اندیشهدعوت اسلامی

عایشه ام المومنین، معلم قرآن و دین!

عایشه ام المومنین، معلم قرآن و دین!

‍ در محضر #رسول-الله(۶)

? عایشه ام المومنین، معلم قرآن و دین

قرآن کریم به عنوان معتبرترین منبع ، پیامبر اکرم را به عنوان معلم کتاب و حکمت، دعوتگر به سوی خدا و تبیین کننده آموزه های وحی معرفی کرده است، آن حضرت بلافاصله پس از دریافت پیام «بخوان» شروع کرد به فراخواندن مردم به خواندن و فراگیری.
?اگر چه رسول الله، یک معلم درس ناخوانده بود ولی با ارتباطی که با خداوند داشت ، به بهترین شیوه ، هدایت های ربانی را به یارانش آموزش می داد و هیچ ناگفته ای را برای امتش باقی نگذاشت!

روایت های سیره نویسان از استقبال گرم زنان و مردان از دوره های آموزشی و پرورشی حکایت می کند، پیامبر صلی الله علیه و سلم در مکه به صورت علیحده روزهایی را برای تعلیم مردان معین کرده بود و یک روز را هم به آموزش دینی زنان اختصاص داده بود!
و بعد از مهاجرت به مدینه و توسعه گستره اسلام خواهی، در یک اقدام هوشمندانه از زنان- و مردان – مسلمان خواست که برای فراگیری بخش های اعظم دینشان به ام المومنین عایشه که یک دانشمند بود، مراجعه نمایند تا نصفی از جامعه که زنان اند راحت تر بتوانند هدایت های خداوند را دریافت نموده و در زندگی روزانه خود پیاده کنند.
پس از منصوب شدن عایشه به عنوان معلم، زنان پا به پای مردان و با شور و شوق وصف ناپذیری برای فراگرفتن دینشان، علاوه بر شخص پیامبر، به عایشه، آن معلم دانا و توانا مراجعه می کردند و مسابقه و مناقشه سختی بین زنان و مردان در فراگیری قرآن و سنت شکل گرفت !
و بدین وسیله عایشه به کانون توجه دوستان و بدخواهان تبدیل شد!
پیامبر صلی الله علیه و سلم با این کار، رسماً اعلام کرد که این دین، کوچک ترین اعترافی به تفاوت های جنسیتی و نژادی و پوستی و … نمی کند و در کسب درجات تقرب به درگاه خداوند و تعلیم و تعلم، زنان با مردان هیچ تفاوتی ندارند.

? این است مدرسه محمد بن عبدالله

✍️ #یوسف_ساجدی

از طريق
یوسف ساجدی
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا