اصول

قاری برجسته قرآن عبدالرحمان السدیس

معرفی قاریان برجسته قرآن

بخش اول ـ زندگی استاد عبدالرحمان السدیس

تهیه و تنظیم : محمد مادح رستمی

قرآن کریم در برگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت می‎باشد و در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان به سوی کمال است. «این قرآن به راهی هدایت می‎کند که مستقیم‎ترین راههاست…»[۱]

کسانی که با قرآن مأنوسند به کمک قران حق را از باطل تشخیص می‎دهند.[۲]

از عبدالله بن عمرو بن عاص روایت شده است که پیامبر(صل الله علیه وسلم ) فرمودند: “(در هنگام ورود به بهشت) به قاری و ملازم قرآن (درعلم و عمل) گفته میشود: قرآن بخوان و (از پله های بهشت) بالا برو و با تأنی و تجوید بخوان، چنانکه در دنیا با ترتیل میخواندی، زیرا منزلت تو در (حد) آخرین آیه ای است که میخوانی”. [رواه أبو داود، والترْمذی]

براساس این حدیث شریف این پیام آشکار می شود که درجات بهشت بر اساس تعداد آیات قرآن تقسیم شده است و هر کس هر مقدار که با قرآن آشنا باشد درجات بهشت را طى مى‌کند.

براى تلاوت قرآن کریم فضایل، آثار و فواید دنیایى و آخرتى فراوانى بیان شده است: بارورى ایمان، صفاى دل، تخفیف گناهان، عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات کمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با برکت، استجابت دعا، صفاى خانه، رفع عذاب از پدر و مادر و‌…‌. شایان توجه است که پیمودن مراتب کمال قرائت، هم‌چون رسیدن به مرحله تدبّر و عمل، مستوجب کمال ثواب و رضاى الهى و دریافت خیرات بیشتر و بهتر مى‌شود.

این یادگارنامه با معرفی و  بیان شمه ای از زندگی قاریان برجسته قرآنی جهان اسلام و استعدادهای درخشان آنان که با صوت دلنشین خویش نیازمندی همه جامعه بشری و پویندگان راه حق و حقیقت را برای انتخاب بهترین راه زندگی برآورده می سازند ، می کوشد ضمن تعمیق و ترویج ارتباط با این معجزه بزرگ و کتاب جاودانه الهی ، زندگی حقیقی و حیات طیبه در پرتو علم به دستورها و رهنمودهای قرآن را تبیین نماید. شکی نیست که برای هرچیز زیبایی و زینتی است و زینت قرآن صوت نیکو می‎باشد»

در بخش نخست این گفتار به معرفی چهره درخشان استاد عبدالرحمان السدیس خواهیم پرداخت.

شیخ اجل سعدی  ((رحمه الله علیه )) در بیان حقیقت آدمی چه زیبا سروده است که :

تن آدمی شریف است به جان آدمیت                               نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

اگرآدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی                    چه میان نقش دیوار و آدمیت

به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد                              که همین سخن بگوید به زبان آدمیت

خور و خواب و خشم شهوت شغب است و جهل وظلمت         حیوان خبر ندارند زجهان آدمیت

رسد آدمی به جایی که به جزخدا نبیند                             بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت

شیخ عبدالرحمن سدیس در سال ۱۳۸۲هجری در شهر ریاض دیده به جهان گشود، نسب وی به قبیلۀ مشهور (عنزه) بر می گردد، اصل خانواده سدیس از منطقه قصیم در عربستان سعودی می باشد.

وی دوران ابتدایی را در مدرسۀ المثنی بن حارثه به اتمام رسانده، سپس به مؤسسۀ علمی در ریاض ملحق شد، از معروفترین شیوخ وی در این دوره: شیخ عبد الله المنیف، و شیخ عبد الله بن عبد الرحمن التویجری را می توان نام برد، وی قران را در سن دوازده سالگی حفظ نمود.

 عبدالرحمن در سال ۱۳۹۹ هجری با درجۀ ممتاز دوران معهد علمی خویش را به پایان رسانده، سپس به دانشکدۀ شریعت در ریاض پیوست، و در سال ۱۴۰۳هجری از آنجا فارغ تحصیل شد. وی در این دوره مسئؤولیت امامت و خطابت در تعدادی از مساجد ریاض بر عهده داشت.

شیخ عبدالرحمن سدیس در سال ۱۴۰۴ هجری به عنوان امام و خطیب مسجد الحرام تعیین شد، و در سال ۱۴۰۸ هجری مدرک کارشناسی ارشد در اصول فقه با تقدیر امتیاز از دانشگاه “الامام محمد بن سعود الاسلامیه” را کسب نمود، وی موضوع پایان نامۀ خویش را به عنوان(المسائل الأصولیه المتعلقه بالأدله الشرعیه التی خالف فیها ابن قدامه الغزالی) برای این دوره به رشته تحریر در آورد.

سپس برای شغل خویش به مکه مکرمه انتقال یافت، و در دانشگاه ام القری در قسم  قضاء مشغول شد، و دکترای خویش را از همان دانشگاه در تخصص اصول فقه با تقدیر امتیاز به پایان رسانید، وی برای دکترای خویش پایان نامه ی به عنوان (الواضح فی أصول الفقه لأبی الوفاء بن عقیل الحنبلی: دراسه وتحقیق) در سال ۱۴۱۶هجری به پایان رسانید، سپس بعد از آن به عنوان استاد مساعد در دانشکدۀ شریعت دانشگاه ام القری مشغول تدریس گشت. وی هم اکنون به درجه استاد در تخصص اصول فقه رسیده است.

شیخ عبدالرحمن سدیس در بین ائمۀ حرم مکی با وجود کم سن بودنش از محبوبیت خاصی برخوردار شد، و امامت نماز تراویح در حرم مکی از زمانی که عمرش ۳۲ سال بود به عهده او گذاشته شد، آن هم به خاطر وجود شروط امامت همچون تقوی و حفظ قرآن کریم و تجوید و صوت زیبای وی می باشد.

عبدالرحمن سدیس به غیر مسئؤولیت امامت و خطابت مسجد الحرام، و تدریس در دانشگاه ام القری، فعالیتها و مشارکتهای در برنامه های تلویزیونی و دانشگاههای اسلامی، و همچنین سفر به بعضی از کشورهای اسلامی برای پیشبرد برنامه های اسلامی داشته است.

استاد سدیس قرآن کریم را به روایت حفص از عاصم کوفی تلاوت می نماید که در سال ۱۴۲۶ هجری به عنوان شخصیت جهان اسلام، جائزۀ دبی للقرآن الکریم به وی داده شد.

شیخ عبدالرحمن سدیس متأهل، و دارای فرزندانی پسر به نامهای: عبدالعزیز و صهیب و عبدالله ، وىختران به نامهای سمیه و أمیمه و نسیبه و ملیکه  می باشد.

پانویس :

[۱] سوره اسراء ، آیه ۹

[۲] سوره فرقان ، آیه ۱

سایرمراجع :

ـ گنجور سعدی ، غزل ۱۸

ـ دانشنامه آزاد ویکی پدیا

ـ سایت قصه الإسلام

ـ دانشنامه علوم اسلامی

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا