رمضانعبادات

پرداخت صدقه و زکات در رمضان

در این ماه که ماه نزول قرآن است بیایید به قرآن بازگشت نماییم تا آن را درکار و بار زندگی خویش مدنظر قرار بدهیم و راهنمایی های  آن را دراحوال و اوضاع زندگی مان آویزان گوش هایمان بنماییم و تا اندرزهای قرآن را در فعالیت های روزانه خود مشاهده کنیم وطوری با آن مانوس شویم که برما تاثیر بگذارد و در زندگی ما همان تاثیری داشته باشد که در زندگی مسلمانان نخستین داشته ،  پس ما مومنان بالله و دنباله روان قرآن در این هزاره ی۲۱ یکم مصادف با یک آزمون تکان دهنده ی جهانی به نام ویروس کرونا برجامعه ی بشریت هستیم ، به امید اینکه باعث هوشیار شدن و گرویدن بیشتر به آیین اسلام وقرآن وفرامینهای روحیه بخش، درس وآزمونی برای انسانهای غافل وبه خواب رفته وخفته درزیر لحاف های بی خبری ازخود و خدای خود وبی خبر ازانسان های هم نوع خویش باشد یعنی درآن جامعه  توانمندان و ثروتمندان بی خبر از مستضعفان وتهی دستان نیازمند به خورد وخورک برای امرار معاش روزمره هستند.

در این ایام صیام و قیام رمضان به کلام حنیف خدا قرآن مراجعه نماییم  وبه وظیفه ی انسانی و دینی و قرآنی خویش عمل نماییم و در اثنای تلاوت قرآن که طبق معمول امسال هم همچون سالهای گذشته ادامه دارد، در حین تلاوت قرآن ضمن رعایت نکات تجویدی وتدبری وتفهیمی به جزء سوم قرآن  سوره بقره و مخصوصا آیه های ۲۶۱تا ۲۷۴ که پیرامون موضوع بسیار ارزنده وبیدار کننده برای ما انسان های به خواب رفته زیر پتو ولحاف کلفت غفلت ازخود و خدای خود و طبقه ی تهی دستان است.

موضوعاتی  که آیه های فوق به ما یادآور می شوند عبارت اند از:  صدقه، انفاق،  بذل و بخشش که امروزه به فراموشی سپرده و مسلمانان را زیر سوال برده است.

پرودگار رحمان در این آیه ها برای ما بیان می فرمایند و به رخ مان میکشد همچون یک تکلیف دینی وانسانی و به خصوص در این ماه رحمت و قربت مغفرت که هم قرین است بایک پدیده پیش آمده به نام مریضی کرونا که علاج و مداوای آن هم طبق نظر پزشکان و متخصصان دوری کردن و نزدیک نشدن به هم تجویز شده است؛ پس ما باید به جسم و تن از هم دور شویم  ولی دراین ایام صیام و قیام با روح وجان انسان دوستی وبا کمک مالی و پرداخت صدقه و زکات و نذر ونیاز به همدیگر نزدیک شویم. تا در این ماه قرآنی وغفرانی با قرآن مانوس شویم وبه مغفرت پروردگاری نایل شویم و ازمریضی ویروس کرونا مصون شویم و از لومه ی لائمین  و دعای مستجاب شده ی مصدومان، مظلومان، و یتیمان ومستضعفان درامان باشیم و بنده ی شایسته و بایسته ی خالق باشیم ؛ پس طبق فرامین وراهنمای های  آیه های سوره ی مذکور پیش می رویم  و به مطلب برگزیده ی قرآنی ( پرداخت زکات وصدقه به نیاز مندان طبق سفارش قر آنی)  به ترتیب آیه ها می پردازیم ان شاءالله .

صدقه از چه مالی پرداخت شود؟ ودر چه اوقات؟ و به چه کسانی به خصوصی پرداخت شود؟ حالا که در مدرسه ی انسان ساز ماه رحمت و مغفرت رمضان ثبت نام کرده ایم و مشغول صیام روزانه و قیام شبانه با پروردگار هستیم و چنانکه دراین خلوت های روحانی رمضانی مشغول جهاد اکبر (یعنی جهاد با نفس ) هستیم  برای اینکه بهتر و بیشتر در این او قات گران بها فیض یاب شویم و به قرب الی الله نایل شویم، باید جهاد با مال را هم شروع نماییم چنانچه رب جلیل درآیه  111سوره  توبه بیان فرموده اند:

 إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّهَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقّاً فِی التَّوْرَاهِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ‏

‏بی گمان خداوند ( کالای ) جان و مال مؤمنان را به ( بهای ) بهشت خریداری می‌کند .  ( آنان باید ) در راه خدا بجنگند و بکشند و کشته شوند . این وعده‌ای است که خداوند آن را در ( کتابهای آسمانی ) تورات و انجیل و قرآن ( به عنوان سند معتبری ثبت کرده است ) و وعده راستین آن را داده است ، و چه کسی از خدا به عهد خود وفاکننده‌تر است‌ ؟ پس به معامله‌ای که کرده‌اید شاد باشید ، و این پیروزی بزرگ و رستگاری سترگی است .‏

یا چنانچه نبی الرحمه پیامبر خاتم اسلام  فرموده اند و ابو سعیده خدری (رض) روایت کرده آند:

مردی به خدمت پیامبر آمد و از رسول خدا سوال کرد: ای الناس افضل ؟فقال مومن یجاهد بنفسه  و ماله فی سبیل الله . قال ثم من؟ قال مومن فی شعب من الشعاب یعبد الله ویدع الناس من شره (متفق علیه)

چه کسی نزد خداوند ازهمه محترمتر است؟ فرمود؛  شخص باایمانی که با مال وجان خود در راه خدا جهاد میکند، پرسیدند بعد از او چه کسی ؟ فرمود؛ شخص با ایمانی که در دره و مکانی خلوت به پرهیزکاری وعبادت مشغول است ومردم را از شر و اذیت  وآزار محفوظ می دارد.

دومین جهاد که جهاد با مال است، یعنی صدقه یا انفاق از اهمیت زیادی برخوردار است در قرآن  بیش از ۱۲۰ آیه  به موضوع انفاق و صدقه می پردازد،  جالب اینکه در هر جای سخن از نمار است اکثرا به نحوی موضوع انفاق نیز مطرح شده است که ما در اینجا فقط به یک آیه اکتفا می نماییم

 بقره آیه ۳ :

الّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ ‏

‏آن کسانی که به دنیای نادیده باور می‌دارند ، و نماز را به گونه شایسته می‌خوانند ، و از آنچه بهره آنان ساخته‌ایم می‌بخشند .‏

و بازهم جهاد با مال پیش از جهاد با نفس مطرح گردیده است وجهاد با مال علاوه بر اینکه همراه جهاد با نفس مطرح شده در آیا ت فراوانی نیز به تنهایی بدان اشاره شده  است از جمله آیه ۱۰سوره حدید:

وَمَا لَکُمْ أَلَّا تُنفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلِلَّهِ مِیرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا یَسْتَوِی مِنکُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَهً مِّنَ الَّذِینَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَکُلّاً وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ ‏

‏چرا در راه خدا نباید ببخشید و خرج کنید ، و حال این که ( اموال شما امانتی بیش نیست و تا آخر در دست شما نمی‌ماند ، و همه چیزهای ) برجای مانده آسمانها و زمین به خدا می‌رسد ؟ کسانی از شما که پیش از فتح ( مکّه ، به سپاه اسلام کمک کرده‌اند و از اموال خود ) بخشیده‌اند و ( در راه خدا ) جنگیده‌اند ،  ( با دیگران ) برابر و یکسان نیستند . آنان درجه و مقامشان فراتر و برتر از درجه و مقام کسانی است که بعد از فتح ( مکه ، در راه اسلام ) بذل و بخشش نموده‌اند و جنگیده‌اند اما به هر حال ، خداوند به همه ، وعده پاداش نیکو می‌دهد ، و او آگاه از هر آن چیزی است که می‌کنید .‏

تعریف واژه صدقه از نظر لغوی و شرعی

صدقه در لغت به معنی: عطا و بخششی است که برای ثواب است.

و شرعا : حکم صدقه تطوع از دیدگاه فقهی درهمه ی اوقات به استناد به آیات قرآن و احادیث نبوی امری سنت و مستحب است.

فهو صدقه التطوع مستحبه فی جمیع الاوقات وسنه بدلیل الکتاب والسنه( مغنی المحتاج جلد۳ ص ۱۲۰)  اما الکتاب فقوله تعا لی: أیه ۲۴۵سوره بقره

مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً کَثِیرَهً وَاللّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ‏

‏کیست که به خدا قرض نیکوئی دهد تا آن را برای او چندین برابر کند ؟ و خداوند ( روزیِ بندگان را ) محدود و گسترده می‌سازد و به سوی او بازگردانده می‌شوید .‏

خداوند سبحان در آیات فراوانی ما را به پرداخت صدقه امر می کند و همین طور در احادیث نبوی هم مکرر بدان اشاره شده است از جمله ی این احادیث میتوان به این حدیث پیامیر (ص) اشاره کنیم که می فرماید:

هرکس انسان گرسنه ای را اطعام کند خداوند او را از میوه های لذیذ بهشت اطعام میکند و هر کس مؤمن تشنه ای را سیراب کند خداوند عزوجل او را روز قیامت در زیر گرمای شدید و تابان نور خورشید سیراب میکند و هر کس که مؤمن بی لباسی را بپوشاند خداوند  او را لباس های سبزرنگ بهشتی می پوشاند.

یا حدیث دیگر:  قال صلى الله علیه و سلم : ان العبد تصدق من طیب تقبلها الله منه و اخذها بیمنیه فرباها کما یربی مهره او فصیله. وان الرجل لیتصدق بالقمه فتربو فی یدالله او فی کف الله حتی تکون مثل الجبل. فتصدقوا ( رواه ابن خزیمه عن ابی هریره وامام بخاری ومسلم  ونسائی وترمذی وابن ماجه)

یعنی کسی که ازکسب حلال خود صدقه بدهد. چون تنها چیز های پاک وحلال می تواند به سوی خدا صعود کنند وخداوند این صدقه را از اومی پذیرد وآن را افزایش وپرورش میدهد. همان گونه که یک نفر از شما کره ی اسب خود که تازه از شیر مادرش گرفته شده پرورش می دهد ویا ولد ناقه( ده یلاغه ) به همان روش که از شیر مادرش  گرفته  شده یا اگر کسی تنها یک لقمه به عنوان صدقه پرداخت نماید این لقمه نزد خداوند افزایش پیدا میکند و همچون یک کوه بزرگ در می آید وسپس پیامبر فرمودند انفاق بکنید

بازهم پیرامون بحث صدقه  موضوع را ادامه می دهیم ولی ناگفته نماند میان صدقه ی واجب (زکات)  وصدقه ی تطوع در نحوه ی پرداخت فرق است ؛ صدقه ی تطوع باید پنهانی باشد ولی صدقه واجب که همان زکات می باشد  باید اشکارا باشد به استناد آیه ۲۷۱سورت بقره:

إِن تُبْدُواْ الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِیَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاء فَهُوَ خَیْرٌ لُّکُمْ وَیُکَفِّرُ عَنکُم مِّن سَیِّئَاتِکُمْ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ ‏

‏اگر بذل و بخششها را آشکار کنید ، چه خوب ، و اگر آنها را پنهان دارید و به نیازمندان بپردازید ، برای شما بهتر خواهد بود و برخی از گناهان شما را می‌زداید ، و خداوند آگاه از هر آن چیزی است که انجام می‌دهید .‏

بهترین صدقه از نظر زمانی و کیفیت آن ازدید گاه فقها:

پرداخت بدون سر و صدای آن و در رمضان :

 کیفیت پرداخت صدقه: پرداخت صدقه بدون سر و صدا بزتر است ؛ بهتر این است که صدقه مستحب را به صورت پنهانی بپردازیم ؛ البته زکات فرق می کند و نیازی نیست به صورت پنهانی پرداخت شود ..

حدیث ابی هریره با استناد صحیحین امام مسلم و بخاری : سبعه یظلهم الله … و رجل تصدق بصدقه  فاخفاها حتی ﻻ تعلم شماله ما تنفق یمینه. ویا حدیث طبرانی فی الصغیر: صدقه السر تطفئ غضب الرب  مفید این نکته است که صدقه را باید به صورت پنهانی پرداخت نمود ..

و یا حدیث دیگری که امام طبرانی در کتاب ( الصغیر) آنرا روایت کرده است، میفرماید: بخشش به صورت نهانی و خفا خشم و عصبانی پروردگار را خاموش میکند.

بهترین زمان پرداخت صدقه :

پرداخت صدقه در ماه رمضان بهتر از زمان های دیگر است ؛ آن هم با توجه به حدیثی که امام ترمذی آنرا از انس ابن مالک روایت کرده اند که می فرماید: در مورد صدقه از پیامبر (ص) سوال شد که کدامین صدقه بهتر است؟ فرمودند: پرداخت صدقه در ماه رمضان چرا که درآن مستمندان و فقیران به خاطر روزه از کسب و کار ناتوان می شوند و ضعیف تر از زمان های دیگر می شوند و اینکه نیکی ها و حسنات در این ماه چند برابر می شود

 و همچنین بر پرداخت آن در روزهای مبارک تری مانند  10 روز ماه ذو الحجه ، روزهای عید و  روزهای سخت  خورشید گرفتگی و وجود بیماری ها از جمله  کرونا و وبا ( امروزه) و زمان سفر کردن و غیر آن در سایر زمان های اضطراری توصیه شده است.

صدقه باید به صورت دائمی باشد و بهتر آن است که از مازاد کفایت معیشت خود و خانوده اش  باشد همانطورکه پیامر فرموده: خیرالصدقه ما کان عن ظهر غنی و إبداء عن غنی النفس وصبرها علی الفقر.

برترین بخشش ها صدقه ای است که ما زاد بر مخارج خود و افراد تحت سرپرستی وی( خانواده اش) باشد و نشانی بر سعه ی صدر وی در بخشش باشد  و صبوری و شکیبایی اش از مستمند و تهی دست شدن باشد.

چه زمانی انسان توانمتد بخاطر عدم پرداخت صدقه گناه بار می شود؟

 قال صلى الله علیه وسلم می فرماید : همین گناه انسان را بس است که شخصی طعام و خورد و خوارکی را تباه کند و به نیازمندان نپردازد.

از دادن صدقه به خاطر این که کم وناچیز است خود داری ننمایید:

انجام بخشش و صدقه به هر آنچه را که انسان در توانش است امری مستحب و سنت است و کمی و کاستی آن انسان را مانع از پرداختش ننماید، چرا که کمترین بخشش ها نزد خداوند دارای پاداش فراوان است و هر آنچه را که خداوند از انسان قبول کند برکت خودش را در آن قرار می دهد .

آیه ی ۷ سوره زلزال می فرماید:

فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَال ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ ‏/۷ پس هرکس به اندازه ذرّه غباری کار نیکو کرده باشد ، آن را خواهد دید ( و پاداشش را خواهد گرفت ) .‏

حدیث روایت شده ی از عدی بن حاتم که در صحیحین موجود است، می فرمایند: خودتان را از آتش جهنم دور کنید اگر چه با بخشیدن تکه ی ناچیزی (به ظاهر) از خرما باشد.

یه چه کسانی کمک کنیم ؟

 اولویت بندی قرآنی برای پرداخت صدقه و نذورات و خیرات به ترتیب ذیل است:

  1. اقوام و نزدیکان

نزدیکان و خویشان انسان برای دادن صدقه در اولویت قرار دارند و در مرتبه بعدی یتیمان نزدیک و همسایه ی وی قرار دارند ؛ آنان نسبت به دیگران شایسته تر به انفاق و بخشش اند

قرآن می فرماید: یتیما ذا مقربه : ( خاصّه ) به یتیمی خویشاوند کمک کنید .‏/ بلد/ ۱۵

پیامبر به خانم زینبه همسرعبدالله ابن مسعود رضی الله عنها قال صلی الله علیه وسلم گفتند: در مورد سوالی که از ایشان (ص) درباره ی ندادن صدقه به همسرنیازمند  و برادر زاده ی یتیمش که هرد دو مستحق بودند، فرمود : زوجک و ولدک أحق من تصدقت علیهم (رواه امام بخاری ومسلم) : همسر و فرزندت شایسته تر از دیگر افرادی هستند که به آنان بخشش می کنی.

در حدیث دیگری پیامبر صلی الله علیه می فرماید: بخشش و صدقه به انسان زمینگیر و ناتوان یک صدقه به شمار می آید اما پرداخت آن به خویشان و نزدیکان هم صدقه وهم  صله رحم محسوب می گردد.

 امام بخاری از حضرت عایشه رضى الله عنها روایت کرده که : عایشه (رض) از پیامبر(ص) پرسیدند: برای پرداخت صدقه دو همسایه را انتخاب نموده ام به کدام یک از آنان بخششم را بپردازم؟ پیامبر(ص) جواب دادند: به همان همسایه ای که دروازه خانه اش به تو نزدیکتر است، بپرداز.

این روالِ مقدم کردن خویشان و نزدیکان زمانی که مستحق باشند در پرداخت صدقه و دیگر حکم ها مانند: دادن زکات، کفاره، انجام نذرها ، وصیت ها، وقف ها و سایر امور خیریه ی دیگر جاری است و همچنین مستحب است که از میان خویشاوندان و نزدیکان به آن مستمند صدقه کنیم که با ما کینه دارد و تا حدودی قهراست تا این صدقه مایه ی الفت قلب وی با ما باشد و محبت وانس سابق رقرار شود.

۲- نیازمندان :

بهتر این است که  صدقه به نیازمندان خیلی محتاج داده شود.

” اومسکینا ذا متربه:” ‏یا به مستمندی خاک‌نشین باید رسیدگی کرد/ بلد ۱۶

۳- حکم دادن صدقه به کافر و فاسق و دزد و زانی وثروتمند

  از ابی هریره روایت شده که پیامبر فرمود :  صدقه دادن به شخص دزد و زناکار و ثروتمند به امید اینکه اولی از دزدی دست بکشد و دومی پاکدامنی پیشه کند و بالاخره سومی درس عبرت بگیرد و از آنچه خدا به وی داده است ببخشد کار پسندیده اس است .

پرداخت صدقه به کافر صحیح است؛ زیرا خداوند می فرماید : ” و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما أسیرا ” ۸ انسان

” وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً ” خوراک می‌دادند به بینوا و یتیم و اسیر ، به خاطر دوست داشت خدا .‏

همانطور که از آیه پیداست منظور از اسیر، اسیر حربی(جنگی)  است که شامل همه ی موارد بالا یعنی کافران از یهود ، مسیحی ، مجوسی، ذمی و حربی است.

نبی اکرم (ص) درباره ی سیراب کردن سگی تشنه میفرمایند: مهرورزی به هر نوع جاندار و ذی روحی دارای اجر و ثواب است.

۴-  صدقه برای مرده ها سودمند است:

چنانچه در فقه اسلامی مورد تأیید اجماع علماء و فقها است.

 الصدقه علی المیت؛ صدقه علیه من أکل أوشرب أو کسوه أو درهم أو دینار و ینفعه أیضا دعاء له بنحو اللهم اغفرله  اللهم ارحمه ( بالاجماع علماء)

درمورد صدقه برای مرده ها  همانطور که اجماع علما برآن منعقد است  صحیح می باشد که این نوع صدقه شامل پرداخت خورد و خوراک و پوشاک و دادن پول به نیازمندان و تهی دستان می باشد، همانطور که این ها برای او مفید هستند دعا کردن هم برای آنان به شیوه خداوندا از او درگذر و او را مورد رحم خودت قرار بده؛ قابل قبول است . 

آیه قرآنی :

یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ‏/حشر۱۰

 می‌گویند : پروردگارا ! ما را و برادران ما را که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفته‌اند بیامرز . و کینه‌ای نسبت به مؤمنان در دلهایمان جای مده ، پروردگارا ! تو دارای رأفت و رحمت فراوانی هستی .‏

۵- صدقه وبخشش با مال حرام طبق فتوای امام ابو حنیفه رحمه الله و فقیهان دیگر جایز نیست.

۶- منت گذاشتن بر طرف  صدقه را باطل می کند و مانع برخورداری از پاداش آن می شود .

آیه ۲۶۴سوره بقره به این موضوع پرداخته و می گوید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَالأذَى کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَلاَ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لاَّ یَقْدِرُونَ عَلَى شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُواْ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ .

‏ای کسانی که ایمان آوردهاید ! بذل و بخششهای خود را با منّت و آزار ، پوچ و تباه نسازید ، همانند کسی که دارائی خود را برای نمودن به مردم ، ریاکارانه صرف میکند و به خدا و روز رستاخیز ایمان ندارد . مَثَل چنین کسی همچون مَثَل قطعه سنگ صاف و لغزندهای است که بر آن ( قشری از ) خاک باشد ( و بذرافشانی شود ) ، و باران شدیدی بر آن ببارد ( و همه خاکها و بذرّها را فرو شوید ) و آن را به صورت سنگی صاف ( و خالی از هر چیز ) برجای گذارد . ( چنین ریاکارانی ) از کاری که انجام دادهاند سود و بهرهای برنمیگیرند ، و خداوند گروه کفرپیشه را ( به سوی خیر و صلاح ) رهنمود نمی نماید .‏

پرداخت صدقه از چیزهای بی ارزش روا نیست .

آیه ۲۶۷ بقره می گوید : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الأَرْضِ وَلاَ تَیَمَّمُواْ الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِیهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِیهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ ‏/ ۲۶۷ بقره

‏ای کسانی که ایمان آورده‌اید ! از قسمتهای پاکیزه اموالی که ( از طریق تجارت ) به دست آورده‌اید و از آنچه از زمین برای شما بیرون آورده‌ایم ( از قبیل منابع و معادن زیرزمینی ) ببخشید و به سراغ چیزهای ناپاک نروید تا از آن ببخشید ؛ در حالی که خود شما حاضر نیستید آن چیزهای پلید را دریافت کنید مگر با اغماض و چشم‌پوشی در آن ، و بدانید که خداوند بی‌نیاز و شایسته ستایش است .‏

۷- باید بخشش از بهترین مال و دارایی باشد به استناد آیه ۹۲ آل عمران :

لن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ ‏

‏به نیکی ( کاملی که جویای آنید و مورد پسند خدا است ) دست نمی‌یابید ، مگر آن که از آنچه دوست می‌دارید ( در راه خدا ) ببخشید . و هر چه را ببخشید ( کم یا زیاد ، بی‌ارزش یا باارزش ) خدا بر آن آگاه است .‏

۸- صدقه باعث نجات شما از بلایا می شود.

 عن انس رض قال صلى الله علیه وسلم. صنایع المعروف تقی مصارع السوء والآفات والهلکات واهل  المعروف  فی الدنیا هم اهل المعروف  فی الاخره (رواه الحاکم) :

 اعمال نیکو وحسنه محافظی برای بلایای ناگوار و درد و بلا ها و هلاکت ها می باشند ونیکوکاران در دنیا همان نیکوکاران آخرت هستند.

۹- صدقه شفای دردها است؛ ابی امامه (رض)قال صلی الله علیه وسلم : داوو مرضاکم باالصدقه

پیامبر(ص) میفرمایند: دردها و مریضی های خودتان را با دادن صدقه معالجه کنید.

  **  این مطلب ادامه دارد…..  **

منابع:

۱-      قرآن کریم

۲-      الفقه الإسلامی و أدلته  ج۳   /    الدکتور وهبه الزحلی

۳-      الفقه المیسر و أدلته من القرآن والسنه  /      دکتور یوسف أبو عزیز

۴-      تفسیر فی ظلال القرآن  ج ۱  /  شهید سید قطب ( رحمه الله)

یوسف عزیزپور . امام جماعت مسجد حضرت عمر ابن خطاب (رض) پیرانشهر- رمضان ۱۳۹۹

از طريق
یوسف عزیز پور
منبع
http://sozimihrab.org/
برچسب ها
نمایش بیشتر

یوسف عزیزپور

@ استان آذربایجان غربی- پیرانشهر @@ نویسنده و مترجم @ فعال اجتماعی و دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن