فتاویفقه

قربانی کردن برای مُرده!

قربانی کردن برای مُرده!

آیا قربانی کردن برای مردە جایز است?

وعلیکم السلام ورحمة اللە

قبل از وارد شدن به تفصیلات بصورت مجمل به عرض میرساند که بر اساس فرمایش امام شافعی رحمه الله برای شخص مرده ای کە وصیت نکرده باشد قربانی جایز نیست

اما قریب به اکثر فقهای شافعی مذهب ( شافعیه) می فرمایند: اگرخود را تقلید امام احمد بن حنبل رحمه اللە و دیگر بزرگان مجتهد کند جایز است..

توضیح:
اگر شخص مرده در حال حیات خود به قربانی وصیت نڪرده باشد بدان معنا که به وارثناش نگفته باشد بعد از مردنم از دارایی ام برایم قربانی کنید، قربانی ڪردن برای او درست نیست و اگر وصیت ڪرده باشد ، بروارثان واجب است از دارایی اش(ما ترکش) برایش قربانی انجام داده شود و صحیح خواهد بود .

یادآوری:

اگر ڪسی نذر ڪرده باشد ڪه قربانی ڪند یا این حیوان (حیوان مشخصی )را قربانی بڪند و قبل از ذبح آن فوت ڪند واجب است ورثه اش قربانی نذر شده را برای او ذبح و گوشتش را تقسیم ڪند .

اگر شخص مرده ای که به قربانی وصیت کرده باشد اما هیچ مالی از خود بر جای نگذاشته باشد و یا اینڪه دارای دارایی باشد ولی یکی از وراث یا همه ی ورثه بخواهند از مال و دارایی خودشان برای متوفی قربانی انجام دهند جایز است زیرا متوفی وصیت ڪرده است , در این صورت شخصی ڪه برای مرده از مال و دارایی خود قربانی ڪرده نباید از گوشت آن استفاده ڪند و نباید از همان گوشت به ثروتمندان هم بدهد ، حتی نباید گوشت آن را به ڪسانی ڪه در تحت تڪفل خود دارد هم بدهد .

اگر ڪسی خواست برای مرده ایی ڪه وصیت نڪرده بدون تقلید قربانی ڪند ، می تواند حیوان را برای خودش قربانی ڪند و مرده مورد نظر را در ثوابش شریڪ ڪند یا باید تقلید ڪند چرا ڪه در مذهب امام احمد رح ثواب قربانی ڪردن برای مرده از ثواب قربانی ڪردن برای زنده بیشتر است میفرماید چون مرده قدرت قربانی ڪردن ندارد و بیشتر از شخص زنده نیازمند ثواب صدقه وخیرات است .

اختصار و گردآوری :عبدالواحد رحمت الله

منابــع و مآخذ:
شریعت اسلام علامه مدرس
تحفة المحتاج هیتمی
نهایة المحتاج رملی
منهاج الطالبین نووی
ودیگر کتب فقهی مذهب امام شافعی

نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا