خانواده

سخنی با خواهران مسلمان روزه دار!

 سپاس و ستایش مخصوص خداوندی که پروردگار جهانیان است و درود و رحمت پروردگار در بر حضرت محمد صل الله علیه وسلم و یارو یاورانش تا روز قیامت.

اما بعد:

خواهر مسلمانم سلام و رحمت و مغفرت خداوند برشما باد.

خداوند زنان مسلمان و ایماندار را ستوده وآنان را زنانی صبور که ترس از خدا در دلشان است معرفی می کند و در وصف آنها می فرماید: زنان ایماندار نگهدارنده ی چیزهایی هستند که خداوند پرده برآنها  افکنده و چیزهایی که از آنها  خبر دارند را محافظت می کنند .

و خداوند در تعریف از زنان نیکو کار اینگونه می فرماید {فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ} [آل عمران: ۱۹۵].

پس پروردگارشان دعای آنان را پذیرفت و پاسخشان داد که من عمل هیچ کسی از شما را که به کار پرداخته باشد ـ خواه زن باشد یا مرد ـ ضائع نخواهم کرد پاره ای از شما سرپرستان پاره دیگر هستید (و همگی همنوع و همجنس می باشید) و برتری شما (مردو زن) در عمل صالح است، آنان که هجرت کردند و از خانه های خود رانده شدند و در راه من اذیت و آزارشان رساندند و جنگیدند و کشته شدند هر آینه گناهانشان را می بخشم و به بهشتشان در می آورم بهشتی که رودخانه ها در زیر ان روان است این پاداشی از سوی خدا است و پاداش نیکو نزد خداست.

خواهران جوان مسلمانم؛ ای بندگان خدا ؛ فرا رسیدن این ماه را به شما تبریک عرض می کنم و از خداوند بزرگ برای خودم و شما طلب مغفرت و آمرزش و قبول توبه ای نصوح از درگاه حق تعالی را  خواستارم.

خواهرانم؛ چند نصیحتی را که مانند دسته گلی در میان نصایح شکوفه می دهند به عنوان هدیه این ماه تقدیم شما می کنم امیدوار آن ها را بپذیرید: 

نخست:

زن مسلمان باید  به خداوند ایمان بیاورد و حضرت محمد صلی الله علیه وسلم را پیامبر و اسلام را قلبا به عنوان دین خود قبول نماید و آثار و نشانه های ایمان را اعم از قولی، عملی، واعتقادی در خود نمایان سازد از اعمالی که موجب غضب خداوند می شوند برحذر باشد و دوری کند و از عذاب اخروی آ ن بترسد و مخالفت اوامر خدا را ننماید.

دوم:

وظیفه زن مسلمان و ایماندار این است که بر نمازهای پنج گانه که فرض و واجب هستند مداومت و محافظت کند و آن را در اول  وقت همراه با خشوع و خضوع بخوانند و در عبادت هایش سهل انگاری نکند.

سوم:

زن مسلمان باید حجابش را رعایت و شرف و ناموس خود را حفظ کند و از منزل خارج نشود مگر با داشتن حجابی که خداوند به آ ن امر کرده است و بواسطه ی ان عزت پیدا خواهد کرد ،  محفوظ می ماند و درونش تزکیه خواهد شد ..خداوند می فرماید: {یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ} [الأحزاب: ۵۹].ای پیامبر به همسران و دختران خود و زنان مومنان بگو که روپوش و روسری های خود را برخود فرو افکنند حجاب خود را رعایت کنند (عورت خود را بپوشند،لباسی باشد که به بدن چسب نباشد و برجستگی های بدن را نشان ندهد، زنان لباس مردان و مردان لباس زنان را نپوشند)تا اینکه از زنان بی بند و بار شناخته شوند و در نتیجه مورد اذیت و آزار  قرار نگیرند خدا پیوسته مهربان بوده و هست (اگر تاکنون در رعایت حجاب سست بوده اید و کوتاهی کرده اید توبه کنید و از این کار دوری کنید تا خدا با مهر خود شما را ببخشد).

چهارم:

زن مسلمان با همسر خود مهربان و با نرم و لطافت با او رفتار و از او  اطاعت می کند و همواره او را به سوی خیر و پند و نصیحت فرا می خواند صدایش را بر سر او بلند نمی کند، و او را با القاب ناپسند خطاب نمی کند.

پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید: اذا صلت المرأه خمسها، وصامت شهرها، و اطاعت زوجها، دخلت جنه ربها”[۱]

هر زن مسلمانی که نمازهای فرض را به تکمیلی بخواند، ماه رمضان روزه باشد ،محجبه و پاک دامن و از خدا ترس باشد از همسرش نافرمانی نکند داخل بهشت خواهد شد[۱]

پنجم:

زن مسلمان فرزندانش را به بهترین شیوه تربیت می کند محبت و اطاعت از خداوند را در قلبشان پرورش می دهد وعقیده صحیحی را به آنان  آموزش می دهد و محبت خدا و پیامبرش را در دل های آنان  می کارد آنان  را از معصیت و رذایل اخلاقی به دور نگه می دارد خداوند در این باره می فرماید{یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَهُ عَلَیْهَا مَلائِکَهٌ غِلاظٌ شِدَادٌ لاَ یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ} [التحریم: ۶].

ای مومنان خود وخانواده خویش را از آتش دوزخی برکنار دارید و خود را محفوظ کنید که افروزینه ی ان انسانها و سنگها هستند و فرشتگانی بر ان گمارده شده اند که خشن و سخت گیر و زورمند و توانا هستند از خدا در آ نچه به آنها دستور داده شده نافرمانی نمی کنند و همان چیزی را انجام می دهند که بدان مأمور شده اند.

 

ششم:

زن مسلمان با مرد بیگانه و نامحرم خلوت نمی کند پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید :ما خلت امرأه برجل إلا کان الشیطان ثالثهما[۴]هیچ زنی با مردی نامحرم خلوت نمی کند مگر اینکه شیطان سومین آنهاست  و آنها را فریب می دهد .

زن مسلمان بدون محرم به سفر نمی رود بدون داشتن کاری ضروری به بازار و مکان های عمومی وغیره نمی رود و اگر برای کار ضروری مجبور شد که به این مکان ها  برود باید خودش را بپوشاند و حجاب اسلامی را رعایت کند. 

هفتم:

زن مسلمان خود را شبیه مردان نمی کند و در لباس هم چیزهایی را می پوشد که مخصوص زنان است. پیامبر (ص) می فرماید؛خداوند مردانی را که خود را به زنان تشبیه کرده لعنت و همچنین زنانی را که خود را به مردان تشبیه می کنند لعنت شده اند[۳].و در پوشش و لباس خود را شبیه کافران نمی کنند ومدهایی را که آنان می زنند زن  مسلمان از آ نها خودداری می کند پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: من تشبه بقوم فهو منهم “[۴]هر کس خود را- در ادا و اطوار و فرهنگ -به قومی شبیه سازد از آن قوم محسوب می شود.

هشتم:

زن مسلمان  زنان دیگر را با دیدنی از آن ها و تلفن به خواهران مسلمانش  و با اهدای کتب اسلامی، آنها را دعوت می کند بسوی خدا و به آن چیزی که می گوید عمل می کند و بر محفوظ نگهداشتن خود و خواهران دینی اش از عذاب خداوند حریص است و همه تلاشش را در راهنمایی کردن آنان به کار می گیرد.

پیامبر (ص) می فرماید؛:لأن یهدی الله بک رجلا واحدا خیر لک من حمرالنعم”[۵]

اگر وسیله ی هدایت یک شخص باشید و او مسلمان شود از گله شتر قرمز برای تو بهتر است.

نهم:

زن مسلمان و ایماندار قلب و درون خود را از شبهات و شهوات دور نگه می دارد و چشمان خود را از حرام محفوظ می کند گوش های خود را از موسیقی و لهو لعب ودامن خود را از گناه و زنا به دور نگه می دارد و تمامی اعضای خود را از آن محفوظ می کند و این همان تقوایی است که پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: استحیوا من الله حق الحیاء، ومن استحی من الله حق الحیاء حفظ الرأس وما وعی و البطن و ما حوی و من تذکر البلی ترک زینه الحیاه الدنیا”[۶]،آنگونه که شایسته و سزاوار است از خداوند شرم و حیا کنید، هر کس به طور شایسته از خداوند طلب شرم و حیا کند، سر و آنچه می داند، و شکم و آنچه در آن است را حفظ می نماید، و هر کس مصیبت (قبر و قیامت) را به یاد داشته باشد، زینت های زندگانی دنیا را ترک می کند”.

دهم:

 زن مسلمان وقت خود را با کارهای بیهوده تلف نمی کند و غیبت کننده و سخن چین و دشنام دهنده و سهل انگار نیست.خداوند می فرماید: {وَذَرِ الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا} [الأنعام: ۷۰]. کسانی را که آیین (فطری و آسمانی) خود را به  بازی و شوخی  گرفته اند و زندگی دنیا آنان را گول زده است و آخرت را از یاد آنان برده است ترک کن و آنان را به دوستی نگیر. 

خداوند در باره قومی که عمرشان را بیهوده تلف می کنند می فرماید {یَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِیهَا} [الأنعام: ۳۱].افسوس و دریغا چرا در دنیا غافل و سهل انگار بودیم و کوتاهی کردیم (و توشه و زاد آخرت را تهیه ننمودیم). 

اللهم اهد فتاه الإسلام لما تحبه وترضاه، واعمر قلبها بالإیمان.

پروردگارا دختران و زنان مسلمانمان را به چیزی که خودت دوستش   داری و  از آن  خشنود هستی هدایت کن ودلشان را با ایمان آباد کن

منبع: کتاب (سی درس برای روزه داران) للشیخ عائض القرنی.

 

__تهیه و ترجمه : فایق رسولی سالاره – قزلقوپی مهاباد

 

————————————–

[۱] رواه أحمد والطبرانی.

[۲] رواه أحمد والترمذی، وقال: حسن صحیح.

[۳] رواه البخاری وأبو داود والترمذی وابن ماجه.

[۴] رواه أحمد، وعبد بن حمید فی المنتخب من المسند، وابن أبی شیبه فی المصنف، وأبو سعید الأعرابی فی المعجم، والهروی فی ذم الکلام، وصححه الألبانی فی إرواء الغلیل.

[۵] رواه البخاری ومسلم.

[۶] رواه الترمذی.

نمایش بیشتر

فایق رسولی سالاره

استان آذربایجان غربی - سردشت طلبه و دانشجو مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا