فتاویفقه

ختنه کردن پسران از دیدگاه پزشکی

تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه پزشکی آمریکا به این نتیجه رسیده که ختنه کردن، ۵۰٪ مردها را از بیماری ایدز محفوظ می گرداند.

ختنه کردن یکی از سنت‌های آیین رهائی بخش اسلام است که پیامبر بزرگ اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) در چندین فرموده به آن تصریح یا اشاره کرده است ؛  امام بخاری و امام مسلم از ابوهریره روایت کرده اند که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «الفطره خمس: الختان والاستحداد و قص الشارب و تقلیم الاظافر و نتف الابط» یعنی: خصلت‌های فطری پنج مواردند: ختنه کردن، تراشیدن موی زهار، کوتاه کردن سبیل ها، گرفتن ناخن ها، کندن موی زیر بغل.

در جای دیگر می فرماید: «من اسلم فلیختتن» یعنی: هر کس اسلام را بپذیرد، پس سنت ختنه را انجام دهد.

اکنون جادارد اهمیت این سنت بزرگ اسلامی را از دیدگاه علم پزشکی بدانیم.

تا چند سال قبل، مردم آمریکا این دیدگاه را داشتند که ختنه کردن پسران سنت آیین اسلام و مخصوص مسلمانان و یهودیان است، برای همین پزشکان و محققان آمریکا با این سنت بزرگ اسلامی، دشمنی می ورزیدند؛ اما اراده ی خداوند چنین بود که اهمیت ختنه کردن، از طریق علم پزشکی برای همه ی انسان‌ها آشکار شود.

تحقیقاتی در سال (۱۹۹۱) در مجله ای پزشکی، اشاره می کند که سالانه (۱ میلیون) پسر در آمریکا ختنه می شوند و خیلی از پزشکان که قبلاً با این سنت بزرگ اسلامی مخالفت می ورزیدند حالا از آن پشتیبانی می کنند و مردم را به آن تشویق می نمایند.

برای نمونه دکتر (ویرویل) سرپرست بخش کودکان بیمارستان نظامی در واشنگتن در سال(۱۹۹۰) نوشته است: من در سال (۱۹۷۵) یکی از سرسخترین کسانی بودم که با ختنه کردن پسران مخالفت می کردم، اما در تحقیقات و آزمایشی که در سال‌های گذشته انجام داده شده است، به این نتیجه رسیده ام که ختنه کردن پسران یکی از ضروریات انسانی می باشد و انجام ندادن آن باعث زیاد شدن ویروس‌های ادرار و ضعیف شدن کلیه ها و از کار افتادن آن‌ها و خیلی از بیماری‌های درازمدت می شود. لذا من امروز یکی از تندترین طرفداران ختنه کردن پسران هستم.

تنها دکتر ویرویل نیست که برای ختنه کردن پسران تبلیغات می کند، بلکه دانشگاه آمریکا در تحقیقاتی که در سال (۱۹۷۵) روی کودکان انجام داده بود و با ختنه ی پسران مخالفت ورزیده بود، از نظریات خود پشیمان شده و در سال (۱۹۸۹) به این نتیجه می رسد هر کودکی که تازه به دنیا می آید، لازم است ختنه شود. چون ختنه کردن پسران، باعث جلوگیری از ابتلای آلت تناسلی به بیماری سرطان می شود.

دکتر (روبسون) در سخنرانی که در سال (۱۹۹۲) ارائه دادند، اعلام کرد که در میان (۶۰ هزار) مرد مبتلا به سرطان آلت تناسلی، تنها (۱۰ نفر) از آنان ختنه شده بودند.

دکتر (کتشین) می گوید: کمترین عدد مبتلایان به بیماری سرطان آلت تناسلی، مربوط به کسانی است که ختنه شده اند.

دکتر (فینیک) در کتابی که در سال (۱۹۸۸) در مورد ختنه کردن پسران نوشته است، می گوید: بیش از (۶۰ درصد) تحقیقاتی که در مورد بیماری‌های جنسی انجام شده، مربوط به کسانی است که ختنه نشده اند.

بیماری ایدز و ختنه کردن پسران:

در سایت اینترنتی شبکه ی بی بی سی سال (۲۰۰۶) اشاره به دو تحقیقات شده که از ختنه کردن پسران در برابر بیماری ایدز -که تا به حال هیچ راه حلی برای آن پیدا نشده است- بحث می کنند.

۱- پزشکان نروژی توصیه می کنند که پسران ختنه شوند، چون ختنه کردن باعث جلوگیری از بیماری ایدز می شود. محققی در سیزدهمین کنفرانس تحت عنوان شناسایی ایدز که در قاره آفریقا برگزار شد می گوید: می توان آمار ابتلا به ایدز را از طریق ختنه کردن پسران به پایین ترین آن کاهش داد و طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام گرفته، ختنه کردن سلامتی افراد جامعه را در برابر حملات میکروب و ویروس های خطرناک مصون می دارد.

(دکتر روبرت بیلی) استاد دانشگاه (ایلینو) در (شیکاگو) می گوید: می توان از ختنه کردن به عنوان اسلحه‌ای کشنده بر علیه بیماری ایدز و میکروب استفاده کرد. او معتقد است، این قدر دلایل در دست داریم تا سنت ختنه کردن پسران را به عنوان اسلحه‌ای کشنده بر علیه بیماری ایدز به کار ببریم.

دکتر روبرت بیلی آزمایش و تحقیقاتی را بر قوم (الو) در کشور کینیا که جمعیتشان بالغ بر ۳ میلیون نفر می باشد، انجام داده و در نهایت به این نتیجه رسیده که به علت ختنه نکردن پسرانشان، آمار ابتلا به بیماری ایدز در میان آنان بیش از جاهای دیگر است.

محقق بلژیکی خانم (آنبوکی) در دانشگاه پزشکی استوائی در (انتورب) بلژیک می گوید: علت مبتلا شدن پسران به بیماری ایدز انجام ندادن ختنه است، لذا توصیه می کند که پسرها عمل ختنه کردن را انجام دهند.

۲- طبق اظهار نظر سایت بی بی سی، محقق هندی به این نتیجه رسیده که ختنه کردن پسران احتمال مبتلا شدن به بیماری ایدز را کاهش می‌دهد، این محقق تحقیقاتش را در مجله (لا ن سیت) پزشکی منتشر نموده و در آن به این نکته اشاره کرده که، آن قسمت از پوست آلت تناسلی مردان که بریده می شود، محل تجمع و حمله ی میکروب (Hlv) می باشد. در این تحقیقات اشاره شده کشورهایی که بیماری ایدز در آنها بیشتر شایع شده، قسمت مشرق و جنوب قاره ی افریقا است، اما قسمت مغرب به علت ختنه کردن پسرانشان کمتر مبتلا به این بیماری می شوند. لازم به ذکر است که بیش از دوهزار تن از مردان هندوستان این تحقیقات را پسندیده و از آن پشتیبانی کرده اند.

منبع: اسلام پیک
مترجم: علی ملازاده – پیرانشهر ۱۳۹۸/۱۰/۸
 سۆزی میحڕاب

از طريق
علی ملا زاده
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا