تاریخگفتگو

رمضان ، فرصتی طلایی برای آشتی دادن مردم با خدا ؛ در گفتگو با ماموستا سُبحانی

سوزی میحراب :  با سلام خدمت استاد بزرگوار . از سایت وزین سوزی میحراب خدمتتان رسیده ایم، اگر چه استاد عبدالرحمان سبحانی شهره همه است ؛ ولی خواستیم از زبان خودشان و بیشتر ایشان را بشناسیم؛ لطفا بیوگرافی مختصری از خودتان را برای سوزی میحرابی های ارجمند بیان بفرمایید.

عبدالرحمان سبحانی : سلام گرم و مخلصانه ی ما را به لطف خود بپذیرید ، طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حق و سرفرازی و موفقیتتان روز افزون ، دوست عزیز از ابراز لطف و محبت شما بزرگوار ، سپاسگزارم ، ان شاءالله .

بنده ، خدمت گذارِ بی بضاعتی بیش نیستم و اگر توفیق و مقبولیتی از حُسن نظر دوستان به ما رسیده است در سایه ی مصاحبت و همنشینیِ آن بزرگواران بوده است .

این جانب ، عبدالرحمان سبحانی ، فرزند مرحوم حاج حسین سبحانی و اهل روستای علی آباد اشنویه می باشم و در آن روستا و در سال ۱۳۴۱ و مصادف با روزِ پیروزِ عید سعید قربان ، دیده به جهان گشوده ام در سال ۱۳۵۳ دروس طلبگی را در خدمت عموی بزرگوارم و در روستای حِق از توابع اشنویه آغاز نمودم ، مقدمات را در خدمت عمویم باتمام رسانیدم و بقیه ی کتاب ها و علوم متداوله را در خدمت اساتید مطرح و مشهور منطقه از جمله استاد عبدالله سُرخابی و استاد عبدالله عزیزی نالوس و استاد محمد ابوبکری تدرّس نمودم؛ تا اینکه در سال ۱۳۶۴ هجری شمسی در روستای حسن آباد اشنویه همین روستایی که هم اکنون امام جماعت آنجا می باشم و در خدمت استاد محمد ابوبکری به اصطلاح فارغ التحصیل شدم و ردای اهل علم را به تن کردم .

هم اکنون ، ۵۶ سال سن دارم و ۳۳ سال است در روستاهای منطقه به امامت جمعه و جماعت مشغولم .

 


سوزی میحراب : از حال و هوای رمضان در اشنویه بگویید،  شما به عنوان یک دعوتگرو کارشناس ارشد دینی استقبال مردم مسلمان از رمضان را چگونه ارزیابی می کنید? حضور مردم خداجو در مساجد چگونه است?

عبدالرحمان سبحانی : رمضان ، ماه پر خیر و برکتی است که در هر شرایطی برکات عالم شمول خود را بر انسان و جامعه ی انسانی می پوشاند و کسی نیست که با تمام وجود این برکات را احساس و مشاهده نکند ، برغم سیطره ی مطلق وسائل و اسباب إغواکننده و به فساد کشاننده مخصوصا برای جوانان ، اما هنگامه ی حلول  رمضان ، تحوّلی باورنکردنی رخ می دهد و معنویت و نورانیت بر شیطنت و ظلمانیت چیره می شود و همه چیز رنگ خدا می گیرد ،گویا پشت پرده ی غیب تغیر و تحولی به حُرمت ماه مبارک رمضان رقم می خورد و چنانگه رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند ، شیاطین به زنجیر کشیده می شوند .

آری در ماه مبارک رمضان عطر عبودیت در هر کوی و برزنی به مشام میرسد و بویژه مساجد میزبان جوانان و نوجوانانی می شوند  که سرشار از شور و شوق بندگی  در صفوف بهم پیوسته در کنار هم قرار می گیرند .

 آری رمضان اسرار ناگفته و نهفته ی بسیاری دارد که هر صاحب خردی را به حیرت وا میدارد و شکر خدا رمضان امسال هم با همچنین سیمایی فرا رسیده است .

 


سوزی میحراب : همچنانکه مستحضرید مساجد نقش بسیار اساسی دارند در پر کردن اوقات رمضانی مردم روزه وار؛ بدون تعارف عملکرد ماموستایان در مدیریت مساجد را چگونه ارزیابی می کنید?آیا گفتمان آنان در خطبه های نماز  جمعه و سخنرانی های عصرانه و پس از تراویح را مطلوب و مفید تشخیص می دهید?

عبدالرحمان سبحانی : آری چنانکه به درستی اشاره فرموده ای ، مساجد نقش بسیار ارزنده ای در توجیه و تربیت اقشار مختلف مردم و رده های سنی متفاوت آنان بویژه جوانان  دارند .

و نقش أئمّه ی جماعات و ماموستایان بزرگوار در این زمینه انکار ناپذیر است ، با وجود این ، به نظر می رسد بهره برداری از فرصت بسیار ارزشمند ماه مبارک رمضان و مدیریت اوقات گران بهای آن در حدّ مطلوب نیست و ماموستایان گرامی باید به منظور حد اکثر بهره برداری از این ماه برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند و سخنرانی ها و خطبه ها و پند و اندرزهای متناسب با فریضه ی صیام را تهیه و ارائه نمایند .

بدیهی است که مؤمنین در این ماه آمادگی بیشتری برای شنیدن و به دل سپردن موعظه های دینی دارند که در غیر رمضان همچنین شور و اشتیاقی وجود نخواهد داشت .

جا دارد در این زمینه و برای مدیریت هرچه بهتر روزها و شب های ماه مبارک ، هماهنگی هائی میان أئمّه ی بزرگوار مساجد صورت بگیرد و بر سفارشات و راهنمائی های بخصوصی تمرکز نمایند .

 


سوزی میحراب :  استاد گرامی؛ یکی از پدیده های مبارک در رمضان حضور زنان و بچه های روزه دار در مسجد است، به نظر شما ماموستایان چه برنامه هایی را باید برای این دو قشر داشته باشند?

عبدالرحمان سبحانی : حضور زنان و کودکان در مساجد ، ضمن اینکه یک ضرورت است فرصتی گران بها نیز هست که باید به درستی مورد بهره برداری واقع شود .

 مسلم و انکارناپذیر است که هیچ برنامه و پروژه ی اصلاحی و تربیتی منهای دو قشر زنان و کودکان به سرانجام مطلوبی نخواهد رسید ، و این دو قشر اجتماعی باید در متن هر حرکت اصلاحی گنجانیده شوند و تجربه نشان داده است که کار روی این دو قشر ، بازدهی به مراتب بهتر و بیشتری خواهد داشت و بویژه کودکان و نو نهالان باید بعنوان زیر بنای یک برنامه ی تربیتی مورد توجه قرار بگیرند.

 اگر چه بنظر نمی رسد  رسیدن به اهداف یک برنامه ی جامع و کامل تربیتی در رمضان ممکن و میسر باشد ولی در عین حال می توان در ماه مبارک ، مطالب بسیار مفید و آموزنده را برای دو قشر نامبرده برنامه ریزی کرد که از جمله ی آن ها ، می توان به سلسله موعظه های عاطفی بر مبنای سیره ی پیامبر بزرگوار و اصحاب آن حضرت اشاره کرد .

 


سوزی میحراب : یکی از زیبایی های رمضان کاسته شدن از بزهکاری ها و تخلفات اجتماعی است و گاهی عده ای از این افراد در صفوف به هم فشرده نماز جمعه و جماعت رمضانی مشاهده شده که با چشمانی گریان از خدایشان طلب آمرزش می کنند؛  خطاب دینی دعوتگران ما در این باب چگونه باید باشد?

عبدالرحمان سبحانی : خداوند عظیم بسی مهربانتر از آن است که ما فکر می کنیم ، درگاهِ سرشار از مهر الهی  به روی خلایق ، حتی بروی آلوده ترینِ آنها همواره گشوده است و هیچ گاه به روی احدی بسته نخواهد شد  و دعوتگران و ارباب نصایح و موعظه های دینی باید این نکته را یادآوری کنند و بذر امید در دل و درون بزهکاران و متخلفین بکارند تا هرکسی در هر شرایطی راه بازگشت به سوی نیکی و نیکوکاری را باز ببیند .

 پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و سلّم ، در این رابطه می فر ماید ، ( یسّروا و لاتعسّروا ، بشّروا و لا تنفّروا ) سهل گیرید و تند نگیرید و مژده دهید و متنفّر نسازید ، بر این اساس ، یک دعوتگر باید امیدواری را به قلوب بندگان خدا پمپاژ کند و هرگز جملات ناامید کننده را بکار نبرد.

آری ماه مبارک رمضان ، ماهِ سرازیر شدن اشک های عاشقانه و ندامت های مخلصانه است و دعوتگران باید در زمینه ی آشتی دادنِ بزهکاران و متخلّفین با خدا و اطاعت از او ، اوجِ تلاش و کوششِ خود را بکار گیرند.

از پروردگار متعال مسئلت دارم ، نماز و روزه و اعمال صالحه ی همه ی بندگان خود را به لطف و رحمت خویش بپذیرد و همه ی ما را در زمره ی آزاد شدگان این ماه قرار دهد .آمین یا رب العالمین

مصاحبه کننده : یوسف ساجدی

نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا