اصول

چند «حدیث صحیح» در باره روزه و رمضان

 

ترجمه :زانیار درختی (سردشت)

۱- ابوهریره خداوند از ایشان راضی باشد گفت، پیامبر (ص) فرموده است: (من صام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ماتقدم من ذنبه ،رواه الشیخان : هر کس از روی ایمان و مخلصانه و به خاطر خدا روزه بگیرد گناهان پیشینش مورد عفو و بخشش قرار خواهند گرفت .

۲-ابوسعید خدری رضی الله عنه فرمود ، درحالی که شانزده روز از رمضان سپری شده بود همراه پیامبر در غزوه ای شرکت نمودیم ، تعدادی از همراهانمان روزه بودند و ندیدم کسی از آنان نسبت به دیگری طعنه بزند! و بگوید چرا روزه نیستی و یا بر عکس روزه بودنش را در غزوه و مسافرت بر او خرده بگیرد.

۳- روایت شده از ابوایوب انصاری که پیامبر (ص)فرمود (من صام رمضان ثم اتبعه ستا من شوال کان کصیام الدهر ،رواه مسلم ، هرکس رمضان را روزه بگیرد وپس از آن نیز شش روز از ماه شوال را روزه باشد مثل این است که تمام سال را روزه گرفته باشد.

۴- از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده که پیامبر (ص) فرمود :اذا جاء رمضان فتحت ابواب الجنه وغلقت ابواب النار وصفدت الشیاطین ،رواه مسلم : هرگاه رمضان آمد درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته می شوند وشیاطین هم به زنجیر و بند کشیده می شوند .

۵- عبدالله پسر عباس رضی الله عنهما فرمود ،(کان رسول الله اجودالناس وکان اجود مایکون فی رمضان حین یلقاه جبریل وکان یلقاه فی کل لیله من رمضان فیدارسه القرآن ،فرسول الله اجود بالخیر من الریح المرسله (رواه البخاری) پیامبر خدا سخی ترین مردم بود وسخاوتش درماه رمضان به اوج خودش می رسید ،آنگاه که جبریل به ملاقاتش می آمد و در تمام شب های رمضان به ملاقاتش می آمد و قرآن را با او دور و مدارسه می نمود در واقع رسول الله در سخاوت و نیکی کردن از باد روان روان تر بود.

۶-از عبدالله پسر عباس رضی الله عنه روایت شده که پیامبر (ص) به یکی از زنان انصار که به مادر سنان معروف بود فرمود : عمره فی رمضان تقضی حجه او حجه معی ،(رواه البخار و مسلم) پاداش یک عمره در رمضان معادل یک حج تمتع یا حج در رکاب من است.

۷-از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده که پیامبر (ص) فرمود :(من قام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ماتقدم من ذنبه ) متفق علیه ، هر کسی از روی ایمان واخلاص در ماه رمضان قیام کند یعنی به ادای نماز تراویح بایستد گناهان پیشین او بخشوده خواهد شد.

۸- از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده که پیامبر (ص) فرمود (من قام لیله القدر ایمانا واحتسابا غفر له ماتقدم من ذنبه) متفق علیه ، هر کس با ایمان و به امید اجر وپاداش شب مبارک قدر را با عبادت وپرستش خداوند زنده نگه دارد گناهان گذشته اش مورد عفو و بخشش خداوند قرار می گیرند

منبع : ده نگی ئیسلام

نمایش بیشتر

زانیار درختی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی سردشت دانشجو و طلبه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا