تاریخ

درگذشت خیر بزرگ و شخصیت محبوب پاکستانی

 

«عبدالستار ایدهی» یکی از شخصیت های خیر و فعال اجتماعی نه تنها در پاکستان بلکه در سرتاسر جهان شناخته شده است .

 «عبدالستار ایدهی» یکی از بزرگترین فعالان اجتماعی و بنیانگذار موسسه خیریه ایدهی که در میان مردم پاکستان از محبوبیت خاصی برخوردار بود پس از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری روز جمعه ۱۸ خرداد سال ۱۳۹۵ شمسی درگذشت.

«عبدالستار ایدهی» به عنوان یکی از شخصیت های خیر ویک فعال اجتماعی نه تنها در پاکستان بلکه در سرتاسر جهان شناخته شده است .

«ایدهی» در سال ۱۹۲۸میلادی  در منطقه گجرات هند در یک خانواده مسلمان تاجر چشم به جهان گشود. وی در سال ۱۹۴۷ میلادی به پاکستان هجرت کرد.

وی فعالیت های اجتماعی و خیرخواهانه خود را از سال ۱۹۵۱ میلادی با راه اندازی یک کلینک در شهرکراچی و پس از اینکه کم کاری های دولت در این زمینه را احساس نمود! آغازکرد.

«عبدالستار ایدهی» از شخصیت‌های خیر و یک فعال اجتماعی که زندگی خود را وقف فقرا کرده بود.

بزرگترین سیستم آمبولانس جهان متعلق به «ایدهی» است ، او در سال ۱۶۵۱ میلادی اولین سیستم فعال آمبولانسی مشتمل بر ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس را در پاکستان راه اندازی کرد. 

۱۸_۵۷۸۰۹a75246f5

در سال ۲۰۰۰ میلادی  نام او به عنوان بانی بزرگترین سیستم آمبولانسی جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

وی همچنین صدها یتیم خانه برای کودکان یتیمان، مستمندان و افراد بی بضاعت در شهرهای مختلف پاکستان راه اندازی کرده است.

۱۳۹۵۰۴۱۹۱۰۵۵۵۷۶۵۸۸۰۹۵۵۲۱۰

بودجه سالیانه موسسه خیریه «ایدهی» طبق آمار اعلام شده بیش از یک و نیم میلیارد روپیه است.

او علی رغم این موقعیت منحصر به فرد در تواضع و سادگی زبان زد خاص و عام بود ؛ ایدهی زندگی بسیار ساده‌ای داشت و طبق گزارش رسانه‌های پاکستان تنها دو دست لباس داشت و در یک خانه کوچک در نزدیکی بنیاد ایدهی زندگی می‌کرد. او هرگز جویای نام و مقام نبود!

۹_۵۷۸۰۹a6c121a4

مرحوم «عبدالستار ایدهی» هرچند سواد و مدرک علمی خاصی نداشت ولی بدلیل خدمات ارزنده اش به مستمندان و فقرای کشورش بارها کاندیدای دریافت جایزه نوبل شد!

از سخنان مشهور این شخصیت خیر و فقیر دوست : سادگی ، تلاش و نظم کلید و رمز موفقیت به شمار می آیند.

«ممنون حسین» رئیس جمهور پاکستان، «محمد نواز شریف» نخست وزیر و ژنرال «راحیل شریف» فرمانده ارتش در پیام های جداگانه خود در گذشت این خیر پاکستانی را تسلیت گفتند.

تهیه : سوزی میحراب

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا