تاریخ

شبهه هایی پیرامون چند همسری پیامبر(ص)

ترجمه : سلیمان قادری

خداوند،پیامبرش محمد را از میان مخلوقات برای آخرین پیام آسمانی برگزید و صفاتی ستودنی و  اخلاقی بزرگ را به او ارزانی داشت که هیچ کسی قبل از او بهره ای از آن نبرده بودند،اما علی رغم برخورداری از این اخلاق نیکو از مکر و شبهات کینه توزان به دور نماند.

یکی از شبهاتی که  پیرامون شخصیت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم ایجاد شده این است که می گویند:پیامبر میل و رغبت بسیاری به زنان داشته است وبه همین خاطر با زنان زیادی ازدواج نموده (یازده زن)!!!

بدون شک کسی که این گونه فکر می کند، هیچ گونه اطلاعی بر شخصیت و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم ندارد و کم ترین دانش و معرفتی را از پیام ایشان نفهمیده است.

برای جواب این شبهه کینه توزانه توجه شما را به نکات زیر معطوف می دارم:

۱-ازدواج های پیامبر صلی الله علیه و سلم برای برخورداری و دستیابی به لذت های جنسی نبوده است هر چند فطرت آدمی چنین اقتضایی را از ازدواج می طلبد؛که هیچ گونه عیب و ایرادی هم بر آن وارد نیست کما اینکه در گذشته اعراب زمان پیامبرو حال نیز یکی از اهداف ازدواج خاموش نمودن آتش شهوت بوده و می باشد علی رغم آن،هدف پیامبر بالاتر و برجسته تر از این چیزها بوده است، زیرا چند همسری پیامبر از باب دعوت مردم به سوی خدا و مصلحت های بزرگ و کلان دعوت الی الله بوده است؛مانند برقراری پیوند خانوادگی (که موجب وسعت و فراخی دایره نسب و فامیلی پیامبر بود)تا از این طریق پیامش را در میان مردمان بیشتری  منتشر کند.

مصلحت های دیگری هم در ازدواج های آن بزرگوار به چشم می خورد ازجمله؛الفت دادن به تازه مسلمانی که همه چیز خود را به خاطر اسلام آوردنش از دست داده و بی پناه مانده بود،سرپرستی یتیمان،نیکی در حق  زنان بیوه، آموزش احکام دینی زنان،روایت اوضاع و احوال شخصی درون و بیرون منزل ایشان که نقل آن اخبار از عهده مرد و زنی به تنهایی خارج بود و اسباب دیگری که مصالح عمومی ایجاب می کرد.

۲-پیامبر صلی الله علیه و سلم تنها با یک دوشیزه(حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها) ازدواج نموده! این در حالی است که کسانی که هدفشان تمتع و لذت جنسی است بیشتر متمایل به ازدواج با دوشیزگان هستند!

۳-تعدد و چند همسری پیامبر صلی الله علیه پس از وفات حضرت خدیجه و سن پنجاه سالگی آن حضرت بود!اما کسانی که هدفشان شهوت است اغلب قبل رسیدن به این سن ازدواج می کنند.

۴-پیامبر صلی الله علیه و سلم پس از بعثت تمام سعی و تلاش و وقت خود را صرف کارهای بزرگ و دشواری نموده بود که شهوت و مسائل جنسی نمی توانست وی را از این امور مهم باز دارد.اصلا وقت آنچنانی برای ایشان باقی نمانده بود که گفته شود چند همسری پیامبر به خاطر شهوترانی بوده!؟

پیامبر هم دعوتگر بود و هم مجاهد،هم معلم بود و هم حاکم و سیاستمدار،هم قاضی بود و هم عابدی که در اثر قیام شب (نماز شب)  پاهایش شکاف و ورم بر می داشت،بسیار روزه می گرفت و هیچ وقت به خاطر انجام کاری،کار  دیگری را ول نمی کرد.

۵-از سوی دیگر برخی از اندیشمندان غیر مسلمان هم به بطلان این شبهه و نظریه پی برده اند؛امثال فیلسوف انگلیسی توماس کارلیل که می گوید: علی رغم اینکه ظالمانه و دشمنانه به محمد تهمت شهوت پرستی داده شده اما ایشان اینگونه نبوده… و (سخت) در اشتباه خواهبم بود اگر گمان ببریم که مردی شهوت پرست بوده که هیچ غم و اندوهی به جز برآورده کردن نیازهای شهوانی نداشته است.

حال سؤالی را که این شبهه افکنان باید جوابگو  باشند این است که:

چرا محمد جوانی بیست و پنج ساله با زنی بیوه (حصرت خدیجه) که چهل سال شن داشت ازدواج نمود؟

چرا بیست و پنج سال جوانی خود را با آن زن گذراند و با زن دیگری ازدواج ننمود؟

چرا هنگامی که مشرکین مکه پیشنهاد زیباترین دوشیزه را در مقابل دست برداشتن از دعوت به وی می کردند،قبول نمی کردند؟

چرا تاریخ چیزی را دال بر هرزگی و شهوترانی محمد در دوران جوانی برای ما نقل نکرده؟

خواننده گرامی هم چنانکه فهمیدیم این شبهه بدون پشتوانه و دلایل عقلی و واقع گرایانه است و از هر جهت فاقد اعتبار می باشد و هیچ تأثیری بر شخصیت کامل شده آن حضرت نخواهد داشت هر چند که حسودان کینه توز تیز بینانه بخواهند شخصیتش را لکه دار کنند.

 

منبع:اسلام وب

مترجم:سلیمان قادری

نمایش بیشتر

سلیمان قادری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - سردشت @ شغل : امام جماعت مسجد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا