نزنید
 یزید بن هرمز می گوید که (نجده )نامه ای به ابن عباس نوشت و در مورد کشتن اطفال مشرکین از ابن عباس سوال کرده بود و او هم جوابش را اینگونه نوشت: در مورد کشتن کودکان مشرکین سوال کرده ای ؛ بدان که رسول الله هرگز آنها را نمی کشت پس تو هم این کار را نکن مگر اینکه تو هم در مورد کودکان مشرکین همچون حضرت خضر علم و آگاهی داشته باشی!
در دین اسلام هیچ کس به خاطر جرم دیگری کشته نمی شود هیچ کودکی به خاطر مشرک بودن پدرش کشته نمی شود هیچ زنی به دلیل مشرک بودن همسرش کشته نخواهد شد « وَلَا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَى» و هیچ کسی گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد واین نهایت عدالت و مهربانی است.
 در روایتی دیگر از نسائی آمده: روى النسائی بسند صحیح عن مسروق عن عبدالله قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: ((لا ترجعوا بعدی کفارًا یضرب بعضکم رقاب بعض ولا یؤخذ الرجل بجریره أبیه ولا بجریره أخیه
نبی اکرم – صلى الله علیه وسلم – فرمود: «بعد از من کافر نشوید تا با جنگ وخونریزی یکدیگر را نابود سازید و هیچ کسی به خاطر پدر یا برادرش مواخذه نمی شود».
احادیث و آثار زیادی در این زمینه وجود دارند که از کشتن کودکان و زنان وسالخوردگان نهی نموده است ما به این تعداد بسنده می کنیم امیدواریم که کافی باشند

نویسنده :ایهاب کمال احمد
ترجمه: اسماعیل امینی

نمایش بیشتر

اسماعیل امینی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - سردشت @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا