گوناگون

تاریخچه و واکاوی مفهوم واژه خشونت علیه زن !

سپاس پروردگار یکتا و درود بر خاتم پیامبران 
بدیهی است که تفاوت جوامع و فرهنگها موجب تفاسیر گوناگون و متفاوتی از واژه ها و اصطلاحات می شود تا جایی که این تنوع شما را از دیگر معانی بی نیاز می کند و برای کسانی که سعی می کنند از طریق کلمات موهم منابع غیره را دخیل نمایند و واژه را ازمفهوم اصلی خارج کنند راهی باقی نمی ماند،بهمین منظور دراین نوشتار سعی شده پیچیدگی و شبهات مربوط به این امر توضیح داده شود.
درهمین راستا سازمان ملل متحد با رغبت فراوان طی کنفرانس ها و مجمع های خود تلاش کرده دول عضو را مسؤول پیگیری و اجرای برنامه هایی دراین زمینه نماید
ازسوی دیگر بعضی از مراکز غربی مربوط به مسائل زن و کودک با وجود عدم شناخت ویژگی های فرهنگی ریشه داری که بدون ملاحظه آن نمی توان در عرصه جدید جهانی به این امررسیدگی کرد،دخالت می کنند.

 متاسفانه درمیان مردم غیورخودمان هم کسانی پیدا می شوند،که یا از روی حسن نیت یا من باب غرب زدگی و یا سوء استفاده مالی به سازمان های بیگانه رنگ وصبغه اسلامی داده که ضمن نامشروع بودن آن ها در صدد مسلط کردن آنان هستند،که به تدریج منجر به کنار زدن ارزش های اصیل اسلامی یکی بعد از دیگری می شود.

همین امرسبب نگارش این مقاله شد که شامل نکات ذیل میباشد:
۱-روز جهانی خشونت علیه زنان،تاریخچه و مناسبت آن:
سازمان ملل متحد در مجمع عمومی سالانه خود در تاریخ۲۵ نوامبر۱۹۹۹روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان را تعیین نمود،و تمامی ادارات ومؤسسات رسمی و غیر دولتی و رسانه های جهانی را مامور نشر و ترویج شیوه های برخورد با اذیت و ازارهایی که زنان با آن مواجه هستند نمود . تاریخ فوق مربود به داستان مهمی است که به سال ۱۹۶۰برمیگردد،و در آن خواهران مرابال در دومینکان کاراییب درحوالی کوبا و هائیتی کشته شدند.
این واقعه درزمان رافاییل تروخیلوی دیکتاتور در۲۵نوامبر ۱۹۶۰توسط افراد ناشناس حکومتی اجرا شد،و این خواهران به پیشگامان آزادی در دومینکان و جهان مشهور شدند که بعداً الهام بخش نهضت های جهانی مبارزه باخشونت علیه زنان و فیمینیستی شدند.
۲-مفهوم خشونت علیه زن وریشه های آن:
مفهوم خشونت علیه زنان در اسناد و معاهدات دولتی به جنبش برابری خواهی مطلق زنان با مردان مرتبط می شود،که بذرهای این جنبش در دوران انقلاب اروپا مابین سالهای ۱۹۵۵تا ۱۷۰۰سر برآوردند،بعدا سیر تکاملی خود را در قرن۱۸،ادامه داده،در سده نوزده میلادی فیلسوفانی مانند جون ستیوارت مل درسال۱۹۶۶ظاهر شدند که خواستار قانونی کردن برابری زن و مرد شدند.

 بیتی فریدان نویسنده موضوعات زنان اولین سازمان زنان را تحت عنوان مؤسسه میهنی زن تاسیس کرد که به مرکزیت اکثر جریانات چپی زنان در آمد و بعد از توسعه و افزایش اعضا ، اسم آن را به حرکت آزادی زن تغییر داد که نهایتاً به حرکت خانوادگی زنان شناخته شد.
دردهه ۷قرن بیستم تمامی جریانات بنیادگرایی واشتراکی ولیبرالی زنان با مخالفت و خشونت جریان نصرانیت محافظه کارمواجه شدند که ناچار به یکپارچگی و اتحادی تحت رهبری زنان بنیادگرا قرار گرفتند و از طریق پیمان نامه هایی با مؤسسات حقوق بشر برای تحقق اهداف خود فعالیت را ادامه داده که این تلاشها مقارن شد با برگزاری اولین کنفرانس جهانی زن درمکزیک سال۱۹۵۷.

پیدایش مفهوم خشونت در اسناد و پیمان های دولتی

مرحله اول

 ظهور آن در کنفرانس دوم جهانی زن با موضوع خشونت در خانواده سال۱۹۸۰در کوپنهاک برگزار شد، مصوباتی صورت گرفت و کنفرانس خواستار تعین برنامه ای جهت رسیدگی به این امر و حمایت و صیانت زنان و کودکان از آزار جسمی و روحی شد همچنین بیانیه ی صادره در کنفرانس اول را بعنوان پیمان نامه رسمی سازمان ملل به حساب آورد.
این مسئله طی کنفرانس سوم نایروبی در سال ۱۹۸۵و سال های ۱۹۸۹و۱۹۹۰پیگیری و اذعان شد که خشونت علیه زن از تبعات اختلال در توازن قدرت بین زنان و مردان بوده  است
مرحله دوم
فلسفه حقوق انسان:
سال۱۹۹۱ اقدام به صدور بیانیه ای شد که تمامی اشکال و شیوه های خشونت علیه زنان قانوناً ممنوع و تدابیر کافی جهت جلوگیری از هرگونه آزار جسمی و روحی علیه زنان اتخاذ شد،
درسال۱۹۹۲کمیته سیداو در دور یازدهم پیشنهادی تحت عنوان خشونت علیه زن ارائه داد که در بند۶، آمده خشونت علیه زن شکلی از اشکال تبعیض براساس جنسیت بوده است.

 دربیستم دسامبر۱۹۹۳ مجمع عمومی سازمان ملل منشور جهانی رسیدگی به این موضوع را تصویب کرد و در متن آن آمده خشونت برضد زن یکی از مظاهر نا برابری و عدم توازن قوا در بین زن و مرد در طول تاریخ بوده تا اینکه منجر به سیادت و ریاست مرد شده و این تبعیض به مرور جا افتاده زیرا هیچ حرکت و مقابله ای از سوی زنان درکار نبوده.
مرحله سوم:
گنجاندن مفهوم خشونت علیه زن در مجامعی که ادعای حقوق بشردارند:
سال۱۹۹۳سازمان ملل متحد سیاست خود را که در تعامل با حکومت ها خلاصه می شد تغییر و توسعه داد و کنفرانس جهانی حقوق بشر را در وین به منظور همکاری و تعامل با شبکه ای که به نام حرکت جهانی حقوق بشری زن جریان داشت و برجهانی بودن حقوق زن به اعتبار انسان بودنش تاکید داشت تشکیل و دعوت نمود به این امررسیدگی شود.

مرحله چهارم

مراحل دگرگونی و معنی و مفهوم خشونت علیه زن و دخالت ادیان بعد از اینکه این موضوع در رده مسائل حقوق بشر قرار گرفت.
   
عبدالله حسن زاده-ربط

عبدالله حسن زاده

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - بوکان @ شغل : مبلغ و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا نظرات خود را با حروف کوردی یا فارسی تایپ کنید
نظرات حاوی مطلب توهین آمیز یا بی احترامی به اشخاص ، عقاید دیگران، و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی شود
نظرات پس از تائید منتشر می شود
بستن