اندیشهدعوت اسلامیسیره نبوی

خانه امن ابوسفیان

خانه ابوسفیان

‍ در #حضور_رسول_الله صلوات الله علیه (۱۰)

? خانه امن ابوسفیان…

سال هشتم هجری بود ، مهاجران به شدت مشتاق بازگشت به زادگاهشان مکه بودند و انصاریان نیز سخت مشتاق زیارت کعبه !
در این شرایط خاص، دستور فتح مکه صادر شد… پیامبر صلی الله علیه و سلم که بیش از همه شیفته مکه و کعبه بود با چابکی و رازداری ویژه برای این فتح عظیم و تاریخی، برنامه ریزی کرد..
شرایط کاملاً فرق کرده بود؛ مردی که روزی از روزها به تنهایی از غار حرا فرود آمد ه بود و با وضعیتی اسفبار از شهر و زادگاهش اخراج شده بود اکنون به امتی تبدیل شده و دارای سپاه بزرگی است که از او فرمان می برد و یارانی دارد که با چشم و جان از وی حمایت و جان فشانی می کنند…
آری، توازن قوا طی چند سال اخیر دگرگون شده است و اکنون آن حضرت در سراشیبی مکه اردو زده و در روز روشن، در آستانه ورود به آن قرار دارد!!
ماموریت محمد و یارانش کاملاً مشخص و روشن بود؛ اگر چه او در صدد گرفتن انتقام از بزرگان قریش نبود، ولی این شهر همانا مکه باید هویت خویش را باز یافته و بیت المعمور همانا کعبه نیز باید بت های آمیخته با شرک و نادانی را که سالهاست آن را اشغال و آلوده کرده است را دور اندازد!
محمد، فرمانده کل قوا بر فتح مسالمت آمیز مکه تاکید می ورزد و در این فکر است که از این فتح بزرگ دستاوردهای بزرگ و متعددی به دست آورد…
در این میان، عباس بن عبدالمطلب، که می دانست پیامبر به جایگاه و پایگاه و روحیات افراد در جامعه توجه می کند به آن حضرت پیشنهاد می کند به ابوسفیان، فرمانده ارشد و وزیر جنگ سابق قریش که تازه اسلام آورده بود، امتیازی بدهد تا ضمن هموارتر شدن مسیر فتح بدون خونریزی مکه ، از این شخصیت طراز اول نیز دلجویی کرده باشد..
پیامبر به محض ورود به شهر مکه به جارکش دستور می دهد تا اعلام کند: هر کس وارد کعبه شود، هر کس در خانه خود بماند و بالاخره هر کس وارد خانه ابوسفیان شود، در امان است!
اگر چه این امتیاز کاملا صوری بود و کسی برای در امان ماندن به خانه ابوسفیان نرفت، چرا که کافی بود در خانه خود بماند، ولی چنان بر روحیه ابوسفیان تاثیر گذاشت که مردم مکه را به عدم مقاومت و تسلیم شدن در برابر مسلمین فراخواند!
?????
? پیامبر ما به نیکی مزاج افراد پیرامون خود را درک کرده بود و با توجه به خلق و خویی که داشتند با آنها تعامل و رفتار می‌کرد و همواره سعی میکرد مانند یک پزشک حاذق برای هر یک از بیماران، نسخه ای علیحده تجویز نماید..

?در مکتب محمد، اگر چه بر اساس شایستگی، انسانها را بکار می گیرند ولی آن گونه که هستند با آن ها تعامل می شود..
آری در مکتب پیامبر ، به جایگاه و پایگاه انسان ها اعتراف می شود..
?در مکتب محمد یکی از ابواب زکات متعلق به مولفة القلوب است ؛ زیرا به گفته معلم آن، فتح قلوب عباد مقدم است بر فتح دیوارهای بلاد..

? در مدرسه محمد، ریختن خون و درگیری خلاف طبع آدمی است که با دیپلماسی هوشمندانه می توان از آن گذر کرد….

?این است مدرسه محمد بن عبدالله

✍ #یوسف_ساجدی

┏━━━━━━ ? ━┓
? @Sozimihrab ?
┗━ ? ━━━━━━┛

از طريق
یوسف ساجدی
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا